Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Roetfilter en PPO

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited April 2010 in Algemene Techniek
Beste Ruud,

Jij kunt vast navragen of uitleggen waarom auto's met een roetfilter niet geschikt zijn voor PPO. Zou je dat willen doen?

En wat doet Elsbett eraan om ook na de Roetkat ook auto's te ombouwen?

Groeten,
Tim
«1

Comments

• Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Beste Tim,

Er zijn wagens die omgebouwd kunnen worden naar ppo en daarna worden voorzien van een roetfilter (Enkele VW Transporters weet ik uit mijn hoofd). Een groot probleem met roetfilters is onder andere de software in de computer. Er wordt continue onderzoek gedaan door een paar personen binnen het bedrijf in Duitsland. Bij enkele veel verkochte (Duitse) merken is men nu druk met de roetfilters die er door de fabrikant op gemonteerd zijn. Hier in Nederland zijn we Daf vrachtwagens met filters aan het testen. Maar er gaat voor hen natuurlijk ook veel tijd zitten in ander werk.

Bestaande projecten zoals vaak diverse soorten generatoren en bijvoorbeeld internationaal transport in Afrika (project vanuit Nederland) hebben hun aandacht en tijd nodig. Niet alleen naar motoren, maar sinds enkele jaren (2006) kijken zij persoonlijk ook naar de milieu vriendelijke teelt van jatropha (eigen plantages), het zuiveren en het rijden op die olie. Er zijn ter plekke al veel generatoren omgebouwd die op de olie draaien. Ook daar gaat veel tijd inzitten.

Ik zal je hier op de hoogte houden zodra er ontwikkelingen op het roetfront zijn.

Ruud
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Hoi Tim en Ruud,

Misschien heb ik de klok horen luiden, maar .... :confused:

Ik heb eens gelezen dat de 'roet' bestaat uit grote en kleine deeltjes.
    De grote delen slaan neer en zijn zodoende minder gevaarlijk. De kleine delen blijven zweven in de lucht en die ademen wij weer in. Die laatste zijn dus niet goed.
    Wij hebben met het rijden op PPO meer last van de grotere roet deeltjes (die dus minder schadelijk zijn) maar hier door vervuilt een roetfilter misschien wel erg snel.

Weet Brownie hier niet meer van :cool:.

Herman
    300SD
    edited February 2010
    Herman: Hier kan je het verschil zien:

image

Ik heb wel eens de “discussie” gehad met de ontwerper van motoren van DAF. Als we zo’n ding ombouwen naar ppo reduceer je het roet gehalte met 50 tot 70 procent. De over gebleven grove delen zijn daarna makkelijk af te vangen met een roetfilter. Dan moet er toch een simpel systeem te ontwerpen zijn om dit filter schoon te maken?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Ruud,

Wat ik er van weet is dat het regenereren van het filter het probleem veroorzaakt. Intern roet verbranden kan alleen met additieven of software matig een overmaat aan diesel inspuiten om je uitlaat half te doen smelten.

Volgens mij wil men het gewoon niet omdat het een verzonnen maatregel is die momenteel een probleem heeft omgetoverd tot kassa.

Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Er zijn hier in Nederland een aantal mensen/bedrijven die al volledig het roetfilter kunnen wegschrijven uit het motormanagement. Ik geloof wel enkel voor VAG. En zijn daarin relatief niet duur meer.

Als je eventueel zelf een moderne wagen wil ombouwen, zou je als eerst het roetfilter kunnen bypassen en het motormanagement kunnen laten herschrijven. En dan de ombouw maken.
    En als je toch het motormanagement laat aanpassen, kan je ook direct de inspuiting laten aanpassen, voor gebruik met PPO. Kijk maar eens wat die gasten met de Dakar wagen hebben gedaan. Dat is een moderne VW TDI met piezo aansturing op de verstuivers.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    [QUOTE=Tim;54990]
    Wat ik er van weet is dat het regenereren van het filter het probleem veroorzaakt. Intern roet verbranden kan alleen met additieven of software matig een overmaat aan diesel inspuiten om je uitlaat half te doen smelten.

