Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

electrolyse in koelsysteem.

pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
edited April 2010 in Algemene Techniek
heb op internet even gekeken over electrolyse in het koelsysteem. Denk dat ik daar ook last van heb, daar er op mijn waterslangen een voltage staat van 0,05 volt.

heel gek want zelfs op een aantal slangenklemmen ( komen niet in aanraking met metaal, )
staat een voltage van 0.2 volt. Snap er werkelijk niets van hoe dit kan want deze slangeklem zit dus helemaal geisoleerd om de slang heen.

ook mijn radiateur geeft een voltage van 0.15 volt,.... als ik dan een aarde draad aan mijn radiateur monteer ,... is daar het voltager verdwenen. Maar op de dop staat dan weer 0.25 volt. Haal ik de draad weer weg staat op de dop ook 0.15 volt.

heb 2 maanden geleden koelvloeistof vernieuwd (g12+)

iemand die ook met dit bijlte heeft gehakt????

Comments

  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2010
    Elektrolyse heb je enkel indien je koelvloeistof teveel water bevat EN je verschillende metalen mengt in je circuit...
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited March 2010
    wat bedoel je met verschillende metalen???? er zit toch alleen koelvloeistof in je koel systeem?


    [ je verschillende metalen mengt in je circuit...
  • veghel PPO Wannabe
    edited March 2010
    ik heb het ooit eens in mijn vrachtwagen gehad.

    dealer had wegens omstandigheden mijn koelvloeistof ververst en vanwege een lek wat ik niet snel kon vinen heb ik hem bijgevuld met andere vloeistof.
    na een aantal keren bijvullen had ik er ook last van.

    dus 2 verschillende vloeistoffen daar kan je het ook van krijgen (volgens mij was het texaco en mpm koelvloeistof maar dat weet ik niet 100% zeker meer.

    ik hoop dat je er wat aan heb.

    grt rich
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2010
    Metalen mengen: Koperen radiator, aluminium koppen, ijzeren bochtjes enz...
    Kortom, potentiaal verschillen voor je het weet.

    Zie: Zuil van Volta - Wikipedia
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2010
    Is je motorblok zelf wel goed geaard?

    Elektrolyse heb je standaard in een koelsysteem met verschillende materialen maar wordt bevorderd door het zuur gehalte en percentage water. Bij gebruik van een koelvloeistof (blauw of rood) heb je er het minste last van.

    Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Bij elektrolise wordt het minst edele metaal "opgevreten" en of slaat neer op een ander metaal. Als je maar genoeg van dat materiaal hebt zal je echter geen probleem hebben.

    Anders wordt het als je water gebruikt als koelmiddel. Dan loop je het risico dat de scherpe hoeken in koelkanalen van b.v. de cilinderkop opgevreten worden waardoor de koppakking kans krijgt door te breken naar verbrandingsruimte of oliekanaal. Dit is echter een proces wat jaren kan duren.
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited March 2010
    Dat je spanning meet op je slangklem kan, in het rubber van de slangen zit koolstof, en dit geleid , 2x raden waarom ;)


    Ddaarom zit er bv. ook koolstof in je banden, als ze dat niet zouden doen, word tijdens het rijden de auto statisch geladen door de wrijvijng van de lucht.

    de banden voeren dit af naar aarde.

    Pas ook op tijdens het meten dat je de meet pinnen zelf niet vast houd, zeker als een DMM gebruikt met een hele hoge ingangs impedantie.

    meet maar een sde spanning tussen je linker en rechter hand door de meet pinnen tussen duim en wijsvinger te knijpen.

    je kan de spanning wel regelen door harder te knijpen, vingers vochtig maken helpt niet .

    meet nu eens met -meetsnoer van je DMM op de minpool van de accu, en met je linker duim en wijsvingerhoud je de +meetsnoer van je DMM vast. en doe vervolgens de rechterwijs vinger op de Pluspool.

    minst edele metaal is in een motor al vaak al alluminium , maar dat is niet de enige reden. de vloeistof maakt ook uit, kijk maar bij schepen die in zoet of zoutwater varen hebben vaak andere anodes. Ook het tegen materiaal maakt uit, maar met name de spanning, op een of andere reden lost de +pool het makkelijkst op.

    heb wel een reparaties uitmogen voeren aan systeemen met 12V die onderwater waren komen te staan, met de voeding er nog op ( Schip, en auto), alles wat direkt met de + van de accu was verbonden ws opgelost, de accukabel kon je gewoon uit de kunstof mantel kloppen, alles was vergaan tot stof.


    maar nu OT, koelwaterslangen aftappen en zoveel mogelijk koelwater verwijderen.

    daarna alles met schoonwater goed doorspoelen, daarna stevig uitblazen met een compressor en zoveel mogenlijk water verwijderen.
    Dan koelvloeistof vullen, het liefst niet kant en klaar, maar een die je met 50% water moet mengen.
    nu vullen en af en toe meten, het koelwater zal eerst mengen met het achtergebleven water . als je verhouding redelijk 50/50 is bijvullen met een mengsel.

    goed ontluchten !!! en kontroleer het niveau na afkoelen !!! bij afkoelen zuigt het systeem zich zelf vacuum, en vult zichzelf. daarna verdwijnt de luch vanzelf richtig vuldop.

    paar keer s'ochtends controleren.

