Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

leveranciers > 500 liter

hotdog PPO Newbie
edited February 2005 in Overige discussie
hoi, geweldig dat dit forum er is, fijn dat de hele nederlandse PPO wetenschap hier kan samenkomen om elkaar te helpen.

Ik heb een vraagje over leveranciers van PPO.
Mijn voorwaarde om volledig over te stappen naar ppo is dat er een betaalbare leverancier moet zijn die minimaal 500 liter bij mij thuis komt afleveren. Ik ben 3 maanden geleden begonnen met zoeken maar ik heb de zoektocht gestaakt omdat er geen schot meer in de zaak zat. Er waren simpelweg geen leveranciers te vinden.

Nu wil ik de draad weer oppakken dmv lid worden van dit forum, en start mijn eerste bericht maar met de vraag: Zijn er ook leveranciers?

Hotdog.

Comments

• menmul PPO Newbie
    edited January 2005
    op het andere forum staat een leverancier die soja olie leverd die het wel per grote heelveelheden kan leven 250, 1000 liter. Ik heb ze een mail gestuurd tot 1000 liter is het 0,60 daarboven 0,55 ex bezorgkosten natuurlijk.

hun email

hallo willem, jazeker verkoop ik soja-olie, het is wel nieuw voor mij maar dat maakt niet uit.
    verpakking mag je zelf meenemen, dan vullen we het ter plaatse af.(geen literflessen)
    als je dat niet hebt zal ik even kijken of ik nog lege olievaten heb van 50 of 200 liter.
    ook kun je een multibox van 1000 liter meenemen alleen vraag ik daar wel 25 euro voor.
    kosten per 1000 liter = 0.55/liter
    kleinere hoeveelheden: 0.60/liter
    bij ons in de fabriek weeg ik het produkt, dan wordt het: aantal kg x 1.1(soortelijk gewicht=0.9)=
    aantal liter wat afgerekend wordt

anders moet je me maar even bellen 055-3231231 vragen naar rick bosgoed
  • Martijn PPO Addict
    edited January 2005
    dus de aldi en lidl blijven het goedkoopst ondanks de liter-verpakking... op 1000ltr zou deze man 40 euro goekoper zijn, maar dan zijn er nog de bezorgkosten en die 25 euro voor de tank. dat moet toch beter kunnen?

groeten
  • menmul PPO Newbie
    edited January 2005
    ik denk dat je die 25 euro wel weer terug krijgt als je de box weer inleverd :D
  • mennomenno Webmaster
    edited January 2005
    Ik heb op een Amerikaans forum gelezen dat het gebruik van soja olie ten zeerste wordt afgeraden door Elsbett, dus kijk even of je daar wat over kan vinden voordat je een m3 besteld... (vanaf het werk, dus ik heb de link niet bij de hand)

20:20 Ben nu weer thuis, gelijk even opgezocht: http://www.biofuels.coop/blog/archives/000066.html

“Soybean oil is bad. Whether it is straight vegetable oil or soybean based biodiesel. It is a no-go in diesel engines. Why? In diesel engines you have slight mixing between fuel and lubricating oil. There is a fuel property in soybean oil that makes it reactive when in contact with engine lubricating oil. It supposedly has a polymerizing action with the engine oil, which is detrimental to the life of your lubricating system.
    What they do in Europe is use a vegetable-based lubricating oil for the engine to prevent any problems with fuel-lubricating oil intimacy. What else? They do not use soybean oil; They use rape seed also known as canola.

• hotdog PPO Newbie
    edited January 2005
    geweldig, een telefoonnummer! daar kan ik wat mee.
    055, is dat Apeldoorn? daar woon ik in de buurt, dus da's mooi meegenomen!

Zijn er nog meer leveranciers? (beetje concurrerende partijen tegenover elkaar zetten :mrgreen: )
  • Peter146 PPO Newbie
    edited January 2005
    Hallo, mijn naam is Peter en ik ben de eigenaar van de fiat op de andere pagina.
    Als ppo ooit legaal wordt ga ik met een tankwagen een "koeriersdienst in slaolie" beginnen. Ik sta ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heb een BTW nummer dus ik kan morgen beginnen.
    Onder wat voor conditities ik je IBC af kom vullen is een zorg van later want voorlopig verandert er niet zoveel in Den Haag.
    Voor iedereen die aan het mixen is; veel mixplezier. Hou er rekening mee dat het koud wordt en als er ppo in je pomp blijft zitten is ie daar niet blij mee bij de koude start. Zeker niet als je met gewone smeerolie smeert. Iemand heeft al een stukje van Elsbett op deze site gezet.
    Mijn auto staat op plantaardige smeerolie. Verbruik nihil. Ik heb ook een Peugeot J5 met een 2.5 TD motor en die ga ik ook met deze olie verversen. Die is vijftien jaar oud dus die gaat nu niet meer kapot.

