Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Babington brander

kristof PPO Burner
edited March 2011 in Algemene Techniek
Hallo,

Iemand al bezig geweest met een Babington brander?
«1

Comments

  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    Hoi Kristof

    heb het als wel verschillende keren bekeken ,en is zeker een interessant principe ,veel verschillende uitvoeringen te vinden op youtube .

    grtjs carl
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    ja, ben er toevallig opgekomen. Speciaal om olie/vet te verbranden dat NIET gefilterd is.
    Eenvoudig te bouwen, en ideaal om de werkplaats op te warmen. Misschien met wat aanpassinge dat je een kleine uitvoering kunt maken die op de ketel van een centrale verwarming pas. Je zou dan de ketel in je werkplaats kunnen zetten met dan zo een grote blazer (zoals jij ook hangen hebt ) om dan de warmte mooi te verdelen.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited December 2009
    probleem is dat je met zon ding altijd een compressor moet laten draaien.

    heb liever iets met een klein pompje oid dat niet zo veel stroom gebruikt , en niet zo veel herrie maakt.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    je hebt luchtdruk nodig, maar de druk die je nodig hebt is niet zo hoog. Ik heb er ook al terug gevonden die stoom gebruiken om de verneveling tot stand te brengen. Een ander ontwerp was er 1 met een kleine 12V compressor. Dus ik vermoed dat je niet veel elektrisch vermogen nodig hebt om de luchtdruk te voorzien. Je stookolie brander die je gebruikt op je CV verbruikt ook elektrische energie om de pomp te laten draaien. bij de babington brander zal waarschijnlijk iets meer elektrisch verbruik zijn, maar je kan dan ook "dikke" brandstof verbranden zonder dat je heel fijn moet filteren en kans hebt dat je "nozle" verstopt geraakt.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Hey,

    En vervuilen zo'n kreng........

    Tim
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited December 2009
    ach..... je moet het ook niet in je huis doen maar buiten, met een ww op de cv aansluiten, en een schoorsteen van 10 meter hoog,.... niemand die iets merkt of ruikt.



    [QUOTE=Tim;53429]Hey,

    En vervuilen zo'n kreng........

    Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2009
    Aan de hand van de kleur van de vlam en de as- en roetafgifte kan je goed zien of de verbranding volledig is of niet. Volledige verbranding = weinig vervuilend.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2009
    Ik heb es wat filmpjes op joetjoep zitten kijken over de babington brander maar zie niemand die de PPO eerst voorverwarmd. Ik denk dat als je dat doet dat je een veel schonere verbranding kan bewerkstelligen.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited December 2009
    zit ook nog te denken om ipv lucht om te vernevelen lpg te nemen,.... denk dat je wel een betere verbranding zou hebben.
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    bij een volledige verbranding is het wel CO2 neutraal , wat wel een belangrijk verschil is ,tegenover die vieze dino.

    Met de juiste instalatie , confIguratie, is het zo een beetje als gpo rijden denk ik .

    grt carl
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    Heeft iemand wat piccas van zo'n brander?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    [QUOTE=udo;53462]Heeft iemand wat piccas van zo'n brander?

    babington burner - Google Afbeeldingen
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    image
    maakt veel duidelijk.

    dank!
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    ik heb ook al gelezen dat ze LPG ( propaan of butaan flesje) gebruiken ipv luchtdruk.
    De verbranding op de foto's/filmpjes die ik gezien heb lijken allemaal volledig. Dus geen zwarte rook ofzo.

    Men verwarmt ook meestal de brandstof op door de leiding rond de kop van de brander te wikkelen. Wel moet je dan oppassen bij het stilleggen van je brander, de olie in de leiding die rond de kop zit wordt dan veel te heet wat gevaarlijk kan zijn bij het terug opstarten van de brander.

    Je kan hier allerlei brandstof mee verbranden, ook motorolie en andere "vervuilende" brandstoffen. Ik zou de brander willen gebuiken om het vet ( dat ik na het filter over heb ) te verbranden. Dit princiepe zou geen last hebben van een verstopte nozzle zoals een klassieke stookolie brander. Dus het filtere hoeft niet zo fijn te zijn.
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited January 2010
    Ik heb eens een babington gebouwd met de bedoeling er de huisbrandoliebrander door te vervangen. Het is mogelijk om PPO zonder voorverwarming te verstoken. Glycerine verwarmen tot 80 graden. Het moeilijkste is de dubbelwandige vlambuis zo te dimensioneren dat geen onverbrande nevel zich in een hoek gaat ophopen. Met name de opstart vervuilt de buis. Ik ben ermee gestopt, omdat het ding zich lastig betrouwbaar liet automatiseren. Het ding brandde wel mooi, met de typische V-vormige vlam.

