Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Fiat ducato

Bommes PPO Burner
edited October 2005 in Fiat/Iveco
Na zo goed als alles hier doorgelezen te hebben, denk ik dat ik het vrij aardig begrijp..:)

Wij zijn in het bezit van een 87 ducato camper, met een ongeblazen 2.5 Diesel, eentje met een bosch pomp. En met een verbruk van ongeveer 1 op 7 en de huidige dieselprijzen kan in ons geval het mengen met ZBo een flinke kosten besparing met zich meebrengen.
Gezien het bouwjaar van de auto, en de manier waarop we hem gebruiken, vind ik het de investering niet waard om een compleet 2 tank systeem te gaan maken.
Wel wil ik tot het maximale diesel gaan mengen met ZBO, en voorzover ik begrijp is een voorverwarmingsysteem toch wel het minste wat ik dan nodig heb.

Ik heb hier ergens van iemand gelezen dat hij met behulp van zo een 2,5 meter koperleiding gewikkeld rond zijn uitlaat een voorverwarming systeem heeft gemaakt.
Dit lijkt mij ook een goede oplossing, maar ik vraag me dan nog wel af, wat er dan gebeurd als ik op "normale, pure" diesel ga rijden, want ook die word dan voorverwarmd.
Geeft dit problemen..??

Of moet ik toch gaan nadenken over een complexer voorverwarmingssysteem, doormidel van een warmtewisselaar in het koelvloeistof circuit..??

En heb ik het goedbegrepen dat het voorverwarmen van de gemengde brandstof eigenlijk het enigste is dat ik moet aanpassen als ik tot een mengverhouding van 50/50 wil gaan..??
(Vanuitgaande dat de diverse brandstofleidingen er tegenkunnen, maar dat zal de ervaring alleen maar leren.)

Comments

• Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Bommes said:

....Of moet ik toch gaan nadenken over een complexer voorverwarmingssysteem, doormidel van een warmtewisselaar in het koelvloeistof circuit..??
    En heb ik het goedbegrepen dat het voorverwarmen van de gemengde brandstof eigenlijk het enigste is dat ik moet aanpassen als ik tot een mengverhouding van 50/50 wil gaan..??...

Welkom Marius op dit forum.
    Fijn dat je eerst goed hebt gelezen, hoe e.e.a. werkt met rijden op ppo! Dan heb je meteen een heel stuk verder. :lol:
    Een voorverwarmingssysteeml als warmtewisselaar in het koelvloeistof circuit is niet zo complex. Je hebt 4 aansluitingen: aanvoer en retour koelvloeistof en idem voor brandstof. Deze methode is de meest gebruikelijke en ook veiligste. De temperatuur brandstof wordt vanzelf nooit hoger dan pakweg 90 gr.C., met systeem op de uitlaat is de temperatuur ongecontroleerd, als daarmee is mis gaat, kan je auto in brand komen :oops: :!: Advies: kies toch de veiligste oplossing.
    50% zbo is geen probleem bij een buitentemperatuur op dit moment, belangrijk is dat je auto er GOED op blijft starten! Wordt het kouder dan moet je minderen.

En idd als je niet verder gaat dan 50% is een voorverwarming het belangsrijkste. Om beter te starten wordt soms ander typen gloeistiften ingezet met hoger vermogen (kijk maar of dat nodig is...)

Als je brandstofleidingen geschikt zijn voor dino dan zijn ze dat ook voor ppo/dino mix. Biodiesel (in Nederland nog niet te koop) kan rubber aantasten, dat is een ander verhaal.
    Als je 100% dino gaat verwarmen naar ca. 70gr. C, is er niks aan de hand. Voor alle zekerheid heb ik onlangs in Frankrijk op vakantie 3 liter zbo op een tank toegevoed als additief voor een betere smering van de inspuitpomp :shock: . Daar kon ik niet zo makkelijk aan grote hoeveelheid zbo komen, vandaar.
    Succes met de aanpassing en het rijden op ppo. :P
    Mvg. Peus
  • Bommes PPO Burner
    edited August 2005
    Kijk dankje voor je snelle antwoord... kan ik mijn zaterdag nog nuttig besteden..:)

Het slechtere starten zal zo ie zo een probleempje worden ben ik bang voor.
    Ducato kwaaltje is namelijk al het slechtere starten, en zelfs nu gloei ik 2 keer voor, en dit terwijl alle gloeistifften goed zijn.

