Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 TDS touring 1994

kristof PPO Burner
edited June 2011 in Overige merken
Hallo ,

Ik heb nu pas ook een BMW 525 TDS touring 1994. Gekregen van mijn schoonouders. Wagen stond wel al 4 jaar stil buiten. Deksel IP lekte, dus dichting vervangen. Nieuwe batterij en hier en daar nog wat roest bijgewerkt, maar hij rijdt nu.
Wel nog wat problemen. Dus deze eerst oplossen vooraleer de wagen op PPO te zetten.
De motor start zonder problemen als hij koud is. Als hij warm is en je legt hem stil. Wacht een half uurtje en dan wil hij moeilijk starten. Duurt zeker 5 seconden vooraleer hij aanslaat. Er komt dan ook een pluimpje uit de uitlaat.
Ook is het stationair toerental niet constant na het starten met warme motor. De motor maakt een zoemend geluid, het toerental schommelt. Hetzelfde effect wanneer je op koude ppo zou starten.
Ben op het net nog aan het zoeken wat het probleem zou zijn. Ik lees dikwijls opvoerpomp in de tank. Maar ook de IP. Dit zou wel een dure reparatie worden dan.
Rijden doet hij goed. Enkel het warm starten en schommelen van het stationair toerental.

Comments

  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2010
    Begon me al een beetje eenzaam te voelen hier met al die sterrenrijders???? :roll: :roll: :roll:. Gelukkig zijn er nog mensen die het sportieve en mannelijke karakter van de BMW weten te apprecieren. :D

    Kristof, heb je alleen de pakking onder het deksel vervangen of heb je ook nog de pakking onder de pompkop vervangen? De pompkop is het stuk waar de kabel uit komt die naar de ECU gaat.
  • kristof PPO Burner
    edited April 2010
    Nee, enkel de pakking onder het deksel, daar liep de dino echt uit.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2010
    OK, dacht even dat de kop niet goed terug gezet was.

    Opvoerpomp in de tank in de tank kan het niet zijn want dan start ie koud ook slecht of helemaal niet.

    Ik denk dat je distibutieketting iets uitgerekt is waardoor de IP niet helemaal op tijd staat, te laat dus. Als de motor koud is zorgt de ECU voor een vervroeging naar de IP, als ie warm is trekt ie em wat minder vroeg omdat je dan de vervroeging alleen maar nodig hebt bij hogere toerentallen.

    Ik zou dus de timing van de IP even na laten kijken en meteen ook even de computer er op om te kijken of de terugkoppeling van de servomotor in de pompkop wel het juist milliamperage uitstuurd.

    Heb je een automaat en zo ja: als je hem in zijn D zet zakt het toerental dan even in elkaar? dan is het zeker raadzaam de pompkop ook even af te laten stellen, iets rijker mengsel dus = pompkop een tikkie naar het stuur toe. Pas op: 0.1 millimeter kan al te veel zijn.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    [QUOTE=easy rider;55957]...wel het juist milliamperage uitstuurd.


    De juiste stroom dus ;) :D
  • kristof PPO Burner
    edited April 2010
    nee, geen automaat. Rare is dat als je koud start en rijd totdat hij warm is hij dus perfect draaid. Leg je hem stil als de motor op temperatuur is en start je hem dan onmiddelijk terug dan duurt het dus 5 sec voordat hij aanslaat en begint dus het motortoerental stationair te schommelen.

    Ik ga de ip is laten controlleren ofdat deze nog juist staat. Wagen heeft lang stil gestaan en ik ken dus de voorgeschiedenis ook niet. Alvast bedankt voor jullie reactie!
  • kristof PPO Burner
    edited May 2010
    Hier eindelijk een foto van de bmw:

    image

    Ik heb de motor bij een BMW garage laten uitlezen. Geen problemen gevonden.
    Nog geen tijd gehad om de timing te checken. Dus toch maar wat PPO in de tank gegooid. ( 20 liter op een tank van 80 liter ). En wonder bij wonder, het schommelen van het toerental is weg en start gedrag normaal.
    Hoe kan dit?
    1. "dikkere" PPO dempt het schommelen?
    2. "dikkere" PPO zorgt ervoor dat het toerental zou zakken, elektronische regeling moet dit compenseren waardoor hij voorbij het "slechte" punt zit.