    Bouw een siphon brander, het best met een blauwe vlam brander als basis. Heb je nog steeds perslucht nodig, maar het brandt erg schoon en misschien
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    Bedankt voor de reactie Dutch John!
    Ik heb me ingeschreven op het Engels forum. Wel moeilijk om de juiste informatie te vinden. Ben al aan het lezen geslagen maar misschien dat je deze vraagjes van mij kunt beantwoorden zodat de puzzelstukjes sneller in elkaar vallen:
    1. gun-style oil burners, als ik het goed begrijp zijn dit de klassieke branders die men thuis gebruikt in een Centrale verwarmingsketel om het huis te verwarmen en je te voorzien van warm water MAAR dan aangepast om wvo en/of ppo te branden?
    2. Ze passen deze branders aan met een siphon nozzle en sluiten er luchtdruk op aan?
    3. Bij het gebruik van een siphon nozzle zou je minder fijn moeten filteren…?

    Heb jij al zo een brander gebouwd?
    Alvast bedankt!
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited February 2010
    heeft er iemand al wel eens met een oude verfspuit geexperimenteerd,..... lijkt mij ook wel te werken!!!

    hoef je geen olie over een knop te laten lopen.... want dat lijkt me een kliederboel te worden.
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    het voornaamste voordeel van "olie over een knop " te laten lopen is dat de "injector" niet verstopt kan geraken en je dus vuile, dikke olie/brandstof kunt gebruiken. Er zijn natuurlijk ook verschillende nadelen zoals dutchjohn hier aangeeft. Ik ben mij er nog in aan het verdiepen.
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited February 2010
    Kristof,

    Excuus voor de late reactie.

    Op alle vier jouw vragen: ja. Foto's van mijn ketel/brander staan in de photo section en het elektrisch en hydraulisch schema in de files section van altfuelfurnace. Ik heb gekozen voor een wat onconventioneel, maar gesloten lagedruksysteem, dus schoon en betrouwbaar. Het druksysteem staat een (zelfgebouwd) terugslagklepje in de nozzle toe, dat nadruppelen voorkomt. De brandplaat blijft op deze manier droog en schoon.

    De siphon nozzles zijn eigenlijk ontworpen voor kerosine, vandaar dat zij vaak getekend worden als zelfaanzuigende nozzle. Voor plakkerige olie moet het olieniveau echter boven de nozzle gebracht worden, hetgeen om een magneetklep tussen reservoir en nozzle vraagt. En nadruppelen is het gevolg. Vandaar mijn keuze voor het ingewikkelder, maar schoner gesloten systeem.

    Het sproeigat van een siphon nozzle is vrij groot, dus laten bezinken en zeven van de olie is voldoende. Om het sproeigat heen komen luchtkanaaltjes bijeen en de lucht venevelt de olie. Je hebt niet veel druk nodig, 0,8 bar is genoeg.

    Een Babington is leuk om mee te spelen, maar vrouwlief heeft een hekel aan een koud huis, dus voor de verwarming gebruiken we de betrouwbare en onderhoudsvriendelijke siphon brander.

    Groet,
    DJ
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    Hallo Dutch John,

    had ondertussen de foto's van je brander gevonden. Mooi! proffesionele setup!
    heb op het net ook een brander gevonden waar perslucht op aangesloten moet worden:
    Brander voor olie - Te koop op 2dehands.be
    zou dit een siphon brander kunnen zijn?

    je hebt een mooie setup. Heb je alles zelf gemaakt? De ketel vande CV waar je brander op zit, is dit ook een zelf gemaakte?
    Ik heb momenteel een oude buderus gietijzeren ketel waar ik WVO wil met brander. Dus een aangepaste brander met siphon nozzle ( ben nog niet zeker dat ik dit zelf kan bouwen, heb hier geen enkele kennis van ) of zo een brander kopen zoals hierboven.
    Alleen wil ik zo weinig mogelijk filteren. ( daarom het idee van een babington brander)
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited February 2010
    Kristof,

    De link laat inderdaad een siphonbrander zien. Duitse vrienden hebben deze brander geprobeerd. Geeft nogal eens een storing, omdat het een zelfaanzuiger is met het niveau onder de nozzle. Bovendien duur.

