Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

300D (w124) start slecht

Nyulli PPO Burner
edited March 2010 in Mercedes
Nadat ik de winter ondanks lage temperaturen (en flink diesel bijmengen) relatiev goed door ben gekomen gaat het nu de laatste dagen een beetje mis.
Hij start erg slecht. Ik moet hen erg lang laten draaien tot hij aanslaat, dan zakt hij meteen op 500rpm of lager en slaat ook soms weer af. Meestal heeft hij 2-3 flinke trappen op het gaspedaal nodig, dan gaat het wel goed. Hij rateld wel een beetje als hij koud is en bij het optrekken hoor je rond de 1300rpm een hard tikken (doet hij al 1,5 jaar, sinds de nieuwe verstuivers is zitten), maar als hij op temperatuur is gaat het perfect. Ik denk niet dat het probleem in de leiding zit, anders zou hij bij hoge toerental (4000rpm) gaan stuiteren. Ook de filters zien er nog goed uit.

Ik had al een verdachte: de gloeistiften! Maar toen ik deze had doorgemeten kwam er geen gek resultaat boven water

Frank

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    Frank,

Hoe is de conditie van je retourleidingen ?, ik heb er met PPO problemen mee gehad als ik niet de orig MB slangen gebruik. Dan trekt ie lucht.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    Die ratel bij koude start kan je hydraulische spanner v/d distributie zijn, maar dat heeft niks met slecht starten te maken.

gr Ton
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    [QUOTE=ingmar;55210]Frank,

Hoe is de conditie van je retourleidingen ?, ik heb er met PPO problemen mee gehad als ik niet de orig MB slangen gebruik. Dan trekt ie lucht.

Dat is een goede vraag... Ik heb aan de retourleidingen niets gedaan, dus die zijn nog origineel. Kan ik dat ergens testen, of is er een indikator voor luchttrekkende retourleidingen?

Frank

NB.: De hydraulische spanner is een tijdje geleden vervangen. Ik ben bijna 100% zeker dat het aan de verstuivers te wijten is want het geluid is er sinds de ombouw. Maar inderdaad, met het startgedrag zal het niets te maken hebben...
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    Frank,

Ik had op een gegeven moment de gaten waar de verstuivers in gedraaid zitten vol met PPO staan....maar dit duurde even voordat ik het door had omdat er biij de W210 E300 een mooie kap overheen zit.

Ook ik heb een bijgeluid, een beetje gepiep bij koude start, maar binnen een kilomter ben ik het kwijt. Vervanging van dynamo poelie, spanrol, demper en multiriem heeft niet mogen baten. Als ik de riem inspuit met multiriem spray, dan ben ik het een week helemaal kwijt.
    De tikkende verstuivers zou ook kunnen betekenen dat je inspuit moment niet goed meer is..
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2010
    Dat getik heeft mijn Xsara ook altijd gehad en het lijkt harder geworden te zijn met nieuwe verstuivers. Niks om je zorgen over te maken denk ik?!
    Sluit eens een stukje transparante kristaldarm aan in je retour en aanvoer, dan kan je zien of je een luchtprobleem hebt en dan verder gaan zoeken.
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    @Ingmar: Het ticken kan wel indirekt met mijn inspuitmoment te maken hebben. Ik heb het toen zo in laten stellen dat hij optimaal op PPO rijdt. Nu er 30-40% diesel mee in de tank zitten kan ik mij best voorstellen dat hij dat niet zo "lekker" vind.

@soapwater: leg dat nog eens uit met je kristaldarm. Waar precies sluit ik dat aan? Op de filterkop (pijltje "in" en pijltje "uit") of elders. En wat voor spul is dat precies?
    edited March 2010
    met kristaldarm bedoelt hij een doorzichtige slang.
    Mooi he dat Vlaams:)

gr Ton
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    [QUOTE=suzuki;55217]met kristaldarm bedoelt hij een doorzichtige slang.
    Mooi he dat Vlaams:)

gr Ton

Nou, dan heeft de heer Benz dat toen goed bedacht! :p De leidingen naar en van de filterkop (en ik ge hier even van uit dat deze bedoeld zijn) zijn al doorzichtig. OF gaat de retourleiding van elders terug naar de tank?
    Sorry dat ik zo stom vraag, maar ik heb geen loods en geen brug. Dus als ik bij 5 grad buitentemperatuur kan voorkomen om nutteloos onderde auto heen en weer te kruipen: graag!:D

Frank
    edited March 2010
    Bij mijn W123 gaat de retour terug naar de brandstoffilter.
    Bij een W124 weet ik dat zo niet, als er 3 thules op de brandstoffilter zitten wel. 1xin brandstofpomp,1x retour,1xretour tank

gr Ton
    edited March 2010
    retour gaat ook bij W124 terug naar het filter en de "overloop" of hoe heet dat naar de tank. Geen echte KGR dus. Als je door de slangen (aanvoer en/of retour) lucht ziet borrelen, weet je dat daar waarschijnlijk het probleem zit.
    Verstoppingen uitsluiten en beginnen met nieuwe filters, veronderstellen, daar heb je niks aan.
    Is de tankzeef al schoongemaakt? Welke brandstof zit er nu in de tank? Probeer misschien eens wat diesel toe te voegen (liefst 100%) en kijk dan of hij het beter doet. Kan wijzen op vernauwingen.

Sorry voor de vervlaamsching van dit forum :p, kristaldarm heet hier ook zo in de winkel... :rolleyes:
  • Nyulli PPO Burner
    edited March 2010
    [QUOTE=suzuki;55227]Bij mijn W123 gaat de retour terug naar de brandstoffilter.
    Bij een W124 weet ik dat zo niet, als er 3 thules op de brandstoffilter zitten wel. 1xin brandstofpomp,1x retour,1xretour tank

gr Ton

YES! Er zitten drie leidingen op, waarvan 2 dus voorzien zijn van een pijltje (in/ out). Maar waar let ik nu precies op? Als ik het groed begrijp stroomt het uit 2 leidingen IN de filter en uit een leideing uit de filter (naar de tank toe), toch? Waar moet de lucht zitten als het mis is?

Frank
    edited March 2010
    Frank,

Als er ergens lucht lekt voor het filter, dan zie je al lucht bij de toevoer en natuurlijk ook bij de retour want die lucht moet weer naar de tank.
    Als je echter lucht trekt aan het filter, aan de pomp of elders na de pomp, dan zie je lucht van de retour (filter) naar de tank gaan en van de IP naar de filter.
    Beetje logisch toch.

Kijk ook eens voor je start of alle leidingen volledig gevuld zijn. Het zou kunnen dat de brandstof terugloopt naar de tank als hij stil staat en dat geeft problemen bij het starten.
    edited March 2010
    Pomp in

gr Ton
Sign In or Register to comment.