Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

manifold air heater

kristof PPO Burner
edited February 2010 in Algemene Techniek
bij de koude dagen van vorige weken heeft mij opel combo meer moeite om vlot te starten.
Eenmaal dat hij warm geweest is start hij direct. Enkel 's morgens, als het eens tot -7, -9 gevriest heeft is het moeilijk hem te starten.
ik dacht daarom aan een "manifold air heater":
GENUINE ONAN INTAKE MANIFOLD HEATER #154-0712 : eBay Motors (item 350255479040 end time Feb-18-10 09:06:21 PST)

hebben jullie enige ervaring hiermee? Misschien weet er iemand een leverancier van dit soort materiaal hier in europa?
alvast bedankt!

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Hoeveel wordt er gegloeid?
    En hoe is het gedrag nu in detail?
    Wat gebeurt er wel, wat niet?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Geweldig,

Ik zie al weer menig toepassing van deze gloeier. Is trouwens gewoon van Beru, dus kan je bij de automaterialen of Bosch centre zo bestellen.

http://www.beruindia.com/pdf/manual.pdf

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Leuk dingetje, ik weet er niet veel van behalve dan dat hij behoorlijk stroom zal trekken, effectiviteit valt te betwijfelen. Ik zou echter voor de Flamestart gaan.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Met al die elektrische verwarmers mag je ook wel een zwaardere dynamo en een tweede accu gaan plaatsen. ;)
    Anders krijg je de startmotor niet meer rond, als alles is opgewarmd.
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Ach, Elsbett gloeit -met de standaard accu- gewoon uitgebreid voor en het start.
    Dus waarom moeilijke dingen doen?
    edited January 2010
    Alleen rijd jij nu niet op dikke GPO.
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    [QUOTE=CaddyEd;54336]Alleen rijd jij nu niet op dikke GPO.
    ?
    Zoek je problemen op of los je ze op, liefst voordat ze gebeuren?
    Je kunt bijmengen, je kunt KZO gebruiken, etc.

Ik heb al -wellicht soortgelijke- problemen gerapporteerd met de Fox dankzij wat niet zo koud gefilterde GPO (vlokken, onregelmatige loop, etc).
    Dankzij XW100 en KZO loopt het zonder die olie nu stukken beter.
    Ook tap ik nu vooral bovenaf uit het vat. Geen problemen.

Dat, samen met voorgloeien, geeft een probleemloos startgedrag.
    En dat ligt niet aan Elsbett, maar meer aan de gloeiers denk ik.
    edited January 2010
    Ik zit niet jou mooie Elsbett ombouw af te zeiken hoor, ik zou niet durfen :)

Maar met een twee tank, kan je het mogelijk maken om gewoon op dikke drap te blijven rijden.

Met mijn Caddy merk ik dat die nu ook wat moeizamer start, alleen ligt het bij mij aan de accu. De startmotor had er flink moeite mee, het was echt zo van: "Uche...Uche" maar wel lopen daarna.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    Bedankt voor de link ER!
    Dit is misschien ook een goede optie.
    De motor die in de combo zit is niet meer de originele 1.7 isuzu diesel. Er zit nu een 1.7 isuzu turbo diesel in van een astra F. Starter motor is van de 1.7 diesel, maar heeft hetzelfde vermogen als deze van de astra, 1,4KW. Deze is 2 maanden geleden gereviseerd geweest. Batterij is ook getest geweest en is nog in goede staat. 4 gloeibougies zijn ook pas vernieuwd geweest.
    Starten gaat moeilijk als het vriest. Meerdere malen gloeien en dan krijg ik hem wel gestart.
    Extra batterij en starthulp zorgen er niet voor dat de het starten sneller gaat (ik dacht misschien dat de starter te weinig start toerental maakte )
    Ook al een keer een 200 km op diesel gereden, zodat ik toch zeker de IP genoeg "gespoeld" heb maar starten wordt niet beter.
    Ik heb hier op het forum ook een test gedaan waarbij ik een 2500W elektrisch verwarmingselement gebruikte om de motor op te warmen. 10 min de motor laten opwarmen en hij starte van de eerste keer bij vriesweer. Het was niet echt merkbaar dat de motor voelbaar warm was, maar toch starte hij nu perfect.
    Dus een beetje warmte is voldoende om hem toch te starten bij vriesweer.
    Dit weekend ga ik eens een compressie test uitvoeren. Maar aan de motor is niets te merken, buiten het slecht starten bij vriesweer.

