Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Uitlaatwarmte via stoom gebruiken om de accu op te laden?

NeoNeo PPO Addict
Zou het heel moeilijk zijn om een stoomgenerator te laten werken op de verloren warmte van de uitlaat?

Hiermee zou dan de accu bijgeladen kunnen worden.
De dynamo van de auto dan gewoon blijven zitten maar wel de delen die weerstand veroorzaken(magneten?) verwijderen.

Stoom generator als het ware ipv een van de uitlaatdempers ofzo onder je auto bouwen met een dynamo erop. Dan een expansie of afkoelcircuit via de rijwind om niet steeds water bij te hoeven vullen.

Volgens mij zijn autofabrikanten hier al mee bezig maar ze maken er nog geen haast mee. (net zoals dat het tijden geduurt heeft voor ze eens remengergie zijn gaan terugwinnen)

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited March 2010
    Een kleine hoeveelheid vloeistof (water?) tegen het kookpunt houden, door de uitlaat de zaak tot stoom laten overgaan, turbinetje aandrijven, condenseren en weer retour naar het begin?
    Hmm.
    Inderdaad aanvoudig.

Hoeveel warmte gaat er door de uitlaat naar buiten?
    En hoeveel zou er terug te vangen zijn?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2010
    Zie post: http://www.ppo.nu/forum/f45/roetfilter-ppo-3083/#post55052

Daar zie je:
    image

Dus een 30% warmte, van bv een 100kw (=134pk) motor is 30kw,
    dus een stevig pak warmte lijkt me. Mits wat knutselwerk is daar misschien
    een derde van te recupereren, dus circa 10kw = 13pk,
    maw je wint circa 10% terug als mijn rekenen en schatten correct is...
    Dat lijkt me interessant genoeg om het te gaan overwegen.
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited March 2010
    Als je nog geen turbo hebt, kan je daar ook een turbine kwijt, en dan een dynamo er aan, wel even een flinke vertraging inbouwen natuurlijk ;)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    De enige energie die je terugwint is de belasting van de alternator. Als er geen elektrische belasting is, maw als de accu terug vol is en er zijn weinig elektrische verbruikers ingeschakeld, heb je er niet veel aan. Je kan de stoom natuurlijk gebruiken om onderweg een potje koffie te zetten.
    Zou de alternator dan gewoon verwijderd/elektrisch ontkoppeld worden?
  • Bokkum PPO Addict
    edited March 2010
    Het is weer zo'n gevalletje van Ja
  • NeoNeo PPO Addict
    edited March 2010
    Elektra vervangen is dus een kleine besparing. Maar misschien is de warmte op een andere manier te gebruiken om bij te dragen? Bijvoorbeeld aan de aandrijving.

Er kan nog meer warmte gewonnen worden door het water eerst met een WW langs het koelwater te laten lopen nog voordat het naar het kookpunt wordt gebracht door uitlaatwarmte. Zo kan ook de warmte die nu via de radiator weggaat worden gebruikt.

Warmte = energie, maar de vraag is zijn er haalbare oplossingen te verzinnen. Bij een hybride auto is het al iets makkelijker daar heb je al een grotere accu en een aandrijflijn die altijd extra stroom kan gebruiken.
  • kristof PPO Burner
    edited March 2010
    Hallo Neo,
    als je de warmte zou kunnen opslaan bv, en dan 's avonds in je huis of aan je boiler terug afgeven. Al die warmt die zomaar door de radiator de buitenlucht wordt ingestuurd, en de warmte die verloren gaat via de uitlaat, als je deze op een of andere manier zou kunnen "opslaan", bv in een steen ofzo, en je zou dan deze warmte terug kunnen vrijgeven. Het is natuurlijk onmogelijk om een grote warmte steen in je koffer te leggen.
    Ik weet dat er bij vrachtwagens bepaalde turbo's zijn die rechtstreeks ( via een overbrenging ) gekoppeld zijn aan de krukas om zo extra kracht bij te leveren.
    Stel dat je een alternator zou kunnen maken die aangedreven wordt door de uitlaatgassen, dan zou de beste optie zijn hiermee enkele batterijen te laden om dan 's avonds je tv te voeden. Gewicht van die batterijen heeft dan wel weer invloed op je verbruik.
    Dus toch nog niet zo invoudig lijkt mij
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    denk hier eens aan: phase change materials, PCM, thermal management solutions. moderne versie van speksteen
    biedt ook mogelijkheden voor andere zaken......
    bijv zo'n zoutgevuld ding om je IP wikkelen. neem er 1 van bijv. absorbtie/release vanaf 40-50 graden. ....of plak hem savonds tegen je tweede tank.....of neem hem mee om je bed mee te verwarmen....
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    Warmte "direct" omzetten in een roterende beweging?
    Dat doet mij denken aan een Sterling-motor.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2011
    Even afstoffen want ik dacht er weer eens over na.