Ik kan alleen voor de huidige produktie voertuigen van DAF spreken. Maar zoals Tim zegt, het zelf-regenererende roetfilter heeft zijn intrede gedaan. Dit systeem heeft zijn eigen computer. Deze kijkt naar het drukverval in de uitlaat tussen beide kanten van de roetfilter. Als dit verschil groot is en de temperatuur hoog genoeg, dan gaat het regeneratie proces van start. Er wordt wat diesel in de uitlaat gespoten wat door de temperatuur zal ontbranden in het roetfilter en daarmee ook het roet verbrand. Totdat het drukverschil weer heel laag is, dan gaat het filter weer in "normal mode".

Ik zie eigenlijk niet in waarom dit een probleem zou zijn om op PPO te rijden. Grotere deeltjes zorgen misschien voor snellere verstopping, dan treedt regeneratie van het filter sneller in. Minder roetuitstoot zou automatisch moeten leiden tot een latere regeneratie, vanwege latere verstopping. Ik zie dus niet in waarom PPO specifiek een probleem met het roetfilter op zou leveren.
    edited February 2010
    Het schijnt dat die roetfilters ook problemen hebben met V-Power diesel en soort genoten.
    edited February 2010
    [QUOTE=brownie;54997]Ik zie dus niet in waarom PPO specifiek een probleem met het roetfilter op zou leveren.Nou, ppo ontbrand natuurlijk veel later dan diesel. Dus zou je dat inspuiten, krijg je een plakbende.

Voor diesel ligt het vlampunt rond de 55graden, voor ppo rond de 220. Dat zal de reden zijn dat het niet gaat.

Tim
    edited February 2010
    Als ik dit zo lees hoe dat werkt met die roetfilters, dan denk ik dat de motor die daar voorhangt toch ook niet volledig effici
    edited February 2010
    Ed,

Hoe kom je daar nou bij? Dat kan toch nooit :twisted:

Tim
    edited February 2010
    Sinds al die onzin(EGR en kat) van mijn Caddy is gehaald, loopt hij beter dan ooit. Vooral na het verwijderen van de katalysator is de motor veel beter gaan lopen, omdat die nu veel beter kan ademen. En het verbruik is ook verbeterd.

Dit zegt voor mij genoeg ;)
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2010
    Interessant topic.
    Maar eh Ed, verwar je vermogen niet met uitstoot?

Een katalysator vermindert het vermogen, maar verlaagt ook de uitstoot van o.a. onverbrande koolwaterstoffen.
    Een roetfilter verhoogt het verbruik (enigszins), maar verlaagt ook de uitstoot van roet (fijnstof).
    Een EGR zorgt misschien voor wat meer vervuiling van het inlaatspruitstuk, mogelijk ook minder vermogen, maar ook minder NOx.

Wat denk je, waarom kan een dieselauto zonder roetfilter, EGR en katalysator niet aan de euro6 normen voldoen (sterker nog, zelfs niet aan de euro1 norm)? Toch niet omdat er meer troep uit komt wanneer dat er wel allemaal op zit? (Ik denk niet dat je al die zaken eraf kunt slopen, PPO rijden en dan nog steeds dezelfde norm behalen.)

Wel re
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    [QUOTE=Tim;55003]Nou, ppo ontbrand natuurlijk veel later dan diesel. Dus zou je dat inspuiten, krijg je een plakbende.

Voor diesel ligt het vlampunt rond de 55graden, voor ppo rond de 220. Dat zal de reden zijn dat het niet gaat.

Tim

Oh ja, natuurlijk. Dan zou er een derde tankje geinstalleerd moeten worden: PPO, AdBlue en diesel. Wat een toestand...

Inderdaad, het gaat erom dat de motor niks anders dan CO2 en water (en stikstof) uitstoot. Al de behandeling is tegen koolwaterstoffen, roet, fijn stof en NOx.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2010
    Gewoon LPG, biogas, waterstof enz. op je diesel bouwen, dan heb je een bijna volledige verbranding, 95 tot 98 % als je het goed weet te doseren.

Roet en fijnstof zal dan bijna volledig verbanden en de NOx uitstoot zal ook meteen flink reduceren.
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited February 2010
    het is allemaal magie !

Roet kun je meten, en filteren.Maar wat doe je met de restanten in je filter?
    Een normaal filter wat verzadigt is vervang je, en de rotzooi gooi je weg.

In de huideige roetfilters word alles verzameld , en 1 keer in de zoveel tijd , blaas je er extra diesel in , en vermorzel je de roetdeeltjes, en wel zodaning dat de gemiddelde roetmeter de deeltjes niet meer kan meten.

