Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nieuwe tank

kristof PPO Burner
edited May 2010 in Algemene Techniek
Ik ben nu ongeveer een jaar, anderhalf jaar aan het rijden op PPO. Ik gebruikte een 60 liter tankje dat ik gemonteerd had in de laadruimte van mijn opel Combo. ( motor olie tankje waar 15W40 olie in zat omgebouwd tot PPO tankje ). Zoals ook hier ergens vermeld op het forum gebruik ik een “voorverwarmingsvatje” dat voorzien is van een elektrische verwarming van 750W. Alles heeft tot nu toe perfect gewerkt en wil nu het systeem verder “afwerken”.

Heb daarom besloten om een nieuwe tank te maken die onder de laadvloer van de Combo wordt gemonteerd. Ook wilde ik deze voorzien van een serpentine om zo de tank te verwarmen tijdens het rijden. Al die warmte van de motor die zomaar verloren gaat wil ik gebruiken om de tank op te warmen. Mits goede isolatie hoop ik ervoor te zorgen dat de tank na een nacht nog voldoende warmte heeft. Metingen zullen later uitmaken ofdat dit gelukt is of niet.

Ook mijn voorverwarmingsvatje wil ik voorzien van een serpentine waar warm water de PPO opwarmt. De elektrische verwarming blijf ik behouden om zo snel mogelijk de PPO op temperatuur te brengen.

Alle leidingen ( koelwater en brandstofleidingen ) zijn in de wagen geplaatst en lopen onder de zetel van de passagier door. Ik heb al mijn aansluitingen gemaakt uit schroef of pers koppelingen. Ik wil spanringen vermijden omdat deze op termijn kunnen beginnen te lekken en heel het interieur van de wagen vol ppo of koelwater kan lopen.

Hier de foto’ s van de ombouw. Ik ben nu op het punt dat alles aangesloten is. Maar heb nog geen PPO in de tank getankt. Dus het “snelvullen” moet ik nog testen. Ik gebruik een snelkoppeling om de tank te vullen.

Laadruimte voordat deze wordt opengeslepen:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180029_large.jpg

Verwarmingsvatje voor de aanpassingen:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180027_large.jpg

Laadruimte open geslepen. Daarna versterkt en terug gebruikt om het gat terug te dichten:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180031_large.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180030_large.jpg

Voorverwarmingsvatje met elektrische verwarming nog zonder serpentine:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180028_large.jpg

Voorverwarmingsvatje open geslepen om serpentine te monteren:

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180032_large.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180034_large.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180033_large.jpg

Maken van de tank. tank is 126cm lang op 40 cm breed en 10 cm hoog. Ze heeft een trapezium vorm. Dus links is ze lager dan rechts. Rechts staat de vul aansluiting en ontluchting.
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180036_large.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180035_large.jpg
De Tank is nu ook voorzien van een niveau meting en serpentine:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180038_large.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180039_large.jpg

Vul aansluiting en ontluchting:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180040_large.jpg

Deze staan dus op het hoogste punt. De vulling verloopt dus via een snelkoppeling ( zie volgende fotoes) die afsluit zodra je de twee koppelingen losmaakt. De vrouwelijke aansluiting staat op de tank, de mannelijke komt op mijn pomp om te tanken. Tijdens het tanken verbind ik de ontluchtings aansluiting van mijn tank met mijn 200 liter vat waar de PPO inzit. ( deze 200 liter tank staat in de kelder en bevat dus mijn PPO die ik in de wagen wil pompen ).