    Ik heb een oude Nordwest huisbrandoliebrander als basis gebruikt. Maar in principe kun je elke brander gebruiken, mits je de ruimte hebt om de nieuwe nozzle en houder met olie en luchtaansluitingen te plaatsen.
    Het is een heel geprul geweest voordat ik het doorhad en het goed werkte. Met name het voorkomen van nadruppelen was lastig. Later kwam nog de ketelaanpassing. En toen het vroor, bleek een tweede pomp nodig als opvoerpomp. De brander drinkt nu uit een soort dagtank, die volgehouden wordt met de aparte pomp, bediend door twee vlotters. Het onderhoud is nu beperkt tot het stofzuigen van de vlamplaat, elke 14 dagen. Een werkje van 20 seconden. Ketel reinigen
  • monkee21 PPO Burner
    edited February 2010
    [QUOTE=pieterbell0001;53427]probleem is dat je met zon ding altijd een compressor moet laten draaien.

    heb liever iets met een klein pompje oid dat niet zo veel stroom gebruikt , en niet zo veel herrie maakt.

    Eeen compressor van een gewone koelkast zal de klus ook wel klaren zeker.
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    Hallo Dutch John,

    bedankt voor de toeliching!
    Inderdaad duur. Als ik het aanzuigvat met olie/vet boven het niveau van de brander zou brengen zou dit beter resultaat geven? Ik ga je advies en ervaring volgen en niet gaan voor de babington brander. Dit leek mij nog een doenbaar "project" door de eenvoud van de werking.
    Een siphon brander zelf bouwen zie ik op het moment niet zitten. Heb op dit gebied helemaal geen ervaring en heb dan ook schrik om het "kot in brand" te steken.
    Ik heb een oude gietijzeren buderus ketel die ik hier voor wil gebruiken. Is altijd van een mazoutbrander voorzien ( weet het merk wel niet meer) Rondom de ketel plaats genoeg.
    De oude gietijzeren buderus ketel is vervangen geweest door een moderne "blauw vlam" buderus ketel met boiler. ik wil de twee ketels in serie/parallel plaatsen.

    ik had ergens nog een chineese brander gevonden voor de helft van de prijs van de duitse. Vind de link niet direct terug, en ik weet ook niet wat ik van kwaliteit mag verwachten.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2010
    dutch John je hebt en pb
    drivertje
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited February 2010
    [QUOTE=kristof;54736]
    Als ik het aanzuigvat met olie/vet boven het niveau van de brander zou brengen zou dit beter resultaat geven?

    Da's toch zonde. Eerst een dure brander kopen en die zelf gaan verbouwen?! Waarbij altijd het risiko blijft bestaan dat de ketel niet geschikt is, of dat de betrouwbaarheid gewoon tegenvalt. Niveau omhoog betekent een magneetklep ertussen. Op een plek waar je hem niet wilt hebben: in de olie van 160 graden. Dat overleeft er bijna geeneen.

    Dan beter zelf bouwen. Met een machinedump in de buurt hoeft een omgebouwde brander geen 200 euro te kosten. Kost wel veel tijd. Zeker de laatste 20% fijnheden en afwerking kosten 80% van de tijd.

    Groet,
    DJ
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    ik had begrepen dat de brander een zelfaanzuigende pomp had die dan naar een elektrisch voorverwarmings vatje pompte. De aanvoer naar deze pomp zou ik dan iets hoger dan de pomp zelf zetten. Ik zou een vat van 200 liter frituurvet willen opwarmen via het warm water van de verwarming zodat het goed door de filter kan en zo naar de brander. Het water van de verwarming komt op een 80°C ongeveer? dus het vet zal ook maar tot deze temperatuur opgewarmt worden en deze temperatuur kan een magneetklep toch aan?