Ik dacht als ik bij het starten gedurende enkele seconden de inlaat lucht kan opwarmen het starten misschien vlotter verloopt. Morgen is proberen met een haardroger.

Ik heb indedaad een tweede batterij en alternator die gebruik wordt om al de elektrische verbruikers te voeden. Met de originele batterij zou het normaal wel lukken, maar ik heb deze twee circuits liever gescheiden.
    edited January 2010
    Hoe is je pomptiming?
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    Deze is onveranderd. Dus nog steeds hoe hij origineel ingesteld is.
    edited January 2010
    [QUOTE=kristof;54343]Deze is onveranderd. Dus nog steeds hoe hij origineel ingesteld is.

Een klein heel klein tikje vervroegen, zou kunnen helpen bij het starten.
    edited January 2010
    [QUOTE=kristof;54341].....Starten gaat moeilijk als het vriest. Meerdere malen gloeien en dan krijg ik hem wel gestart......Dus een beetje warmte is voldoende om hem toch te starten bij vriesweer..

Waar het bij het voorgloeien ook om gaat, behalve de temperatuur van de ingespoten brandstof op te warmen zodat die beter verneveld is dat de voorkamer opgewarmd wordt. Laatste kan het best bewerkstelligd worden door meerdere malen voor te gloeien.

[QUOTE=kristof;54341].....Ik dacht als ik bij het starten gedurende enkele seconden de inlaat lucht kan opwarmen het starten misschien vlotter verloopt. Morgen is proberen met een haardroger....

Je kan ook een hobbybrander pakken maar dan alleen als je een metalen inlaatspruitstuk hebt. Zet de vlam in het spruitstuk, 1 keer voorgloeien en laat iemand anders de motor starten en laat de brander een minuutje zijn vlam in het spruitstuk spugen. Op die manier kom je er al snel achter of een flamestart of verwarmingsspiraal goed zal werken op jou motor.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    Hallo ER,

heb gisteren geprobeerd met een warme luchtblazer. zo een proffesionele "haardroger" om verf van de muur te branden.
    Hielp niets. De inlaatbuis werd wel warm, maar ik weet niet ofdat dit voldoende warmte produceerd om de verbrandsingskamer op te warmen. Ik ga in het weekend is proberen, zoals je zei, met een hobbybrander. Ook de compressiemeting zal dan meer ( of minder, afhankelijk van de resultaten ) verklaren.
    alvast bedankt!
    edited January 2010
    Zo een verfstripper heeft veel meer vermogen dan zo een verwarmingsspiraal, als dat al niet werkt?

Een gasbrander geeft nog meer warmte/energie dan een verfstripper.

Let wel, je moet de brander in het inlaatspruitstuk houden en iemand anders laten starten zodat je er zeker van bent dat tijdens het starten de vlam ook echt naar binnen getrokken wordt.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    [QUOTE=easy rider;54468]Let wel, je moet de brander in het inlaatspruitstuk houden en iemand anders laten starten .

is dit een rerieuse post ER.:)

een brander en ook nog is iemand zo gek zien te krijgen vroeg int donker...................:rolleyes::koe:.

verder waar gaat deze draad om.
    tis net 3 a 4 jaar terug.
    ging t ook over fohn/lastrafo linten en andere hersensspinsels aangaande voorverwarmen en warme koude start.
    wat nooit wat geworden is.

Kristof : gaat t om op puur dino starten of een mix met APO??
    want die info ontbreekt volgens mij.

en
    edited January 2010
    [QUOTE=pjotter;54494]is dit een rerieuse post ER.:) een brander.....

Tuurlijk ben ik serieus, hij zal de eerste niet zijn die "toevallig" iets ondekt waar wij weer iets van kunnen leren.

De beste uitvindingen worden gedaan door te experimenteren en bij toeval wordt er een doorbraak ontdekt.
    edited January 2010
    Binnenkort verandert ER zijn nick in E. Wortel. :)
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    ik start op dino. Dus enkele km voordat ik thuis ben schakel ik van ppo over naar dino.
    Ik heb ook al is een 100 km op dino gereden, maar starten verbeterd 's morgens dan niet.
    Morgenvroeg een compressietest doen, en daarna ook de "brander test".

