Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hoge druk op de tank

Nyulli PPO Burner
edited April 2010 in Mercedes
Tjonge jonge,... ik houd langzaam het halve forum bezig met mij Threads...

Het "tikken" zal ik in de gaten houden en met mijn "motor-cleaner-spul" te lijf gaan.

Mijn "extra-tank" konstruktie is afgerond tot op een ding na...

Ik heb een extra tank (boottank, 80L) dmv een T-koppeling en twee kogelkranen aan de brandstofleiding aangesloten.

--> werkwijze: kraan aan de originele leiding dicht, tank kraan open. tank ontluchting bootstank open, tankdop originale tank af en rijden! Straks weer alles op z'n oude plek zetten

Al 2 keer proef gereden: werkt prima!

Het viel mij na de erste rit (5 km snelweg) op dat er nadat ik weer op de "echte" tank reed de tankdop met een sissend geluid erafkwam toen ik wilde tanken.

Na mijn 2e proef gisteren (10 km prov. weg) wilde ik dat in de gaten houden en ben, nadat de extra tank weer afgekoppeld was en de kraan naar de echte weer open stond nog 2km mer open tankdop gereden om eventuele lucht te laten ontsnappen.

Toen de dop weer erop, maar toch nog 2 keer gekeken voordat ik thuis was. Het bleef een beetje sissen...

Vandaag naar mijn werk (10 km) en dacht "nou, ik kijk nog maar even...". De tankdop schoot er bijna van af!!!

Hoe kan dat? Heb ik een essentiele denkfout in mijn constructie? Ik kan mij hier niets op verzinnen!:confused:

Comments

• Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    Volgens mij wordt via de retour brandstof naar je originele tank gepompt. Hierdoor wordt de originele tank opgepompt.

Een tankdop van een benine-auto heeft ontluchting van een diesel vaak niet.
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2010
    [QUOTE=Man@work;55639]Volgens mij wordt via de retour brandstof naar je originele tank gepompt. Hierdoor wordt de originele tank opgepompt.

Een tankdop van een benine-auto heeft ontluchting van een diesel vaak niet.

Je hebt helemaal gelijk!

Als dit zou gebeuren met een dichte tankdop EN rijden op de extra tank zou het mij duidelijk zijn. Maar het ontstaat nu terwijl ik al lang weer op de originele tank rijd...

N.B.: Past de Benzine dop op mijn diesel-tankgat? Vaat hebben benzineautos een kleinere opening?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    Doppen zijn voor diesel en benzine gelijk, zit ook geen gat in voor de onluchting, dat gebeurt via een slang op de tank. De opening in de hals naar de tank is verschillend voor een benzine en diesel qua diameter.

In richtlijn 70/221/EEG, bijlage 1, punt 5 staat:
    "5.1. De reservoirs voor brandstof moeten zodanig zijn vervaardigd dat zij bestand zijn tegen corrosie. Zij moeten de door de fabrikant uitgevoerde dichtheidsproeven met een druk gelijk aan het dubbele van de relatieve bedrijfsdruk, en in ieder geval met een druk van ten minste 1,3 bar met goed gevolg doorstaan. Iedere eventuele overdruk of iedere druk groter dan de bedrijfsdruk moet automatisch worden gecompenseerd met behulp van passende inrichtingen (gaten, veiligheidskleppen en dergelijke ). De luchtgaten moeten zodanig zijn dat ieder gevaar voor ontbranding wordt voorkomen. De motorbrandstof mag niet kunnen wegvloeien door de sluitdop van de vulopening of door de inrichtingen voor de compensatie van overdruk, zelfs bij algehele omkanteling van het reservoir; druppeling zal worden getolereerd.
    5.2. De reservoirs voor motorbrandstof moeten zodanig zijn geplaatst dat zij zijn beschermd tegen de gevolgen van een schok aan voor - of achterzijde van het voertuig; uitstekende delen, snijdende kanten, enz., in de buurt van reservoirs, moeten worden vermeden."

Bron: http://iks.rdw.nl/NR/rdonlyres/474D4F2B-183C-44C7-91B1-9DEDC8850EF3/0/WijzevankeurenIndividueleGoedkeuringM1.pdf sectie 03
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2010
    Jongens ik word er GEK van!!!! Van de week nog eens mijn filter gecheckt (waar tijdens het "probleempje" altijd een grote luchtbel zat) en de luchtbel was verdwenen. Telkens nog de tank gecontrolleerd en geen sissen. TOP, probleem verholpen!

Vandaag naar Haarlem gereden en in eens "wilde hij niet meer zo". De ene van de filtertjes zag er al behoorlijk vies uit, dus deze maar verfangen. Toen ik hem los had kwam er behoorlijk wat brandstof uit de leideing!!! Dan maar ook weer de tank gecheckt en: HOERA!, het sisst weer! Shit!

Hierna om de 5 km gecheckt, het blijft maar sissen... Tenminste weet ik nu dat er TE VEEL, en niet te weinig druk in de tank zit.

Maar wat o wat kan de oorzaak zijn? Ik rij alleen op de "echte" tank. Als ik door de filters brandstof aanzuig met mijn mond gaat dat soepel, dus valse lucht door een verstopping wil ik bijna uitsluiten...

