Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mercedes-Benz 250E TD dec.'92

Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
edited December 2011 in Mercedes
Welkom op het nieuwe man@work PPO-topic.

De Xantia wordt vervangen door een jonge dame die pas 17 lente's telt.

Nog even wachten en dan staat ze bij ons voor de deur.:cool: Thanx Ingmar :wink:

Behalve het reinigen van de tankzeef zal ik ook binnen een paar weken de trekhaak monteren. Thanx Roger :wink:

Het MB topics van Soapwater en Raaf heb ik al doorgelezen.

Ik heb nog een Elsbett WW, een universele filterkop liggen en twee Sirais liggen.
Daarmee kan ik het zo complex maken als ik zelf wil / nodig is. :idea:
De benodigde T-stukken haal ik binnenkort even bij Jacquel.

Op de meeting wil ik natuurlijk al "fossil-fuel-free" zijn. :lol:
«134

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    [QUOTE=Man@work;55583]
    Ik heb nog een Elsbett WW, een universele filterkop liggen en twee Sirais liggen.
    Daarmee kan ik het zo complex maken als ik zelf wil / nodig is. :idea:
    De benodigde T-stukken haal ik binnenkort even bij Jacquel.

Ton...man man wat bazel je nu..is een Benz met lijnpomp, ik heb er geen ww inzitten rijdt als een zonnetje met 80 %, dus alleen die ww erin geen flauwekul hoor is geen Citroen:p
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    De Xantia wordt vervangen door een jonge dame die pas 17 lente's telt.

Nog even wachten en dan staat ze bij ons voor de deur.:cool: Thanx Ingmar :wink:

Gefeliciteerd met je aanwinst! Ik rij er ook een (al de derde inmiddels), maar wel een sedan. Ik ben er een paar jaar geleden van de 250 overgestapt naar de 300, maar de 5cilinder was wel een fijne motor, hoor!

Mocht je iets willen weten (wat wellicht van het PPO afwijkt) vraag maar gerust!

Frank

P.S.: Tankzeef niet reinigen: AFKNIPPEN! Beter een dieselfitertje ergens voor onder de motorkap plaatsen. Als je ooit een paar liter diesel in je mouw zijn gelopen omdat de tank nog niet helemaal leeg was tijdens het eruithalen van het zeefje weet je precies waar ik het over heb...:D

Als je toch hier al bezig bent... Haal van de sloop de onderkant van de tank (de 2 schoeven met dat zeefje eraan) uit een BENZINE-model. Het gaatje waar de brandstof doorstroomd is zeker 5 keer groter dan dat van de diesels...
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2010
    [QUOTE=Man@work;55583]Ik heb nog een Elsbett WW, een universele filterkop liggen en twee Sirais liggen.
    . :lol:

krek Ingmar.:dat gebazel

back to t normale.gelukkig.hoop ik.want dat ben je met MB echt nie nodig.
    (kan ik ook weten)

neem maar mee naar de meeting,of pb is een vraagprijs ,dan haal ik t voor de meeting.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    @Ingmar: tuurlijk maak ik het niet onnodig complex, ik ben wel gek maar niet dom ;)

@Pjotter: je kan de sirais overnemen voor de prijs waarvoor ik ze van Ingmar overgenomen heb. Je krijgt over een tijdje PB van me.
    edited April 2010
    [QUOTE=Man@work;55602]
    @Pjotter: je kan de sirais overnemen voor de prijs waarvoor ik ze van Ingmar overgenomen heb. Je krijgt over een tijdje PB van me.

En die had ze weer van Udo overgomen, dus ze waren nog nieuw :p
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    [QUOTE=ingmar;55603]En die had ze weer van Udo overgomen, dus ze waren nog nieuw :p
    :lol::lol::lol:
    edited April 2010
    Zijn ze nog steeds! ;)
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2010
    [QUOTE=Man@work;55606]Zijn ze nog steeds! ;)
    Mijn auto is Sirai-loos.
    edited April 2010
    "Ladies and gentlemen; We've got him"

Sinds gistermiddag reizen wij met de Benz :cool:; Heerlijk, wat een genot.