Het lijkt dan dat er niets meer uitkomt, maar het tegendeel is waar.
    Er komt nog net zoveel uit, was het voorheen roet wat je op kunt vangen, en evt. weg zou kunnen gooien, nu word die roet met extra diesel (= extra uitstoot) gekraakt tot nog kleinere stukjes , en uitgestoten als fijnstof.

Waarbij roet zelf niet zo'n probleem is, het fijnstof wel.

een beetje simpel voorgesteld:

Je ademt een roetdeeltje in, en je hoest het er wel weer uit. Case closed.
    Fijnstof is een ander verhaal, het word opgenomen door je longen, en in je systeem opgenomen, dat is het grote gevaar, het gaat door je hele lichaam en blijft achter daar waar je het niet wil (denk aan asbest)

Maar dat is niet het probleem, men wil niet, de grote energie leveranciers hebben het voor het zeggen, er daar staat het milieu niet voorop maar de inkomsten !

Wat zou er gebeuren als elke "domme" boer , een (plantaardige) olie baron word???

Elk land om ons heen (Duitsland , Beligie, Engeland) heeft inmiddels erkent dat bij de verbranding van plantaardige olie minder CO2 onstaat, en een reductie van roet tot 70%.

TJA en wat er niet ontstaat hoef je ook niet te bestrijden!!
    Maar daar gaat het verhaal mank, want plantaardige olie kan iedereen maken/telen, maar daar verdient onze koninklijke *HELL niets aan, dus maken we het gewoon onmogelijk voor de burger om er op te rijden middels wetten er regels, zodat een milieu vriendelijker brandstof gewoon naar de prullenbak word verwezen, en we verplicht zijn aangewezen op de veel te dure/vuile aardolie variant.

Het draait allemaal om geld, waar kwam de hele roetfilter lobby vandaan?
    Waarom moet alles ineens op aardgas?

Alles wat CO2 reduceerd word tegenwoordig beloont met kortingen en bonussen, maar is een verschoven beeld.

Waarom word de gemiddelde LPG rijder gestaft met een hogere wegenbelasting dan iemand die op benzine rijd?
    Minder CO2 uitstoot, en een nuttig verbruik van een afval product uit de petrochmische industrie, als we het niet oprijden word het op een booreiland gelijk afgefakkeld.

wil je echt iets tegen het milieu doen, begin dan met het verbieden van het affakkelen van gas op de booreilanden, die vlammen staan dus echt nutteloos CO2 de lucht in te blazen, en direct de aarde op te warmen.

Nee we kiezen er liever voor om schaars wordend aardgas op te rijden in onze auto's, en waar onze kinderen straks op moeten koken of hun huis verwarmen is niet belangrijk.

Rapporten die uitwijzen dat iets een CO2 reductie op levert (PPO) worden naar de prullenbak verwezen met de simpele melding dat er niet genoeg rapporten zijn?

Stel je voor dat MCdonnalds het voor het zeggen had, dan zouden hamburgers en vette friet, beter voor ons zijn dan groente en fruit.

het systeem is gewoon ziek, maar wat gaan we er aan doen ?
    edited February 2010
    Hanzo, heb ik het over normen gehad?

Volgende maand komt de APK keuring eraan. Als het lukt zal ik een roetmeting laten doen op PPO.
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    PPO-Systems

ik vind ook dat men LPG rijders te hard afstraft met de extra belastingen, hier in Belgie kost de autokeuring meer, de liter prijs stijgt ook sneller dan de benzine prijs ( in vergelijking ). Ik weet nog dat mijn vander voor 7 Belgische frank de liter zijn tank vol doet. Nu is dat een halve euro, dat is 20 frank.

ivm de roetfilter, ik ken het hele verhaal niet en ofdat ze echt nuttig zijn of niet... ik weet het niet, kan mij daar niet over uitspreken. Wel moet je maar eens in je garage een "recente" dieselmotor laten draaien. Je zal er niet lang in kunnen blijven staan, "pakt" op je adem. Zet je dan een "oude" diesel in je garage dan merk je toch dat je hier minder last hebt. Is het nu omdat de "nieuwe" diesels meer fijn stof uitwerpen?
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2010
    [QUOTE=PPO-Systems;55017]het is allemaal magie !