Heel het systeem controleren op lekken. Kleine druk opzetten en afzepen:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180041_large.jpg

Plaatsen en isoleren van de water leidingen die via de passagiersruimte binnenkomen en verbonden worden met de serpenine van de twee tanken:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180043_large.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180042_large.jpg

Heel het systeem ingebouwd met snelkoppelingen gemonteerd:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180045_large.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180046_large.jpg

Zo ver tot nu toe. Morgen waarschijnlijk voor het eerst de tank vullen met PPO. Kan ik direct testen ofdat mijn "snelvullen" werkt. Eerst de tank maar voor een deel vullen zodat ik zeker ben dat ik geen lekken heb. Daarna als alles inorde is zou ik bij het tanken gewoon de twee snelkoppelingen moeten verbinden, pomp opzetten en zodra er via de ontluchting PPO terug loopt in mijn 200 liter tank weet ik dat mijn tank vol is en kan ik de pomp afzetten. Leidingen loskoppelen en klaar. Dus nomaal geen geknoei meer met trechters, bussen...

Comments

  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2010
    waauw!!!. Wat een project .

    geeft dat inbouwen geen problemen met de ( APK ) -keuring.

    grtjes Mon
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Jeezz Kristof,

    Wat een werk, je maakt er wat moois van. Lijkt wel een Boeing achter de platen :mrgreen:

    Tim
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    @ monkee21
    Elke jaar gewoon naar de keuring geweest met het vatje van 60 liter achterin. Nooit niets gevraag geweest. Nu ligt de tank onder de laadvloer. Dus nu zullen ze er nog minder van merken denk ik. Op de laadvoer komt nog een rubberen mat.

    @ Tim
    Voorlopig is het nog wat "rommelig". Eerst even testen ofdat alles werkt en er niets lekt. Het voorverwarmingsvatje met brandstoffilter en leidingen zit achter de passagierszetel. Dus is weinig van te merken. De brandstoffilter heb ik ook voorzien van snelkoppelingen. Dus zittel naar voor schuiven, huis met filter loschroeven, leidingen losklikken en ik kan eenvoudig de filter vervangen zonder te knoeien in de wagen. Ik heb ook tracing kabel rond de brandstoffilter gemonteerd. Dus bij het vervangen kan ik die er terug eenvoudig rond wikkelen.

    Ik heb inox gebruikt omdat dit gemakkelijk en mooi last. De koppelingen die ik heb zijn meestal ook van inox, dus die zijn dan ook gemakkelijk rechtstreeks te lassen. Inoxe platen heb ik goedkoop kunnen kopen. Duurste onderdelen waren de kleppen, hydraulische leidingen die ik heb moeten laten persen. Maar ik dacht, nu maar direct goed maken zodat ik er geen ouderhoud en werk meer aan heb.

    Ben ook bezig om een microcontroller te programmeren om alles te regelen. Temperaturen van de verschillende vaten worden ingelezen. Ook de temperatuur van de PPO juist voordat hij de ip ingaat. De microcontroller zal er dus moeten voor zorgen dat het voorverwarmingsvatje zo snel mogelijk op temperatuur is door de elektrische weerstand en de klep van het koelwater aan te sturen. Deze week zal het voorlopig nog met schakelaars zijn ( zoals voordien ) om alles op en af te zetten. En dan terug eens een weekendje uittrekken om de controller te installeren.
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    Waaaaw Kristof ,dat is een bangelijk mooi project !

    knap werk van je , prachtig gedaan .klasse :D

    grtjs carl
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    dank je Carl!
    Hopelijk werkt alles als geplant. Ik hou je op de hoogte hier.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Zo, dat is niet niks. Mooi gemaakt die tank.

    Alleen over die perskoppeling; Ben je niet bang dat deze gaan wijken en lekken, door het uitzetten en krimpen van de koperen leidingen?
    Heb je ook nagedacht over het eventueel lucht aanzuigen van de tank, als deze niet meer helemaal vol is?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Hey,

    Zo'n grote hydrauliek koppeling gebruiken wij ook bij de olie wissel op de gasmotoren = 450L. Ervaring is toch dat er een eetlepel lekt bij het aan/af koppelen.

    Wij hebben dat opgelost door er een bakje onder te maken en de koppeling horizontaal te monteren. Het bakje af en toe legen of oude vodden in gooien.

    Als je een foto ervan wilt hebben, kan ik die wel voor je maken.