    Hoe kan ik weten ofdat de ketel geschikt is of niet? Bedoel je dat de dure brander misschien er niet op past? ( opening van de ketel te klein of te groot?)
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited February 2010
    Kristof,

    Het kleine voorraadvat is open. het niveau wordt volgens mij bewaakt door een vlotter. Ik meen dat de verwarmingsthermostaat tot maximaal 120 graden gaat, te weinig voor afgewerkt frituurvet. Deze branders zijn oorspronkelijk gemaakt voor afgewerkte motorolie, vandaar die lage temperatuur. De meeste magneetkleppen kunnen 80 graden wel hebben, maar de rubber afdichting wordt snel hard. Je zult dan iets anders moeten verzinnen.

    Als de verkoper meent dat PPO het ook goed doet, neem dan een monstertje mee en vraag om een demonstratie. Heb je gelijk een idee van vlamlengte. De vlamlengte kan een probleem zijn.

    Als je Duits redelijk is: vraag
  • kristof PPO Burner
    edited February 2010
    Hallo Dutch John,

    misschien een stomme vraag, maar waarom is 120 °C te weinig voor frituurvet? Bij 80 °C is frituurvet toch al vloeibaar? Is het dan niet vloeibaar genoeg voor de brander?

    mijn duits is alles behalve goed :-s maar ik zal aan mijn schoonmoeder eens vragen ofdat die in duits eens een "berichtje" kan maken. zij is wel goed in duits.

    Okonrad verkoopt omgebouwde branders?

    nogmaals bedankt voor de reactie!
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited February 2010
    Kristof,

    Frietvet brandt bij 120 graden. Maar bij 180 graden brandt het beter.
  • kristof PPO Burner
    edited April 2010
    Hallo Dutch John,
    Wegens drukte heeft het project (weeral) stil gelegen. Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited April 2010
    Tsja, dat is een huisbrandoliebrander met een siphon nozzle en een frietpan erlangs. Zoiets hoeft geen honderd euro aan materialen te kosten als je het zelf in elkaar knutselt.
    Grote vraag blijft of het betrouwbaar genoeg is. En dan vindt ik die Chinees een dure gok.

    Probleem bij die brander blijft de afstand tussen nozzle en warme voorraadbak. Het duurt even voordat warme olie bij de nozzle is. Het beste is een voorverwarmer, ge
  • kristof PPO Burner
    edited April 2010
    "afstand tussen nozzle en warme voorraadbak"

    daar had ik nog niet aan gedacht. Deze zou dan ook 180°C moeten zijn?
    Ik weet niet hoe het in de brander eruit ziet of hoe de Duitsers de nozzle opwarmen. Zou het eventueel gaan door de leiding naar de nozzle te verwarmen met tracing? Misschien een vertraging inbouwen zodat eerst de tracing wordt aangestuurd om de leiding naar de nozzle op te warmen en als deze een voldoende temperatuur heeft pas de brander laten starten? Ik heb nog geen idee hoe snel dit zou opgewarmd zijn. Ik heb hier nog industriële tracing liggen op 220V.
    alvast bedankt!
  • kristof PPO Burner
    edited April 2010
    nog een idee waar ik op zat de denken. Gewoon om alle mogelijkheden te bekijken, maar zou het, zoals we nu doen in onze PPO wagens, ook mogelijk zijn om over te schakelen naar mazout als we de brander gaan stil leggen? Dus brander start op mazout, dus kan dan gemakkelijk ontsteken. Iets daarna komt er dan PPO als brandstof om de brander verder te laten branden op plantaardige olie. Ketel en huis wordt opgewarmt, tot... 80°C? Daarna springt de brander af, dus je laat op 75°C ipv ppo terug mazout naar de brander pompen.

    Dit zou misschien ook mogelijk zijn om dan wel een babingtonbrander te bouwen? Als ik het goed begrepen had was het vooral het opstarten van de babington brander dat moeilijk was?
    Zou dit een mogelijkheid zijn, of zeg je nee, dit is toch nog niet haalbaar. Blijf bij de siphon brander?
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited April 2010
    Een siphonbrander reageert nogal gevoelig op een andere brandstof. Viscositeit een beetje lager en de vlam wordt tweemaal zo lang. Atmosferisch vernevelen is wat anders dan onder hoge druk inspuiten en gecomprimeerd verbranden. Een dieselmotor is veel vergevingsgezinder dan een brander.

    Het kritieke bij een Bab is de olienevel die neerslaat in dode hoeken door turbulente wervelingen. Met roet wordt dat een brei.

