Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

iveco eurostar ombouwen

veghel PPO Wannabe
hallo,

ik ben sinds een week geleden op het ppo forum aan t kijken voor tips en ideeen om mijn iveco eurostar om te bouwen op ppo(al een maand aan t googlen).
de eurostar is en vrachtwagen uit 1998 met een 16.4 liter motor 6 cylinder turbo met 470 pk (met een bosch pomp!!!).

nou heb ik na ff speuren de site van elsbett gevonden en had er een goede hoop op dat ik dan maar met een dure ombouwset (ik rij voor mezelf dus de auto moet wel echt betrouwbaar blijven) binnen een maand of 2 op plantaardige olie/frietuurolie zou kunnen gaan rijden.
nou heb ik vandaag iemand van elsbett gesproken en die heeft het mij afgeraden omdat mijn auto minder geschikt zou zijn voor ppo.

ik ben nog een niet wetende maar als ik iedereen hier eens bezig zie (respekt wat jullie allemaal al hebben bedacht en uitgevogeld en getest) dan zie ik geen rede waarom dat mijn outo niet geschikt zou zijn.

(er zou een scania zijn waar het ook niet bij te doen is omdat de uitlaat dan te koud zou worden maar dan denk ik..... met een beetje isolatie berijk je een hoop)

ik ga voor het 2 tank systeem omdat anders het voorverwarmen bij het starten totaal niet te doen is.

ik heb ook nog gelezen dat (ik heb het zelf ook) het niet kan dat een iveco naar 60 graden terug loopt bij lang stationair draaien.
dat kan wel en dat is bekend en dat doen alle iveco's van voor 2000.

kunnen jullie mij helpen en eventueel tips geven waarom het ombouwen volgens elsbett bij mij niet kan of hebben jullie ergens anders betere ervaringen met ombouwsets? (het monteren doen ik zelf)

grt richard

Comments

  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    Hallo veghel,welkom op ppo.nu

    Volgens mij lopen er hier niet veel truck -ombouw specialisten rond, maar heeft die persoon van Elsbett ook verteld waarom jou truck minder geschikt zou zijn ?
    Terug lopende temperaturen bij stationair lijkt me niet zon heel groot probleem als dat de koelwater temp is, zoiets zou je elektrisch op kunnen krikken, of tijdelijk terugschakelen naar diesel.
  • veghel PPO Wannabe
    edited January 2010
    nee ze konden mij niet vertellen waarom niet.
    wel kon hij mij vertellen dat het bouwjaar een probleem was maar dat snap ik ook niet want bij een 1992 model kan het wel en daar zit dezelfde motor in.
    het verschil is met de mijne dat ik een electrisch gaspendaal heb en dus dat er sensoren in mijn pomp zitten maar ik kan me bijna niet indenken dat die een probleem kunnen gaan geven.

    en een vrachtwagen is toch gewoon het zelfde principe als een gewone personen auto alleen dan wat groter (wil er een 900 liter tank onder voor plantaardige olie dat is genoeg voor +/- 3 max 4 dagen en die getallen heb je met een personen auto dan weer niet denk ik zo;-))

    rara wat zou t kunnen zijn?

    grt rich
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    [QUOTE=veghel;54416]
    het verschil is met de mijne dat ik een electrisch gaspendaal heb en dus dat er sensoren in mijn pomp zitten maar ik kan me bijna niet indenken dat die een probleem kunnen gaan geven.



    Als Elsbett zegt dat je truck er minder geschikt voor is dan zeggen ze dat niet voor niets.
    Die sensoren zouden best wel eens een probleem kunnen gaan geven lijkt me.
    Ook al omdat ze daar in een later model van zijn afgestapt.
    Wat je natuurlijk altijd kan proberen is bijmengen en geleidelijk het percentage opvoeren, dan merk je vanzelf of je problemen met je pomp krijgt en tot hoever je dus kan gaan
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Hey Richard, welkom bij deze toffe club ;)

    Vraag eens wat details op bij Elsbett. Misschien kunnen de Elsbett-experts hier op het forum je verder helpen met waarom wel/niet.
    Of ga eens langs bij de garage en vraag wat info over de motor en injectiesysteem.

