Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Brug 380V op 220V

RaafRaaf Modding Member
edited March 2013 in Overige discussie
Mannuh,

Ik heb onlangs een FOG brug gekocht het ding staat , maar nu het elektrisch gedeelte........
Omdat ik geen kracht aansluiting heb en er liever ook geen aanvraag wil ik toch proberen om de brug op 220V aan te sluiten.
De mooiste optie zou zijn met een omvormer, maar die zijn nieuw te duur vind ik en 2e hands moeilijk te vinden.
Dus wil ik het eerst eens gaan proberen met condensatoren,ik heb op de sloop en bij een wikkelbedrijf een aantal vette condensatoren op de kop getikt .


Motor gegevens :
380V 4,2A
220V 7,4A
Cos 0,81
CH 2,5 (is dit vermogen?)

Ik wil de volgende schakeling gebruiken omdat die een beter rendement dan de klassieke steinmetz schakeling geeft
image

De vuistregel die de bedenker hanteert is:
CL1-L3 = 4 to 5 times the motor horsepower
CL2-L3 = 10 to 15 times the motor horsepower
Cstarter = 40 to 100 microfarads just for testing

Dan zou ik dus uitkomen op
CL1-L3 30uF
CL2-L3 75uF

Klopt dit nu , want ik twijfel een beetje over mijn gereken ;)
En wat voor stoom gaat er lopen ?

phaseconverter

Comments

  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Raaf, ik weet niet of de motor overgedimensioneerd is, maar je zal op deze manier een pak vermogen verliezen. Is het misschien mogelijk de motor te laten herwikkelen of om deze te vervangen door een enkelfasige motor met +/- dezelfde eigenschappen?

    Mij is in het verleden afgeraden deze aanpassing met condensatoren te doen omdat het vermogenverlies te groot zou zijn. Het ging toen over een kleinehoutcombin
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    Soap, ik neem aan dat de motor overgedimensioneerd is.
    Bovendien is de brug zelf ook overgedimensioneerd, het is een 3,5 Ton brug.
    De Benz weegt 1533 Kg dus als ik 2 ton kan heffen dan is het voor mij goed
    Met de klassieke Steinmetz schakeling heb je 30% rendement, deze zou 60% geven, dus ik denk dat het wel zou kunnen werken als de stroom op 220 V acceptabel is.

    Kun jij daar wat over zeggen ? :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Gewoon een kleine frequentie regelaar kopen. Die zal een fase aansnijding maken van 120 graden en je hebt dan meteen een softstart/stop.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    [QUOTE=easy rider;54270]Gewoon een kleine frequentie regelaar kopen.

    Heb je een adresje ? Ik ben niet goed thuis in die materie
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Kennis van mij heeft een elektrotechnisch instalatie bedrijf, zal es kijken of ie niet een 2e hands heeft liggen. Hoeveel KW is de motor?
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    [QUOTE=Raaf;54266]
    Motor gegevens :
    380V 4,2A
    220V 7,4A
    Cos 0,81
    CH 2,5 (is dit vermogen?)

    staat in de openingspost ;)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    Om nog even heel concreet mijn vraag samen te vatten:
    wat is het elektrisch vermogen van mijn motor en hoeveel stroom zou de schakeling met de condensatoren trekken ?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    :mozilla_yell: had de bril even niet op.

    0,81 Kw dus, zal morgen eens een rondje bellen voor je.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    Volgens mij ongeveer 3 KW
    0,81 is de cosinus
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    Ik denk dat het vermogen

    380V x4,2A=1596 watt wanneer hij op 380 staat.
    en
    220V x7,4A=1628 watt wanneer hij op 220 staat.

    grtjs carl
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Allemaal mis hahaa...
    Vermogen: U x I x cos phi

    Dat geeft dus 220 x 7,4 x 0,81 = 1318,68... 1,3Kw dus.
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    Ok:D

    gr carl
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Carl,

    Beter mis geschoten dan helemaal niet geschoten :mrgreen:

    Raafke: Welkom | elektromotorshop

    Tim
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    lol hihi :D

    carl
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Hey Raaf tof dat je een brug hebt gescoord.
    Ik hoop dat je hem aan de praat krijgt.
    Jij schrijft:
    380V 4,2A
    220V 7,4A
    Cos 0,81
    CH 2,5
    Dit betekent volgens mij dat je hem ook met 230V aan de praat krijgt. Mss met 2 of 3 fases.
    Hoeveel fases heb je ter beschikking in je huis?
    Kijk eens op circuitsonline.net
    imageHiervoor heb je ook 2 fases nodig (line1 en line2). Er wordt g
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Carlo, tussen L1 en L2 heb je hetzelfde als tussen L1 en N of L2 en N...
    Als ik even wat tijd vind, zal ik eens wat proberen uit te rekenen.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    Ik heb vandaag een elektrieker gesproken en het elektrisch vermogen van mijn motor is:
    U x I x cos φ x √ 3
    Dus : 230 x 7,4 x 0,81 x 1,73 = 2385 Watt :cool:

    Als ik dit dan terug reken naar de stroom op 1 fase kom ik op 12,8 Amp
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Tussen L1 en L2 staat bij mijn weten 400V.
    @Raaf suc6 en wees voorzichtig ;)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    @ Carlo,

    Ik heb 3 fasen in huis in de hoofdzekering kast maar slechts een 1 fase aansluiting .
    Ik ga om te beginnen de fase op Line 1 te zetten en de Nul op Line 2.
    (vraag me niet waarom maar das een 1e ingeving) :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    [QUOTE=Carlo;54301]Tussen L1 en L2 staat bij mijn weten 400V...