(...)Het lijkt dan dat er niets meer uitkomt, maar het tegendeel is waar.
    Er komt nog net zoveel uit, was het voorheen roet wat je op kunt vangen, en evt. weg zou kunnen gooien, nu word die roet met extra diesel (= extra uitstoot) gekraakt tot nog kleinere stukjes , en uitgestoten als fijnstof.(...)

Hier en daar kom je inderdaad de bewering tegen dat nieuwere auto's qua partikeluitstoot (om even een neutrale term te gebruiken) schadelijker zijn dan oudere:

Beter oude dieselroetvlokken die neerdwarrelen ? - Politics.be

Toch vraag ik me af of men het dan over een nieuwe (bijv. common rail) diesel heeft zonder of met roetfilter. Ik denk zonder.

Hier staat wat het ministerie zegt over roetfilters:

VROM - Dossier Roetfilters Vraag en antwoord

Ik heb zel de volgende vragen gesteld:

Op de pagina over roetfilters staat o.a. dit:
    "3. Hoe werkt de regeneratie van een filter?
    De roetproductie bij diesels is zo groot dat een filter na zo'n 600 tot 1000 kilometer totaal gevuld is met roet. Het opgevangen roet moet verbrand worden, anders raakt het filter verstopt. Roet verbrandt als het voertuig met hogere snelheid rijdt, vanaf 70 kilometer per uur.
    Voor filters in nieuwe auto's hebben fabrikanten verschillende manieren ontwikkeld om het filter ook bij lage snelheden schoon te branden. Die filters houden 99 procent van de roetdeeltjes tegen."
    Hier heb ik enkele vragen over:
    1. Is al eens gemeten wat de uitstoot is van moderne gesloten roetfilters bij regeneratie (m.n. als het gaat om nanopartikels)?
    2. Bevat een auto die aan de Euro6-norm voldoet een roetfilter dat 99% van de partikels tegenhoudt?
    3. Is het gedeelte wat niet door het roetfilter wordt tegengehouden (die 1%) vooral van het type nanopartikel (meest kwalijke voor de gezondheid)?

Ik ben benieuwd of men reageert en of men er iets zinnigs over kan zeggen.
    edited February 2010
    Jacquel,

Ik snap heel goed hoe het zit. Ik werk in hetzelfde groene luchtkasteel.

Kan ik een 4 gas meting laten doen op een diesel? Dan heb ik: NOx, CO2, CO, HC's. Dan nog een roetmeting en is mijn verhaal compleet.

[QUOTE=hanzo;55024]Hier staat wat het ministerie zegt over roetfilters:Deze mensen kopi
  • Bokkum PPO Addict
    edited February 2010
    [QUOTE=hanzo;55014]Een katalysator vermindert het vermogen, maar verlaagt ook de uitstoot van o.a. onverbrande koolwaterstoffen.
    Een roetfilter verhoogt het verbruik (enigszins), maar verlaagt ook de uitstoot van roet (fijnstof).
    Een EGR zorgt misschien voor wat meer vervuiling van het inlaatspruitstuk, mogelijk ook minder vermogen, maar ook minder NOx.
    Minder vermogen = hoger brandstofverbruik.
    Kun je het n
    edited February 2010
    [QUOTE=Bokkum;55032]
    Dat rijtje wat jij opnoemt zorgt ( met een motor in nieuwstaat) voor zo'n 15% hoger brandstofverbuik.
    Is dat goed voor het milieu?:confused:
    Dat dacht ik dus ook.
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2010
    Ja jongens, maar er is meer dan CO2-uitstoot (nl. NOx, fijnstof en onverbrande koolwaterstoffen). Bovendien is het mogelijk met moderne technieken ondanks dat (volgens de beweringen hier) 15% hogere verbruik toch een verbruik van 1 op 30 te halen. Zie andere topics :mozilla_tongue:

Even ontopic:
    De reactie op mijn vragen volgt hieronder:

Na wat omzwervingen langs postbus 51 en Agentschap.nl kwam uw vraag over de effectiviteit van roetfilters tijdens regeneratie en over de schadelijkheid van de geringe hoeveelheid doorgelaten fijn stof bij mij terecht.
    U stelt de goede vragen!
    1. Effectiviteit tijdens regeneratie. Met name in Zwitserland is door dr. hc Andreas Mayer en EMPA (de Zwitserse TNO) veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van roetfilters, en ook onder de uitstoot tijdens regeneratie. Onderdeel van de Zwitserse eisen aan roetfilters voor retrofit toepassing is dan ook een eis aan de effectiviteit tijdens regeneratie. De metingen die zij daar doen wijzen uit dat er ook tijdens regeneratie slechts een geringe hoeveelheid fijne deeltjes door het filter heen slippen.
    2. De nieuwe Polo Blue Motion heeft een gesloten roetfilter, waarmee aan de Euro 5 eisen wordt voldaan. Euro 6 voertuigen zijn op dit moment nog niet te koop, maar dat zal in de loop van het jaar wel veranderen hopen wij. Onderdeel van de euro 5 eisen is dat tijdens de emissietest ook wordt gekeken wat er tijdens een regeneratie uit de uitlaat komt. Die uitstoot wordt “uitgesmeerd” over het aantal kilometers tussen twee regeneraties in, en daarna opgeteld bij de uitstoot tijdens een test zonder regeneratie. Het totaal van de uitstoot per kilometer zonder regeneratie en de gewogen uitstoot met regeneratie moet aan de zeer scherpe eis van 5 mg/km voldoen. In de praktijk blijven de meeste voertuigen met een gesloten filter daar nog ver onder. Vaak is de uitstoot nog nauwelijks meetbaar. Om die reden is de euro 5/6 test uitgebreid met een meting waarbij de aantallen uitgestoten deeltjes worden gemeten. Dat aantal laat zich ook bij een vaak gemeten effectiviteit van 99,999% nog meten. Voor de massa geldt een geringer percentage, omdat er wat gasvormige stoffen door het filter heen gaan die zich daarachter, in het meetsysteem, als deeltje manifesteren. U moet dan denken aan bepaalde sulfaten en condensaten van koolwaterstoffen. Een filter heeft daarom geen vat. De effectiviteit op massa is daarom ergens tussen de 90 en de 100%.
    [I]3. Moderne gesloten roetfilters zijn op de nanoparticles ((ruwweg de categorie < 100 nm) net zo effectief als op deeltjes van enkele honderden nanometer tot ca. 1 micron. Dat lijkt vreemd, maar dat komt omdat we de neiging hebben ons een filter voor te stellen als een zeef met kleine gaatjes, waar kleine deeltjes makkelijker doorheen gaan dan grotere deeltjes. In werkelijkheid is sprake van een poreuze keramische wand, met pori
    edited February 2010
    Hanzo: een copy paste van het Ministerie van Vrom van 25 augustus vorig jaar:

Welnu, kennisneming van genoemde rapporten en de reactie van de heer XxxXxxx van TNO, brengen mijn collega Henk Baarb
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2010
    Netjes. Een wetenschapper zonder oogkleppen (kom daar nog maar eens om). Maar dan vraag ik me af: is dit ten opzichte van een normale dieselmotor zonder roetfilter? In dat geval alleen toepasbaar voor dergelijke voertuigen. En heeft het net zoveel effect als een gesloten roetfilter? Dat is nog niet bewezen. Een aantrekkelijke emissiereductie betekent nog niet voldoen aan de nieuwe normen.
    edited February 2010
    [QUOTE=hanzo;55034]Het gezondheidskundige onderzoek heeft echter wel aangetoond dat er met de huidige filtertechniek een zeer grote gezondheidswinst kan worden geboekt in vergelijking met de situatie zonder filters. En slaat dit op alleen in vergelijking met CR motoren, of alle diesels?

Tim
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2010
    [QUOTE=Tim;55038]En slaat dit op alleen in vergelijking met CR motoren, of alle diesels?

Tim
    Interessante vraag. Ik ga deze doorspelen.
    Wat voor mij alleen telt in deze vergelijking is de luchtkwaliteit (en dus het effect op de gezondheid). Niemand heeft iets aan aantallen of grammen deeltjes, als het ene deeltje slechter voor de gezondheid is dan het andere.
  • Bokkum PPO Addict
    edited February 2010
    [QUOTE=hanzo;55034]Bovendien is het mogelijk met moderne technieken ondanks dat (volgens de beweringen hier) 15% hogere verbruik toch een verbruik van 1 op 30 te halen.
    Een Volkwagen Golf diesel verbruikte 1 : 25.

Dat was in 1975..
  • hanzo PPO Burner
    edited February 2010
    [QUOTE=Bokkum;55041]Een Volkwagen Golf diesel verbruikte 1 : 25.