Weet hier iemand raad? Ik heb nog maar 1 week tot mijn vakantie en ik wil geen stress met mijn vrouw op de reis...:D

PS.: Ik zat al aan de oplossing te denken omeen klein gaatje in de tankdop te boren, maar dat verhelp (voorlopig) alleen het probleem, maar niet de oorzaak
    edited April 2010
    Volgens mijn instuctieboekje van de W124 is het normaal dat er een beetje druk opgebouwd wordt....
    edited April 2010
    Frank, Er moet toch ergens een slangetje zitten waardoor dit soort drukverschillen, zij het langzaam worden opgeheven. Ik heb een plaatje van de tank uit de EPC...maar helaas kan ik die hier niet meer plaatsen ????
    Geef me anders even een PB met je e-mail.
    Ik denk dat er aan de brandstof zender, die vanaf de achterbank te bereiken moet zijn een slang moet zitten, daar zit een klep in volgens de tekening.
    image
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    [QUOTE=ingmar;55697]maar helaas kan ik die hier niet meer plaatsen ????Dat is beleid, kun je niets aan doen als gewaardeerde forum bezoeker...

Tim :twisted:
    edited April 2010
    [QUOTE=Tim;55699]Dat is beleid, kun je niets aan doen als gewaardeerde forum bezoeker...

Tim :twisted:
    Jammer...maar goed kan me de argumenten ook wel bedenken die er mee te maken hebben. Zal eens even de image shack gebruiken dan. Maar dan verdwijnen de plaatjes mettertijd.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    1/2 Offtopic:
    Over de plaatjes: Ik plaats ze via FTP op mijn homepage ruimte van mijn provider, xs4all in mijn geval.
    edited April 2010
    Frank,

Als je mij je @pestaartje per pb stuurt stuur ik je een pdf uit het W124 Werkstatthandbuch (als je dat nog niet hebt).

Groeten,

[EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2010
    Ingmar,

ik had je al een PB gestuurd. Nu nog eens de tekenig bestudieerd! De "zender" (nummer 16 en 23 op het plaatje) is een buis met een vlotter die de tankklok aanstuurd. Ik vrees dat dit niet de oorzsprong van het euvel is.

71 en 74 moet de aansluiting van de retourleiding zijn.

Frank
    edited April 2010
    Frank,

Misschien ook niet geheel onverstandig om er ook eens een posting op het mercedesforum.nl aan te wagen. De tekening uit het boekvan man@work kunnen wellicht ook nog wat meer detail verschaffen.
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2010
    Ingmar (en alle anderen),

ik heb dit issue ook op het Duitse w124 - Forum in "behandeling", alleen zijn ze hier ook wat raadloos. Door een heel strenge APK (TUV) is er maar weinig ervaring met extra "knutselijen".

Ik heb trouwens een "verdachte" echter is mijn wiskunde al weer een beetje weggezakt...

Ik hoop dat iedereen zich even een beeld kan vormen hoe de 2e tank is aangesloten. Als hij AFGEKOPPELT is, dan krijgt de motor brandstof uit de echte tank. Logisch! Maar vanaf het T-stuk tot de kraan om de t2e tank daadwerkelijk af te sluiten loopt een slang van 2 meter. Dit omdat ik het handiger vond om de 2e tank in de kofferbak af te kunnen sluiten ipv onder de auto te kruipen. (De kraan voor de echte tank is namelijk makkelijker te bereiken, zit vlak onder de dorpel bij de achterportier).
    ---> Maar wat gebeurd nou met de brandstof die nog in de slang zit? Blijft hij erin zitten omdat de kraan in de kofferbak voor een vacuum zorgt?
    Of word door de lagere druk van de voorbijstromende brandstof uit de echte tank er steeds meer meegetrokken waardoor ergens een luchtbel ontstaat die de problemen veroorzaakt? Maar waar zal de lucht vandaan komen?

Ik zat mij dit te bedenken omdat ik van het probleem toen af was nadat ik weer eens met de 2e tank ben gereden.

Hier tegen spreekt dat ik zeker 200km zonder problemen ben gereden voordat ik de 2e tank voor het eerst heb gebruikt.
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2010
    Even een kort feedback (en many thanks voor de PB´s).

Toen iklaat op de avond (de 6de) naar huis reed alweer de tankcotrole uitgevoerd: Het sisst! De motor even laten draaien: Het zelfde resultaat...

Dan aan alle filters nog eens alle schoefjes goed angedraaid (zaten al vast, maar je weet maar nooit...) Later op de thuisweg nog eens gekeken en: Het was WEG!!!! Sindsdien nog een paar keer gekeken maar alles in orde!

Begrijpen jullie dat???

Anyway: Ik heb een tankdop bij de Brezan gekocht, daar boor ik met een boortje "1" een klein gaatje in en neem deze mee in de kofferbak! Just in case...

Ik laat mij van de Benz namelijk NIET gek maken:mrgreen::mrgreen::mrgreen:!!!

Frank
    edited April 2010
    Frank,
    Soms heb je van die situaties waarin je moet beslissen dat als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Wellicht dat je de oplossing nog een keer vind, maar nu even een tijdelijke oplossing dan.
  • pjotterpjotter Banned
    edited April 2010
    in de dop zit een platte rubber adichting.
    deze met mes er uit peuteren,en doorsnijden
    en weer terugplaatsen.

hoef je nie boren,en er kan nooit meer vacuum of druk ontstaan
Sign In or Register to comment.