Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

winter- en zomerbiodiesel

NiekNiek Super Moderator
edited September 2011 in Biodiesel
Nog even ter informatie. Vaak wordt gesteld, dat biodiesel dun vloeibaar is en je dus je auto niet hoeft aan te passen. Dat is helemaal juist in de zomer.
Echter: biodiesel stolt bij lage temperaturen (onder vriespunt) wel degelijk als het afkomstig is van de dikkere olien en vetten. Zoals we bij GPO dus zomer- en winter GPO kennen is er ook zomer- en winterbiodys. szomer is biodys van dik en frituurvet dus mooi vloeibaar. swinters moet je je biodiesel maken van mooie vloeibare APO of (kan natuurlijk ook) bijmengen met minerale brandstoffen.

Comments

• tdibertje PPO Burner
    edited December 2009
    [QUOTE=Niek;53628]
    Echter: biodiesel stolt bij lage temperaturen (onder vriespunt) wel degelijk als het afkomstig is van de dikkere olien en vetten.

Bovenstaande info kan ik uit ervaring idd bevestigen.
    Mijn biodiesel is op basis van vloeibare en harde vetten, en begint te vlokken bij een enkele graden boven nul.
    Uit proeven met potjes biodiesel gemengd met minerale brandstoffen blijkt dat het stollingsgedrag bij lagere temperaturen optreedt.
    Het liefst gebruik ik zo weinig mogelijk minerale brandstoffen, omdat ik hiervan onafhankelijk wil zijn.
    Aangezien ik op dit moment geen reguliere gpo/apo bron heb, zal ik de auto verder moeten aanpassen, op diesel rijden en/of mixen.

Als ik een goede (voldoende kwaliteit en kwantiteit en in de beurt) gpo/apo bron heb, ga ik hiervan winterbiobiesel maken, en wat over blijft in de zomer gefilterd op rijden.

Mvg, tdibertje
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    ghoh , weeral wat bijgeleerd :p

Ik dacht dat biodiesel door het verwerkingsproces een min of meer vaste stollingstemperatuur zou krijgen ,maar dat deze zo sterk kan varieren door de gebruikte basismaterialen had ik niet verwacht.:confused:

dank voor deze info

grtjs carl
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    da dach ikook
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited December 2009
    Ik wil wel eens een workshop "biodiesel maken" meemaken.
    Ik ken de bekende biodiesel sites maar wil het wel eens live zien.

Wie o wie?
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    CP of 2N?
    Meer?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2009
    [QUOTE=Sinnefjild;53645]Ik wil wel eens een workshop "biodiesel maken" meemaken.
    Ik ken de bekende biodiesel sites maar wil het wel eens live zien.

Wie o wie?

Koop gewoon de benodigdheden en doe het (voorzichtig) zelf eens,
    kost niet veel, is tof om doen.
  • tdibertje PPO Burner
    edited December 2009
    [QUOTE=wodan;53651]Koop gewoon de benodigdheden en doe het (voorzichtig) zelf eens,

Ja, zo ben ik ook ooit begonnen met biodiesel maken.
    Gewoon in de keuken, stiekem als vrouwlief weg is (om onnodig commentaar te voorkomen).
    Een pet-fles met 1 liter olie voorzichtig opwarmen in een pan water.
    De ingredi
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    [QUOTE=wodan;53651](voorzichtig) .

iets met te veel water of zoiets.
    en weg is de kerst kalkoen die ook opt fornuis staat te wachten
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2009
    [QUOTE=pjotter;53656]......en weg is de kerst kalkoen die ook opt fornuis staat te wachten

Leeft ie dan nog :D
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    dan zeker nie meer.

jammer : voor hem.
    hebt ie toch ooit eens mogen vliegen,en dan zonder kop.:cry:
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    dan zeker nie meer.

jammer : voor hem.
    hebt ie toch ooit eens mogen vliegen,en dan zonder kop.:cry:

k stop maar :kan weljanken als ik me inbeeld die..............:mozilla_cry:

:D
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited December 2009
    [QUOTE=wodan;53651]Koop gewoon de benodigdheden en doe het (voorzichtig) zelf eens,

Voor die gene die zelf toch wat willen gaan knutselen, DENK EVEN AAN DE VEILIGHEID!!
    op vele site's staan mensen te werken met een stofkapje van een schilder, of zonder handschoenen of bril.
    een koolstofmasker op een bril, geen handschoenen van de tandarts maar rubber handschoenen, een goed schort.