Dat was in 1975..
    Een beetje off topic, maar waar haal je dat vandaan? Of verwar je gemiddeld verbruik met het zuinigst haalbare verbruik op de snelweg? Tijdens lange ritten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen haalden wij met een Golf II 1.6 D met een rustige rijstijl ongeveer 1 op 19, gemiddeld. Bij normaal gemengd gebruik ongeveer 1 op 17. Bovendien... die auto van toen woog misschien 900 kg, een moderne auto bevat allerlei zaken die de veiligheid vergroten (ABS, ESP, airbags, stalen balken in de portieren, etc. etc.) en weegt daardoor honderden kilo's meer. Toch halen sommige auto's gemiddeld 1 op 30. Dat is een flinke prestatie. En dat m
  • Bokkum PPO Addict
    edited February 2010
    Komt uit diezelfde soort folders waar jij je fantastische 1 : 30 vandaan haalt.;)
    De zwaar gepromote Prius komt bij verbruikers niet boven de 1 : 18, dus die zul je alvast niet bedoelen.

Neemt nog steeds niet weg dat de betreffende "milieu-maatregelen" 15% meer brandstof verbruiken die niet voor de voortstuwing worden gebruikt.
    En dat voor een fijnstof waarvan men zonder zinnige bewijzen maar AANNEEMT dat het duizenden doden per jaar kost ( en waarvoor het roetfilter-medicijn welhaast erger is dan de kwaal), grof roet waar niemand aan dood gaat en een NOx waar geen hond last van heeft.

Die interessant klinkende "onverbrande koolwaterstoffen" verlaten de uitlaat trouwens voornamelijk als roet.
    Een beetje (dino verstokende) dieselmotor verbrand ca 97% van de ingespoten brandstof.
    Om die laatse 3 % te verbranden spuiten ze bij CCR2 te laat een shotje brandstof in.
    Helaas doet die extra brandstof niks meer voor het voortstuwingsrendement, maar het verhoogt bijvoorbeeld w
    edited February 2010
    [QUOTE=Bokkum;55048]....Een beetje (dino verstokende) dieselmotor zit op een verbrandingsrendement van boven de 97%...

Het rendement (effectief vermogen) van een dieselmotor ligt ergens in de buurt van 50%

image
    Ook al weet je d.m.v. meervoudig inspuiten, toevoegen van LPG, biogas of waterstof een bijna volledig verbranding te krijgen dan is het rendement nog altijd rond de 50%.
  • Bokkum PPO Addict
    edited February 2010
    Schrijf ik ook eens op een andere manier dan in dummietaal..:mozilla_wink:

Ca 97% van de ingespoten brandstof wordt verbrand.

Zo duidelijker?
    Zal het bericht ff aanpassen voordat het groene front juichend de barricades bestijgt.

Mvg, Leo.:)
    edited February 2010
    Hm,

Een elektriciteitscentrale voorlopig gemiddeld rond de 39% haalt. En de meeste groene stroom is niet groen.

Tim
    edited March 2010
    [QUOTE=CaddyEd;55020]
    Volgende maand komt de APK keuring eraan. Als het lukt zal ik een roetmeting laten doen op PPO.

APK is gedaan en weer ok
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2010
    [QUOTE=CaddyEd;55294]APK is gedaan en weer ok
    edited March 2010
    [QUOTE=udo;55295]...Is roetmeting niet verplicht bij APK voor diesel?

Nop, alleen bij herkeuring. Doe zelf ook nooit een roetmeting, is de pest voor je motor.
  • udoudo Super Moderator
    edited March 2010
    [QUOTE=easy rider;55302]Nop, alleen bij herkeuring. Doe zelf ook nooit een roetmeting, is de pest voor je motor.
    Euhm Dus normaliter is er standaard al geen roetmeting?
    Of moet ik daar om vragen? (dat 't niet gebeurt)
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2010
    [QUOTE=easy rider;55302] Doe zelf ook nooit een roetmeting, .

alsof jij dat bepaald:-?:mozilla_undecided:

[QUOTE=easy rider;55302]Nop, alleen bij herkeuring. Doe zelf ook nooit een roetmeting, is de pest voor je motor.

macho posting ER. heb jij massel dat je op goede voet staat bij je apk station.
    zo werkt t nie eh .

ga dr verder nie op in want dr is plantie te vinden over roetmeting hiero.

