Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

lekkage lucaspomp, oplosing?

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited May 2010 in Algemene Techniek
yo, kheb ff een vraag ivm een (bah) Lucas brandstofpomp.
Ding lekt op de gashendel, zie groene cirkel foto.
Weet iemand (nero) hoe deze te repareren?
dank

image

Comments

• RaafRaaf Modding Member
    edited April 2010
    Lijkt me ongeveer t zelfde als bij een Bosch VP
    Keerringetje ?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2010
    Deksel d'r af en keerring vervangen. 'K zou wel eerst ff een tekening opsnorren om te kijken of er niet van alles los komt als je het deksel los haald.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    Meestal hebben ze lekkage door speling. Voel maar eens of de hendel opwaards kan bewegen..dan zie je em ineens extra lekken doordat ie "kantelt" in de speling in het deksel. Heb ze al vaker moeten repareren..altijd die stomme lucas pompen. En vrijwel altijd niet een kwestie van enkel keerring.

Constructie is beetje vervelend.zit geen mooi bronzen busje in maar hij draait gewoon in het aluminium. Om het asje zit een rubben O-ring...en das de hele keerring. Nu slijt dat alu uit en gaat hij lekken en zelfs geregeld nog slijtage op het asje ook. Dus kom je dan snel op een pomp deksel & asje(compleet met plunjer en keerring). Tis even een priegel werkje...maar als je alles goed aftekent en het asje aan de pomp laat zitten is het wel te doen....maar niet erg goedkoop.

een creatief iemand zou em mss nog in overmaat kunnen boren en dan een bronzen bus erin persen+loctite.

Voel of er speling is, zoek het nummer vj pomp op, en vraag eens na wat het kost. Volgens mij leverden ze ze hier zelfs in imitatie. Ben alleen de prijs kwijt...dacht een 60 a 100 euro voor deksel + asje met plunjer.... maar kan het ook fout hebben hoor. En wie weet red je het met een deksel alleen.

greetz!
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    thanks voor je belletje Fury!
    edited April 2010
    Voor de doe-het-zelvers die het aandurven :-) (ik nog niet, 200 euro elders, all in)
    met dank aan het citroen forum, zie foto's daar.
    Citroen-Forum.nl - Mechanisch - Lucas brandstofpomp, Deksel vervangen + Pomp afstellen (P2)

Vandaag was de lekkende brandstofpomp aan de beurt.

Op deze BX, de ‘87 19TRD, zit een Lucas pomp.
    Tussen het deksel en de “gas-as” kwam af en toe een beetje diesel geblubt.
    Niet echt met stromen, maar genoeg dat je het binnen rook bij het stoplicht.

Ik heb een revisie setje gehaald bij EDSL in Magraten.
    www.edsl-limburg.nl
    In dat setje zitten vier kleine en een grote O-ring, en het deksel.
    Alles bij elkaar was het 40 euro.
    Voor de terugloopslang aansluiting en de ontluchtnippel heb je geen ringen of pakkingen nodig: de een is een koper ringetje en de ander een o-ring.
    Om de o-ringen te monteren kun je een speciaal gereedschapje kopen,
    maar het gaat ook met een plat schroevendraaiertje,
    als je voorzichtig bent.
    Het is ook aan te bevelen om o-ring vet te gebruiken bij de montage,
    dan glijdt het allemaal wat lekkerder.

Nog een algemene aanbeveling: werk HEEL schoon:
    een zandkorrel kan je je pomp kosten!
    Ook het pasvlak van de deksel en de pomp moet heel schoon zijn.