Dus ben bang dat dat wel eens een probleempje kan zijn.

We rijden er niet veel klimoters mee, dus vandaar dat ik het niet waard vind om te gaan investeren in een 2 tank systeem, en al dat soort aanpassingen.
    Maar inderdaadf is het middels koelvloeistof opwarmen van de PPO wel de meest veilige manier, en een maximale temp van 100 graden is dan inderdaad het hoogst haalbare. Wat niet zal gebeuren i.v.m. de doorstroming van de ppo.

Maar goed, opzoek dus naar een warmte wisselaar die in het koelvloeistof cicuit kan gebouwd worden.
    Begreep dan een citroen ax diesel (ook hier ergens gelezen) standaard is voorzien van een dergelijke warmte wisselaar.
    Zijn er nog andere auto (lees auto's met meer motor inhoud, dus ook grotere warmte wisselaars) die een dergelijk systeem hebben...??
    Kan ik daarnaar op zoek op de sloop.
  • edited August 2005
    je kunt die warmtewisselaar ook gewoon kopen. Kost niet te veel.
    Kijk maar eens rond op dit forum.

Wat betreft het starten. Inderdaad kennen die oudere fiat's wat moeite daarmee. Maar je moet er gewoon andere gloiekaarsen insteken. Liefst snelgloeiers, (maar wel dezelfde voorgloeirelais laten zitten). Zo gloeit hij sneller warm, en blijft toch even lang gloeien. REsultaat: meer verspreide warmte, en beter starten.
    Wij werken veel met snelgloeiers bij dit type motoren. Altijd een leuk resultaat (en niet te duur). Klant altijd super tevreden.
    Ook met je ppo, zal je deze betere gloeiers wel kunnen gebruiken.

Toch wil ik j erop wijzen dat een 2-tankensysteem niet zo duur is hoor. Vooral niet als je zelf een en ander zelf doet.
    Een apart filter met verwarming is aangeraden (sloop of tweedehands ongeveer 20 euro)
    Koop een warmtewisselaar (of maak er een in koper +-25euro) , koop 2 3-wegkleppen (+-110euro samen). Dan nog een tankje (bv. vatje van 20 liter of meer , meestal gratis te krijgen) en nog wat slangen, slangklemmen en banjobouten. Nog enkele relais om kleppen te besturen en de verwarmde filter en je hebt alles.
    Totaalprijs +-250 euro. hangt er van af waar je alles koopt.

En natuurlijk een beetje tijd in steken.
    Maar voor camper, als je er mee op reis gaat, denk ik , heb je snel je geld terug gewonnen.
    Naar mijn berekeningen had ik ongeveer 6000km nodig om alles terug te winnen. (daar was ik zeer snel aan!!!)

Je fiat motor (zonder turbo) en met bosch-pomp is daar zeer geschikt voor.

GRoeten,
    Nero
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    bovenstaande "gast" was ik dus.
    Heb de laatste tijd meer en meer moeite om hier op dit forum in te loggen.
    Moet dit telkens meerdere malen doen!!!

GRoeten,
    Nero
  • Bommes PPO Burner
    edited August 2005
    denk dat wij die 6000 km zelfs niet halen, maar dat zou ik eens moeten uitreken.

Wil eigenlijk toch eerst eens gaan mengen in de huidige tank, en kijken of het motortje er goed tegen kan, en alle kinderziektes er uit halen, zoals lekkende pompen en slangen enzo.
    Als dan alles goed loopt overweeg ik wel een 2-tank systeem, zeker omdat we er ruimte genoeg voor hebben onder de auto/camper.

Heb jij een goed adres waarik aan dergelijke snelgloeistiften kan komen..??
    Ik woon in Eindhoven, en is het simpelweg een kwestie van bestellen bij de automaterialen zaak..??
    Of is er een firma op het net waar ik ze kan bestellen.

Wat betreft een warmte wisselaar, denk dat ik met de aanwijzingen en tekeningen op dit forum een aardig eind kom, dit met de materialen door mijn baas verschaft, en de tijd die ik een beetje van hem leen..:)
    moet dat goed komen. :wink:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    ja, die snelgloeistiften kun je bij elke auto-onderdelen winkel bestellen.
    Gewoon type auto opgeven en bouwjaar, en zij zien wel welke erin passen.

