Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

"Ticken" met koude motor, second opinion gevraagd

Nyulli PPO Burner
edited April 2010 in Mercedes
HELP - ik heb advies nodig!


Sinds 2 weken start mijn 300D wat slecht ('s winters nooit problemen gehad, maar nu doet hij hier net iets langer over) en hij "tickt/ nagelt" als hij koud is.
Sinds ik 1,5 jaar geleden nieuwe verstuivers kreeg liep hij al een beetje hoorbarer tussen 1200 en 1700 rpm, maar nu is het andeers dan anders.

Als hij staat is het geluid amper te horen, ook niet als ik gas geef, maar als hij optrekt (ideaal 50-60 km/h in z'n 3 of 4) hoor ik een tick-tick-tick beginnend bij zo'n 1200 rpm. Boven de 2000 is het weg!

Als hij warm is (het laatste stuk naar mijn werk gaat ee afslag over de snelweg) is het ook weg!

Mijn dieselspecialist in Duitsland die de verstuivers heeft gemaakt en gemonteerd denkt dat er een of twee het loodje hebben gelegd. Ik ga over 2 weken met vakantie en hij raad af hiermee op grote reis te gaan.

Mij monteur des vertrouwens is met vakantie...

Toen ik vandaag bij ons in het dorp bij een garage ging vragen luisterde hij maar even onder de kap en zei dat het niet de verstuivers zijn. "Gewoon weer diesl tanken en het is goed!". Lekker makkelijk, maar dat is natuurlijk geen basis...

Kan hier iemand iets mee? Kan ook een klep of een hydro... (mijn technisch Nederlends is erg slecht...)

Ik wil het best laten repareren maar ik wil ze niet laten gokken. Ook wil mijn specialist mij nieuwe verstuivers opsturen, maar ik moet wel weten of dat het probleem is.

En: Is een reis van 3000 km over de Duitse snelweg een risico met een kapotte verstuiver/ klep/ hydro... (of wat weet ik wat) of zou dat wellicht zelfs een positive effect kunnen hebben ivm goed doorbranden?

Frank

PS.: ik rij momenteel nog op 80% GPO en 20 diesel, net zoals de hele winter ook...

Comments

  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2010
    Eerst eens testen met gewone diesel.
    Motorolie recentelijk nog vervangen en op peil? (Kwestie dat het geen hydrolische klep is)
    Alle gloeikaarsen nog in orde?
  • RogerRoger PPO Addict
    edited March 2010
    Vacuumpomp ?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2010
    Ik zeg verstuiver probleem.

    Ik neem aan dat je rustig rijdt met de Benz waardoor de buitenkant van de verstuiver (bij inspuitopening) vervuild raakt en derhalve een ander sproeibeeld geeft.

    Wat je kan doen is de motor even flink op de staart te trappen om de verstuivers schoon te blazen. Een %tje of 5 bezine bijmengen versneld het proces.

    Hoelang zitten die verstuivers er al in? en wat voor merk is het?

    Ik heb mijn Bosch verstuivers op puur APO met 85.000 KM naar de eeuwige jachtvelden geholpen en moet nu nieuwe zetten. Er zitten nu platte kanten aan het uiteinde van de naaldjes waardoor ze een heel fout sproeibeeld hebben.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    Waarschijnlijk blijft je verstuivernaald bij lage toerental hangen.
    idd eerst ff benzine of verstuiverreiniger bijdoen en kijken of het over gaat.

    gr Ton
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    BALEN!!!! Ik schreef net een heel lang verhaal en dan scheet mijn computer er mee uit... Nou dan weer opnieuw!!!

    Even bedankt aan iedereen vor de snelle reacties! Ik wil er even snel doorheenfietsen:

    Olie zit er maar 6000 km in en de pijl is goed. De gloeibougies zouden eventueel langzaam aan het einde zijn. Dit verklaard ZEKER het slechte starten, maar ook het tikken?

    De verstuivers zijn oorspronkelijk uit een BMW en zijn door een specialist (a la Nero) aangepast aan PPO. Geplaatst zijn ze 1,5 jaar geleden en zitten er zo'n 15000 km in.

    Er zit in de buurt een Mercedes Diesel specialist (Stipdonk in Katwijk) die ik gisteren avond nog even raadpleegde. Helaas was de motor al weer warm, maar dankzij mijn uitleg en zijn fiojn profi-oor kon hij het tiken wel uitmaken. Volgens hem zijn het niet de verstuivers, vooral omdat het tikken met warme motor verdwijnd. Hij denkt het is een "brandstof tikken".

    Wellicht zijn de 20% diesl hem in eens te veel...? Ondanks deze constatering en omdat de tank bijna leeg was maar een flinke slok diesel getankt. 500m na de benzinepomp in de eerste file terecht gekomen. Ideaal om eens te luisteren. Ik weet niet hoe snel dit effect kan hebben, maar het tikken was weg...! (Moet het niet juist harder worden als het een "brandstoff tikken" is? Immers staat de mijne wel erg goeg op PPO afgestemd (zie mijn ander thread).
    Anyway, het is nog te vroeg om polonaise te lopen, ik hou dat nu goed in de4 gaten! (Het lijkt een beetje op de beroemde kiespijn die verdweend zodra je bij de tandarts in de wachtkamer zit...)

    Ik ga over 10 dagen naar Oostenrijk en zal op de Autobahn met een 5% benzine toevoeging de boel eens goed schoon fikken.
    Mijn rijgedrag (korte afstanden, lage toerental) is zeker niet bevordelijk voor de verstuivers.