    Tim
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    @ tim. Bedoel je de grote snelkoppeling die ik ga gebruiken om te tanken? Mijn vader werkt in de petrochemi en daar gebruiken ze die koppelingen bij gassen onder hoge druk.
    Kan zijn dat er misschien bij het koppelen wel wat verlies is. Er zou niet echt druk opstaan. We zullen zien, ze zijn nog nieuw.
    Je mag zeker een foto doorsturen! alvast bedankt!

    @ CaddyED. De koperen leiding is met een koppeling geschroefd op een T. Hier zijn dat perskoppelingen met een koperen dichting gemonteerd die naar de elektrische klep gaan en de serpentine. Misschien dat ik mij verkeerd uitdruk, die perskoppelingen zijn dus rubberen leidingen die dan geperst zijn op schroefkoppelingen.
    De snelkoppelingen op te vullen staat op de tank en is allemaal van inox.
    Naast de grote snelkoppeling is er ook nog een kleine snelkoppeling. Na het tanken klik ik hier een "ontluchtingsleiding" op. Dus tijdens het rijden mag het niveau zakken en kan hier hier lucht aanzuigen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    [QUOTE=CaddyEd;54164]Zo, dat is niet niks. Mooi gemaakt die tank.

    dat is t


    [QUOTE=CaddyEd;54164]Heb je ook nagedacht over het eventueel lucht aanzuigen van de tank, als deze niet meer helemaal vol is?

    CE: doeld denk ik lucht in de aanvoerleiding/slang richting brndstfpomp.

    [QUOTE=kristof;54166]@Naast de grote snelkoppeling is er ook nog een kleine snelkoppeling. Na het tanken klik ik hier een "ontluchtingsleiding" op. Dus tijdens het rijden mag het niveau zakken en kan hier hier lucht aanzuigen.

    en niet t vacuum trekken van inhoud tank.
    want dat begint al bij een volle tank als dr geen lucht in kan

    denk zelf ook met zo een platte tankdat je luchtproblemen krijgt.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Pj,

    Als het kleine voorraadvoorverwarmingsvaatje? lager zit moet het geen probleem geven.

    Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    klopt:niet gelezen of foto vergeten te klikken(wat een gedoe).dat geklik.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    Ja, sorry voor al de snelkoppelingen naar de verschillende foto's
    Inderdaad, het voorverwarminsvatje zit lager dan de grote tank. Dus als mijn brandstofmeter "leeg" aanduid, is er nog altijd olie in het voorverwarmingsvatje en zal er dus geen lucht aangezogen worden.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Hoe ontlucht je dan het voorverwarmingstankje?
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    Daarstraks voor het eerst getankt.
    Er staat bovenaan het voorverwarmingsvatje een "ontluchtingsklepje". Dus daarstraks even het klepje opengezet om al de lucht eruit te krijgen. Ik had beter hier ook een leiding op gemaakt die dan verbonden is met de grote tank. Een fout die ik nu pas zie. Maar normaal rij ik het voorverwarmingsvatje nooit leeg en zou hier dus ook geen lucht inkomen.
    Ik kan hier nog een leiding op aansluiten en deze op een hoger niveau dan de tank laten uitkomen. Dan kan er altijd ontlucht worden.
    Dit zal iets zijn voor het komend weekend ofzo.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Terwijl het zo gemakkelijk is:
    image
    Mooi project!
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    even een update