    Natuurlijk is alles mogelijk. Maar je moet gewoon beginnen met een oude mazoutbrander en een siphon nozzle. Je kunt de meest geavanceerde techniek bedenken, maar de praktijk is de beste leermeester. Bovendien is het genoegen om voor honderd euro zelf iets werkends te bouwen tienmaal groter dan iets van 1000 euro te kopen dat klaar is. En misschien niet eens zo goed werkt.

    Groet,
    DJ
  • kristof PPO Burner
    edited July 2010
    [QUOTE=Dutch John;54717]Kristof,

    Altijd klein dimensioneren. Zorg voor lange brandtijden. Een korte brandtijd (korter dan 5 minuten) resulteert altijd in een matig schone brandkamer, omdat het tijd nodig heeft om op te warmen. Storingen treden altijd op tijdens de start. Dus je wilt zo weinig mogelijk starts.


    Hallo Dutch John, wat bedoel je met lange brandtijden? 10 min? Kan je de brander ook "langer" laten branden? Stel dat je een reservoir (buffer vat ) met water wilt opwarmen, kan je dan de brander bv een uur laten draaien? Zijn stookolie branders voorzien van een veiligheid dat ze niet blijven branden? stel dat de thermostaat van de ketel stuk is, zal de brander dan blijven branden?
  • goebeziggoebezig PPO Wannabe
    edited July 2010
    [QUOTE=kristof;56891]Hallo Dutch John, wat bedoel je met lange brandtijden? 10 min? Kan je de brander ook "langer" laten branden? Stel dat je een reservoir (buffer vat ) met water wilt opwarmen, kan je dan de brander bv een uur laten draaien? Zijn stookolie branders voorzien van een veiligheid dat ze niet blijven branden? stel dat de thermostaat van de ketel stuk is, zal de brander dan blijven branden?

    Als de thermostaat stuk,heb je normaal gezien nog altijd een veiligheidsaquastaat,die dan de brander zal stilleggen.
    Een brander zal het beste branden als alles lekker warm is,vergelijk het met je auto,
    dus als je enkel korte stukken rijdt ,zal je motor ook niet zo proper blijven,enkel bij lange ritten zal alles mooi schoonbranden.
  • kristof PPO Burner
    edited August 2010
    een update,
    heb eindelijk een brander gevonden. Het is dan toch een babington brander geworden van airtronic. De eerste testen gingen al goed. Brander gewoon buiten op de grond gezet en opgestart met dino. Daarna PPO bijgevoegd en eigenlijk niets te merken aan het opstarten of branden/vlam. Daarna wat frituurvet genomen. Opgewarmt met een pan tot 50°C, door een 1µ filter gegoten en terug laten stollen. De dag daarna terug opgewarmt in de pan op eengasvuurtje tot 50 °C. Brander gestart en het voeibaar vet laten aanzuigen. Weer geen verandering, brander brand goed zonder rook. Voor het uitzetten terug even wat dino laten opzuigen zodat het vet volledig verbrand is en er geen resten meer in de sump zitten.

    Heb dan ook eens de oude "mazoutbrander" genomen. terug op de grond gezet buiten en gestart op dino. Aanzuigleiding en retour in een glazen potje laten uitkomen. Daarna bij de dino wat ppo gedaan. Nu bij de mazoutbrander was er wel een duidelijk verschil. Er was een duidelijke verandering merkbaar in de vlamlengte.

    Volgende stap is nu een tweede ketel aan te sluiten op mijn CV. ik ga deze in serie aansluiten met mijn bestaande mazoutketel zodat deze bij een defect of probleem het kan overnemen.

    Als de ketel geïnstalleerd is terug verder testen. Ondertussen nog een filter maken met serpentine om via het water van de cv het vet op te warmen.
    Kijken hoe dit allemaal werkt. Daarna automatiseren zodat ik mijn huis op mijn afval frituurvet kan verwarmen.
  • kristof PPO Burner
    edited November 2010
    Ondertussen is een tweede gietijzeren ketel in serie gezet met mijn blauwe vlam buderus mazoutketel. Eergisteren middag de Babington brander aangesloten op de ketel en laten opstarten op gefilterede gpo ( dezelfde die ik in mijn wagen giet ). Alles ging goed. Brander start mooi op. Brande gedurende 10 min en sloeg dan weer uit als de ketel 70 °C was. Eergisteren avond de brander even van de ketel gedemonteerd om te kijken ofdat er geen brandstof “brij” in de ketel te zien was. Alles inorde dus brander terug gemonteerd. Gisteren avond kwam ik thuis, babington in “noodstop”. Mijn bus GPO was half leeg, dus ik dacht dat misschien de aanzuigleiding boven het niveau gekomen was waardoor hij dus geen brandstof meer kon aanzuigen. Aanzuigslang mooi in de brandstof gestoken. Brander terug laten opstarten. Maar wilde niet ontsteken. Misschien nog lucht in de aanzuig pomp. Dus een paar keer opnieuw geprobeerd. Niets.
    Brander gedemonteerd van de ketel. Deze was helemaal “nat” binnen in de brandbuis.:

    image



    Ook zag je duidelijk een zwarte “koek” ( zie foto ) rond de ontsteking zitten. Dus geen ontsteking maar wel verneveling.
    Ik heb dan de voorkant van de brander gedemonteerd en proper gemaakt. Daarna op de werktafel terug opgestart en hij brande terug. Na enkele seconden terug stil gezet en toen zag je terug dat de binnenkant van de buis vettig was. Dus mijn vermoeden is dat de GPO nog te “dik” is om een mooie verneveling te maken. Wel genoeg om op te starten. Maar bij elke opstart wordt de buis binnenkant “nat” dus ook de ontsteking. Na verloop van tijd “koekt “ de olie aan waardoor de ontsteking niet meer kan plaatsvinden. Heb dan terug de brander opgestart met stookolie (mazout) en na het stilleggen was er geen nattigheid te bespeuren. Straks eens proberen om de GPO op te warmen tot 50°C en zien ofdat dan het probleem blijft of niet. Bij 50°C is de gpo al aanzienlijk “dunner”.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    Ik zou mijn GPO +90° Celcius proberen hebben, dan pas ga je volledige verbranding krijgen.
    Zeker in het begin heeft je brandhuis nog koud, logisch dat de GPO erop neerslaat
    en niet wegbrandt maar blijft plakken.
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited November 2010
    [QUOTE=kristof;58567]
    Brander gedemonteerd van de ketel. Deze was helemaal “nat” binnen in de brandbuis.

    Ook zag je duidelijk een zwarte “koek” ( zie foto ) rond de ontsteking zitten.

    Kristof,

    Allereerst gefeliciteerd met het vinden van een echter Airtronic. Ben er zuinig op. Maar ik lees dat je exact dezelfde problemen hebt als ik met mijn eigenbouw Bab had. Een natte brandbuis (die overigens weer schoon brandt) en koolvorming op het grensgebied van heet en wat koeler. Die koolvorming is het grote probleem, want het hoopt steeds verder op. Waarom een Babington het op diesel of mazout wel goed doet, ligt volgens mij aan de "plakkerigheid" van PPO. Ook al verhit je het tot dezelfde viscositeit, het probleem blijft. Andere reden zou kunnen zijn dat PPO gewoon wat minder gretig brandt, vergeleken met diesel. Feit is dat de vlam in geval van diesel of mazout altijd korter aan de nozzle geplakt zit dan andere olieën. Bij dikke olie is dat niet het geval, dus een klein deel van de nevel tussen nozzle opening en vlamwortel kan zijwaarts (of achterwaarts!) ontsnappen.

    Ik vind dit een nadeel van Babingtons. En het is niet op te lossen. Dikke olie vernevelen en stoken kan alleen schoon door te spuiten in een relatief grote ruimte met wanden die weer schoon kunnen branden. Dus van dunwandig rvs of van chamotte. Brandtijden van minimaal 10 minuten zijn nodig en bij heel kleine brandertjes aan grote ketels misschien nog wel langer.

    Bouw een sifon brander, waarbij de nozzle door de vlamplaat steekt, zodat de laatste droog blijft. De vlam brandt in een dunwandige rvs buis met doorsnede 150-250 mm. De buis vangt onverbrande nevel en brandt na een paar minuten schoon. De vlam brandt altijd richting een chamotte plaat om een enkele onverbrande druppel tijdens de opstart te vangen, absorberen en later weg te branden.

    Babington: elke 100 starts een storing, maar waarschijnlijker elke 10 starts. Sifonbrander: elke 10.000 starts een storing. De start is het enige kritische punt bij een brander.