Om te weten wat voor onderdeel je nodig hebt, moet je het typenummer van de pomp weten. Dat zat bij mij op een plaatje aan de onderkant van de pomp. (heel handig…) Met een spiegeltje was het wel te lezen.
    Mijn Lucas was van type: 8443B380A

Ik had al wat zitten googelen voor een handeleiding, maar verder als die verwijzing naar die Franse site met foto’s op dit forum kwam ik niet.
    Vandaar, ter leeringh ende vermaeck, hier de volgorde waarin ik het heb gedaan:

1. Gaskabel losnemen.
    2. Kabel koudestart-vervroeging losnemen. (steeksleutel 8 + tangetje)
    Even merken waar het klemmetje zat.
    3. Retourslang (<<6) losnemen van de deksel (ringsleutel 17)
    Deze kun je uit de weg leggen onder de clip van de distributie deksel.
    4. stop van de ontluchting (<<2) eraf draaien (steeksleutel 17 of inbus 6 en sleutel 16)
    Deze zit niet bij de revisieset, dus die moet je overzetten.
    5. Moertje en ring van de gashendel (<<3) er af halen. (ringsleutel 10 of iets engels: gebruik een klein bahcootje)
    Wip voorzichtig het plastic armpje aan de achterkant (<<7) er af. Het plastic is waarschijnlijk hard geworden en breekt makkelijk.
    Kijk even goed hoe de veer zit en haal de hendel, het veerkapje en de veer er af.
    Druk het gas-asje een beetje naar beneden.
    6. Ontspan het veertje dat de koude-start hendel naar links houd. (punttang)
    Bij een turbo diesel zit hier een kontakt met een veer. Neem dit los, en zorg dat je de veer nie kwijt raakt!
    7. Neem de 4 schroeven los waar de deksel mee vast zit (<<5). (inbus 4 of TORX 10)
    Zet een bak onder de wagen omdat er diesel lekt.
    8. Til het deksel voorzichtig een centimeter op.
    Draai de koudestarthendel (<<1) zo ver mogelijk met de klok mee.
    Til daarna het deksel verder op en druk de gas-as uit het deksel.
    <<8 is het hefboompje aan de onderkant dat haakt in <<9, vandaar deze maneuvre.
    Nu heb je het deksel zo ver dat je op de werkbank de koudestart hendel kunt reviseren.
    Meet de lengte van de stelschroef (<<4) en verwijder het loodje en de borging: zet deze over op het nieuwe deksel.
    9. Moertje en ring van de koude-start hendel (<<1) er af halen. (ringsleutel 10)
    Kijk even goed hoe de veer zit en haal de hendel, het veerkapje en de veer er af.
    Druk het asje uit het deksel.
    10. verwijder de twee o-ringen die op de as zitten.
    Ik heb ze met een mesje doorgesneden.
    11. wurm de nieuwe o-ringen op het asje. (klein plat schroevedraaiertje)
    Gebruik geen scherp voorwerp om ze te geleiden!
    12. montage omgekeerde volgorde.
    13. verwijder de twee o-ringen die op de gas-as zitten.
    Het mechaniek dat er aan vast zit is nogal dun (<<10) dus pas op dat het niet krom gaat!
    14. wurm de nieuwe o-ringen op het asje. (klein plat schroevedraaiertje)
    15. monteer het deksel terug op de pomp.
    Let op de stand van de koude-start hendel: net zo terug zetten als dat je hem er af hebt gehaald, anders druk je het mechaniek in de pomp krom!
    (zie <<8 en <<9)
    Voordat je de inbussen aandraait, even checken of de hendel wel in de uitsparing van de beugel aan de zijkant van de pomp valt.
    16. Monteer de gashendel etc.
    17. Zet de retourslang terug.
    18. Monteer de stop op de ontluchtingsnippel.
    19. Monteer de kabels.
    20. Lekvrij dieselen !</p>