Ik heb het gevoel dat het start toerental te weinig is. Zelfs met starthulp draaid de starter niet (veel) sneller.
    Hoeveel km zou je moeten rijden todat de ip volledig gespoeld is van PPO?
    Zou het kunnen dat er toch wat (teveel) resten van PPO in de ip blijft zitten na het overschakelen naar dino? ( zelfs al rijd ik 100 km op dino? ) Als ik de avond voordien overschakel komt er dino de ip binnen, maar deze zal zich niet heel mooi mengen met de resten ppo die er nog in zit? Na een nacht vriezen wordt de ppo dik en als ik dan 's morgens wil starten geeft de ip extra weerstand bij het starten waardoor het start toerental te laag wordt. ( batterij heeft dan minder capaciteit, motor olie is dikker en geeft meer weerstand...)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    [QUOTE=kristof;54505]

Ik heb het gevoel dat het start toerental te weinig is. Zelfs met starthulp draaid de starter niet (veel) sneller.

Als je dit oplost zijn je startproblemen verholpen denk ik
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    tja, het is een nieuwe starter die er onder zit. Turbo diesels hebben zo al minder compressie bij het starten dan gewone atmosferische diesels.
    Als het starttoerental hoger zou zijn denk ik ook dat hij beter zou starten. Maar ik denk niet dat er een "zwaardere" starter bestaat/past voor op deze motor. Je krijgt hem nog maar juist geInstalleerd, laat staan dat er een grotere onder moet.
    heb ook al eens gedacht om mijn tweede alternator om te bouwen naar een starter/alternator. Dus dat die als elektro motor kan gebruikt worden bij het starten om extra hulp te bieden, en dan zodra de motor gestart is terug als alternator gebruiken.

Als de temperatuur buiten positief is dan start hij sneller, is het boven de 5 °C, dan start hij van de eerste keer ( na het gloeien natuurlijk ).
    Morgenvroeg doe ik een compressietest als de motor koud is. En dan daarna nog eens als hij warm is. Eens kijken wat het verschil is.
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited January 2010
    Beetje verse motorolie doet ook woderen !
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    die is vorig weekend vernnieuwd geweest. Dacht ook dat die misschien te dik zou zijn, is 15W40 olie en zo koud is het nu ook niet dat dit al zoveel invloed zou hebben denk ik.
    edited January 2010
    Had je ook Plantomot er in kunnen kiepen. Dat blijft langer de eigenschappen behouden in combinatie met PPO.

Heb je trouwens kunnen controleren of de pomptiming ok
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    http://www.ppo.nu/forum/f45/startproblemen-1744/

lees dit draadje eens,gaat om 9V startmotor,en andere probleemoplossers

[QUOTE=easy rider;54501]Tuurlijk ben ik serieus, .

betwijvel t ER.

vuistregel om storingvrij op PPO te rijden is toch eerst zorgen dat ie op dino 100% rijdt.
    en dan kom jij met een hobby brander aanzetten.

voor een 1 tank ppo-er zou t een optie zijn.
    (tja : tis de kunst om iemand anders voor je te laten denken )
    verder sucses Willie s

[QUOTE=kristof;54505]Zou het kunnen dat er toch wat (teveel) resten van PPO in de ip blijft zitten na het overschakelen naar dino? ( zelfs al rijd ik 100 km op dino? ) ...)

onmogelijk .
    kan wel als je kleppen doorlekken.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    deze morgen een compressietest gedaan.
    Eerste cilinder, geen compressie. Tweede cilinder, geen compressie. Zou het meettoestel stuk zijn? derde cilinder geen compressie. Dit kan toch niet!. Derde cilinder compressie!!
    Dus, 3 van de 4 die niet mee werkten.