Warmte overschot gebruiken om koude starts te verminderen.

Een goed gebruik zou zijn om het overschot aan warmte van de motor (uitlaat of koelwater) op te slaan in... de brandstof. In ieder geval bij een diesel auto zou dat kunnen. Diesel is gewoon olie en 'weinig' risico op brand.

Functie is dan vergelijkbaar met een standverwarming en motorvoorverwarmer.
    WW naar goed geisoleerde dieseltank.
    Het motorblok krijgt dan extra kanalen.
    Half uur voor vertrek laat je het tel.nr van je auto overgaan of drukt op de afstandbediening zoals bij standverwarming.

De auto gaat de warme dieselolie door de extra kanalen van het motorblok pompen.
    De motor is dan redelijk warm op het moment dat je hem start.

De brandstof uit de tank die naar de motor gaat voor de brandstofpomp gaat door een brandstofkoeler om niet te heet bij de motor aan te komen. (net zoals nu bij sommige auto's de retourbrandstof al door een koeler gaat)

Voordeel:
    Grote vermindering aantal koude starts.
    Motor leeft langer.
    Motor sneller op bedrijfstemperatuur(dus je hoeft niet eerst een half uur met fluwelen voet te rijden, voor mij persoonlijk een groot voordeel:)
    Interieur snel warm.
    Systeem kost amper extra gewicht want warmte opslag in de brandstof(=reeds aanwezig).
    Mileuvoordeel omdat een warme motor minder schadelijke stoffen uitstoot.
    Brandstofbesparing doordat een koude motor het meest verbruikt.
    Veel goedkoper dan een standkachel.
    Veel duurzamer dan een standkachel(heeft beperkte levensduur)
    Voor de ppo'er; sneller omschakelen naar plantaardig

Alternatief idee is een extra brug te maken dmv koelwater. Dus niet de brandstof zomaar door extra kanalen in de motor te laten lopen.
    Doel is dan de warmte afgifte via het koelwater naar de geisoleerde brandstoftank te brengen.
    Voor de start moet dan alleen het koelwater worden rondgepompt door een ww/serpentine in de tank en van daaruit door het motorblok. Evt aansturing maken van de blower/aanjager en je interieur warmt ook op.
    Zijn er al mensen die de warmte van hun verwarmde ppo tank gebruiken als motorvoorverwarmer?
    Als ik het zo bekijk heb je dan alleen maar een geisoleerde tank nodig met een koeldarm erdoor + een extra 12v pompje om het rond te pompen + een timer/afstandbediening om het aan te zetten. Dit pompje moet dan een lage weerstand hebben bij uitschakeling.
    Het extra koelwatercircuit moet dichtstaan als ook de opgeslagen warmte al weg is(bijv. na paar dagen stilstand). Dit zodat de motor eerst op temperatuur komt want dat duurt anders eeuwen als gelijk het reservoir/tank meegenomen wordt. Pas als de motor op bedrijfstemperatuur is (en extra warmte dus overbodig is) gaat de warmteafgifte naar de tank open.
    Zie ik nog iets over het hoofd?
    Ik meen wel meerdere malen gelezen te hebben hier dat ppo lang warmte vasthoudt.

Er is al zoiets geweest in een bmw 5 serie lees ik op internet.Men gebruikte barium zout ofzo http://www.obitet.gazi.edu.tr/makale/makale/internalcombustionengines/166.pdf
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2011
    Klinkt goed.
    Niek heeft toch een wagen met een zwaar geisoleerde tank?
    Wellicht die kennis gebruiken om op een doorsnee wagen toe te passen i.c.m. het alternatieve idee om het koelwater zo warm te houden?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2011
    [QUOTE=Neo;62569]...Het motorblok krijgt dan extra kanalen...

Tof idee maar hoe denk je dat te bewerkstelligen?
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2011
    Paar kleine opmerkingen:
    Je moet wel altijd je brandstoftank op een redelijk hoog niveau houden.
    Hou er rekening mee dat dieselolie boven de 65 Celcius gewoon in de brand vliegt wanneer er een vonkje bij komt.
    Die extra kanaaltjes in je motor zitten er niet, dus dat gedeelte kun je vergeten.

En om ook nog een beetje positief mee te denken, heb ik de zakjapanner weer eens mishandeld... :rolleyes:
    Het zoú namelijk anders kunnen.
    Men neme hiertoe een liggende dubbelwandige boiler.
    Door de buitenmantel voer je van onder naar boven het warme motorkoelwater wat tijdens het rijden de inhoud opwarmt.
    Elektrisch pompje er tussen voor het opwarmen van de motor tijdens kille ochtenden, klaar.

Nou jah, klaar..
    Nu begint het gelazer pas, want we moeten eerst berekenen hoe groot die boiler moet worden om je motor voldoende op te warmen.
    Rijst de vraag: Hoe warm wil je dat orgel hebben voordat je start? Tweede is natuurlijk de buitentemperatuur die variabel is.
    Plenty problemas..