    Gisteren voor het eerst de tank helemaal vol gedaan met het "sneltank" systeem.
    Aansluiten gaat vlot, centrifugaalpomp op gezet en PPO wordt mooi in de tank gepompt. Wel hoor ik eventjes daarna een "plof".
    Je hoort dat het deksel van de tank een beetje "bol" komt. Misschien nog wat spanningen die in het materiaal zitten van het lassen. Ik kan de bovenkant gewoon met de hand terug drukken.
    Je hoort ook mooi de lucht ontsnappen via de ontluchtingsaansluiting. Misschien dat het nog beter was geweest als ik de ontluchting van de tank groter had gemaakt waardoor de lucht sneller uit de tank kan gaan bij het vullen.
    Zodra de tank vol is zie ik via de ontluchting olie terug naar mijn tanksysteem lopen. Dus tank is vol, pomp uitzetten.
    snelkoppeling loskoppelen. Een beetje PPO komt er vrij tijdens het loskoppelen. Maar omdat ik de vrouwelijke koppeling op mijn tank heb staan is er geen geknoei en blijft het beetje ppo in de koppeling zitten.
    Voorlopig nog geen lekken. Ik had wat schrik omdat tijdens de luchtdruk test ( druk op het systeem en tank afzepen om lekken te detecteren) er kleine zeepbelletjes ontstonden bij de brandstofvlotter, daar waar de elektrische aansluitigen naar buiten komen via de teflon blok.
    Ben nu verder bezig met het programmeren van een microcontroller ( arduino ) om alles te regelen.
    Zoals op de foto's te zien is heb ik nu ook een serpentine in mijn voorverwarmingsvatje waar het koelwater van de motor door loopt. Het verwarmen via het koelwater gebeurd te traag. Dus ik gebruik nog mijn 750W elektrische verwarming om het voorverwarmingsvatje snel op temperatuur te krijgen. nadat dit 75°C is zet ik de elektrische verwarming uit en kan ik het vatje wel op 60°C houden door het koelwater door de serpentine te laten lopen.
    Straks nog eens de temperatuur van de toevoer en retour leiding van het koelwater meten.
    Serpentine van het voorverwarmingsvatje is misschien/waarschijnlijk te klein. Veel groter had ik het niet kunnen maken. Of het zou kunnen zijn dat het temperatuur verschil te klein is om de PPO in het voorverwarmingsvatje snel op te warmen. ( temperatuur van het water dat binnenkomt is (ideaal) 90 °C bij een warme motor. Dus in het begin bij het starten en de eerste km is het water kouder waardoor het snel opwarmen niet zo vlot gaat...?)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Zeker. De serpentine werkt dan als PPOkoeler.
    Is dat de spiraal op bovenstaande foto?
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    nee, de spiraal in bovenste foto is het elektrisch verwarmingselement. De serpentine vind je hier:
    http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180034_large.jpg
    http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180033_large.jpg

    Ik heb de temperatuur gemeten van het koelwater dat binnenkomt en buitengaat. Er komt koelwater met een temperatuur van 70°C binnen. En gaat dan met een 62°C buiten.
    Dus inderdaad, ik moet rekening houden dat ik de ppo niet ga afkoelen met de serpentine.
    Ik meet de temperatuur van de ppo in het voorverwarmingsvatje en als de temperatuur van het koelwater 15°C hoger is dan de temperatuur in het voorverwarmingsvatje dan kan ik het koelwater door de serpentine sturen om samen met de elektrische verwarming de ppo in het voorverwarmingsvatje zo snel mogelijk op temperatuur te brengen.
    Tot dat ik aan de temperatuur van 62°C ben in het voorverwarmingsvatje, dan zal ik de flow door de serpentine moeten uit zetten en enkel elektrisch verwarmen tot 75°C.
    Als eenmaal het voorverwarmingsvatje 75°C geweest is kan ik met de tracing van de toevoerleiding en brandstoffilter de temperatuur voor de IP op 70°C houden.
    Het voorverwarmingsvatje mag dan van temperatuur zakken naar 60°C.
    Dus in het begin "goed stoken" zodat alles op temperatuur is en dan heb ik enkel de serpentien en elektrische tracing nodig om de temperatuur mooi te regelen op 70°C aan de IP.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Kun je de Arduino niet programmeren dat hij het koelwater door de spiraal stuurt als Tkoelwater>Ttankje?
    Volgens mij kun je met die Arduino leuke dingen doen :)
    Zo ongeveer alles lijkt me!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Arduino pittig apparaatje.