    Dus wagen rijd nu 2 weken op mengeling van PPO en Dino. Nu de laatste twee dagen lekt de IP. Vandaag al veel erger. Morgen op de brug om te kijken waar hij juist lekt.
    Iemand een idee waar deze pomp het snelste kan lekken?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2010
    Mooie bak he zo een Touring. Zie ook dat je intensief reiniging hebt op de voorbumper, was toen een optie.

    Lekkage zal komen door de pakking onder de pompkop.

    Op e34.nl staat een mooie beschrijving hoe je e.e.a. moet vervangen.

    Als je nog onderdelen voor de TDS nodig hebt dan heb ik nog zat liggen. Ik heb namelijk een donor TDS staan.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Mooie Beemer, Kristof

    Ook fijn dat je ER van z'n "CalimERo syndroom" afgeholpen hebt. ;)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2010
    Psies, wordt gek van al die franse meuk en die sterretjes :roll:.
  • kristof PPO Burner
    edited May 2010
    Hallo Easy Rider,

    Hier een vraagje aan jou. Zaterdag een andere IP gaan halen op de autoafbraak. IP van een 325. Pomp ziet er nog heel proper uit. Zaterdag namiddag de IP van mijn BMW er af gehaald. Kom ik tot de conclusie dat de pompen niet hetlzefde zijn. De kop van beide pompen verschillen, het huis van mijn pomp heeft een grotere diameter om zich te centreren op de motor dan de pomp die ik in afbraak gehaald heb.

    Het gaat dus om dit gat: ( heb enkele foto's van jou hier genomen omdat het hier mooi op te zien is)
    image
    Op mijn motor is dit dus groter en de "nieuwe" pomp past dus niet.

    Ik terug naar de afbraak gebeld deze morgend, zei die man dat er een deksel opzit en dat ik dit misschien kan wisselen zodat de andere pomp wel zou passen.

    Klopt dit? en is het mogelijk om, zonder heel de motor uit elkaar te halen, dit deksel te wisselen?

    image

    Heb je misschien een mooie technische tekening hiervan?
    alvast bedankt!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2010
    Klopt, je hebt 2 verschillende diameters, 45 en 60 dacht ik. Het enige wat je kan doen is het binnenwerk van de 325 pomp in het huis van de 525 zetten. Een verloopring bestaat niet dus je zal moeten verbouwen of een andere pomp gaan halen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Kan je de beugel niet losmaken? Geen verstand van Duitse auto's, maar bij mijn Citro
  • kristof PPO Burner
    edited May 2010
    dus geen deksel dat kan omgezet worden? Enigste oplossing is dus het origineel huis te gebruik?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2010
    [QUOTE=soapwater;56264]Kan je de beugel niet losmaken?...

    Het gaat hier om de flens van de IP die het blok in gaat, die is bij een 325 anders van diameter dan bij de 525. Achter op de IP zit wel een beugel en die gebruik je gewoon van de 525.

    [QUOTE=kristof;56265]dus geen deksel dat kan omgezet worden? Enigste oplossing is dus het origineel huis te gebruik?

    Idd, huis omzetten is de enige oplossing. Je kan ergens in mijn topic lezen dat ik dat ook een keer gedaan heb. Ik heb toen van 3 pompen 1 pomp gemaakt. Voordeel is meteen dat je alle oude rubber O-ring kan vervangen door viton ringen omdat die PPO en Bio-diesel bestendig zijn.
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    hallo Easy Rider,

    ja, ik had het topic al gelezen. Wat is de prijs van een dichtingskit voor biodiesel? Ken je een goede online leverancier? Is het moeilijk om de pomp open te doen en om te zetten?
    Moet de sleutel van het contactslot daarna opnieuw "ingelezen" worden?
    alvast bedankt!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2010
    Prijs is een paar tientjes, heb ze op ebay.de gezien.