    Ik heb al vaker gehoord dat bij professionele voertuigen zoals trucks en trekkers automatisch naar diesel wordt teruggeschakeld bij stationair draaien, waarschijnlijk owv de temperatuurschommeling.

    Wel indrukwekkend, bijna een hele IBC ineens tanken :D
    Veel succes met uitzoeken en hopelijk met ombouwen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2010
    Veghel,
    Welkom op dit forum.
    Natuurlijk moet Elsbett kunnen vertellen waarom je truck niet op een tweetank systeem kan lopen. Je zou ook een contra expertise kunnen vragen bij een andere inbouwer.
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Het probleem met stationair is dacht ik dat de cilinderwanden te ver afkoelen?
    En dat de PPO onverbrand tegen die wanden sprietst en vandaar naar je oliecarter loopt.
    Is het een direct ingespoten diesel?
  • veghel PPO Wannabe
    edited January 2010
    bedankt voor de vele reacties!!!!

    @ raaf: stel dat het percentage geleidelijk te hoog wordt wat ga ik dan als eerste merken? en ik verwacht niet dat er sensoren in de pomp zitten die de warmte en soort brandstof meten (t is al een auto van 12 jaar oud natuurlijk)

    @ soapwater: ik ga het morgen na vragen wat het probleem precies is, misschien willen ze me dat wel uitleggen.
    ik wil zelf gaan filteren dus moet ook nog allemaal uit gaan zoeken hoe dat ik zoveel ga filteren zonder er te veel tijd er in te steken:confused: en hoe ik genoeg aanvoer krijg:cool:

    @ niek: weet jij toevallig mensen of bedrijven waar ik dat aan kan vragen? (ben zelf ook nog druk aan t zoeken op internet)

    @ carlo: dat mijn cylinder wanden te ver af koelen is dat te verhelpen door mijn motor netjes op 80 graden te houden (of 85 na dat ik de thermostaten eventueel aanpast) het koelwater is niet zo moeilijk om dat op 80 te houden (heb nog plek op de motor voor een dynamo van 2700 watt en met een verwarming element ben je er dan toch wel uit.

    en hoe kan ik het zien of dat het een direct ingespoten diesel is?

    nogmaals bedankt voor al jullie tips en antwoorden.

    grt richard:mozilla_cool:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Cilinderwanden zijn niet 90 graden zoals het koelwater maar veel warmer. Het probleem treedt op bij lage belasting en verwarmen is geen oplossing denk ik omdat je de motor binnenin warm moet houden.

    Als het percentage te hoog wordt, zal je dat waarschijnlijk gaan voelen door inhouden en vermogenverlies als je filters verstoppen. Maar wacht even af, als het om een gevoelige injectiepomp gaat, bestaat de kans dat er wat anders stuk gaat, eerst even informeren dus. Lage percentages zullen wel OK zijn denk ik, en start met KZO ipv APO.
  • Bokkum PPO Addict
    edited January 2010
    [QUOTE=veghel;54456]en hoe kan ik het zien of dat het een direct ingespoten diesel is?
    Dan zitten er geen gloeistiften in, maw je hoeft niet voor te gloeien met een direct ingespoten diesel.
    Het voorgloeien niet verwarren met een vlamstarter die ws w
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Plaats es wat foto's van de motor, dan kunnen we wellicht beter adviseren.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2010
    Veghel,
    Als je contact wil met Elsbett, stuur een PB naar Ruud (uit Huizen). Hij is de Elsbett baas van NL en BE en zit frequent op dit forum.
    Niek
  • veghel PPO Wannabe
    edited January 2010
    hallo en een goede avond!

    ik heb nogmaals contact gehad met (zoals niek al heeft vermeld met ruud van elsbett)

    hij heeft er nu voor gezorgd dat de technische mensen van elsbett het nog even verder gaan bestuderen (hij was minder geschikt omdat er geen garantie op de motor gegeven kon worden vanwege de leeftijd).
    dus hoop snel meer te weten of dat mijn motor geschikt is of niet en waarom dan niet.