Raar, motor 1,5 jaar geleden in de wagen gelegd. Had 130000km, dus weinig voor een diesel motor. Was dus in de zomer toen dat ik deze "nieuwe" motor in de wagen gelegd had. De winter van 2008-2009 had ik al problemen met starten, maar niet zo hard als nu. Toen de batterij vervangen gehad. Ook de winter was niet zo streng als die van dit jaar.
    Dus de motor zou het al van in het begin kunnen gehad hebben.
    Voor de rest rijdt hij goed. Dus zou de motor dan al versleten zijn?
    Volgende stap was de klepspeling controleren. De isuzu motors hebben geen hydraulisch geregelde kleppen. Dus met voermaatje ertussen, en inderdaad. De inlaatklep van cilinder 1,2, en 3 hadden geen speling. De inlaatklep van de 4 de cilinder was wel inorde. Had nog klepspeling, maar niet zo veel meer. ( dit was dus de enkele cilinder met compressie ).

Dus bij het starten zal de inlaatklep van de eerste 3 cilinders blijven openstaan.
    Nokkenas gedemonteerd. tussen klep en nokkenas zitten ronde schijfjes waar je de klepspeling mee kunt "regelen". Regelen is veel gezeg`d, ik moet ze dus laten afslijpen of bij opel er andere ( dunnere ) gaan kopen (17,2 euro zonde btw het stuk).

Dus hopelijk dat na het vervangen van deze schijfjes dat het probleem opgelost is.
    Maandag ga ik voor anderen, hopelijk moet ik er niet lang op wachten als ze deze moeten bestellen.

Voordat ik de nokkenas gedemonteerd had, heb ik geprobeerd om met een hobbybrander de motor "sneller" te starten. Veel effect gaf het niet. De vlam werd ook altijd "uitgeblazen" ( gas was nu ook wel bijna op denk ik). Maar echt veel effect gaf het dus niet.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    [QUOTE=kristof;54549]. "uitgeblazen" t.

verkeerde kant verwarmd dus (uitlaat spruitstuk))

foutje :confused:

morgen nieuwe poging en dan andere kant:D
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    amai Kristof ,das ook raar , zouden je kleppen dan zodanig hun zittingen inslijten zodat de speling verminderd ?

het is knap dat de motor nog startte zo op ene poot.

Het ontbreken van speling op je inlaat kleppen is denkelijk de reden dat je brander werd uitgeblazen .

succes

grtjs carl
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    hallo carl,
    ja, kleppen ingesleten. Maar de reden...?
    Bij Lpg weet ik dat ( door de hogere verbrandingstemperatuur ) de uitlaatkleppen wel is willen "inbranden". Meestal andere (hardere) klepzittingen monteren om dit te voorkomen in de toekomst. Soms ook nog extra smering om de kleppen extra te smeren.

Bij diesel weet ik het niet zo. Heeft PPO geen hogere verbrandsingstemperatuur? Maar dan zou je ook weer verwachten dat de uitlaatkleppen zouden inbranden, dit is hier dus niet het geval. Ik rij veel autostrade (hoog toerental), misschien daarom dat er meer kans is op inslijten van de kleppen. Dit is wel een "gekende" ziekte bij de isuzu motoren. Ik weet niet ofdat het normaal is op ongeveer 180000 km.

inderdaad, de vlam van de hobbybrander werd uitgeblazen doordat de inlaatkleppen niet volledig afsluiten.
    ik verschiet er ook van dat hij nog op 1 cilinder starte. Als dit daadwerkelijk het probleem is van slecht starten ben ik benieuwd als alle cilinders terug meewerken.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    [QUOTE=kristof;54322]ft is het moeilijk hem te starten.
    ik dacht daarom aan een "manifold air heater":
    !

nogmaals: nadat blijkt dat je 2 tank stoker bent.

[QUOTE=pjotter;54534]vuistregel om storingvrij op PPO te rijden is toch eerst zorgen dat ie op dino 100% rijdt.
    .

wil jij nie begrijpen bemerk ik.

