Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Aansluiten extra tank op goede manier

Nyulli PPO Burner
edited March 2010 in Algemene Techniek
Hoiiedereen,

het gaat hier wel om mijn Mercedes, maar de vraag is wel zodanig algemeen dat ik het toch maar hier heb geplaatst...

Na veel wigen en wegen toch maar besloten om mijn laatst gekochte extra 80L tank in gebruik te nemen, ook met oog op mijn Oostenrijk vankantie over 5 weken.

Ik heb een Extra tank ZONDER retourleiding, dus er zijn voor mij momenteel 2 opties om het aan te pakken:
1) Ik leg een 2e leiding na voren (geen issue, ligt er nog thuis) en sluit de extra tank handmatig na behoefde rechtstreeks op de bestaande leiding aan vlak voor de filter. De "echte" leiding is dan op dit moment buiten gebruik. Door het rijden vult zich de "echte" tank via de retourleiding automatisch.
Voordeel: Nauwelijks gedoe qua inbouw, lage kosten, geen techniek Naadeel: Moeilijk in te schatten wanneer de "echte" tank nou vol is maar ook niet voorspelbaar wanneer de extra tank leeg word. Het blijft gokken...

2) (en hier gaat een beetje mijn voorkeur heen). Aan de onderkant van de tank sluit ik op de brandstofleiding een T-stuk aan. Op de haakse aansluiting komt een slang met een pompje (heb ik ook al liggen) en hierop komt na behoefde de volle extra tank. (inkl terugslagklep voor de pomp dat deze vol blijft en een kraantje na de pomp dat er niet continu aan gezogen word.
Voordeel is dat ik maar een keer moet kijken/ meten hoeveel de pomp per minuut pompt en kan dan onderweg om de 200km "effe" ongemerkt bijtanken
MAAAAAR: Als de pomp draait ontstaat er druk aan twee kanten: Na voren, richting lijnpomp, maar ook na achteren, want de PPO moet nu van de onderkant naar boven in de tank worden gepomt.

Dus de vraag: Neemt de lijnpomp ven de motor (vooral tijdens het rijden) schade als er nog extra druk op staat en is de pomp (gewone brandstof opvoerpomp uit een VW golfje) sterk genoeg om de brandstof van onder in de tank te persen.

Als de 2e optie enigsinds zou lukken zou dat namelijk fantastisch zijn. Ik heb namelijk op het dashboard nog een schakelaartje van mijn achteruit rij kamera (momenteel niet in gebruik want mijn monitor werd gejat...) waarmee ik in de kofferbak een 12V aansluiting aan en uit kan zetten. Makkelijker kan niet meer, toch?

Ik hoor wel wat jullie denken,

Frank

Comments

• Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    Nou.... Gek dat echt NIEMAND een idee heeft:confused:

Anyway, ik ben alvast aan mijn "voorkeur" methode begonnen en heb een T-koppeling onder aan de tank geplaatst. Nadat de eerste versie niet deugde (zoog vals lucht aan) heb ik 2 dagen later een T-koppeling met 3 koperen einden geknutseld die ook voor gasleidingen wordenn gebruikt. Dat IS dicht!

Ook alvast eerste tests met de pomp gemaakt. Het werkt op zich, maar...

Als er vloeistof in de tank word gepompt moet de lucht die er al in zit weer eruit:D (eigentlijk logisch, maar goed: Ik kwam hier pas later achter)
    Ik zoek hier noch naar een oplossing. Of ik schroef tijdens het tanken de tankdop ietsjes los of ik boor er een klein gaatje in. Alternatief gebruik ik de tankdop uit een Mercedes benzine model, die ontluchten via de tankdop ipv via de pomp. Vraag is of die wel past...

Bie nader inzien had ik de T-koppeling wellicht beter ergens op een toegankelijkkere plek (aan de zijkant waar de leiding naar voren gaat) kunnen plaatsen ipv boven het differentiaal. Dat had ik door het ertussen zetten van een kraantje gewoon de "echte" tankleiding kunnen afsluiten en de brandstof uit de reservetank puur dmv de lijnpomp aan kunnen laten zuigen...

Wellicht doe ik dat alsnog.

To be continued....
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited March 2010
    Voor een ritje Oostenrijk een tweede tank aanleggen?

Wat dacht je van de uitvinding jerrycan?
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    [QUOTE=Sinnefjild;55450]Voor een ritje Oostenrijk een tweede tank aanleggen?