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=10595
    na mijn vraag van 29-02-2004 ben ik nog niet in het bezit van `n handleiding-tekening maar heb ik wel de lekage verholpen.en wel op de volgende manier.het beste kun je de pomp uitbouwen ik heb dat echter niet gedaan maar dat werkt wel wat lastiger maar het is te doen.maak de gas kabel en het kunststof koppelingetje los.draai de vier inbus boutjes (m 5 )los til voorzichtig het deksel op (`n beetje bewegen )er schieten nu wat verende onderdelen los geen paniek ze zitten vast aan de pomp.houd het deksel `n beetje schuin omhoog je ziet nu een cilnderachtig ding dit is een veer in luxe uitvoering en zit aan het einde vast met `n klein moertje (steek sleutel 5.5 )draai deze los en haal het veerbusje_veertje_bolringetje er af.doe dit heel voorzichtig en laat ze niet vallen ,nu kan het deksel er helemaal af.in het zijkant asje (waar kunststof kopp zit) bevinden zich twee O ringen 6.0 x 2.0 mm
    in het boven asje (deze word bediend door je gaspendaal)
    zit een O ring 5.7 x 1.9 mm en een O ring 8.9 x1.9 mm in
    ook in de dekselrand bevind zich een O ring deze was bij mijn pomp niet meer goed te meten ik heb hiervoor een O ring van 3.0 x 2.0 maar waarschijnlijk is 2,9 x 1.78 mm ook goed
    ook de deksel paking heb ik vervangen deze is makelijk zelf te maken van `n stukje pakingpapier van 14 x 7 cm 0.8 mm dik
    EN JA NU MOET HIJ WEER INELKAAR GEZET WORDEN ,,,, maar dat lukt ook met `n beetje geduld en geluk
    verwijder aan de zijkant van het deksel de segering(j 25)en het hierdoor geborgde dekseltje je ziet nu een asje wat je kunt indrukken (probeer maar)hij veert weer terug .om het deksel van de pomp er weer op te krijgen moet hij ingedrukt blijven . ik heb hiervoor op de draaibank een hulpstukje gemaakt met in de midden een m6 boutje en dit op de plaats van het dekseltje gemonteerd maar als je erg handig bent gaat het ook zonder hulpstukje
    aan de binnen zijde van het deksel aan het verende asje bevind zich een van spyker met `n grote kop deze moet in een vorkje haken .dit vorkje is echter naar de midden van de pomp geschoten (ja je raad het al weer `n veertje)druk deze terug je ziet nu `n rechhoekig gaatje vrijkomen
    .blokkeer dit vorkje door iets in het gaatje te doen
    ik heb hiervoor `n draadnagel(spijker) gebruikt kop er af gezaagd en 5mm omgeslagen (draadnagel 3mm dik)sla de spijker niet meer als 5mm om anders krijg je hem moeilijk weer uit je brandstofpomp.naast het vorkje bevind zich ook een klein windweizertje druk deze tegen het vorkje (nee nu geen veertje)
    monteer nu het deksel met de luxe veer
    schuif aan de voorzijde van de pomp het omhoog gezette lipje naar voren (het lijkt wel iets op `n schuifje van `n bergmeubel en ook nu geen veertje) dit lipje moet in het vorkje van het asje vallen waar aan de buitenzijde het kunststof kopp aan vast zit.laat de omgeslagen spijker aan de zijkant uit de pomp steken. doe voorzichtig het deksel dicht en als je er van overtuigd bent dat alles goed zit haal dan voorzichtig de spijker er tussen uit...als je goed luistert en het asje draaid
    waar het bergmeubel lipje in valt kan je hem horen schuiven en dan weet je dat hij er goed in zit(als je de pomp weer hebt ingebouwd moet hij hoger stationair gaan draaien als je er aan draaid )P.S monteer alle O ringen met vet dit om beschadeging te voorkomen ook de paking dit geeft een hoge dichtheids garantie en let op de kleine O ring in de pomprand

voor event volgende problemen zoek ik nog steeds `n tek-handleidig voor deze lucas cav pomp

verder hoop ik met bovenstaande story anderre sleutelaars `n leuke middag te bezorgen
    met `n groet van martien hoogkamer en `n knipoog naar lucas

edited May 2010
    gemaakt mbv bovenstaande, goed te doen.
Sign In or Register to comment.