Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

motorrijtuigenbelasting in 2010

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited January 2010 in Overige discussie
Vanaf 2010 geldt voor de zuinige auto's dat er geen motorrijtuigenbelasting meer hoeft te worden betaald. De grens ligt daarbij in 2010 voor diesels met een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km.

Mijn 525 TDS stoot volgens berekening 330 gram CO2 per kilometer uit.

Die CO2 uitstoot is gebaseerd op het gebruik van diesel, en fosiele brandstof die als nadeel heeft een verhoging van het huidige percentage aan CO2 in de atmosfeer te bewerkstellingen.

Plantaardige olie heeft eerder CO2 opgenomen en geeft diezelfde CO2 weer af bij verbranding in bijvoorbeeld diesel motoren.

Je kan dus stellen dat als ik met mijn huidige auto op Plantaardige olie ga rijden ik geen of nauwelijks CO2 toevoeg aan het huidige volume. Wat wel even meegerekend moet worden is dat er CO2 vrijkomt vanuit fosiele brandstoffen om een liter plantaardige olie te maken.

Vanuit deze beredenering zou een auto die rijdt op plantaardige olie niet onderhevig zijn aan wegenbelasting omdat die altijd onder de 95 gram per kilometer zal zitten.

Zullen we een petitie indienen bij de belastingdienst of moeten we gaan voor een wetswijziging?

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    mijne 0.181 p/km.

voorstel lijkt me wel wat
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Vegreet ook Senternovem niet i.v.m. ppo == roetfilter.
    Ook dit scheelt qua kosten.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Er,

Bereken het maar op basis van dit rapport.

Inleiding - Elsbett AG

Cheerio,
    Tim
  • RogerRoger PPO Addict
    edited January 2010
    Daarom zie je nu ook zoveel Lupo's 3L ( 1.2TDI ) op marktplaats.
    Die zijn ook per 1-1-2010 taxfree..
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    ER:...”Vanuit deze beredenering zou een auto die rijdt op plantaardige olie niet onderhevig zijn aan wegenbelasting omdat die altijd onder de 95 gram per kilometer zal zitten”...

Pjotter:...”voorstel lijkt me wel wat”...

En toen brak mijn klomp.

Als je niets officieel regelt kunnen ze nooit dat wegenbelasting verhaal invoeren.
    edited January 2010
    Heren,

Het komt er toch niet door voor oudere auto's. Het dwangmatige van onze regering is "schone" en dus nieuwe auto's op de weg. Een auto van 10+ jaar oud zal daar nooit inpassen.

Idd Ruud, Pjotter KDDB lijkt bekeerd, hij oppert ineens voor legalisatie.......:mrgreen:

Voor nieuwe auto is dit misschien wat, een Focus 1.6 TDCI ECOnetic op PPO heeft dan nog een netto uitstoot van 28!! gram CO2 per km. Je zit alleen nog met het roetfilter.

Dus eigenlijk moet bijna iedereen maar gaan lenen voor een nieuwe auto, de volgende luchtbel cre
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Verwacht niet teveel van de verzoeken om 'andere' CO2 oplossingen te gaan reguleren.
    Op basis van communicatie van EZ verwacht ik dat men immer niet voor CO2 zal gaan maar voor de centjes.

Er moet gewoon een generieke regel zijn dat een voortuig bij max XX gram CO2 per KM belastingvrij is. (grotendeels los van aandrijving en dan wel de echte emissies bezien)
    Daarnaast zou je officiel je voertuig te boek moeten hebben staan als PPO-capabel.

Dan zijn 1 en 1 opeens meer dan 2.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2010
    Ze hebben helemaal geen tijd (en zin) voor uitzonderingsregeltjes voor kleine groepen als wij. Misschien lukt het als je de Telegraaf haalt met een mooi verhaal maar zelfs dan..

Beste voorbeeld is bijv. van Smart CDI, ding rijdt 1 op 30 en heeft hele lage co2 uitstoot.

Die is nu wegenbelastingvrij. Je zou dus verwachten dat je zo'n ding bpm vrij uit Duitsland kan halen, niet dus het kan pas vanaf een bepaald bouwjaar(2009?)..