    Is niet moelijk om de IP om te bouwen, bel mij anders even dan leg ik je het uit, heb een hekel aan typen :wink:

    Sleutel moet niet opnieuw ingelezen, accu moet wel even los natuurlijk.

    Je hebt wel speciaal gereedschap nodig om de IP er uit en in te krijgen.
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    had al aan dieselcentrum gevraagd wat een dichtingskit zou kosten. 350 euro zeiden ze. Zal is op ebay gaan zoeken.
    Een andere mogelijkheid zou misschien zijn om een ring te draaien zodat de 325 pomp wel past op mijn 525 tds. Goedkoopste en snelste oplossing. .Kan ik ondertussen mijn originele pomp eens op mijn gemak open doen en als ik dan nog voor enkele tientjes biodiesel dichtingen vind ze zo herstellen.
    alvast hartelijk bedankt voor de snelle reacties!
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    is dit de juiste dichtingsset:
    Dichtsatz für Einspritzpumpe BMW TDS Opel Omega bei eBay.de: Antrieb, Motor Getriebe (endet 29.06.10 14:48:25 MESZ)
    ik vind wel nergens terug ofdat ze biodiesel compatibel zijn.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2010
    [QUOTE=kristof;56282]is dit de juiste dichtingsset:
    Dichtsatz für Einspritzpumpe BMW TDS Opel Omega bei eBay.de: Antrieb, Motor Getriebe (endet 29.06.10 14:48:25 MESZ)
    ik vind wel nergens terug ofdat ze biodiesel compatibel zijn.

    Bei Unsicherheit können Sie uns gerne kontaktieren, wir werden Ihnen weiterhelfen!

    Ik zou ze eens een mailtje sturen... bvb naar: [email]diesel-technik-biberach@gmx.de[/email]

    ;)
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    Ben bijna 100% zeker dat het deze kit is. Heb enkele maanden bij dieselcentrum dezelfde kit gaan kopen, 50 euro betaald. Had enkel de dichting van het deksel nodig. Heb het zakje nog bijgehouden en hier staat dezelfde artikelnr op als op ebay. Dus zal het wel kloppen. Voor de o-ringen zal ik dan appart moeten zoeken naar viton o-ringen?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2010
    [QUOTE=kristof;56280]......350 euro zeiden ze.!

    Mafkezen. die set op je link naar Ebay kan je gerust pakken, d'r zitten viton ringen bij en dat is bestand tegen bio-diesel.

    [QUOTE=kristof;56280]......Een andere mogelijkheid zou misschien zijn om een ring te draaien zodat de 325 pomp wel past op mijn 525 tds....

    Dat kan natuurlijk ook. Let wel op dat je niet zomaar de IP uit het blok schroeft, dan valt het tandwiel in het carter. Je hebt er een speciaal gereedschap voor nodig en je zal beide kettingen moeten ontspannen.
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    In die 350 euro zit voor een gedeelte werkuren veronder stel ik. Heb ook eens gevraagd wat het kost om een bosch pomp van een 17. turbo diesel isuzu te reviseren, zou een 500 euro kosten. Maarja, toch veel als je weet dat een dichtingskit maar 12,6 euro kan kosten.

    Ik had de pomp al gedemonteerd. Geen speciaal gereedschap nodig gehad. Mijn neef die bij BMW werkt zei dat ze een speciale bus gebruikte om het tandwiel op zijn plaats te houden. Maar dan moest ik wachten tot het weekend, dus pomp voorzichtig gedemonteerd zonder dat het tandwiel verschoven is. Had er wel een schroevendraaier in gestoken zodat het tankwiel niet kon vallen.