EN VOOR JE ERGENS AAN BEGIND LEES DE VEILIGHEIDSBLADEN!!!!

drivertje
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Indeed:

http://www.ppo.nu/forum/f75/algemene-techniek-2238/

Het effect van methanol merk je pas als je blind begint te worden. Je ruikt het niet maar het verdampt wel super.

Loog bijt, in tegenstelling tot zuur, NIET, maar het effect is hetzelfde. Als je 's avond die broek uit trekt, met dat natte plekje....is je huid ZWART of inmiddels WEG....

So be carefull!!

Tim
    edited December 2009
    [QUOTE=Tim;53674]Indeed:

http://www.ppo.nu/forum/f75/algemene-techniek-2238/

Het effect van methanol merk je pas als je blind begint te worden. Je ruikt het niet maar het verdampt wel super.

Loog bijt, in tegenstelling tot zuur, NIET, maar het effect is hetzelfde. Als je 's avond die broek uit trekt, met dat natte plekje....is je huid ZWART of inmiddels WEG....

So be carefull!!

Tim

Tim (en alle anderen)het gaat nog een stapje verder hoor, er zijn er die vertellen dat de eerste symthomen verminderd zicht zijn. Maar alle alle zenuwaandoeningen vallen onder de mogelijke klachten.
    oude veiligheidsbladen kloppen trouwens ook niet, de laatste geven wel degelijk een behandelings mogenlijkheid. Oude dus niet, artsen zouden allen klachten kunnen bestrijden, dus hoofdpijn? paracetemolletje er in.
    Dit is dus achterhaalt, klachten? naar de polie van het ziekenhuis, en aan het ethanolinfus.
    Laat je nooit het bos in sturen als je klachten hebt!
    edited December 2009
    Ah, behandel je methanolvergiftiging door ethanol intraveneus?
    Lig je daar beetje zat te wezen dan?
    edited December 2009
    [QUOTE=wodan;53687]Ah, behandel je methanolvergiftiging door ethanol intraveneus?
    Lig je daar beetje zat te wezen dan?

Yep ze voeren je dronken via een infuse met ethanol. Bloedwaardes worden geprikt uit je aders en slagaders!
    Misschien een beetje raar de eerste hulp is iemand een halve liter sterke drank laten drinken.
    Na dat hij weer nuchter is mag je heel lang geen drank meer gebruiken. Ook als je in het ziekenhuis behandeld bent, voolopig geen alcohol meer.
    Erste symthomen zijn geen slecht zicht maar gevoel van dronkenschap, en alle soorten van neurologische klachten die te bedenken zijn. Dus even door halen als je het hebt :-) klachten kunnen dagen na het ongeval pas op treden, en bij herhaling terug komen.
    Ik zal nog even een linkje opzoeken. Zeer verontrustend!
    edited December 2009
    linkje om je in te verdiepen.

Methanol Poisoning Overview
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    leuk eh PPO-en.

verder weeer een vreemdtalige engelstalig link.
    daar kan janmetpet niks mee,en gaat gewoondomweg biodinomaken:x

Duitsers ergeren zich aan 'sale' - Buitenland - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [buitenland]

is en blijft toch vastberaden volk.
    kunnen al die woodywoodpakkers hier met hun pappagaaien amerikaans voorbeeld nemen.

citaat eruit:
    Alleen onontwikkelde Duitsers gebruiken vaak vreemde woorden omdat ze een kleine Duitse woordenschat hebben,

das een goeie

net zoiets as: schreeuwen is toegeven van onmacht
    edited December 2009
    [QUOTE=pjotter;53694]leuk eh PPO-en.

verder weeer een vreemdtalige engelstalig link.
    daar kan janmetpet niks mee,en gaat gewoondomweg biodinomaken:x

Duitsers ergeren zich aan 'sale' - Buitenland - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [buitenland]

is en blijft toch vastberaden volk.
    kunnen al die woodywoodpakkers hier met hun pappagaaien amerikaans voorbeeld nemen.

citaat eruit:
    Alleen onontwikkelde Duitsers gebruiken vaak vreemde woorden omdat ze een kleine Duitse woordenschat hebben,

das een goeie

net zoiets as: schreeuwen is toegeven van onmacht

Pjotter gewoon met babelfish vertalen, komt het er wel niet 100% Nederlands uit, maar is goed te lezen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    mmm handig.
    bedankt
  • tdibertje PPO Burner
    edited December 2009
    Ik ben de afgelopen dagen eens creatief geweest met potjes, zbo, vloeibaar vet en biodiesel om te kijken hoe groot het verschil is tussen zbo- en vet-biodiesel.
    Ik heb enkele foto's gemaakt, met een interesant resultaat:

Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

Mvg. tdibertje
    edited December 2009
    Maar er staat niet van uitleg bij (op) de foto's...:rolleyes:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Wodan,

Hou de cursor op de foto en voila!!