    Belangrijk is dat je verschillende koelvloeistoffen niet mag mengen, dat kun je vaak zien aan de kleur, groen en blauw gaat wel, maar nooit samen met ROOD !!!

    Kijk in het instruktie boekje , daar staat in welk type erin hoord, vaak staat die ook wel aangegeven met een stikker onder de motor kap (soms effe zoeken), of het staat op de vuldop.

    let ook op met de verschillende systeemen, waar je de boel moet vullen.Bij een Jappaner altijd vullen onder de radiator dop en nooit in het tankje .
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited March 2010
    moet ik daar dan gedeminiraliseerd water voor gebruiken,... daar water uit de kraan ook geleidend is.(zitten bebaalde zuren en kalk in)?????



    Dan koelvloeistof vullen, het liefst niet kant en klaar, maar een die je met 50% water moet mengen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2010
    Vooral geen gedeminiraliseerd water gebruiken. Daar zitten geen metalen in en gedeminiraliseerd water heeft de eigenschap zich te willen verzadigen met van alle en nog wat dus vreet het nog harder aan metalen dan "gewoon" water net zolang tot het alles in zich heeft opgenomen wat het nodig heeft.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited April 2010
    was gisteren hier bij een radiateur specialist,... die vertelde mij dat hij dat wel vaker heeft meegemaakt, en dat na het aarden van alle componenten de electrolyse nog niet weg was , hij er ergens in het koelsysteem een stukje zink in plaatste zodat dat eerst opgevreten werd, en niet de aluminium kop.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    Ik zie de hele tijd de term elektrolyse voorbij komen maar jullie praten over galvanische corrosie.
    Heeft te maken met de gebruikte metalen in het circuit en het gebruikte elektroliet (in dit geval koelvloeistof). Bij mijn weten zitten in koelvloeistof diverse dopes die galvanische corrosie tegengaan. Deze dopes raken echter uitgewerkt. Daarom moet je koelvloeistof om de 3 jaar of zo vervangen.
    image
  • carl PPO Addict
    edited April 2010
    Bedankt voor deze interresante info Carlo .;)

    grtjs carl
  • R1p4u PPO Newbie
    edited April 2010
    [QUOTE=pieterbell0001;55484]heb op internet even gekeken over electrolyse in het koelsysteem. Denk dat ik daar ook last van heb, daar er op mijn waterslangen een voltage staat van 0,05 volt.

    heel gek want zelfs op een aantal slangenklemmen ( komen niet in aanraking met metaal, )
    staat een voltage van 0.2 volt. Snap er werkelijk niets van hoe dit kan want deze slangeklem zit dus helemaal geisoleerd om de slang heen.

    ook mijn radiateur geeft een voltage van 0.15 volt,.... als ik dan een aarde draad aan mijn radiateur monteer ,... is daar het voltager verdwenen. Maar op de dop staat dan weer 0.25 volt. Haal ik de draad weer weg staat op de dop ook 0.15 volt.

    heb 2 maanden geleden koelvloeistof vernieuwd (g12+)

    iemand die ook met dit bijlte heeft gehakt????

    Draait je motor als je dit meet? Anders kan het ook te maken hebben met statische elektriciteit dat je spanning meet. Bij het overpompen van vloeistoffen moet je zien dat dit niet te snel gebeurt want anders onstaat er statische elektriciteit. Je kunt dit voorkomen door het te aarden of door een equipotentiaalverbinding. ik weet niet of dit hier van toepassing is.

    MvG R1p4u
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited April 2010
    [QUOTE=R1p4u;55769]Draait je motor als je dit meet? Anders kan het ook te maken hebben met statische elektriciteit dat je spanning meet. Bij het overpompen van vloeistoffen moet je zien dat dit niet te snel gebeurt want anders onstaat er statische elektriciteit. Je kunt dit voorkomen door het te aarden of door een equipotentiaalverbinding. ik weet niet of dit hier van toepassing is.

    MvG R1p4u
    nee dit is bij stilstaande motor .
    heb wel af en toe na rijden . dat ik een schok krijg al ik uitstap en de deur dichtgooi, maar kan ook aan het type schoenen liggen.
    Wat bedoel je met overpompen van vloeistoffen???
    En wat is een equipotentiaalverbinding???
Sign In or Register to comment.