Groetjes Peter
  • hotdog PPO Newbie
    edited January 2005

Hallo, mijn naam is Peter en ik ben de eigenaar van de fiat op de andere pagina.
    Als ppo ooit legaal wordt ga ik met een tankwagen een "koeriersdienst in slaolie" beginnen. Ik sta ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heb een BTW nummer dus ik kan morgen beginnen.
    Onder wat voor conditities ik je IBC af kom vullen is een zorg van later want voorlopig verandert er niet zoveel in Den Haag.

ah, dat idee had ik ook al. Peter, wil je een concurent of een collega erbij hebben? 8)
  • Peter146 PPO Newbie
    edited January 2005
    Volgens mij kun je met een hete hond maar beter samenwerken.
    De wereld is groot genoeg voor een gezonde concurentie maar leuk samenwerken is ook gezond. Samen olie halen is ook goedkoper. :lol: Als je suggesties hebt hoor ik ze graag. :idea:

Als je het niet aan de concurentie vertelt wil ik je wel verklappen hoever ik ben. Ik werk samen met een transportbedrijf en van hen huur ik een 15.000 liter tankwagen. Mocht het nodig zijn dan kan ik groter gaan tot 43.000 liter. Voorlopig wel genoeg.

In mijn klantenbestand heb ik oa. twee transportbedrijven die op dit moment aan het ombouwen zijn en een koeriersbedrijf dat op twaalf punten door het land heen door mij bevoorraad wil worden. Allemaal toekomstmuziek maar ik ben niet aan het dollen. Hoever ben jij :?:

Groetjes Peter
  • martin117 PPO Newbie
    edited February 2005
    Hallo allemaal,
    Ik lees dat soja olie niet goed is, direct op de link geklikt en gezocht, uiteraard kon ik het niet vinden.
    Nu ik de reactie schrijf, staat hier wel de teks die ik wil lezen, direkt gedaan uiteraard.
    Ik snap het echter niet helemaal, zal aan mijn technisch engels liggen.
    Zij zeggen:engine lubricating oil
    Wat bedoelen zij hier mee? Carter olie?
    Ook zeggen zij: What they do in Europe is use a vegetable-based lubricating oil for the engine to prevent any problems with fuel-lubricating
    oil intimacy

Wat doen wij hier in europa??
    Er is dus toch een verschil tussen "ons" en die yankees, wat ik denk te begrijpen is dat wij iets anders doen waardoor het wel kan??
    Het punt is, ik rijdt nu op liter flessen, bijna een tank in de week, dat betekend 60 flessen per week!!! Verziek je het milieu hier weer mee.
    Nu woon ik in Deventer, en in Wilp, vlak bij is een groothandel die soja olie verkoopt, wil ik graag groot inkopen, ik denk aan zo'n 10 jerrycans ca. 250 liter, ik heb nl. geen opslag plaats (alleen de kelder)
    Maar als soja olie niet goed is, kan ik het dus beter niet doen, toch wil ik erg graag van die afval berg af.
    Wie kan mij uitleggen wat die amerikanen nou echt bedoelen, en wat/waarom het niet goed is. En wat wij hier anders doen, ze verwijzen daar nadrukkelijk naar, dus kan het hier wel?!?
    Tot die tijd toch maar even geen soja olie.

vriendelijke groet,
    Martin

Tot
    menno said:

Ik heb op een Amerikaans forum gelezen dat het gebruik van soja olie ten zeerste wordt afgeraden door Elsbett, dus kijk even of je daar wat over kan vinden voordat je een m3 besteld... (vanaf het werk, dus ik heb de link niet bij de hand)

20:20 Ben nu weer thuis, gelijk even opgezocht: http://www.biofuels.coop/blog/archives/000066.html

“Soybean oil is bad. Whether it is straight vegetable oil or soybean based biodiesel. It is a no-go in diesel engines. Why? In diesel engines you have slight mixing between fuel and lubricating oil. There is a fuel property in soybean oil that makes it reactive when in contact with engine lubricating oil. It supposedly has a polymerizing action with the engine oil, which is detrimental to the life of your lubricating system.
    What they do in Europe is use a vegetable-based lubricating oil for the engine to prevent any problems with fuel-lubricating oil intimacy. What else? They do not use soybean oil; They use rape seed also known as canola.

• KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited February 2005
    Hmmz wat ik eruit opmaak is dat de soya olie reageert met gewone motorolie in het carter. (polymerisatie, dus kunstof vorming).

Vraag is dus, wat voor motorolie gebruiken ze daar? Vol-syntetisch, halfsyntetisch?