[QUOTE=kristof;54553]. Als dit daadwerkelijk het probleem is van slecht starten ben ik benieuwd als alle cilinders terug meewerken.

gaat bij jou t licht branden denk ik

en dan wil jij geen
    [QUOTE=kristof;54322] "manifold air heater":
    !

want das overbodige flauwekul voor 2 tank stokers.
    en voor 1 tank stokers een financ must om met een behoorlijke mix in de kou s morgens op pad te kunnen
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    @pjotter
    het gaat inderdaad over een twee tank systeem, dacht dat het duidelijk was omdat ik start op dino, en 's avond enkele km voordat ik thuis kom overschakel. Ik zal het in het vervolg er duidelijk bezetten voor diegene die niet tussen de regels kunnen lezen.

ivm de vuistregel, ja, eest zorgen dat hij op dino start/rijdt. Heb ook nergens iets gezegt dat ik op PPO start. Dus ging er dan ook over om op dino te starten maar met hulp van een manifold air heater.

zoals ik al eerder vermeld had, zit er niet meer een originele motor in de wagen. De 1.7 diesel is vervangen door een 1.7 turbo diesel die eigenlijk al van in het begin problemen gaf met starten bij koud weer. De motor had nog maar 130000km, dus daarom dat ik niet direct dach dat er iets mis wat met de motor ( rijdt trouwens voor de rest perfect ) maar met de wissel dacht ik dus dat het daar aan lag. ( massakabel die bij een astra misschien dikker is dan bij een corsa, starter die dan toch niet genoeg toerental kan maken, gloei spanning die misschien verschillend is bij corsa en astra ...)

Er bestaat nog altijd een kans dat de motor wel versleten is en dat na het goed afsluiten van de kleppen het probleem nog niet verholpen is.
    En inderdaad als na het herstellen van de klepspeling hij terug goed start is de manifold air heater niet nodig.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    [QUOTE=kristof;54341]Ook al een keer een 200 km op diesel gereden, zodat ik toch zeker de IP genoeg "gespoeld" heb maar starten wordt niet beter.
    .

posting 10 heb je eerst over puur dino :zie quote.
    en laat blijken dat alsof je voor t eerst op puur dino start.

en daarvoor alleen maar over slecht starten.

of lees ik echt wat over:confused:.........

[QUOTE=kristof;54568]@. Ik zal het in het vervolg .

zou je wat eerder kunnen reageren ipv over mn posten heen te lezen.
    maakt nie uit:je bent goed bezig biedewee.
    om problemen bij de bron aan te pakken.
    ipv dingen bedenken wat niets oplost en alleen maar geld kost.
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    Hallo Pjotter,
    sorry als ik niet duidelijk genoeg ben geweest met het verklaren van het probleem met de verschillende "variabelen". Ik weet dat iedereen hier zijn best doet om de problemen op te lossen en dit gaat moeilijk als men niet van alles op de hoogte is of dit niet duidelijk vermeld staat. Door het zoeken naar het probleem en de drukte van de laatste dagen ben ik telkens maar snel op het forum komen kijken en ben ik ook niet op alles suggesties ingegaan.

@caddyed
    pomptiming nog niet gecontroleerd. De ip zit helemaal achter de blok. Heel moeilijk om met een klokje de timing te controlleren. Nu dat de nokkenas gedemonteerd is wel eens controlleren ofdat de distributieriem er nog juist op ligt.
    edited February 2010
    [QUOTE=kristof;54589]@caddyed
    pomptiming nog niet gecontroleerd. De ip zit helemaal achter de blok. Heel moeilijk om met een klokje de timing te controlleren. Nu dat de nokkenas gedemonteerd is wel eens controlleren ofdat de distributieriem er nog juist op ligt.

Ok
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    klepspeling is terug inorde en motor start weer als normaal, 1 maal gloeien en hij is vertrokken.
    Alvast bedankt voor al de reactie's en tips!
    Een manifold air heater komt er dus voorlopig niet meer
    edited February 2010
    Mooi dat ie het weer doet Kristof.

Jammer dat het experiment met de air heater geen plaats meer vind. Is natuurlijk niet meer nodig maar leek me wel leuk om de resultaten te zien, wellicht viel er weer wat te leren.
  • carl PPO Addict
    edited February 2010
    Das goei nieuws Kristof , geweldig :)

grtjs carl
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    Denk aan andere gloeiers zodat je langer kunt voorgloeien om starten op een mengsel te helpen...
    edited February 2010
    Gelukkig, succes verder met het afstellen van de uitbreiding van je ombouw.
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    fijn dat t opgelost is.
    scheelt een hoop ergenis en gedoe s morgens

en ach:en tis weer dooi,dus sowieso niks aan de hand s morgens.
Sign In or Register to comment.