    Ring laten draaien, dichtingskit er bij aan en 325 pomp gemonteerd op de 525 motor. Alles terug aangesloten en starten. Zonder enkel probleem. Motor draaid mooi. Rijdt goed.
    Nog wat afwachten maar denk dat ik weer een zorg minder heb.
    Nogmaal bedankt voor de reacties en hulp!
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    Wagen rijdt terug goed. Ik meng op 80 liter dino ongeveer 30 liter PPO. Om toch een gedacht te hebben van de temperatuur, en ik geen uur wilde zoeken naar een plaatsje om draden door het interieur naar het motorcompartiment te leggen heb ik een draadloze temperatuurmeting gemaakt met
    2 arduino's
    image
    2 zigbee modules
    image
    een temperatuur sensor en een LCD.

    Dit is de module in het motorcompartiment:
    image
    temp sensor op de brandstoffilter:
    image
    LCD:
    image

    Temperatuur na het starten en 5 min laten warmdraaien: ongeveer 19°C .
    Als ik bij warm weer aan het rijden ben en motor is op temperatuur meet ik hier 50°C.
    De brandstoffilter isoleren zal nog een meting geven die meer nauwkeurig is.
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    BMW rijdt goed, maar heeft precies minder vermogen. De "nieuwe" pomp van de 325 die ik gestoken heb, is niet opnieuw afgeregeld geweest. Ik heb de positie vande oude pomp gemarkeerd en de "nieuwe" op dezelfe plaats gestoken. Zou deze opnieuw moeten afgeregeld worden met een klokje?
    Of zou het kunnen dat de pomp van een 325 td is, en niet van een 325 tds en dus maar 116 pk aan brandstof levert? Misschien daarom dat het huis van de pomp kleiner is dan van een 525?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2010
    [QUOTE=kristof;56386]... Zou deze opnieuw moeten afgeregeld worden met een klokje?

    Ja, hiermee geef je de IP een basis afstelling. De vervroeging wordt dan verder met als basispunt elektrisch/hydraulisch afgeregeld.

    [QUOTE=kristof;56386]... of zou het kunnen dat de pomp van een 325 td is, en niet van een 325 tds en dus maar 116 pk aan brandstof levert? Misschien daarom dat het huis van de pomp kleiner is dan van een 525?

    Nee. Alleen de flens is iets anders voor de rest is de IP het zelfde.
  • kristof PPO Burner
    edited June 2010
    bedankt voor de reactie. Zou het "doenbaar" zijn om de pomp zelf wat bij te regelen? Inlaatspruitstuk eraf nemen en de pomp wat verdraaien? Naar de motorblok toe of weg van de motorblok?


    Of zou ik er toch mee naar een dieselspecialist moeten gaan om ze af te regelen? Heb enkel wat schrik voor de rekening die ik dan daarna ga krijgen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2010
    Het is wel "doenbaar" maar je weet nooit of je de IP vroeger of later moet zetten.

    Je kan hem het beste bij een Bosch center af laten stellen of bij BMW zelf natuurlijk dan kunnen ze gelijk de pompkop stand controlleren. Let op: het merkteken op de trillingsdemper van de krukas komt overeen met een nok op het distributiekettingdeksel en is NIET het TDC van zuiger 1. Je moet een kaliber (pen) net onder de startmotor in het blok steken en die valt dan in een gaatje in het vliegwiel.
  • kristof PPO Burner
    edited April 2011
    heel de winter door gekomen, geen echte problemen gekend. Starte altijd goed. Soms wel het gevoel dat hij wat vermogen verlies had. Nu al een paar keer voor gehad dat het gaspedaal niet reageerde. Je start en drukt het gaspedaal in en er gebeurd niets. Wat pompen en dan op den duur reageert hij wel. Nu vorig weekend wilde hij helemaal hij terug slecht reageren op het gaspedaal.
    Hij starte wel maar je moest hem in gang houden. Ook wilde hij moeilijk in toeren gaan in neutraal. Vertrekken was bijna onmogelijk . Je moest de motor op 2500 tr houden en dan heel stilletjes de koppeling loslaten om te vertrekken. Als je dan aan het rijden was voelde je dat er weinig vermogen was tussen de 1500 en 2500 tr. Je voelde iets meer vermogen als de turbo boven de 2500 tr opsprong. Een tijdje met de wagen gereden en goed doorgetrokken tot 5000 rpm en daarna ging hij weer goed. Je kon weer normaal vertrekken vanaf 1200 rpm.