Volgende week naar de kop van Noord-Holland om behalve de trekhaak ook even bij 2N APO te gaan scoren :twisted:.

Zodra ik ga ombouwen volgen er ook foto's.:lol:
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2010
    [QUOTE=Man@work;55675]"Ladies and gentlemen; We've got him"

Veel rijplezier gewenst. Misschien eerst ff wennen hoe het beestje op dino rijdt?
    Dan kun je daarna beter eventuele verschillen merken...
  • RaafRaaf Modding Member
    edited April 2010
    Gefeliciteerd M@W !

Maar pas op de W124 werkt verslavend ;)
    edited April 2010
    [QUOTE=udo;55676].....Misschien eerst ff wennen hoe het beestje op dino rijdt?
    Dan kun je daarna beter eventuele verschillen merken...

Ik ga de boel gewoon ombouwen. We hebben de Benz gekocht om op APO te rijden. :p Het verschil boeit me niet.

[QUOTE=Raaf;55679]Maar pas op de W124 werkt verslavend ;)
    Jaaahhhhh lekkkkkkkerrrrrrr :lol:
    edited April 2010
    Hi,

Heb gisteren het genot gehad om door de Boswachterij Seters enige kilometers aan het stuur te zitten van Ton's 18 jarige schoonheid. Superlatieven schieten te kort, man wat rijdt dat lekker. Zo'n souplesse....Ingmar is er verliefd op geworden....trouwens vandaag ook op een paasbunny van 43 die geen mercedes heet...maar dat terzijde :)
    edited April 2010
    [QUOTE=Man@work;55681]Het verschil boeit me niet.

Verschil? :rolleyes:
    edited April 2010
    Gisteren bij 2N een portie "goudgeel gebruikt" opgehaald :p

Nog even de thuistap in elkaar knutselen en ..... :twisted:
    edited April 2010
    Vanmiddag wilde ik vol goede moed op het werk de Benz op de brug aan zetten, stond er nog een staal constructie van 30 ton voor :mad:
    (normaal zijn die dingen dmv hun luchtkussenvoeten te verschuiven helaas waren onze megagrote voorraadvaten lucht zo goed als leeg)

Gelukkig kon een klussende collega de "mobiele brug" voor me bedienen en de Benz optillen. :D

De jerrycans die je ziet bevatten de dino die langzaam vanuit het aanvoerslangetje is gelopen. Het openen van de tankdop versnelde het leeglopen behoorlijk.

image

Het demonteren van het tankzeef heb ik met een pijsleutel 17 gedaan die netjes een buitenmaat van 21.8 mm had. Het zeef was behoorlijk schoon voor de leeftijd van de auto. Alleen een beetje zwarte aanslag wat er snel af was. (hiervan geen foto omdat ik met zulk smerige handen niet mijn mobiel wilde bedienen)

Na het monteren van het zeef de originele brandstof slang aan tankzijde verwijderd en vervangen door een stukje PPO geschikt vervangen. Verder een kunststof leiding inwendig 8 naar voor toe gelegd.

image

image

image

image
    image

Hier verdwijnt de nieuwe leiding het vooronder in.

image

Doordat m'n boodschappen uit Duitsland pas maandag bezorgd worden heb ik in het vooronder een grof filter op de kunststof leiding geschoven en van daar gewoon verder het MB systeem in: thermostaat ventiel >> brandstof voorverwarmer >> opvoerpomp >> MB filter >> IP.
    (van deze tijdelijk situatie geen foto's)
    edited May 2010
    Vandaag de thuistap wederom in elkaar gezet; dit maal met slangen met 20 mm binnen diameter ipv 12 mm.
    Nadat ik de jerrrycans met dino weer de tank in gepompt had, heb ik ook twee kannetjes goudgeel er aan toegevoegd.
    Door de lage buiten temp. (9 graden en dat begin mei) duurde het wel even voordat de tank vol was.
    Voor de volgende tankbeurt zet ik de cans binnen of in de volle zon.

Daarna even een ritje gemaakt;

"Every day is a FRYday again !" :twisted:
    edited May 2010
    Gisteren lekker bezig geweest; de warmtewisselaar ingebouwd.

