Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Opel astra tdi 1.7 geschiktheid?

Vigilante PPO Newbie
edited August 2005 in Opel
Volgende week heb ik een kleine beurt bij de garage. Omdat ik overweeg ppo dan wel biodiesel te gaan rijden vroeg ik mij af waar ik op moet letten.

Ik verwacht niet dat nederlandse garages op dit moment verstand hebben van biodiesel en heel misschien een beetje van ppo, maar wellicht zijn er een aantal dingen waarop ik kan letten en vragen die ik aan de monteur kan stellen.

Dus: is een opel astra TDI (2001) een geschikte motor voor een van beide alternatieven? Wat zijn de kritieke punten?

Comments

• Bart PPO Burner
    edited August 2005
    Welkom Vigilante! Er is een groot verschil tussen PPO en biodiesel rijden, dus het is een goed idee om een beetje bekend te raken met beide alternatieve brandstoffen.

In de notendop, Biodiesel kan in elke diesel motor, maar kan wel leidingen en plastics aantasten. Biodiesel bestaat uit veresterde plantaardige olie waar de glycerine d.m.v. een chemisch proces vervangen is door methanol.

PPO kan tot op zekere hoogte in elke onaangepaste diesel motor, d.w.z. gemengd met diesel. Hoe veel hangt van verscheidene factoren af, je kunt dit het beste uitproberen. Het wordt over het algemeen niet geadviseerd om meer dan 50/50 te rijden, zeker niet met een TDI motor.

Met een ombouw kun je theorethisch 100% PPO rijden. Zo'n ombouw is misschien een paar duizend euro, maar een heel stuk minder als je het zelf doet.

Ik hoop dat dit helpt! Verwacht inderdaad niet te veel van een garage, tenzei je de juiste treft :- )
  • Vigilante PPO Newbie
    edited August 2005
    Hartelijk bedankt, Bart.

Ik ben redelijk bekend met het begrip biodiesel (is tenslotte in het buitenland al jarenlang te krijgen), en weet ook hoe ik het zelf moet maken. Alleen tussen weten en doen zit een drempel. Vooral dat ik mijn auto niet wil hoeven vervangen.

Dus, jij zegt dat auto's op mengsels kunnen rijden zonder aanpassingen, en zonder te letten op merk pomp, inspuiter, slangensoort en de hele reut, zolang je maar mengt met diesel?

Ik had namelijk gehoord dat olie en diesel ontmengen in de tank waardoor de ene fractie eerder dan de andere in de motor zou kunnen komen. Dit moeten we niet hebben natuurlijk. Is dit een fabel?

En wat betreft biodiesel. Ik heb wel BD 20 gezien in duitsland, ik neem aan dat mengen van biodiesel met gewone diesel beter te slikken is voor de motor dan pure biodiesel (of gaan die slangen hoe dan ook kapot?)

Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om totaal onafhankelijk te (kunnen) worden van de import van olie (maar dat is hopelijk nog niet morgen nodig).
  • RolandRoland PPO Burner
    edited August 2005
    Vigilante said:

Dus, jij zegt dat auto's op mengsels kunnen rijden zonder aanpassingen, en zonder te letten op merk pomp, inspuiter, slangensoort en de hele reut, zolang je maar mengt met diesel?

Ik had namelijk gehoord dat olie en diesel ontmengen in de tank waardoor de ene fractie eerder dan de andere in de motor zou kunnen komen. Dit moeten we niet hebben natuurlijk. Is dit een fabel?

Een "gewone" dieselmotor verwerkt ppo makkelijker dan bij Commonrail of pompverstuivers. Die laatste zijn gevoeliger m.b.t. visciositeit. Een geschikte pomp is van Bosch makelij en mengen is noodzakelijk om een minimum aan viscositeit te bewaren. Het is aanbevolen om minstens een kleine aanpassingen te doen, namelijk de brandstof voorverwarmen.
    Wat ontmegen betreft, ik heb de indruk dat dit best meevalt. Neem anders eens zelf de proef op de som door een mengsel in een glazen pot te doen en een tijdje te laten staan. Bij mij zag ik na 3 dagen nog steeds geen scheiding al zou dat wel kunnen na een langere tijd stilstand (weken)
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Vigilante said:

.....Ik had namelijk gehoord dat olie en diesel ontmengen in de tank waardoor de ene fractie eerder dan de andere in de motor zou kunnen komen. Dit moeten we niet hebben natuurlijk. Is dit een fabel?.........

Dat is idd een fabel. Dino en alle ppo-soorten mengen uitstekend. Eenmaal gemengd BLIJFT gemengd :P :!:
    Zie ook de resultaten van mijn onderzoeken naar de viscositeiten PPO en diverse mengsels (Techniek, bovenaan).
    Echter is het zo dat hoe groter het VERSCHIL in viscositeit tussen dino en ppo-soort hoe meer moeite je moet doen om het gemengd te krijgen. Dus: dino + zbo mengt makkelijker dan dino + vwo. Het eerste kun je gerust IN de tank van de auto laten mengen, in het 2e geval beter tevoren goed mengen voordat het in de tank gaat :o
    Mvg. Peus
  • Vigilante PPO Newbie
    edited August 2005
    tja... het leek mij toch al wenselijk om de olie en diesel te mengen in een jerrycan in plaats van litertjes in de tank te gooien. Al die plastic flessen bij de auto...

Maar goed. Ik ga dus met een lage verhouding beginnen en dan kijken hoe het verloopt. wat zijn de symptomen die je mag verwachten bij circa 90/10 of 80/20 bij een auto die moeite zal krijgen bij 50/50?

Iemand nog enig idee over de schadelijkheid van biodiesel in mengverhoudingen overigens? Mijn gevoel zegt dat biodiesel en olies nog beter mengen dan diesel en ppo.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2005
    Heb een hele tijd terug wat metingen gedaan.
    Naar later bleek het verkeerde bepaald (Soortelijk gewicht ipv viscositeit) :oops: :oops: :oops:

MAAR, ik heb al mijn mengverhoudingen die in de potjes zaten bewaard en lekker buiten in de tuin laten staan.

Tijdsbestek is nu een maand of drie dat de potjes in weer en wind hebben buiten gestaan. Sommige zat een scheur in en waren leeggelopen.
    Het belangrijkste echter: Na drie maanden nog steeds geen ontmenging !!

Zijn mijn proefjes toch nog ergens goed voor geweest :wink: :wink:

Ik wilde jullie dit niet onthouden..

groeten Peter
  • Vigilante PPO Newbie
    edited August 2005
    hmmm ik bedacht mij dat dit eigenlijk ook eens in een koelkast gezet zou moeten worden. De volgende keer dat ik tank haal ik ook even een beetje in een jampotje en doe jouw experiment over op 4 graden. Dit in verband met wat er in de winter gebeurt.
  • Martijn PPO Addict
    edited August 2005
    heb je al gekeken of je 'n bosch of lucas hebt? gezien het bouwjaar zijn je pakkingen en leidingen waarschijnlijk wel biodiesel bestendig, voor ppo is het type brandstofpomp belangrijker.
    ff onder de kap kijken dus want astra's kunnen beide typen hebben.
Sign In or Register to comment.