    Normaal gesproken wel ja maar Raaf heeft geen 380 aansluiting.

    [QUOTE=Carlo;54301]Hoeveel fases heb je ter beschikking in je huis?...

    Ook een idee. als er 3 fases 220 uit de grond komen liggen die ook 120 graden verschoven ten opzicht van elkaar en dan heb je geen condensators nodig. Enige wat je dan kan doen is de motor in ster schakelen en hopen dat ie genoeg vermogen geeft om de zaak aan te drijven.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    [QUOTE=easy rider;54303]
    Ook een idee. als er 3 fases 220 uit de grond komen liggen die ook 120 graden verschoven ten opzicht van elkaar en dan heb je geen condensators nodig. Enige wat je dan kan doen is de motor in ster schakelen en hopen dat ie genoeg vermogen geeft om de zaak aan te drijven.

    Ja en dan maar hopen dat de meteropnemer niets ziet zeker :evil:
    Lijkt me geen goed idee ER :D
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Deze is ook leuk.
    Tussen haakjes 220 en 380 bestaat volgens mij niet meer. Dat is tegenwoordig 230 en 400.
    Iig kun je tussen 2 fases 400V afnemen. Maak eens een foto van het plaatje/motor?
    En haal in godsnaam een vakman/vrouw erbij!
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    [QUOTE=Carlo;54307]Deze is ook leuk.

    Jah das een heerlijk draadje :D

    [QUOTE=Carlo;54307]En haal in godsnaam een vakman/vrouw erbij!

    Ja ik denk dat ik de eigenaar van dat lasapparaat eens ga contacteren, die heeft briljante idee
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    OK, installeer voor je begint ook even een webcam in de garage, dan kunnen we nog lachen :lol::lol::lol:
  • RaafRaaf Modding Member
    edited January 2010
    zon webcam kunnen die op 230 Volt ?
  • RogerRoger PPO Addict
    edited January 2010
    [QUOTE=easy rider;54303]Als er 3 fases 220 uit de grond komen liggen die ook 120 graden verschoven ten opzicht van elkaar en dan heb je geen condensators nodig. Enige wat je dan kan doen is de motor in ster schakelen en hopen dat ie genoeg vermogen geeft om de zaak aan te drijven.

    Nou heb ik in een heel grijs verleden ook de MTS-E doorlopen ( 1988~1992 )
    Maar als jij 3 fases hebt die ieders 220V zijn t.o.v van nul en vectorisch idd 120 graden onderling verschillen dan heb je toch 380 V.
    Want 220 maal wortel van 3 = 380 volt.

    Zie --> Lichtnet - Wikipedia
  • RaafRaaf Modding Member
    edited April 2010
    Eindelijk tijd gevonden om de elektrische aansluiting van de brug in orde te maken.
    Ben even bezig geweest met de "uitgebreide" steinmetz schakeling en de motor draaide wel maar niet goed.
    Omdat ik te weinig condensatoren heb om uitgebreid te testen toch maar de gewone steinmetz schakeling toegepast.
    Die werkt naar behoren met 145 micro Farad enkel, de motor loopt onder last niet aan, maar als ik de hydraulische kraan om te zakken open zet kan de pomp vrij rondpompen en loopt de motor aan.
    Als de motor eenmaal draait is er kracht genoeg om mijn tractor moeiteloos omhoog te krijgen, de Benz zal dus ook wel lukken, en da's nodig ;) want ik heb startproblemen door de start blokkeer schakelaar op de automatische bak en daarom is het wel handig on de auto op de brug te hebben.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2010
    Raaf,

    Ik heb de bak lek, beide krukas keerringen en de bak schakelt nog niet super naar 4. Wat kost dat bij jou :mrgreen:

    Tim
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2013
    Ondanks het oude topic heb ik hierover nog een vraag.

    Zou het mogelijk zijn om een aggregraat met 380v aansluiting te gebruiken om een zo'n hefbrug van stroom te voorzien?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2013
    Ja, op voorwaarde dat de generator de startstroompiek aankan.
  • carl PPO Addict
    edited February 2013
    De startstroompiek kan 6a8 x het motorvermogen zijn dacht ik.

    Grtjs carl
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2013
    [QUOTE=carl;67169]De startstroompiek kan 6a8 x het motorvermogen zijn dacht ik.

    Grtjs carl De hoogte is minder van belang, het is de duur ervan die bepaalt of het lukt of niet.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2013
    Raaf's oude FOG brug toen, die werd bij de vorige eigenaar(tuftuf) gevoed door een honda benzine 3fase aggregaatje. En dat ging prima voor zover ik weet. Want ook daar was geen 3fase aansluiting aanwezig.

    Greetz!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2013
    Ik heb onlangs een Nieuwe frequentie-regelaar (Hitachi) van 1,1KW gekocht voor €110. 3,3KW modellen ben ik ook tegengekomen voor een vergelijkbare prijs. Ik gebruik hem nu voor een schaafmachine op 3x230V. Werkt super, bovendien kan ik snelheid regelen, remmen en heeft het een hoop andere (veiligheids)functies.
    Als ik het zo lees, is Raaf's schakeling niet al te veilig...
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2013
    Klinkt mooi...maar in NL hebben we 3*400V. Dat zal ie wrs wel nie kunnen converteren op dat vermogen zeker?
Sign In or Register to comment.