    Nu deze week nog een paar keer gehad dat opeens bij een rood licht de motor moeilijk reageerde. Gisteren na de winkel op de parking starte de wagen, maar reageerde nu helemaal niet meer op het gaspedaal. De motor bleef gewoon draaien op stationair toerental. Gaspedaal indrukken tot max had geen resultaat. Wagen een paar keer stil gelegd en terug gestart maar geen effect, pedaal reageerde niet.

    Op den duur wagen stil gelegd en zekering van de boordcomputer los getrokken en terug ingestoken. Wagen gestart en wonder bij wonder reageerde hij terug en kon ik eindelijk naar huis rijden.
    Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Geen lampjes op het dashboard die branden. Ik heb de wagen nog niet laten uitlezen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2011
    Toch maar eens een keer uit laten lezen dan lijkt mij. Ik heb daar 2 software pakketten voor, CarSoft en INPA wat de dealer ook gebruikt.

    Ik vermoed dat nu je IP wat ouder wordt toch de pompkop bijgesteld moet worden. Als je nu even de accu los koppeld gaat de DDE (inspuitcomputer) zich weer opnieuw inleren op de hardware. Daarom doet ie het nu even goed maar na verloop van tijd ga je weer problemen krijgen.
  • kristof PPO Burner
    edited April 2011
    Bedankt voor de reactie ER, draai je deze software gewoon op een laptop? Hoe maak je verbinding met de ip? Is deze software gemakelijk te vinden op het net?
    De pomp is al eens vervangen geweest door een pomp van een 325( zie hierboven ) ik zou het straf vinden dat het terug de pomp is, was natuurlijk geen nieuwe, maar toch,
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2011
    Ja, die draaid gewoon op een oude laptop met COM poort. Voor Carsoft heb je een interface nodig die bij de softwareversie past, in mijn geval 6.5. Die interfase kan je van EBAY halen maar dan moet je wel exact de juiste software versie zien te scoren.

    INPA draaid ook op dezelfde laptop. Daarvoor heb ik een speciale interfase gekocht die onder ADS en OBDII werkt, komt uit Amerika.
  • kristof PPO Burner
    edited April 2011
    Hallo ER,

    Hiermee zou het dan moeten lukken:
    obd , obd2, eobd , elm, vagcom , vcds , launch x431 , webshop
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2011
    Dit is een interfase om Carsoft 6.5 bij te gebruiken en enkel en alleen versie 6.5.

    Live data is met Carsoft 6.5 absolute ***koek omdat 6.5 nog volgens het OBDI protocol draaid. Live data had je pas vanaf OBDII.

    kilometerstand correctie kan ook niet omdat je daar een speciaal programma voor nodig hebt en een apparaat om de codeersleutel uit de cockpit in te zetten.

    Modellen na de E34 worden ook niet ondersteund door 6.5

    Als je dit set koopt heb je nog een oude laptop met COM poort nodig en Carsoft 6.5. Let ook even op dat die laptop dan Windows 98 SE, Windows 2000 en of NT kan draaien.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011

    Let ook even op dat die laptop dan Windows 98 SE, Windows 2000 en of NT kan draaien.