Ben trouwens benieuwd of die garagehouder al zijn ingekochte Lupo 3L's kwijt zal kunnen. Ik zal er zelf niet gauw een kopen gezien het grote risico op dure reparaties aan de automaatbak. Smart cdi daarentegen lijkt me een fijn karretje ze staan er al vanaf een paar duizend euro. Gewoon voor woon werk verkeer ideaal. Dan kan je altijd nog een grote benzine auto ernaast zetten die minder km's maakt.

Trouwens stel dat je PPO op je kenteken krijgt en dus korting/gratis wegenbelasting dan zal het misschien ook 2 kanten op gaan dat ze nette accijnsopgave willen hebben.
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    [QUOTE=Neo;54227]Trouwens stel dat je PPO op je kenteken krijgt en dus korting/gratis wegenbelasting dan zal het misschien ook 2 kanten op gaan dat ze nette accijnsopgave willen hebben.
    Moet dat nu dan ook bij een auto die op diesel zou moeten rijden?
    Ik bedoel: daar keil je ook rode diesel, en vanallles in.
    Er is slechts beperkte controle en zeker geen administratieve controle.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited January 2010
    [QUOTE=udo;54228]Moet dat nu dan ook bij een auto die op diesel zou moeten rijden?
    Ik bedoel: daar keil je ook rode diesel, en vanallles in.
    Er is slechts beperkte controle en zeker geen administratieve controle.

Er is wel controle als je op het platteland woont:)

maar wat ik bedoel te zeggen is stel dat ze de moeite nemen om ppo op het kenteken te zetten dan kunnen ze daar ook weer andere eisen bij gaan stellen waardoor je uiteindelijk alleen maar administratie en gedoe voor terugkrijgt.
    En aangezien het moeilijk te controleren is of iemand echt op ppo rijdt zullen ze hier geen korting voor gaan verlenen want dan zet iedere dieselrijder een el-cheapo koffie verwarmings-elementje in z'n auto met een knopje op het dashboard. Dan gooit ie er een restje Bertolinni in en rijdt ie lekker rond met lage wegenbelasting:)
    edited January 2010
    Jupp,

Kortom, het geldt alleen voor nieuwe zuinige auto, Jan modaal kan flink gaan betalen, die zal nooit een nieuwe auto kunnen kopen.

Pisses me off! :mad:

Back on topic, ER, jij mag een petitie indienen, ik doe het niet.

Tim
    edited January 2010
    Neo, bij vrachtwagens kwam het Ministerie van VROM met het volgende voorstel (bij vrachtwagens met euro 3 motoren): leg vast of deze voertuigen degelijk omgebouwd zijn. Registreer dat op een centraal punt (in dit geval Zwolle). Verder zit daar niets aan bijhouden aan vast.

En idd het enige probleem dat overbleef was hoe controleer ik of dat voertuig er ook op rijdt. Men weigert pertinent fysiek te controleren. Dat wil men niet. “We willen een eenvoudig systeem zonder poespas” waren niet mijn, maar hun woorden. De gemeenten hebben in dit voorbeeld het laatste woord. Willen ze daarin meewerken. Dat zou deze maand bekend worden gemaakt. Daarna zouden ze er, bij een positieve reactie, meteen mee beginnen.
    edited January 2010
    Ruud,

Bij vrachtwagens is het juist heel simpel. Elk vrachtwagen bedrijf houdt de gereden km bij. Daar hoort een inkoop van brandstof bij. Klaar.

Tim
    edited January 2010
    Tim, ik bedoel bijhouden voor de overheid.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2010
    Ik vul in bij brandstofverbruik 13L/100km...
    de berekening maakt daarvan 11,11L/100km... toch straf!

Dan moeten ze niet het verbruik vragen,
    maar het door de fabrikant opgegeven verbruik h
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    [QUOTE=Ruud S;54224]Pjotter:...”voorstel lijkt me wel wat”...
    En toen brak mijn klomp.

.

[QUOTE=Tim;54225]Idd Ruud, Pjotter KDDB lijkt bekeerd, hij oppert ineens voor legalisatie.......:mrgreen:

SORRY: blck aut- of op zn Drents: de weg eem kwiet.
    tuurlijk nie legalisatie.
    kilometers worden dan wel bijgehouden,en komt er een geschatte accijns naheffing

strak plan voor jou ER,en misschien overige stokers hier,
    maar nie voor mij.

tjuui
    edited January 2010
    Whahahahhaa,

Pjotr for president......Computerstorung...:koe:.