Groeten,
    Nero

ps.
    De meeste problemen met ppo, komen toch van diegenen die "mixen". Echt veel problemen hebben 2-tankers niet zo veel.
  • Jelle PPO Burner
    edited August 2005
    Anonymous said:

je kunt die warmtewisselaar ook gewoon kopen. Kost niet te veel.
    Kijk maar eens rond op dit forum.

Wat betreft het starten. Inderdaad kennen die oudere fiat's wat moeite daarmee. Maar je moet er gewoon andere gloiekaarsen insteken. Liefst snelgloeiers, (maar wel dezelfde voorgloeirelais laten zitten). Zo gloeit hij sneller warm, en blijft toch even lang gloeien. REsultaat: meer verspreide warmte, en beter starten.
    Wij werken veel met snelgloeiers bij dit type motoren. Altijd een leuk resultaat (en niet te duur). Klant altijd super tevreden.
    Ook met je ppo, zal je deze betere gloeiers wel kunnen gebruiken.

Toch wil ik j erop wijzen dat een 2-tankensysteem niet zo duur is hoor. Vooral niet als je zelf een en ander zelf doet.
    Een apart filter met verwarming is aangeraden (sloop of tweedehands ongeveer 20 euro)
    Koop een warmtewisselaar (of maak er een in koper +-25euro) , koop 2 3-wegkleppen (+-110euro samen). Dan nog een tankje (bv. vatje van 20 liter of meer , meestal gratis te krijgen) en nog wat slangen, slangklemmen en banjobouten. Nog enkele relais om kleppen te besturen en de verwarmde filter en je hebt alles.
    Totaalprijs +-250 euro. hangt er van af waar je alles koopt.

En natuurlijk een beetje tijd in steken.
    Maar voor camper, als je er mee op reis gaat, denk ik , heb je snel je geld terug gewonnen.
    Naar mijn berekeningen had ik ongeveer 6000km nodig om alles terug te winnen. (daar was ik zeer snel aan!!!)

Je fiat motor (zonder turbo) en met bosch-pomp is daar zeer geschikt voor.

GRoeten,
    Nero

Ombouw naar 2-tank hoeft idd niet duur te zijn.
    Kijk voor kant-en-klaar onderdelen maar een rond op bijvoorbeeld http://shop.vwcaddyforum.nl/ of http://www.dieselumbau.de.
    Succes ermee!
    Oh ja; je doet 't natuurlijk niet alleen voor je portemonnee, maar ook het milieu is er bij gebaat.. :wink:
  • Bommes PPO Burner
    edited August 2005
    Ik doe het heus niet alleen voor mijn portemonnee, maar het moet wel kosten denkend zijn, als ik zou willen gaan exprerimenteren kocht ik wel een goedkoop klein dieseltje om het een en ander uit te proberen.

En daarbij weet ik niet of ik deze camper nog lang blijf rijden, dus wil ik er om die reden ook niet te veel geld in steken. Want die investering krijg ik be eventueele verkoop echt niet meer terug.
  • Bommes PPO Burner
    edited October 2005
    Van de week van een of andere peugeot op de sloop een verwarmd brandstof filter gehaald.

Bij nader onderzoek onder de motorkap, zie ik wat dikke draden op het huidige (standaard fiat) brandstoffilter zitten.
    Weet iemand toevallig of dat er al standaard een soort van elektro voorverwarming op een ducato zit..??
    Anders moet ik toch ffkes gaan meten om dit zeker te weten.

Maar goed met dit verwarmde filterhuis wat ik gekocht heb (slechts 15 euro op de sloop) ben ik al een eindje op weg.
    Volgende projectje word het wisselen van de gloeistiften, voor "snelgloeiers", en met de stiften die er uitkomen, wil ik op het werk kijken ofdat ik een elektrische wtw kan maken. Als aanvulling op de koelwater versie.

Diverse slangen en T-stukken heb ik al geregeld (dankje wel beste baas hier voor..:) ) nu nog een extra tankje voor de dino en een 3 wegklep, dan ben ik er.

klein hobby schetsje:
    image
    klikbaar voor grotere versie...

^
    klopt dat een beetje..??
Sign In or Register to comment.