    Hoeft niet, vanaf xp kan je em onder elk v/d bovengenoemde protocollen laten draaien. via de wizard programma compabiliteit. onder bureau accesoires:)

    gr Ton
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2011
    XP is zoveel groter dan 95, 2000 of NT dat je het qua (schijf)volume niet eens geinstalleerd krijgt op een oude laptop laat staan dat je het al opgestart krijgt i.v.m geheugen ruimte.
  • kristof PPO Burner
    edited April 2011
    hallo ER, er staat bij de specs in de link dat het werkt op OBD2, dus live data uitlezen zou dan wel werken met deze kit?
    ik heb een serial naar usb kabel, hierdoor komt er dus gewoon een virtuele kom poort te voorschijn op de laptop. Dus dit zou normaal moeten werken...
    dus je raad deze kit niet aan?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2011
    Geloof me, Carsoft 6.5 is OBDI en kan dus nooit live data uitlezen. INPA kan dat wel omdat het werkt via het ASD protocol.

    Een virtuele COM poort gaat ook niet werken, van USB naar COM werkt niet met geen enkel OBD of ASD protocol.

    De enige manier om de zaak aan de gang te krijgen is een oude labtop met COM poort.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    Easy, wat ik bedoel is dat de software makkelijk aan de praat is te krijgen op bv xp of vista.
    Dat op een modernere laptop geen com poort zit is een ander verhaal.
    Maar ook dat is wel op te lossen met een usb to com converter of iets dergelijks.
    http://www.antratek.nl/USB-adapter.html
    http://tweakers.net/pricewatch/161617/sweex-usb-to-serial-cable.html
    Maar je hebt wel de juiste drivers nodig die met dat progje van jou werken, en dat is een kwestie van tijd erin steken en verschillende drivers proberen. En in jullie geval veel BMW forums afstruinen:)

    Jij zou moeten weten weten dat ik bijna alles qua die flauwekul wel aan de praat krijg.

    We hebbe niet allemaal nog een stokoude laptop liggen:)

    gr Ton
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2011
    [QUOTE=suzuki;60483]Easy, wat ik bedoel is dat de software makkelijk aan de praat is te krijgen op bv xp of vista...

    Dat wel maar.....

    [QUOTE=suzuki;60483]..Dat op een modernere laptop geen com poort zit is een ander verhaal. Maar ook dat is wel op te lossen met een usb to com converter of iets dergelijks...

    Dat gaat niet werken. Zoek maar es via Google "Carsoft/USB". Je vind dan een enkeling die het gelukt is om via een COM emulator een USB te koppelen aan Carsoft of ander diagnose programma. Ik heb het zelf ook geprobeerd en bij mij lukte het ook niet.

    Oude laptopjes met COM poort zijn bovendien makkelijk te scoren via Marktplaats voor een paar tientjes.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011
    @easy, benader die enkelingen, en vraag ze welk merk en type com emulator ze gebruiken, en welke driver.
    En that's it.

    Heb hetzelfde gehad met m'n Xcam programeerbare module, om educatief gratis tv zenders te bekijken. Dat liep dan ook nog via een nulmodemkabel... Na 5dg klooien met drivers ook werkend gekregen:)

    Ouwe laptop is te slow man:)

    gr Ton
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2011
    Zo kan je het ook doen ja, mij te veel moeite, ik had en heb er de tijd niet voor om dagen te gaan liggen kloten.

    Maar ehhh... Gratis educatief tv zenders? Zitten daar dan ook meteen natuurfilms bij? :D
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2011

    Maar ehhh... Gratis educatief tv zenders? Zitten daar dan ook meteen natuurfilms bij? :D

    Dat met die modules zoals de xcam is voorbij, maar met een dreambox zijn de mogelijkheden bijna ongelimiteerd. satelliet website en forum
    Ga er binnenkort eentje halen, want ik mis Motors Tv en AB moteurs:)
    Er zijn ook Chinese klonen v/d dreambox trouwens en zijn net zo goed:)