Wat dacht je van de uitvinding jerrycan?

Je zou het niet denken, maar van de uitvinding "jerrycan" heb ik inderdaad al eerder gehoord.:D

Ik weet niet hoe jij dat doet, maar ik ben geen vriend van GPO-uit-jerrycan-tanken in het openbaaar. Sowieso niet als het op mij onbekend terrein langs Duitse, Oostenrijkse en Hongarse snelwegen o.i.d. moet gebeuren.

Ik vroeg ja ook niet om (zinvolle) alternatives maar om hulp bij het oplossen van een probleem.

Frank

NB.: Ik doe het uiteraaard ook niet voor een rit naar Oostenrijk, maar wel voor een aantal grote ritten (Parijs, Brussel, Berlijn, Hamburg,...), alleen Oostenrijk is nu even de eerstvolgende
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    Frank,

Weet niet of je dit definieert als een alternatief, maar waarom maak je gewoon geen KGR in de aanvoer, dan heb je geen retour nodig. gewoon een T-stukje met een terugslagklep richting de aanvoer.Wel moet je een ont/beluchting maken in de tank, anders kan er bij het tanken geen lucht uit en bij het rijden geen lucht in en trek je hem vacuum.

Grtz,
    Ingmar
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    Over een KGR zat ik ook al eerder in een ander context te denken, echter werd mij hier toen afgeraden. Dit omdat je problemen kan krijgen als er lucht in zit.

Anyway, ik ben gisteren nog eens aan de slag gegaan:

De oorsprongelijke T-koppeling (dus het 3de slangetje) heb ik tot op een paar cm ingekort, dikke schroef erin gedraaid en met een slangklem nogeens vastgetrokken: DICHT! Ik vond dat opzich niet onhandig. De ervaring leerde (vooral met mijn continu door papierstukjes verstopte tankleiding) dat het soms handig is om de tank leeg te kunnen laten lopen zonder moeizaam leidingen uit elkaar te moeten halen. Dus mocht zich weer een reparatie aankondigen heb ik nu een extra "tappunt".

Op de hoogte van de linker achterportier heb ik de bestaande leiding gekapt en wederom een T-koppeling geplaatst. Hier ook meteen een kraan in verwerkt dat de leiding naar achteren, naar de originele tank kan worden afgesloten. 'T is een klein kraantje zonder hendel en word bediend dmv een schoevendraaier. Valt dus bijn a niet op.

Vanuit hier trok ik een leiding naar achteren en via een gat onderaan de kofferbak deze naar binnen. Hier ook weer een kraantje gezet en de tank aangesloten.

Proefrit volgd vanmiddag!

Het idee is dat ik (neem als voorbeeld de reis naar Oostenrijk) na rond 600 km (de originele tank is dan op +/- 5L na leeg) de origenele tank dicht zet, de tankdop erafhaal (lucht!) en de leiding naar de extra tank openzet.

Ik moet nu nog maar even puzzelen hoeveel via de retourleiding terugkomt, maar het idee is dat de echte tank na X- km weer vol is. Dan gaat de dop er weer op, de echte leiding weer open en de 2e tank gaat weer dicht.

Het word inderdaad nog even passen en meten, maar ik gooi er maar 20 L in de reservetank en ga de snelweg op. 10 km later weer eens kijken. Hij verbruikt (rond, iets minder) 1 L/ 10 km dus alles wat dan uit de extra tank mist is via de retourleiding terug gegaan. Zeker niet 100% nauwkeurig, maar tenminste een basis.
    edited March 2010
    Frank,

Als je lucht wilt uitsluiten, dan heb ik hier eventueel nog een heizoelentlufter liggen, gloedje nieuw in een doosje. Is van een forum lid, dat na lang wikken en wegen en delibreren (dus veel ervaring opgebouwd tussen de oren)toch maar besloten heeft om zijn auto bij Jacquel om te bouwen.;)

Grtz,
    Ingmar
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited March 2010
    [QUOTE=ingmar;55474]Frank,

Is van een forum lid, dat na lang wikken en wegen en delibreren (dus veel ervaring opgebouwd tussen de oren)toch maar besloten heeft om zijn auto bij Jacquel om te bouwen.;)

"gokje": begint met een U en eindigt op Do?
    edited March 2010
    [QUOTE=Sinnefjild;55479]"gokje": begint met een U en eindigt op Do?

Sinnefjild...je mag nooit meer raden...je bent er veels te goed in;)
Sign In or Register to comment.