    @ soapwater: ik snap wat jij bedoelt met de cylinder wanden alleen denk dat dit ook voor een gedeelte op te vangen is als ik met stationair mijn koelwater blijf verwarmen met een geforceerde electrische verwarming tot 85 graden (oke als ik dan langer als 10 a 15 min stationair laat draaien dan worden de wanden denk ik wel te koud want de motor is er natuurlijk op gebouwd om veel kracht voor een langere tijd te kunnen leveren zonder warm te lopen) en langer dan 15 min..... dan maar even over op dino.

    @bokkum: er zitten geen gloeistiften in en geen flamestarter dus dan is ie direct ingespoten (met -20
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2010
    Richard,
    vuile olie kost tussen de 15 en 30 cent per liter, afhankelijk van de kwaliteit.
    Niek
  • veghel PPO Wannabe
    edited January 2010
    ik heb bericht terug van ruud (elsbett) dat er naar is gekeken en dat het er tot nu toe naar uit ziet dat ie wel omgebouwd kan worden.
    dus ik ben dol gelukkig (tot nu toe) haha

    nu nog even kijken waar ik al die 2de hands olie elke week vandaan gaat toveren en een filter ontwerpen.
    iemand nog idee
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2010
    Richard,
    Ik weet niet of je het eerder gedaan hebt, maar 800 liter per week filteren. Daar zal je je terdege op moeten voorbereiden. Schuim het forum af en lees de filterhandleiding op de site.
    Niek
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited January 2010
    Ik zou dat filteren lekker aan de specialisten overlaten, niets dan gesmeer en geknoei schoonmaken is een ramp, en het kost je veel tijd.

    Ik zou het gewoon bij Niek halen, goede olie goede prijs.
  • veghel PPO Wannabe
    edited January 2010
    hoi niek,

    ik ben van de filter manier uit gegaan die op ppo.nu staat en die ook op de site van elsbett te vinden is (volgens mij is dat jou filter.......).
    ik heb met die gegevens berekend hoeveel filteroppervlak dat ik nodig heb om zo veel in 1 keer te filteren.
    wat er in de filterhandleiding staat op het daar ben ik van uit gegaan dat hij 24 uur kan filteren (dus zo ook het aantal liters berekend) zonder dat zijn filters verstopt zitten.

    in het kort ik gebruikt de stappen die ook op internet staan beschreven.

    1 ophaal: ik wil 3 ibc's om alles op te halen (max 2 ibc's per keer in de aanhanger vanwege t gewicht)

    2 voorfilter: ik maak een bak van 500 liter met onderin gewafeld geperforeerde plaat of stalen gaas (dan heb ik op +/- 15 cm breete bij een meter een meter2 filter) in de pijpen zit max 0.5 m2 doek x 8 is 4 m2 voor 200 liter filteren. ik moet dat dus x2.5 hebben dus 10m2 doek. dat loopt direct in stap 3

    3 10 mu filter: met dezelfde berekening en beredenering van hierboven moet ik onder het grof filter 4 m2 filter van 10mu hebben. die loopt direct in stap 4

    (ik maak geen pijpen omdat dat dan te veel ruimte in beslag neemt met het aantal liters wat ik wil berijken)

    4 bezinking 1: dit wordt bij mij een ibc van 1000 liter (dus voor ong een week) of 2 x een 500 liter ibc (ik wil gewoon op zeker spelen en 3 weken laten bezinken (dus in totaal 3 x een 1000 liter ibc of 6 x een 500 liter ibc)

    5 fijn filter: weer op dezelfde manier beredeneerd heb ik om 500 liter in 1 x te filteren 6m2 filter nodig (weer in een bak met onderaan gewafeld matreaal dat er niet te veel kracht op het filter komt en dat ik meer filter oppervlak kan cree
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Rich,

    Reken je niet rijk, met de hoeveelheid die jij gaat filteren en het werk en zooi die er van komt, kom je niet meer aan werken toe.