    Ga d'r zelf een PLC in zetten , de mitsubishi FX.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    ja, veel mogelijkheden met de arduino. Meestal gebruik ik de atmega8 en programmeer ik die rechtstreeks in c. Met arduino krijg je een kant en klaar printplaatje met bootloader waardoor het programmeren iets gemakkelijker gaat. Je vind ook veel voorbeeldschakelingen op het internet. Daarom dat ik dacht, waarom is niet proberen met de arduino.
    Het rare wat me nu voordoet bij het opwarmen van het voorverwarmingsvatje met de serpentien is het volgende:
    Ik start 'smorgens de wagen, zet de elektrische klep open om koelwater door het vatje te laten stromen. Ik meet de temperatuur van toevoer van warm water en de retour. Je ziet dan na enkele seconden dat de temperatuur van de toevoer begint te stijgen. Met een vertraging daarom zie je dan ook de temperatuur van de retour stijgen. Als ik dan eenmaal vertrokken ben en de autostrate op rij. Motor is nu bedrijfswarm dan merk ik op dat de toevoer temperatuur 65°C is en de retourtemperatuur 70°C. Het vatje heeft dan een temperatuur van 60°C. Kan iemand dit verklaren? Je zou toch denken dat de toevoerleiding altijd een hogere temperatuur heeft als die van de retourleiding.
    Ik heb alles nog eens gecontrolleerd, en ik tak parallel af over de interieur verwarming. Je ziet op de motor dat juist voor de termostaat een leiding van 17mm naar de verwarming gaat en de retour gaat dan via een buis naar de waterpomp.
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    ik denk dat de temperatuurverhoging komt door dat de pompwerking blijkbaar ook warmte genereert , bij mij als ik start op diesel gaat mijn ip retourtemperatuur altijd in de eerste 30 sec , +- 4tot 7 graden naar boven daarna stabiliseerd het even , en stijgt daarna rustig verder afhankelijk van mijn rijgedrag (mijn interkoelerradiator hangt juist bover de ip)


    grtjs carl
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    dan zou ik dus ipv de PPO op te warmen met het koelwater, het koelwater opwarmen met de PPO. Straks eens rijden zonder de klep van de serpentine open te zetten en kijken op wat temperatuur het voorverwarmingsvatje stabiliseerd.
    Alvast bedankt voor de tip carl!
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    Daarjuist nog eens gereden. Motor was koud. Temperatuur voorverwarmingsvatje was 16°C.
    Klep van serpentine dicht. Ik begin te rijden en motor wordt warm. ( rij op dino ).
    Temperatuur toevoer serpentine loopt op tot 50°C. Retour loopt op tot 35 °C. Voorverwarmingsvatje blijft op 16°C. Als ik dan de klep open zet, zie je de temp van de toevoer stijgen naar 57 °C. De retour begint enkele seconden later ook te stijgen. Na een minuut of 2-3 staat de retour temperatuur 3 graden hoger dan de toevoertemperatuur. Ik rij nog steeds op dino en temperatuur van het voorverwarmingsvatje begint te stijgen naar 20°C.
    Raar verschijnsel. Er moet iets verkeerd zijn in mijn aansluiting of aansturing.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Ik denk dat jouw sensors afwijken van elkaar.
    Als je de aanvoer-sensor en de retour-sensor eens verwisseld wat geven ze dan aan?
    Eigenlijk zouden de sensors zowel bij 0° als bij 100° hetzelfde moeten aangeven.
    Als je nu eens 10 sensors koopt en de 2 of 3 pakt die het dichtst bij elkaar liggen.
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    hallo carlo,

    kan ik eens proberen. Het zijn thermokoppels die ik op de koperen buis geplakt heb. Deze worden gebruikt bij professionele toepassingen en zijn heel nauwkeurig. Maar het kan inderdaad zijn dat er iets mis mee is. Ik ga eens proberen om ze te wisselen en er twee naast elkaar te zetten en meten. bedankt voor de tip!
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    inderdaad, iets mis met de temperatuur sensoren. Nudat ik deze vervangen heb klopt het wel allemaal: toevoer koelwatertemp. is hoger dan retour. Nogmaals bedankt voor de tip carlo! Dat ik daar zelf niet aan gedacht had ;-)


    De regeling met arduino begin ook stilaan vorm te krijgen. Ben nog aan het kijken hoe ik alles kan inbouwen. foto's hiervan mogen jullie eerdaags ook verwachten.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    [QUOTE=kristof;54640]inderdaad, iets mis met de temperatuur sensoren.
    Zo zie je maar weer dat *meten is weten* ook niet altijd klopt ;)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Carlo,

    Op zich wel, maar je moet nooit vasthouden aan iets "omdat het altijd zo is".