Mooi verslagje bert.

Tim
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    Heel leerzaam ,toffe experimenten tdibertje.
    knap gedaan :)

grtjs carl
    edited December 2009
    [QUOTE=Tim;53720]Wodan,

Hou de cursor op de foto en voila!!

Mooi verslagje bert.

Tim

In de rechter kolom met de kleine afbeeldingskes werkt dat, thanks (op de grote foto zelf zei de hint enkel: 'Klik op de foto om te vergroten')
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    Het spul stolt inderdaad snel.
    Meer bezinken?
    edited January 2010
    [QUOTE=udo;53960]Speciaal voor Eric:

* Een 4L restje van de vorige GPO, iets van krap 12L diesel, nog zo'n beetje 17L KZO en ruim 16L XW100 in de ~50L tank van de Fox.
    * Vandaag: -7C
    * Type auto: VW Fox 1.4 TDI
    * Pomp: PPD
    * Ombouw: ja, Elsbett 1-tank
    * Electrische voorverwarming, temp? Elsbett filterverwarming, onbekend
    * Nagloeisysteem: ja, Elsbett
    * Omschrijving koude startgedrag: voorgloeien, starten, vroem
    * Rijgedrag: geen probleem; rustig warmrijden en daarna gaan

Udo heb je die wx100 al eens puur in de buitentemeratuur gezet? (dus zonder te mengen met je andere spul) Is namelijk heel belangrijk waar hij van gemaakt is. Nagelang de bron, moet je voor wx100 toch dino bijmengen, de hoeveelheid en of het helpt hangt af van de bron. onze excellent stolt ook, moeten 15 a 20 % bijmengen, die is gemaakt van vloeibaar vet. is het gemaakt van hard vet moet je het helemaal niet doen nu, wachten tot we weer ruim boven nul zitten. zet dus een pot met die handel in je schuur en kijk wat hij doet. Dan ga je bij mengen met dino tot de vlokken uit blijven. als je dan weet met welk % het goed is dan pas gaan mengen met je GPO en KZO.
    Drivertje.
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Dino was aangwezig in het mengsel en de jerrycan in de kofferbak met het pure spul bleef aardig vloeibaar.
    edited January 2010
    Udo ik moet ook even mijn vorige mail een klein beetje minder scherp maken, de stolling wordt wel minder dan get goedje waar het van is gemaakt, maar toch niet erg veel. Dat is de ervaring die wij hebben. met -4 was het massief. de tussen liggende temperaturen hebben we niet geprobeerd. met 15 % toevoeging was het te gebruiken.
    Het voordeel van de noord kop is dat het er minder koud is dan in de rest van Nederland.
    Ga eens terug met je verhaal naar het inbouw station, is dat niet het beste?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    [QUOTE=Drivertje;53969]Udo heb je die wx100 al eens puur in de buitentemeratuur gezet? (dus zonder te mengen met je andere spul) Is namelijk heel belangrijk waar hij van gemaakt is. Nagelang de bron, moet je voor wx100 toch dino bijmengen, de hoeveelheid en of het helpt hangt af van de bron. onze excellent stolt ook, moeten 15 a 20 % bijmengen, die is gemaakt van vloeibaar vet. is het gemaakt van hard vet moet je het helemaal niet doen nu, wachten tot we weer ruim boven nul zitten. zet dus een pot met die handel in je schuur en kijk wat hij doet. Dan ga je bij mengen met dino tot de vlokken uit blijven. als je dan weet met welk % het goed is dan pas gaan mengen met je GPO en KZO.
    Drivertje.

Drivertje,

XW100 is vlokbestendig tot in elk geval 0 graden. Dat komt omdat we na de productie hiervan de IBC terugkoelen tot 0 graden. Hierdoor kristaliseert het vet en zak naar de bodem. Vervolgens filteren we van bovenaf tot de vetlaag onder in het IBC zichtbaar wordt.

Het basismateriaal voor de biodieselfractie is voornamelijk kippenvet. Dit heeft als voordeel dat het al zowiezo niet erg hard is bij 0 graden, meer geleiachtig. Na het raffineren van het kippenvet naar biodiesel, en onder andere bovenstaand proces, krijg je een biodiesel die in elk geval niet vlokt tot 0 graden.