    Ik zou een deal sluiten met 2N (Niek en Nico) voor een maandelijkse toelevering oid. Ja, duurder dan zelf filteren, maar uiteindelijk verdien je meer omdat jij geen investering meer hoeft te doen en je bezig kan houden met je werk, en niet met de bijzaak. En bij hun heb je constante kwaliteit, je eigen fouten moeten je niet onderweg tegenwerken.

    Ik begrijp alleen nog niet hoe je eea wilt verantwoorden, want je zult toch ook een brandstof administratie moeten opgeven als bedrijf. Of heb je een kennis bij de pomp die bonnetjes bewaard?

    Tim
  • veghel PPO Wannabe
    edited January 2010
    wat betref de administratie (ik kan hier openlijk niet helemaal diep op in gaan vanwege dat het forum openbaar is) gaat het in de grote hoop op (geldstroom in het transport is heel erg groot).
    en idd even een paar vrienden aanspreken die ook in het transport zitten.

    maar voor de douane's onder ons, sorry maar meer kan ik je niet vertellen.

    grt richard
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2010
    Richard,
    Ik zou het knap vinden, als het je lukt om 800 liter per week te maken. Ik geef je een aantal overwegingen mee om te bezien of je het wel of niet aanpakt.
    1. Ik heb er een half jaar over gedaan om het filterproces uit te vogelen.
    2. Vervolgens een jaar om de gehele installatie naar wens en compleet te krijgen.
    3. Theoretisch kan het in een 20 voets container
    4. Waar haal je 800 liter goede olie vandaan. De kwaliteit van de olie is bepalend voor de doorlooptijd van het proces en voor het percentage afval.
    5. Wat doe je met je afval.
    6. Wat denk je te investeren.

    Advies: als je zelf wilt gaan filteren, kijk eens bij iemand die het al doet en bouw daarna een minisysteempje. Dan pas krijg je meer gevoel voor de materie. Als je tot inzicht komt, dat je jouw olie beter door iemand met ervaring kunt laten filteren, dan kun je natuurlijk altijd bij ons terecht.
    Niek


    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Als ik mijzelf kwaad maak doe ik 300 liter per dag met mijn "doe het zelf filterinstallatie" dus dat kan het probleem niet zijn.

    Maar waar haal je de tijd vandaan om de installatie gevuld te houden en vooral, hoe kom je aan 800 liter per week!!!

    Haal gewoon je olie bij 2N, prima kwaliteit en geen geklieder.
  • veghel PPO Wannabe
    edited January 2010
    beste niek,

    ik heb nu ongeveer een aanloop (tegen iedereen gezegd dat het nog niet helemaal zeker is dat ik zelf gaat filteren) van een 400 liter per week (visboeren met een goede kwaliteid producten dus ook geen olie van 4 weken oud;)) de olie (heb ik gezien) zag er opzig ook netjes uit zonder te veel troep.

    en natuurlijk wil ik eerst een proef gaan maken in het klein voor dat ik het grote (eventueel) aan gaat pakken.
    het enige wat ik moet investeren is in ibc's (20 euro per stuk zgan) pompen (zouden er een stuk of 6 worden) en het ijzer werk heb ik allemaal wel en het gaas/geperforeerde plaat ook dus dan is het nog een rek maken dat makkelijk uitneembaar is etc. etc. etc.