[QUOTE=easy rider;55302]Nop, is de pest voor je motor.

dat weet zelfs een oerang oetang en een bijdehande blondje als die t 1x meegemaakt heeft.
    een mestpier kruipt 2 meter dieper als die t geluid hoort.
    en een apk station hebt geen last van ongedierte ZEKER WETEN
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited March 2010
    Bij mij kregen ze de mof/flens van het meetapparaat niet over mijn (originele) uitlaatpijp heen. Had ook geen zin om hem aan te passen zodat hij wel ging passen. Op mijn vraag of het moest of niet moest antwoordde de keurmeester:

"Als er een steekproef komt, willen ze toch zelf meten. Dus als hij nu goed is en straks bij steekproef eventueel niet, geldt deze meting toch niet. Dus waarom zou ik dan meten. Alleen maar nadelig voor jouw motor. Blijkt er nu een steekproef te komen, scheuren we een paar minuten op de snelweg in zijn derde versnelling: komt ie er 99% gewoon door. Bovendien is het van alle autos die wij ooit gemeten hebben er maar 4 of 5 niet door de roetmeting kwamen, al dan niet met een aanpassing aan de auto."

LET OP: MIJN AUTO IS BIJ DE DEALER GEKEURD!!! Je zou zeggen geen malafide praktijken.

Wat betreft de roetmeting zelf:
    Ik heb zelf nog wel een vraag over een standaard dubbele uitlaat links en rechts. Er komt nooit evenveel rook uit beide uitlaten. Zou een meting van roet dan ook anders zijn op Links of Rechts?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited March 2010
    Scheelt het wel voor je motor als je precies op tijd voor je apk afspraak komt en de auto vantevoren even goed warmrijdt?
    edited March 2010
    [QUOTE=hautessa;55346]....LET OP: MIJN AUTO IS BIJ DE DEALER GEKEURD!!! Je zou zeggen geen malafide praktijken.....

malafide volgens de dikke Van Dale "te kwader trouw te werk gaand"

Jij bedoeld dus bonafide. Jou garage bedrijf is juist wel ter goeder trouw omdat ze 1/ de wet niet overtreden 2/ jou behoeden voor motorschade.

Ik laat onder geen beding een roetmeting doen omdat er niemand is behalve ikzelf die de rekening betaald bij schade. Als ik dan een herkeuring krijg MET roetmeting kom ik er niet onderuit, wet is wet.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited March 2010
    [QUOTE=Neo;55347]Scheelt het wel voor je motor als je precies op tijd voor je apk afspraak komt en de auto vantevoren even goed warmrijdt?

Nee, je hoeft niet precies op tijd te komen, maar het laatste stukje flink toeren maken (wat je alleen maar met een warme motor doet natuurlijk) helpt wel tegen de roetophoping in je systeem die er bij een roetmeting uitkomt. Je blaast hem zelf dan alvast schoon zeg maar. De roetmeting doet niet anders dan meten wat er uit je uitlaat komt. Als deze al vrij leeg is, kan dat er in ieder geval niet uitkomen.

Mocht het zo zijn dat je teveel uitstoot hebt, kun je ook op het keuringsstation het luchtfilter eruit halen voor meer (makkelijkere) verse lucht. Op je avatar is een Golf 1 te zien, deze kun je heel makkelijk op de pomp de opbrengst verlagen (schroefje). Zet hem een stuk naar beneden zodat hij +/-700tp/m minder heeft bij volgas en hij komt er met gemak door. Leuke bijkomstigheid, je spaart je motor ook nog!

"Je kunt niet meer volgas geven dan de motor wil he?"=volledig legaal
  • hanzo PPO Burner
    edited April 2010
    Na enige tijd nog een aanvulling gekregen:

"Het is zeker niet zo dat oudere diesels, met simpele roterende inspuitpompen en relatief lage inspuitdrukken, in het geheel geen nano particles produceren. Een ook de toepassing van PPO of biodiesel (FAME) leidt niet tot de afwezigheid van nano deeltjes. Hooguit liggen de verhoudingen tussen de aantallen grotere en kleinere deeltjes bij andere brandstoffen of andere inspuittechniek iets anders. Als het om een relatieve rangorde qua gezondheidseffecten gaat zou ik zeggen:

1. De moderne common rail dieselmotor met gesloten roetfilter;
    2. Een meer traditionele dieselmotor in combinatie met PPO of FAME. Hier wel de kanttekening dat we een zeer grote spreiding zien in de emissies, en dus mogelijk ook in de gezondheidseffecten;
    3. Een traditionele diesel op gewone zwavelvrije gasolie volgens EN 590 specificaties.