Dat van egetable-based lubricating oil snap ik ook niet helemaal. We gooien hier in europa toch geen ppo in het carter :?: :!:
  • martin117 PPO Newbie
    edited February 2005
    Je leest wel overal dat bij koude motor afzetting in je carter kan komen, diesel verdampt later, PPO niet.
    Als dat is wat ze bedoelen? dan is dat bekend, daarom rijdt je ook op een 2-tank systeem, bij een warme motor speelt dat niet/veel minder.
    Kwestie van je carter olie regelmatig verversen en in de gaten houden.
    Wat zij schijnbaar (blijkbaar) bedoelen is dit ver-mayonaisering van de carter olie, goenoemd op andere forums.
    Of heb ik het nu bij het verkeerde eind.
    Als ik het goed heb, zie ik er niet veel kwaads in bij 2 tank systeem, voor mixen is het dan inderdaad een afrader.

Martin
    Kakelbont said:

Hmmz wat ik eruit opmaak is dat de soya olie reageert met gewone motorolie in het carter. (polymerisatie, dus kunstof vorming).

Vraag is dus, wat voor motorolie gebruiken ze daar? Vol-syntetisch, halfsyntetisch?

Dat van egetable-based lubricating oil snap ik ook niet helemaal. We gooien hier in europa toch geen ppo in het carter :?: :!:

• mennomenno Webmaster
    edited February 2005
    Ik kom hier later even op terug, zag de reacties op 't werk maar kan hier natuurlijk niet uitgebreid gaan reageren... :-)

(toevoeging om 23:55:)
    In het artikel op de Amerikaanse site staat (kort samengevat) dat er altijd iets vermenging optreed van diesel/ppo met de motorolie. In soya olie zou een ingredient aanwezig zijn dat in combinatie met reguliere motorolie voor polymerisatie zorgt, ofwel er worden lange koolstof ketens gevormd. (kijk voor uitgebreidere uitleg eens op Wikipedia) Ik kan me zo voorstellen dat dit de smerende werking van je motorolie beinvloed en dat lijkt me geen geweldig idee. Daarnaast werd in het Amerikaanse artikel nog een opmerking gemaakt over vegetable based lubricating oil. Die is in Europa wel te verkrijgen bij Fuchs en in noord-amerika niet of moeilijker.

Feit blijft dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden, mogelijk kan soya olie een negatieve invloed hebben, mogelijk niet of is dit te ondervangen. Wat dat betreft blijft het belangrijk om er goed onderzoek (literatuur en praktijk) te doen voor je met iets begint, en natuurlijk ervaringen te delen

:D
  • Martijn PPO Addict
    edited February 2005
    even goed lezen:

een amerikaan DENKT dat wij denken dat soya niet gebruikt kan worden.

hij onderbouwd dit niet met feiten!!! in diverse forums en site's wordt het gebruik van soya gemeld, inclusief de voor- en nadelen. het smeerolie verhaal is ook wat uitgebreider dan op dit amerikaanse forum wordt vermeld of gedacht, en dit betreft niet alleen de soya-ppo. hierover zijn ook meerdere meningen.
    de mijne is: wees lief voor je motortje (laat hem op zn gemak wakker worden) en doe op tijd je onderhoud (bij compressie verlies zuigerveren vervangen enzo...) maar rij ook niet door met versleten verstuivers of brandstofpomp. dat zijn de belangrijkste oorzaken van brandstof in je smeerolie! met diesel kan dat net zo goed gebeuren alleen merk je daar minder van: geen polymerisatie, en het verdampt eerder.

overigens speelt vocht ook een rol bij de polymerisatie, de ppo versterkt het alleen maar.

oftewel, lees eerst alle berichten en vooral ook feiten over soya en trek dan je eigen conclusie. echt, er staat al heel wat op het web dat beter gefundeerd is dan op deze specifieke site in amerika.

groeten martijn
  • mennomenno Webmaster
    edited February 2005
    Martijn said:

oftewel, lees eerst alle berichten en vooral ook feiten over soya en trek dan je eigen conclusie. echt, er staat al heel wat op het web dat beter gefundeerd is dan op deze specifieke site in amerika.

groeten martijn

Martijn, kun je soms wat links naar andere berichten geven? Bedankt! :)
  • Martijn PPO Addict
    edited February 2005
    had er vorige week al een paar van het andere forum gejat, staan al in de sticky-lijst. maar ook in de duitse database ben ik al heel regelmatig soja tegengekomen, gebruikt en vers.

ik denk dat het met beleid best te gebruiken is, ook al heeft koolzaad de voorkeur. dat amerikaanse gewauwel over "plantaardige smeerolie" is onzin. het bestaat wel, is voornamelijk bedoelt voor voertuigen in kwetsbare gebieden en landbouw. ongetwijfeld kan het in je carter maar ik denk toch dat het grootste deel van de auto's (dus ook de ppo rijders) synthetise smeerolie hebben.

succes, laat je niet gek maken door die yankee's :wink:
    groeten martijn
Sign In or Register to comment.