    Maar uit jullie berichten uit te maken is een grote rit geen probleem, maar juist goed, daar ging het mij om!

    Ik blijf berichten!

    Frank
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2010
    [QUOTE=Nyulli;55536] met een 5% benzine toevoeging de boel eens goed schoon fikken.
    Mijn rijgedrag (korte afstanden, lage toerental) is zeker niet bevordelijk voor de verstuivers.



    dat schoonfikken op zn tijd hoort bij t periodiek onderhoud.
    en ook as je van een dieselmoter houd.
    dat Hollanders dat verzuimen door hun zuunigheid,okee.
    maar een Oostenrijker:nee
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    Mijn TDI in de Caddy tikt soms ook wat meer. Even een aantal keren flink optrekken(is ook wel leuk) en met wat meer toeren rijden en het tikken is weer gesmoord.
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    Feedback:

    Vandaag dag 2 met rond 90% diesel in de tank. Start gaat goed, rijden is perfect!. Zal langzaam weer de PPO-aandeel verhogen en kijken wat gebeurd.

    Over de 5% benzine gesproken...

    ...ik zal dit op de Oostenrijk toer doen, dan gaat het in een keer er doorheen. Ik was sowieso van plan om 15% diesel bij te mengen wegens de kou. Dus in dit geval dan 85% PPO, 10% diesel en 5% benzine? Of is benzine niet nodig bij 15% diesel.
    Heeft benzine een vergelijkbare werking om stollen te vookomen?

    Graag hier nog even advies.

    Frank
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2010
    Neen, Benzine gaat stolling niet zo goed tegen.
    Zorgt wel voor een iets volledigere en langere verbranding,
    helpt dus om het zaakje schoon te branden.
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2010
    Heren!

    Nadat ik nu 2 dagen happy (en bijna geluidsloos;)) ben gereden heb ik vannavond voor het eerst mijn 2e tank getest (zie ander thread). Het goede bericht is: Deze werkt perfect!

    Maar: Ik reed geen 3 km begon dat getik weer opnieuw!!!!

    hoe kan dat nou? Je zou denken de versuivers zijn of niet in orde of wel in orde. Maar zo maar met diesel rijd hij prima en zodra er een beetje GPO bijkomt begint het gelazer weer.

    Ook zou je denken dat het getik met te veel diesel juist erger moet worden als het idd een brandstof probleem is maar niet andersom.

    Ik word hier langzaam een beetje gek van. Of is "schoonfikken" alsnog DE oplossing?

    Frank
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2010
    Ik denk dat je PPO te traag ontbrandt en daardoor niet volledig.
    Pomp vervroegen kan een oplossing zijn.
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2010
    De pomp staat al erg vroeg. Sterker nog: Zo als ze nu staat werd mij in begin zelfs afgeragen met 100% diesel te gaan rijden.

    Ik heb vandaag bij de rijsbergen maaar zo'n verstuiver cleaning spul gekocht. Het zal het systeem reinigen, de verstuivers schoon houden en het startgedrag verbeteren. (Bevat zelfs cerosine...:D)
    Misschien help dit!?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    Frank,

    Dit erg vroeg...hoe is dat bepaald ? Vervroegen of verlaten doe je met het verstellen van de pomp(kantelen ten opzichte van het blok), maar wie zegt jou dat hij in de neutrale stand niet te vroeg of te laat staat. De pomp kan er ook een keer afgehaald zijn en een of meerdere tandjes verkeerd zijn terug gezet. Is de timing bepaalt door een hulpstuk op de eerste verstuiverleiding te plaatsen ?
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2010
    Ik heb het auto 1,5 jaar geleden in duitsland bij een "PPO-goeroe" laten aanpassen. Hij heeft het inspuit tijdstip, de hoeveelheid, maar ook de verstuivers enz geregeld. Ik heb de data ergens opgescheven, maar even niet bij de hand. Je kan het pomphuis idd draaien en wat meer je het kantelt wat beter hij met PPO loopt en wat slechter op diesel. Is wellicht een beetje een krom uitleg, maar ik denk je begrijpt wat ik bedoel. Ik veronderstel maar gewoon dat dat goed zit omdat het ook nooit problemen had opgeleverd de laatste 15000km
  • udoudo Super Moderator
    edited April 2010
    Klinkt als een Nero-uitdaging...
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    Wel de bouten vd pomp gecontroleerd?...toch nie dat de pomp wa is gaan verlopen? Strax is ie terug naar het oude diesel tijdstip gegaan. Meestal gaat da nie zomaar los...maar controleren kan geen kwaad. Wel een aparte klacht...idd Nero(of gelijksoortige specialist) materie.

    Ben wel benieuwd wat de oorzaak nu gaat zijn...toch een matige verstuiver...of iets in de pomp..... of wie weet iets waar we nu nie aan denken. Ketting staat toch nie te slap ofzo hoop ik?

    greetz!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    Frank,

    Jouw uitleg is niet krom, dat is ook de manier zoals Nero het mij verteld heeft, ik heb ook enigzins vervroegd op de brandweerbus, maar als je dit doet door de pomp te verdraaien heb je ook de spanning van de verstuiverleidingen die dit weer tegenwerkt. Vandaar als je hem veel moet verdraaien is het beter om de pomp een tandje te verzetten (wel iets meer werk) maar je voorkomt die spanning op de leidingen. Wat fury aanhaalt is ook zeker mogelijk, zowel de spanning van de ketting en de speling erop of het terugtrillen van de pomp. Meten is weten in dit geval.
Sign In or Register to comment.