Maar goed, je moet ergens van uit gaan.
    Dus laten we een buitentemp nemen van 0 C, en je wilt die kar opwarmen tot 40 C. (kan het gradenteken niet vinden,sorry)
    Nu heb je een écht probleem, want de ene motor is de andere niet.
    Het lichtgewicht naaimachientje van een misvormd rijdend produkt genaamd Aygo zal een heel stuk minder energie vragen dan een vette gietstalen achtcilinder van Amerikaanse makelij.
    Tevens gaat dan meespelen hoe ingepakt die motor in je machinekamer zit gepropt, dit ivm de afkoeling van de eventuele wind.
    We krijgen dus steeds meer vragen zonder antwoorden..:-(

Er blijft dan ook niks anders meer over dan de JanBoerenFluitjesManier en het beruchte natte vinger werk, oftewel een disclaimer van hier tot Tokyo.

Ik neem als voorbeeld mijn wrakkige camper alwaar een loodzware turboloze Mercedesmotor met zijn 72 manke ezeltjes staat weg te tochten in een veul te krap hokkie wat door een optimistische Duitse bockworst annex ontwerper ooit als "Maschinenraum" is betiteld.
    Hoe lang duurt het voordat mijn motor van nul op 40 C is, en hoeveel brandstof gebruikt hij in die tijd?
    Die tijd weet ik wel, want dat is ca 5 minuten. Maar brandstofverbruik? Geen frucking idee, want ik rij nooit volaan als ie koud is.
    We halen daarom de natte vinger tevoorschijn.

Aangenomen dat ik de hele tijd half gas rij.
    Volaan zuipt het orgel zo'n 14,5 liter per uur.
    60 minuten : 5 minuten = 12.
    14,5 liter : 12 = 1,2 liter.
    Omdat ik maar half gas rij wordt dat dus 1,2 liter : 2 = 0,6 liter.

Even de schoolboeken ingedoken omdat internet weer eens een enorme lading baggerinfo gaf waar ik met mijn ouwe karretje geen moer aan heb.
    Daar lees ik in het onvolprezen "Scheepsmotoren beknopte uitgave, anno 1964": Koelwater pakt 21% van de ingespoten brandstof.
    We houden het simpel, dus dat ga ik gebruiken.
    21% van 0,6 liter = 0,126 liter.

In een liter diesel zit ca 9,86 kWh, of voor mierencopulators die zonodig hun prille geleerdheid willen tentoonstellen: 35.49591599 mJ.
    Dus 0,126 liter diesel geeft ons 1,24 kWh.

Volgende epistel.:rolleyes:
    Voor de warmteinhoud van water vind ik 1,163Wh/kg/graad C.
    Oftewel moet je 1,163Wh toevoegen om 1 liter water 1 graad warmer te krijgen.
    Wij hebben nodig 1240Wh.
    Stel dat ik alle 1240Wh in 1 liter wil persen, dan moet dat water 1066 Celcius worden. Lijkt me geen strak plan..:twisted:
    60 graden C is wat normaler na een nacht opslag, en daarvoor heb ik dan 17,76 liter nodig.

Kortom samengevat: Als ik een boilertje water van 20 liter/60C neem, heb ik volgens de JanBoereFluitjesMetDeNatteVingerManier ruim voldoende om het rochelend orgel op te warmen van nul tot 40 graden Celcius.
    Klein probleemje wat je dan nog moet oplossen: Ik vermoed zo maar dat je krakende overlijdensgeluiden zal vernemen wanneer je een ijskoud motorblok gaat inspuiten met water van 60C. Daar moet dus ff een soort bypass/mixer voor verzonnen worden. Kleinigheden hou je tóch..

Tenslotte: Ik kan nergens de warmteinhoud van diesel of PPO vinden, dat zoekt iemand anders maar uit.
    De batterij van m'n zakjapanner is trouwens leeg, dus ik ben uitgezwetst. :rolleyes:
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2011
    Mooie berekening:) Als je met 20 liter water al een eind komt dan klinkt dat goed. Als olie de warmte langer vasthoudt dan is het dus alleen maar beter.

Goed punt van die temperatuurshock bij het rondpompen van warme koelvloeistof door een ijskoud blok. Het is de vraag hoe goed een niet draaiend blok hiertegen kan.
    Misschien is temperatuurshock voor de motor te voorkomen door het niet te snel door het blok te pompen. Of een pompje met variabele snelheid die het langzaam opbouwt.

Extra kanalen in het blok, dit bedoelde ik meer als brainstorm voor wat fabrikanten zouden kunnen doen. Maargoed, die verkopen natuurlijk liever een nieuwe auto af en toe dan dat mensen er eeuwen mee kunnen doen:)
Sign In or Register to comment.