    maar buiten dat ik toch eerst een proef gaat doen.... als ik jullie voorbeeld toch volgt dan zit ik toch al wel een beetje in de richting? of zie ik het verkeerd? is het proces heel erg gevoellig?

    grt rich
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2010
    gaaf project

    maar ik zou het een voor een doen eerst degelijk ombouwen .
    als dat loopt gaan filteren .

    en als ik het zo lees zie ik nog niets over de winter.
    als het koud is is olie niet echt vloeibaar:mozilla_innocent:

    succes met je ombouwe

    dyssie
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2010
    Rich,
    Als je de omschrijving van mijn verhaaltje volgt, heb je het principe te pakken. De opstelling, zoals die omschreven is bestaat niet meer (delen zijn nog steeds te koop). We filteren nu op een wat meer geavanceerde manier en hebben ook de mogelijkheid om het materiaal dat bezinkt te verwerken.
    Ik vind het een dapper project, maar ik zou ook in overweging meenemen om je olie te laten filteren.
    Niek
  • veghel PPO Wannabe
    edited January 2010
    op wat voor manier filter je nu dan als ik vragen mag?
    ik denk dat als ik goede filtebakken maak dan is het filteren heel erg goed te doen (wel filterbakken waar de filters makkelijk uit te halen zijn en dus makkelijk schoon te maken zijn)

    en weet iemand een goede filteraar uit zuid-holland of is er hier een goede filteraar uit zuid-holland?

    en weet iemand precies wat er nou zo speciaal is of de precieze werking van een elsbett 2 tank systeem (heb het gezocht maar is nergens te vinden op t forum)

    grt rich
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    [QUOTE=veghel;54554].....en weet iemand een goede filteraar uit zuid-holland of is er hier een goede filteraar uit zuid-holland?....

    PB me maar voor een afspraak dan kan je komen kijken.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2010
    hoi Vegel
    waar kom je vandaan ?
    je mag zo hier langs komen om te kijken
    in den haag weet ik ook nog een hele mooie te staat
    pb me maar

    gr dyssie
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    kan mooi project worden.
    maar ben ook bang dat TIJD je op de duur geld gaat kosten.

    hoe kom ik daar nou bij:confused::D
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    iedereen die mij heeft aangeboden een pm te sturen die hou ik in mijn achterhoofd en dat zal misschien ook wel eerdaags gaan gebeuren.

    verder voor de filterinstallatie zal ik eens een tekening gaan maken en inscannen en dan post ik het hier op het forum.
    dan kunnen jullie er een mening over geven maar iig zoals ik het in mijn hoofd heb is het niet het filteren waar het werk in zit (is te automatiseren) maar het schoonmaken.
    verder ga ik uiteraard eerst een proef doen met het filteren voor dat ik besluit om er een groot project van te maken (vind ik het niet werken dan zijn er uiteraard genoeg mensen hier waar ik het ook evt van kan kopen en anders toch naar de pomp.
    ben nu in gesprek met een zaak die mij evt 400 liter olie per week wil verkopen (vuil en gebruikt) alleen weet nog geen prijs dus dat ik nog even afwachten:mozilla_cool:

    grt richard
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2010
    [QUOTE=veghel;54592].....is het niet het filteren waar het werk in zit (is te automatiseren) maar het schoonmaken.....

    Filteren = schoonmaken.

    je gaat toch niet opnieuw het wiel uitvinden he? er is hier zat expertise op dit gebied. Je kan veel info vinden over het filteren van APO op deze site maar een belletje of bezoek is vaak beter omdat de ontwikkelingen niet stil staan op dit gebied.
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    ik bedoelhet schoonmaken van de filters als ze vol/verzadigd zijn;)

    hoe veel x gemiddeld kan je een nylon filter schoonmaken en hergebruiken?

    grt rich
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2010
    Filters kan je om diverse redenen niet schoonmaken en of hergebruiken, die dienen vervangen te worden.