    Maar laten we voor de rest maar on topic blijven hier:)

    gr Ton
  • kristof PPO Burner
    edited April 2011
    wagen laten uitlezen, fout met de IP zegt de computer. Ze stelde voor dat ik het deksel van de ip eraf haalde, hier zit dat een sleepcontact en dit proper te maken.
    Ik heb dit dan gedaan. Visueel was er geen vuil te zien. Ik heb dan met remmenreiniger en een propere vod er toch op gewreven. Je zag wel dat de vod lichbruin werd, dus misschien dat er weel een din laagje "vuil" op het contact zat. Daarna de pomp terug dicht gedaan.
    Vrijdag heb ik dit gedaan, voorlopig nog geen problemen meer gehad. Zullen afwachten.
    ER, waar zou ik eventuele revisieonderdelen voor de pomp kunnen vinden? Zoals de print met sleepcontact. Welke onderdelen zijn nog slijtage gevoelig in de pomp?
    alvast bedankt,
  • kristof PPO Burner
    edited June 2011
    Wagen heeft 2 weken goed gereden, toen begon het terug dezelfde problemen te vertonen.
    Dus terug het deksel eraf genomen, maar nu met proper te maken heb ik de sleepcontacten geraakt waardoor deze omhoog gekomen zijn. Gevolg dat de motor niet meer starte.
    Terug plooien gaat niet.

    Ik heb toen de bovenste blok waar de stelmotor en print inzit losgemaakt en vervangen door 1 van een andere IP die ik nog liggen had. Deze paste perfect. Deze bovenste blok is met 4 schroeven vast gemaakt op de ip. De blok heeft gleuven om ,wat ik veronderstel, de ip af te stellen.
    Na het monteren starte de motor terug, maar zodra deze aan stationair toerental kwam viel hij stil.
    Dus de 4 schroeven terug wat los gezet en de blok wat meer naar achter en voor gezet. Maar de juist afstelling vond ik niet. Ofwel valt de motor stil op 1000 toeren. Ofwel gaat hij te hoog in toeren ( en slaat hij op hol precies, ik heb telkens het contact afgezet als hij boven de 3000 rpm kwam.
    Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Hoe vind ik de juist afstelling? Met wagen naar een boch dieselcentrum of naar bmw?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2011
    Heb je de onderdeel nummers gecontrolleerd, kan zomaar zijn dat ze van een verschillend type zijn en dus niet uitwisselbaar.

    Wat je tevens moet doen is telkens als je nieuwe hardware op de M51 schroefd is het adaptive (zelf lerende) gedeelte van de inspuitcomputer wissen zodat hij zichzelf in kan leren op de nieuwe hardware.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Weet wel dat het echt om tiende mm's gaat bij het afstellen(of fijner)...dus nie ff mm verzetten ofzo...dan blijf je kloten... heeel precies verzetten...tot je bijna denkt van..dit is toch we hetzelfde?.... maar ok..met de juiste apparatuur natuurlijk zeker goed...zo hoort het dan toch. Zelf ook wel eens lopen prutsen ermee.. uiteindelijk wel voldoende ok gekregen.. maar de ER methode is de juiste..en een zeg ook altijd tegen de klant.... als het goed moet--> dan zo... via pc. Maar je zou em mss zo iig goed genoeg kunnen krijgen om tot een punt te kunnen rijden die het precies voor je kan doen gezien je nu zelf het materiaal nog hebt.. mss kan ER het dan voor je finetunen?

    Greetz!
  • kristof PPO Burner
    edited June 2011
    Bedankt voor de reactie
    Hoe kan ik het zelflerend gedeelte wissen?
    ik heb heel kleine aanpassingen gedaan, moeilijk met die gleuven, want zodra je de schroef aandraaid verschuift de boel weer een klein beetje.
    De stelmotor/print is het onderdeel dat origineel bij de bwm zat. vorig jaar heb ik deze pomp vervangen door een pomp van een 325. Ik heb toen ook zo een ring gedraaid zodat de pomp zou passen op de 525 motor. Alles goed gegaan tot een tijdje terug.
    Dus nu met het verkl*ten van het sleepcontact heb ik het bovenste gedeelte van de originele 525 pomp op de 325 pomp geplaatst.
Sign In or Register to comment.