Vandaar dat CP en ik vooralsnog probleemloos rondrijden, zonder stuiterende of slecht startende motor.
    edited January 2010
    [QUOTE=smul;54017]Drivertje,

XW100 is vlokbestendig tot in elk geval 0 graden. Dat komt omdat we na de productie hiervan de IBC terugkoelen tot 0 graden. Hierdoor kristaliseert het vet en zak naar de bodem. Vervolgens filteren we van bovenaf tot de vetlaag onder in het IBC zichtbaar wordt.

Het basismateriaal voor de biodieselfractie is voornamelijk kippenvet. Dit heeft als voordeel dat het al zowiezo niet erg hard is bij 0 graden, meer geleiachtig. Na het raffineren van het kippenvet naar biodiesel, en onder andere bovenstaand proces, krijg je een biodiesel die in elk geval niet vlokt tot 0 graden.

Vandaar dat CP en ik vooralsnog probleemloos rondrijden, zonder stuiterende of slecht startende motor.

Smul je hebt het over de vetlaag onderin de IBC, ik heb het niet over vet, maar over kristalisering van het spul. Is een stolling die we ervaren, zodra de temperatuur weer terug gebracht wordt even boven 0 is de stolling ook weer weg. voor alle zekerheid mengen we nu 20 @ dino bij, en dan hebben we ook geen problemen. Hebben eerder ook geen problemen gehad, maar in de testjes bij -4 was er duidelijk een verkristalisering te zien. Voor de test hebben we 3 potjes genomen, 1 potje 100% 1 potje 5 % 1 potje 15 % dino, die met 100% stolde 100% die met 5% stolde bijna 100 % die met 15 % helemaal niet.
    Vandaar dat we nu 20 % toevoegen. We gaan er wel vanuit dat de retour ook zorgt voor een verwarming van de tankinhoud, maar just in case.
    Drivertje
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    [QUOTE=Drivertje;54029]Smul je hebt het over de vetlaag onderin de IBC, ik heb het niet over vet, maar over kristalisering van het spul. Is een stolling die we ervaren, zodra de temperatuur weer terug gebracht wordt even boven 0 is de stolling ook weer weg. voor alle zekerheid mengen we nu 20 @ dino bij, en dan hebben we ook geen problemen.

Drivertje,

De kristalisering die jij ziet is vet wat gevormd wordt bij lagere temperaturen. Bij opwarming wordt dat weer vloeibaar. :-)

Het meemengen van diesel zorgt ervoor dat vet minder snel kristaliseert.
  • monkee21 PPO Burner
    edited January 2010
    xw100 is dat geen aparte topic ?
  • Mencie PPO Newbie
    edited September 2011
    Beste mensen,
    Ik lees veel over het toevoegen van minerale diesel (dino) aan biodiesel in de winter, zelfs tot 20% om vlokken te voorkomen. Heeft iemand ervaring met het toevoegen van een ander additief?
    Zodat er procentueel veel minder toegevoegd hoeft te worden aan de biodiesel. Het toevoegen van grote percentages minerale diesel is natuurlijk niet "bio" en slecht voor mijn portomonee.
    Iemand ervaringen?

Hoor het graag!
  • NiekNiek Super Moderator
    Vlokken van biodiesel is sterk afhankelijk van het uitgangsmateriaal. Hier een lijstje van de temperatuur waarbij de olie bevroren is. Olie is bevroren als het niet meer vloeibaar is.
    Soja: - 16
    Zonnebloem: -17
    Arachide: +3
    Palmolie: +35
    Koolzaad: -10

Dat betekent ook, dat de olie boven het vriespunt wel steeds dikker wordt.
    Voor biodiesel gemaakt van deze olie gelden ongeveer dezelfde waarden. Maar: van gebruikte olie liggen de waarden voor biodiesel enkle graden hoger.
    Meestal bestaat olie uit een mengsel van verschillende oliesoorten. Frietolie is bijna altijd een mix waarin ook palmolie in voorkomt. Als je die biodiesel koud zet zal het mengsel splitsen: de zwaardere esters van palmolie bijvoorbeeld zakken uit: een grijze laag onderin je container. Onze ervaring is, dat biodiesel van arachide reeds begint te vlokken bij plus 6-7 graden.
    Wil je dus winterbiodiesel maken: gebruik alleen zonnebloem, soja of koolzaad. Of kies voor de methode koud bezinken.

Er zijn toevoegingen om het gelpunt te verlagen, dan slaan de kristallen niet neer maar blijven in oplossing. Het geheel van de oplossing wordt er wel dikker van (beneden het originele vlokpunt). Wij zijn een aantal middelen aan het testen, maar het lijkt niet veelbelovend. Aanlengen met ovbp lijkt nog het meest effectief.

Sign In or Register to comment.