    Tim
  • kristof PPO Burner
    edited May 2010
    Weer een update:
    Arduino regeling is klaar:

    http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180051_large.jpg

    Om de temperatuur van de PPO te regelen heb ik gebruik gemaakt van een Arduino:
    http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180049_large.jpg



    Dit is een microcontroller board die gemakkelijk geprogrammeerd kan worden. De Arduino leest 6 analoge signalen in, namelijk, temperatuur tracing, temperatuur brandstoffilter, temperatuur voorverwarmingsvatje, temperatuur tank, temperatuur koelwater en als laatste het niveau van de PPO tank. Daarnaast wordt er via een digitale temperatuur sensor de PPO gemeten juist voordat deze de IP ingaat.
    De arduino stuurt via zijn uitgang het aan of uit zetten van tracing en verwarming brandstoffilter. Hij stuurt ook twee kleppen aan, 1 klep die er voor zorgt dat het voorverwarmingsvatje wordt opgewarmd met het koelwater en 1 klep die zorgt dat de tank wordt opgewarmd met het koelwater.
    De temperatuur van de tracing wordt uitgezet als deze boven de 76°C komt of wanneer de PPO naar de ip hoger is dan 68°C. De regeling heeft wat dode tijd, dus de temperatuur zal altijd iets boven de 68°C uit komen.

    De temperatuur van de brandstoffilter wordt ook uitgezet als deze boven de 76°C komt of wanneer de PPO naar de IP hoger is dan 70°C.
    Daarnaast is er nog de aansturing van de kleppen die ervoor zorgen dat de serpentine van het voorverwarmingsvatje of tank wordt opgewarmd met het warm koelwater van de motor. Zo lang het koelwater een hogere temperatuur heeft dan het voorverwarmingsvatje zal deze klep open gestuurd worden. Is de temperatuur van het koelwater lager dan de PPO in het voorverwarmingsvatje dan zal de klep van de tank open gaan en zal dus het koelwater de PPO in de grote tank opwarmen.

    LCD:
    http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180050_large.jpg



    Het LCD wordt ook rechtstreeks door de arduino aangestuurd en hier geef ik de verschillende temperaturen weer. IP ( injectie pomp) TC ( tracing ) BF ( brandstoffilter) KW ( koelwater ) TA ( tank) en VV ( voorverwarmingsvatje). Onder het LCD heb je 4 knoppen. De twee eerste is om over te schakelen van dino naar PPO. De derde is om de arduino te voorzien van stroom, de vierde is om de elektrische verwarming ( tracing en verwarming brandstoffilter) in te schakelen. Dit heeft als doel dat wanneer ik bv ’s morgens snel naar de bakker ( en dus maar een kleine verplaatsing doe ) moet ofzo de arduino toch al via het koelwater het voorverwarmingsvatje opwarmt, maar nog geen extra energie gaat verbruiken voor tracing en brandstoffilter.

    Als laatste heb ik nog een PWM uitgang die zodra de motor op PPO staat de brandstof meter op het dashboard aanstuurt. Hierdoor geeft dus de originele brandstofmeter weer wat het niveau in de PPO tank is

