Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nuttig schoolwerk

peter1990 PPO Newbie
edited March 2010 in Overige discussie
hey,

Ik moet voor school, voor het vak voertuigelektronica een eigen module ontwikkelen. Met een eigen voorstel heb ik meer punten, maar wil er ook nog wat mee. Dus dacht eraan om een module te maken om met 1 schakelaartje een 2 tank systeem te besturen, wat heel waarschijnlijk deze zomer ingebouwd zal worden. Dus MOET deftig uitgewerkt worden.
hier mijn voorlopig schema:

imageimage
image

Elektronische aansturing componenten:

- Gebeurt allemaal via een relais.

Schakelaar “ON”:
- Verwarming van het PPO filter start.
- PPO opvoerpomp start.

60 sec.
- 3/2 klep sluit retour kort.
- 6/2 klep schakelt over van diesel op PPO brandstof.

60sec.
- 3/2 klep opent retour.

--------------------rijden op PPO ---------------

Schakelaar “OFF”:
- 3/2 klep sluit de retour van de brandstof kort.
(die 10 sec. zijn voor de zekerheid dat er geen ppo in men dieseltank komt)

10 sec.
- 6/2 klep schakelt over van PPO naar diesel brandstof.
- Verwarming van PPO filter stopt
- Opvoerpomp PPO stopt

3min.
- 3/2 klep opent de retour weer.

--------------------rijden op Diesel ---------------

het gaat voorlopig over het schakelen van het systeem, extra verwarming enzo zal voor later zijn.
als er dingen zijn die ik beter kan aanpassen, hoor ik het graag.

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited March 2010
    Peter,
    mooi eenvoudig schema.
    Vraagje, waarom in PPO bedrijf na 60 seconde de kortgesloten retour weer opheffen ??
    Niek
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2010
    Waarom een retour in PPO-bedrijf als er een opvoerpomp is?

Mijn 1-tank Fox heeft een opvoerpomp nabij de tank en een permanente KGR. Geen enkel probleem met lucht.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    Hallo Peter,

Welkom hier. Ik heb een paar vragen.

Waar heb je de warmtewisselaar gepland in het schema?
    Wat is het doel van die korte kortgesloten retour klep? Die snap ik nog niet.
    Heb je gegevens van de 6/2 klep? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Grtz, Ed

@Udo: Jij heb geen probleem van opgehoopte lucht, omdat je een permanente retour heb, die de overdruk van de opvoerpomp loost richting retour tank.
  • peter1990 PPO Newbie
    edited March 2010
    - ik dacht eraan om de kgr terug te openen om zeker geen last te krijgen met lucht.

- kgr gebruik ik omdat de 6/2 maar 2 standen heeft ( ofwel diesel ofwel ppo) en als ik dus van ppo naar diesel overschakel zal er telkens een beetje ppo van in de IP naar de dieselbak gaan, wat ik wilde vermijden. en ook om rustiger over te schakelen qau warmte verschillen ( of is dit laatste zever?)

- waar ik men warmtewisselaar zou zetten weet ik nog niet echt, mss nog voor het ppo filter om zeker een goede 'flow' te hebben.

- van de 6/2 klep heb ik nog geen verdere gegevens, had deze eens gezien op youtube en een site maar weet niet goed meer waar.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2010
    Peter,
    warmteverschillen: inderdaad: zeverig
    warmtewisselaar voor PPO filter
    Niek
Sign In or Register to comment.