:wink:
    Tim
    edited January 2010
    Pjotter:...SORRY: blck aut- of op zn Drents: de weg eem kwiet.
    tuurlijk nie legalisatie"...

Tim, we moeten maar eens een lekker biefstukje bij hem gaan eten. Er schijnt genoeg in de vriezer te zitten...;-)) Ik ben nog steeds zoekende bij jullie in de buurt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Heren, ik kwam van de week ineens op dit idee omdat ik aan het kijken was op het internet waarom dit jaar de wegenbelasting weer omhoog gaat. Ik betaal per jaar voor de TDS 1645 Euro en mag dit jaar maar liefts 1730 aftikken. Ik kan nergens vinden waarom die verdomde wegenbelasting weer omhoog moet. Nu blijkt dat er vanaf begin dit jaar auto's rondrijden waarover geen wegenbelasting wordt betaalt.

Nu snap ik het principe "de vervuiler betaald" alleen de regering schijnt iets nieuws gevonden te hebben namelijk "de vervuiler betaald voor een ander".

Mede vanwege het feit dat ik als zelfstandig ondernemer nu echt goed begin te voelen wat kabouter Bos allemaal heeft aangericht is het zo dat ik nu veel meer moet gaan betalen aan allerlei persoonlijke en zakelijke belastingen en dat de belastingdienst nu bezig is om versneld te gaan innen om de staatskas weer op peil te krijgen.

Ik voel mij de laatste maanden echt een alzheimer patient in een hoerenkast, ik weet dat ik genaaid wordt maar ik weet niet waar ik voor betaal.

Derhalve moet ik flink gaan bezuinigen om aan de honger van de belastingdienst/Nederlansche staat te voldoen, vandaar mijn zoektocht om de kop financieel boven water te houden.
    edited January 2010
    Er,

Een nieuwe 320D Touring met B=label, roetfilter eraf slijpen, ECU hacken en shift del voor alles wat met het roetfilter te maken had en ombouwen.

Of een 300TD Combi van 86 gaan rijden.....

STOKUUUUUH,
    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    [QUOTE=easy rider;54253]Ik voel mij de laatste maanden echt een alzheimer patient in een hoerenkast, ik weet dat ik genaaid wordt maar ik weet niet waar ik voor betaal.

.

goh: wel apart zeg .

de ondernemer voelt zich ook eens genaaid.
    zal de crisis wel zijn
    ik al jaren genaaid voor de crisis.

ER: wat dacht je van een riante 2 zitter op grijs kenteken.

verder dit is HOLLAND.
    zou zeggen,en dat geld voor meer.
    als t niet bevalt hier :verkassen is dan de optie.

want met zn allen op de baricade:zal nooit worden.

eem terseide vant onderwarp afwieknd.(sorry)

Ruud: staat toch genoeg te koop hiero.
    net iets over de grens niks voor jou/jullie.

veel kwadraad meter grund met riante woning/boerderij of dubbelhuis.
    voor weinig.
    (maar dat weet je wel denk ik)
  • Sunnyflowerpower PPO Burner
    edited January 2010
    [QUOTE=easy rider;54253]Heren, ik kwam van de week ineens op dit idee omdat ik aan het kijken was op het internet waarom dit jaar de wegenbelasting weer omhoog gaat. Ik betaal per jaar voor de TDS 1645 Euro en mag dit jaar maar liefts 1730 aftikken. Ik kan nergens vinden waarom die verdomde wegenbelasting weer omhoog moet. Nu blijkt dat er vanaf begin dit jaar auto's rondrijden waarover geen wegenbelasting wordt betaalt.

Nu snap ik het principe "de vervuiler betaald" alleen de regering schijnt iets nieuws gevonden te hebben namelijk "de vervuiler betaald voor een ander".

Ik voel mij de laatste maanden echt een alzheimer patient in een hoerenkast, ik weet dat ik genaaid wordt maar ik weet niet waar ik voor betaal.

ten eerst vind ik de alzheimer opmerking duvels goed gevonden en ten tweede klopt het dat een tweedehands rijder betaald voor de nieuwe rijder.
    die MRB is omhoog gegaan om de niet ge
Sign In or Register to comment.