    Om het voorverwarmingsvatje zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen heb ik dus ook nog de elektrische 750W verwarmingsweerstand.
    Zodra ik dus op PPO wil gaan rijden zet ik de arduino en elektrische regeling op waardoor de koper leiding naar de IP wordt opgewarmd ( tracing ) samen met de brandstoffilter ( elektrische verwarming brandstoffilter). Het voorverwarmingsvatje wordt opgewarmd met het koelwater van de motor en ik kan dan manueel de elektrische verwarming van 750W inschakelen. Deze wordt via een externe thermostaat geregeld en wordt bij 70°C uit geschakeld (onafhankelijk van de arduino dus ).
    Zodra het voorverwarmingsvatje 30°C is schakel ik over naar PPO. Tracing heeft dan ondertussen een temperatuur van 60 tot 70°C. Motor heeft dan ook een temperatuur van 50°C. Brandstoffilter heeft dan een temperatuur van 40°C. Temperaturen stijgen verder totdat PPO naar IP 70°C heeft. Zodra vooverwarmingsvatje ook 70°C heeft schakel ik het 750W verwarmingselement uit. Na een tijdje zal de temperatuur in het voorverwarmingsvatje dalen maar de serpentine met motor koelwater houd deze dus op temperatuur van ongeveer 60-70°C.
  • carl PPO Addict
    edited May 2010
    Grote klasse Kristof !!!

    Respect man, prachtig werk!! :D

    grtjs carl
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Geil systeempje hoor! image
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2010
    [QUOTE=CaddyEd;56151]Geil systeempje hoor! image
    Dat zou ik ook zeggen!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2010
    Goed bezig Kristof. Je gaat de zaak toch wel automatisch schakelen? dus als de PPO op temperatuur is dat ie dan automatisch omschakeld van dino naar PPO en ook met b.v. een naloop regeling dat als je handmatig terug schakeld naar diesel dat na een X aantal seconden de motor uit gaat/kan.
  • kristof PPO Burner
    edited May 2010
    hartelijk dank,

    @easy rider,

    nee, zo ver ben ik nog niet gegaan. Ik wilde dit automatiseren, zoals bij lpg dat hij overschakelt als alles op temperatuur is, maar zit met het probleem dat de "computer" niet weet wanneer je korte of lange afstanden gaat maken. Als ik naar werk vertrek 's morgens zou hij dus automatisch mogen overschakelen van dino naar PPO. Als ik dan op mijn werk toekom zou ik het zo kunnen instellen dat hij even blijft nadraaien om automatisch terug van PPO naar dino te schakelen. Maar als ik zaterdag 's morgens naar de bakker rij wil ik niet dat hij op PPO schakelt. want voor de rest van de dag wordt de wagen misschien niet meer gebruikt. Of staat hij dus misschien enkelen uren stil waardoor de motor terug afkoelt. Het beste zou een automatisch "spoelsysteem" zijn dat als de temperatuur van de motor of PPO zakt dat hij dan zelf de pomp begint te spoelen. Maar dan zou hij ook al automatisch de motor moeten starten om de leidingen naar de injectors te spoelen.
    Dus voorlopig is het nog handmatig overschakelen tussen PPO en dino.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2010
    OK, duidelijk. Kom je nog naar de meeting trouwens?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Ik heb me ook al het hoofd gebroken over een automatisch systeem en de conclusie was altijd dat voor mijn situatie een manueel systeem het beste is. Als je elke dag hetzelfde (lange) traject aflegt, kan het prima, maar als je variabele km's rijdt op variabele momenten, haal je niet het maximale PPO-rendement. Of je moet het heel intelligent maken natuurlijk.
    Knap gedaan trouwens!
  • kristof PPO Burner
    edited May 2010
    Nee, spijtig genoeg kan ik niet aanwezig zijn op de meeting. Toch veel plezier, ik hoop dat er veel foto's genomen worden zodat ik nadien toch wat kan meegenieten.
  • ppo4toyotappo4toyota PPO Burner
    edited May 2010
    Leuk apparaat die Arduino,
    een dergelijk apparaat (PIC) programmeren wij op school (Technische Informatica) in Assembly, verplicht en best pittig, maar je volgt elke stap op het laagste niveau. Maar wat een leven dat je voor je eigen gewoon C mag programmeren :cool:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2010
    Of Picbasic, nog eenvoudiger...
Sign In or Register to comment.