    Nylon filter? wat voor Nylon filter. Wil je misschien gaan filteren met nylon kousen?
  • veghel PPO Wannabe
    edited February 2010
    ja ik wil van nylon een filter laten maken die in mijn filterbakken past dus niet in de vorm van een kous.
    weet niet of dat dat te krijgen is maar kan er iig naar zoeken.

    grt rich
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    [QUOTE=Niek;54536]Als je de omschrijving van mijn verhaaltje volgt, heb je het principe te pakken. De opstelling, zoals die omschreven is bestaat niet meer (delen zijn nog steeds te koop). We filteren nu op een wat meer geavanceerde manier en hebben ook de mogelijkheid om het materiaal dat bezinkt te verwerken.
    Dat bezinksel gaat dan in de biodieselverwerking?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited February 2010
    Nee Udo,
    we maken er GPO excellent van !!
  • veghel PPO Wannabe
    edited March 2010
    ja ja terug van weg geweest!!!

    na enige problemen (met huur pand) zijn we weer helemaal back in action!

    vorige week maandag had ik een probleem met de versnellingsbak van de vrachtwagen en toen heb ik maar direct de knoop doorgehakt en een ombouw set gekocht.
    ik moest toch een week wachten op een onderdeel voor de bak dus probeerde ik me maar zo nuttig mogelijk te maken in die week.
    uiteindelijk werd de set donderdag middag geleverd en had ik al een aantal dingen voorbereid dus kon ik meteen aan de slag.
    donderdag middag heb ik beugels gemaakt voor de 2de tank en alle beugels om de verschillende componenten op te hangen.
    donderdag avonde de tank voor de dino op maat gezaagd en gelast.
    vrijdag ben ik bezig geweest om alle componenten op te hangen en met de leidingen te trekken.
    vrijdag avond de versnellingsbak gefikst.
    maandag tot in de middag de leidingen aangesloten daarna 2de tank geplaatst en maandag avond was ik klaar met testen en alles werkte prima.

    nu komt het 2de deel nog.
    ik heb een nieuwe ruimte gehuurd dus nu gaan we filteren.

    de foto's van de ombouw ga ik zo snel mogelijk maken en die zet ik op het forum maar dan moet ik even de tijd vinden om de cabina te kantelen.

    grt richard
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited March 2010
    Veghel, als je wat meer van de ombouw voor een iveco wilt weten moet je eens de ervaringen van Lord Drapo op zoeken, dat is een specialist op dit merk. Alleen of hij er nog veel is ik geloof het niet. Maar er staat heel veel van hem op het forum, was zels van PPO met gas invoer op het inlaatspruitstuk. Er staan heel veel foto's van zijn gesleutel op het forum.
    Groet Drivertje.
  • veghel PPO Wannabe
    edited March 2010
    [QUOTE=Drivertje;55444]Veghel, als je wat meer van de ombouw voor een iveco wilt weten moet je eens de ervaringen van Lord Drapo op zoeken, dat is een specialist op dit merk. Alleen of hij er nog veel is ik geloof het niet. Maar er staat heel veel van hem op het forum, was zels van PPO met gas invoer op het inlaatspruitstuk. Er staan heel veel foto's van zijn gesleutel op het forum.
    Groet Drivertje.

    hoi,

    ik heb een iveco vrachtwagen en heb veel dingen van ld gelezen maar een vrachtwagen (ook al is het het ook iveco) is toch heel wat anders heb ik gemerkt.
    maar het systeem werkt prima inmiddels, nu nog ff olie scoren eerdaags om te rijden tot dat mijn eigen filter klaar is en tot de eerste vaten vuile olie binnen komen.

    grt rich
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited March 2010
    foto`s foto`s foto`s:D
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2010
    Rich,

    Ik heb nog een mooie rvs serpentine liggen, komt uit een cv boiler.

    Iets voor in een grote PPO tank? Ik kan er sokje op lassen, of iets ander.

    Tim
Sign In or Register to comment.