Hier moet de WW gaan komen; links voor in tussen de multi-V snaar en de ABS unit.
    image

Reden: omdat het lekker dicht bij de brandstofaansluiting van het motorblok zit
    edited May 2010
    We zijn imiddels een tankvulling verder dus er zit nagenoeg geen dino meer in de tank :cool:.

Zojuist een aanhangwagen met 20 fietsen voor schoolkamp weggebracht.8)
    De Benz trekt prima :p, maar zo'n aanhanger met een laadvloer van 5 meter en reeds een leeggewicht van 700 kg zorgt er wel voor dat je iets langer in je versnelling door moet trekken. (Gelukkig hoefde ik niet door te trappen tot de grenzen die op de snelheidsmeter aangegeven zijn.)

Nu werd me weer eens duidelijk dat mensen die vaak een
    edited May 2010
    [QUOTE=Man@work;56054]

Nu werd me weer eens duidelijk dat mensen die vaak een
    edited May 2010
    Gelukkig weegt ons katoenen sleurhutje niet veel; 250kg ledig en 450kg max. toegestaan.
    Ik denk dat wij in de zomer vakantie halverwege die twee getallen zitten.

Het sleurhutje staat super cool 8-)8-) op de oprit te wachten op de dag van morgen;
    Lekker weer de wei in op het "PPO spring event 2010" :p
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    M@W,

Heen en terug meeting, met aanhanger, IBC en 450kg meesleur 1:12 gereden. Ik zal de komende tank ook even zonder aanhanger meten.

Tim
    edited May 2010
    Klinkt goed Tim. Ik ga het verbruik ook even goed in de gaten houden.

Ook wij zijn weer goed in Noordwest Overijssel aangekomen. :p

Echter 500 meter verderop bij de eerste verkeersdrempel bij ons in de oude binnenstad heeft de nivoregeling het begeven :?

De laatste kilometer was dus niet zo leuk. Maar goed dat we bijna thuis waren. Er schraapte wel iets toen we de oprit op kropen.

Dubbel geluk bij dit ongeluk: de Xantia staat nog voor de deur
    edited June 2010
    M@W,

872km op 54,3 liter = 1:16 8-)

50%-50% korte stukken-snelweg (120).

Tim (nog op dino :oops:)
    edited June 2010
    Dat is heel netjes!
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited June 2010
    Hoe ist met je niveau-regeling? al gerepareerd?
    edited June 2010
    Tim, m@w, dat verbruik lijkt te kloppen. Onze 250TD verbruikt bij gemengd gebruik en rustig rijden ook +/- 7l/100km (1 op 14,3).
    En iedereen maar roepen dat ze zo zuipen, die oude auto's... pff...

Wat is er stuk aan de niveauregeling? Veerbollen?
    Grappig dat je van de Duitse "hydropneumaat" toch terug naar de Franse stapt :D
    edited June 2010
    Vandaag bij een MB-forum lid een nieuwe schokbreker (incl. slang en ophang ruber) opgehaald.
    De monteur heeft thuis ook nog een verbouwing lopen.

Duurt dus nog wel een dag of wat voordat we weer stoken.

Wordt vervolgd.

Dat verbruik van 14 km per liter staat me wel aan.
    edited June 2010
    Door een "5-daagse stedentrip naar Amsterdam" (werken in de andere vestiging) was ik even vergeten te melden dt de Benz inmiddels weer op de oprit staat. :p

De Xantia wil ik nog deze maand weg hebben.

Voor de korte stukjes van minder dan 10 km gaan we een "benzineblikje" kopen.
    edited June 2010
    [QUOTE=Man@work;56537]
    Voor de korte stukjes van minder dan 10 km gaan we een "benzineblikje" kopen.

image
    edited June 2010
    Whahhahahhahaah

+1000
    edited June 2010
    Bedankt Soapy :D de fiets is natuurlijk het groenste vervoermiddel na d benenwagen.

Even vergeten erbij te vermelden dat er dan ook een halve yogapraktijk ingeladen wordt: matjes, krukjes, kaarsen, audio apparatuur.