Uw voorstel om een aantal ratten of andere proefdieren aan de uitlaatgassen bloot te stellen en dan te meten hoe lang het duurt tot een bepaald % is overleden zal denk ik niet werken. Moderne dieseluitlaatgassen bevatten nauwelijks CO, het enige uitlaatgasbestanddeel waaraan je acuut kan overlijden. De overige toxische componenten leiden tot ziektes en aandoeningen op langere termijn. Als maat moet je dan denken aan het verlies van longfunctie, kans op hart- en vaataandoeningen, verergering van luchtwegaandoeningen als astma, kans op de ontwikkeling van tumoren enz. Bij mensen leidt dat wel tot extra ziekenhuisopnames e.d., wat je kan meten. Bij dieren ligt dat moeilijker. Voor het effect op sterfte zou je een grote groep mensen een veel langere tijd moeten volgen.
    Er zijn geen principi
    edited April 2010
    Dit is weer een copy en paste verhaal.

[QUOTE=hanzo;55862]Dat verkort de levensduur van de smeerolie.
    Dat is kortzichtig, pas dan ook de motorolie aan. En kijk naar de testen die ER gedaan heeft.
  • Bokkum PPO Addict
    edited April 2010
    Hanzo,

zonder bronvermeldingen, zonder namen, zonder cijfers...
    Zonder enige betekenis eigenlijk.

Dat stukje kan ik herschrijven zodat je er 100% andere conclusies uit kunt trekken.
    Vermoedelijk zit het dan minder ver van de waarheid verwijderd dan het natte-vinger-geleuter wat jij nu hebt geplaatst.
  • hanzo PPO Burner
    edited April 2010
    Bron is de eerder genoemde expert Baarb
    edited April 2010
    Whahahaha,

Iemand verantwoordelijk voor beleid omtrent "emmision and fuels". Niet eens in Den Haag maar ook nog EU. Die zal nooit, maar dan ook nooit zijn eigen plek ondermijnen. Een A8 met chauffeur en 100k ex toeslagen en onkosten.

Dus idd niet iemand die zomaar wat roept. In tegen stelling to anderen.

Tim - Yeah right....
    edited April 2010
    [QUOTE=hanzo;55862]...Van PPO moet de autoindustrie als regel in het geheel niets hebben...

Komt door de kartelvorming tussen automobielfabrikanten en olie industrie, De olie industrie wil niets met PPO te maken omdat ze olie. diesel, benzine, enz. verkopen.
    edited April 2010
    De ppo kent een DIN norm waar het aan moet voldoen. Net zoals diesel zo’n norm kent. Het kartel van auto industrie en benzinemaatschappijen zijn ziende blind voor die norm.

De nieuwe generatie roetfilters (de regeneratie filters) zijn geschikt voor het rijden op ppo.

Regeneratie houdt in dat de temperatuur in de uitlaat wordt verhoogd. In de praktijk houdt dit in dat de motormanagement systeem inspuiting verkeerd gaat afstellen. Hierdoor ontstaat een hogere temperatuur en tevens zorgt een oxidatie katalysator ervoor dat de onverbrande diesel wordt verbrand. Je hebt dan twee keer een temperatuurverhoging die inde buurt ligt van de 300 C + 300 C van de normale uitlaat temperatuur. In totaal 600 C. Deze temperatuur is genoeg om het afgevangen roet te verbranden tot hoofdzakelijk CO2 en wat CO. Dit is regeneratiestrategie die in het algemeen voor personen diesel voertuigen wordt gebruikt om euro 5 te halen.
    edited April 2010
    Heu Ruud,

Het is natuurlijk logisch dat het allemaal wel kan, we zijn een technisch volkje en dit is een minuscuul probleem voor autoindustrie.

Maar waarom zouden ze, ze hebben liever Hanzo's die fossiel blijven rijden en stug volhouden dat dat het beste alternatief is.

Tim ;)
    edited April 2010
    Of zoals de motoren ontwerper van Daf zei ...”we ontwikkelen motoren om op diesel te rijden, niet op andere brandstoffen, daar willen we niets van weten”... En dat was einde discussie.
Sign In or Register to comment.