Het "benzineblikje" wordt naturlijk ook gebruikt als we beiden meer dan 10 km weg moeten.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    [QUOTE=Man@work;56540]Bedankt Soapy :D de fiets is natuurlijk het groenste vervoermiddel na d benenwagen.

Even vergeten erbij te vermelden dat er dan ook een halve yogapraktijk ingeladen wordt: matjes, krukjes, kaarsen, audio apparatuur.

Het "benzineblikje" wordt naturlijk ook gebruikt als we beiden meer dan 10 km weg moeten.

Omdat het voor de yoga is, mag het wel:)
    Doe dat in Thailand ook altijd een paar x in de week.
    Zouden meer mensen moeten doen.
    Mischien ook leuk voor op de volgende meeting.

gr Ton
    edited June 2010
    Suuz,

Doe mij maar wat aardbeien erbij, maakt de yogi wat smaakvoller.

@M@W, Zou je er echt niet uitkomen met alleen de fiets? Blijf ook eens lekker thuis!

Tim
    edited June 2010
    Njet, er is de komnde paar jaar minimaal
    edited June 2010
    Gisteravond op pad geweest met de Benz:

Voorgloeilampje ging pas aan nadat de motor gestart was en ging na ca. 1 minuut weer uit :confused:

Vanmiddag tijdens de si
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited June 2010
    [QUOTE=Man@work;56566]

Stel dat blijkt dat ik nieuwe gloeiers nodig heb, heeft het dan zin om andere gloeiers te bestellen dan de originele Bosch of Beru?

Neem gewoon Bosch of Beru!
    Ik heb vorig jaar goedkope gekocht via Ebay.de (4 stuks voor €28,00 incl verzenden) Na 5000 gaf de eerste al de geest.
    Heb toen weer 4 "dure" gekocht ( 4 stuks Bosch voor € 64,00) waar ik alle vertrouwen in heb.

Verhaaltje goedkoop <> duurkoop
    edited June 2010
    Het ging me niet om bezuinigen maar eerder om bijv sneller een hogere temperatuur.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Hoi M@W,

Jij hebt een latere versie ('92 met 94pk) dan de mijne ('86 met 90pk).
    De mijne heeft geen indicatie van een stukke gloeier.
    Maar dat heb je snel genoeg in de gaten. Dan loopt hij (de eerste minuut) op 4 of zelfs op 3 pitten.
    Wat bij de MB heel makkelijk te meten is welke gloeistift stuk is. Je haalt de stekker van het gloeirelais af, en ze zijn per stuk te meten.
    Bij mij was nummer 3 stuk.
    Omdat ik geen geschiedenis heb van de auto, heb ze allemaal vervangen door Bosch 0 250 201 039.
    Dit is niet het originele nummer (044? geloof ik) maar de opvolger (even uit mijn hoofd - origineel was 25mm lang en deze is 23mm lang).
    Nu loopt hij weer gelijk mooi rond.

Omdat alles aan
    edited June 2010
    Hoi Herman,

Ondanks dat ik een hele stapel garage rekeningen heb van de voorlaatste eigenaar, denk ik dat ik ze ook alle 5 in
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2010
    Ik ben benieuwd of je gloeistiften er zo uitkrijgt , ik moest het inlaatspruitstuk verwijderen :rolleyes:
    edited June 2010
    Volgens de beschrijving van MB hoef ik enkel het luchtfilter te demonteren :p
    Wellicht het verschil tussen 5- en 6- cyclinder uitvoering.
    edited June 2010
    [QUOTE=Raaf;56571]... ik moest het inlaatspruitstuk verwijderen :rolleyes:

[QUOTE=Man@work;56572]Volgens de beschrijving van MB hoef ik enkel het luchtfilter te demonteren :p

Ik kon (net) alles laten zitten, scheelt een hoop werk.
    Maak gebruik van de oneenparigheid van het knietje (alle beetjes helpen).

Herman
    300SD
    250D
    edited June 2010
    [QUOTE=pena;56573] oneenparigheid van het knietje :confused:
    Herman, je bedoelt dat cardanische verbindings stukje uit de doppendoos?

Zojuist even de motorkap opengetrokken en de boel bekeken en doorgemeten:
    [LIST]
    [*]Gloeiers 2 en 5 krijgen de naald van m'n 25 jaar oude multimeter niet naar de 0 Ohm. Bij de andere drie knalt de naald meteen in de hoek.
    [*]Door de naar achter wijzende stand van de gloeiers zijn 1 - 2 - 3 en 5 redelijk bereikbaar ongeacht of je het luchtfilterhuis demonteert, gloeier 4 is een uitdaging, met en zonder luchtfilerhuis.
    [*]Om
    edited June 2010
    Hoi M@W,

Yep, als je de knie een bepaalde hoek geeft (maar ook koppel) dan krijgt de onderkant van de knie aan de ene kant meer hoek en aan de andere kant minder hoek. De knie moet dus aan de binnenkant.

De 4e gloeier kan dacht ik precies tussen de 4e en 5e aanzuigbuis door?
    De grootste moeitje is het loskrijgen van de gloeiers.

PS Ik gebruik ook een grijpertje (flexible) om de stift er uit te pakken en de nieuwe er in te stoppen. Die is een stuk slanker dan mijn handjes :p.

Herman
    300SD
    250D
    edited June 2010
    Ik zag op een link op het MB forum dat er een stukje slang op de gloeier geschoven werd.
    Om voorzichtig de gloeier ein in te kunnen draaien.
    edited July 2010
    Gisteren de gloeiers met de post gekregen; 5 originele MB gloeiers, rechtstreeks van MB, incl verzendkosten €75,-

Ik heb deze week geen tijd meer om ze er in te schroeven dus dat wordt waarschijnlijk maandagavond.

Vanmorgen woman@work aan de telefoon "...ik denk dat je vanavond het filter moet wisselen want de auto schokt als een gekke en trekt ook niet lekker door op de snelweg...."

Vanavond meteen het filter gewisseld; op de slordige start na (op slechts 3 gloeiers) was het allemaal weer als van ouds :lol:

Vanavond buurvrouw tegen woman@work: "ik zou dan niet meer het dorp uit durven, hoor"
    woman@work: "ik hoefde ook niet ver, hoor. Het waren maar 210 km vandaag."

That's my woman :D
    edited July 2010
    Ton...ik Hoop niet dat je het nodig hebt:
    Jake's 99 e300d Vegoil Conversion: Glow plug disaster

Ik heb deze motor wel, en bij mij is er ook een kapot, heb er al 6 nieuwe besteld maar zijn nog niet binnen, na het starten loopt ie nu een halve minuut "unmercedisch" Ik heb alle onderdelen in geval ik als Jake moet gaan boren.

De site boven bevat trouwens ook nog wel een leuk ombouwverhaal.
    edited July 2010
    Gisteravond eindelijk tijd gehad om te sleutelen;

Ondanks dst ik kleine "vrouwenhandjes" heb was het behoorlijk lastig.

Als eerste gloeier #2; vrijwel probleemloos (op het ruimteprobleem na).
    De kapotte gloeier was een NGK die zeker 5 mm korter was dan de door MB geleverde Beru.

Daarna gloeier #5; bij het losdraaien van het moertje van de stroom toevoer begon de hele gloeier mee te draaien :roll:. De kabel van de stroom toevoer begon dus ook al te kronkelen. :???: Gelukkig kon ik via de achterkant van het blok er een steeksleutel opzetten om de gloeier tegen te houden. Bij het aandraaien viel het niet mee om via het kniegewricht de gloeier goed vast te zetten.
    De kapotte gloeier die hier uit kwam was een Bosch die ook ca 5 mm korter was dan wat ik er in geplaatst heb.

Na ruim anderhalf uur priegelen vond ik het welletjes; de kapotte gloeiers zijn vervangen en de drie overige houdt ik in de auto als voorraad.
    Gloeier #1 is nog wel redelijk bereikbaar maar #3 en #4 zullen echt een uitdaging worden.

Uiteraard startte de Benz als vanouds en liep ze meteen rustig :p
    edited July 2010
    Ton,

Ik heb volgende week dinsdag een afspraak gemaakt met Dennis Combi(MB-forum), die van mij zit geen enkele beweging in:sad:
This discussion has been closed.