    Groet,
    DJ
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Hoi Kristof en DJ,

    Mijn 2 centen.

    Allereerst zou ik ipv GPO, koolzaadolie gebruiken.
    Dit om te voorkomen dat het probleem met vet te maken zou kunnen hebben.
    Wat ook kan is de GPO langer laten bezinken (maanden) maar bij mij (de flesjes voor het raam) begint het vet weer op te lossen omdat mijn verwarming aan gegaan is :(.

    En het 2e wat me is op gevallen is dat als je bij dino, 10% GPO bijvoegd dat je al een heleboel eigenschappen van PPO mee krijgt.
    Nu wil ik het omdraaien.
    Als jij bij jou PPO, 10% dino toevoegd, dan kan je misschien een heleboel van het 'plak'-probleem oplossen. Peus had van die leuke grafiekjes, maar ik geloof niet dat deze erbij stonden (90/10 en 10/90).

    Herman
    300SD
    250D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2010
    Ik heb weinig verstand van deze branders dus ga ik even uit de heup schieten hier.

    Lijkt er op dat de temperatuur van het brandbuis te laag is en dat daarop de PPO condenseerd. Wat als je nu, zeg iets van 10%, benzine bij de GPO doet om de plaatselijke temperatuur omhoog te krijgen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    Veiliger zou volgens mij White Spirit zijn of kerosine, benzine is volgens mij gevaarlijk vluchtig als er iets mis zou gaan...
  • kristof PPO Burner
    edited November 2010
    Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.
    @ wodan
    Ik weet niet ofdat de babington GPO van 90° verdraagt. De brander bestaat uit een membraampomp die de brandstof over de babington bol pompt. 90° zou misschien te hoog zijn.
    @ DJ
    Ik ben per toeval op de babington brander uitgekomen. Heb hem dan dadelijk gekocht. Heeft nu een tijdje geduurd eerdat ik mijn tweede gietijzeren buderus aangesloten had op mijn CV. Bij de eerste test heb ik dus ongeveer een 24h de brander laten brander op enkel GPO. Niet verwarmd. De test starte ’s middags. Heel de dag is de woning verwarmt geweest tot ongeveer 22°C. Vanaf 21h tot 5h is hij overgesprongen naar nacht stand, dwz 17°C. Hij heeft dan nog goed gebrand tot iets na 12h. Daarna is hij in nood gegaan en heb ik de foto van hierboven getrokken. De brander stond ingesteld zoals ze in de manual aangeven. Zoals op de foto te zien is is er enkel koolvormig aan het begin van de brander. En dan vooral rond de ontsteking.
    Bij de tweede test gisteren heb ik een vat genomen met daar een mengeling van 50% olie-50% mazout. In de brandstof zit een serpentine die alles op 50°C houd.
    De brandstof is dus al warm voor hij door de brander wordt aangezogen. (De Babington heeft geen retour maar een sump. Dus daar koelt de brandstof terug af. Binnen enkele dagen ontvang ik mijn tracing kabel die ik besteld heb. Deze ga ik rond de leiding doen, juist voordat de brandstof over de babington bol gepompt wordt. ) Ik heb nu de instellingen iets verandert, ik heb de brandstof toevoer iets minder gezet en de lucht ook een standje minder. Hierdoor was de vlam “iets” langer. Gisteren avond de brander om 17h terug in werking gezet. De brander heeft goed gewerkt tot deze morgent. Hij heeft dus nu maar 12h gewerkt voordat hij in nood ging. Volgende foto zie je weer dat er koek rond de ontsteking hangt. Maar nu ook vooraan de buis. Dus ik denk dat de afstelling nog niet goed is en dus te weinig lucht waardoor er meer roet is?

    image

    @DJ
    Mijn buderus ketel is maar iets van een 40 cm diep. Zou hier een siphon brander op passen? Is de vlam niet te lang zodat ze de achterkant van de ketel stuk brand? Heb je per toeval een link waar je jouw onderdelen gehaald heb zoals de siphon nozzle…?
    @ pena
    Ja de grafiek van Pneus had ik al bekeken. Mengelingen staan er niet tussen, wel 50%dino-50% zonnebloemolie. Deze grafiek kwam al dicht in de buurt van de vicsociteit van dino. Daarom dat ik deze test uitvoerde. Ik had dan ook “betere” resultaten verwacht. Daarom denk ik dat de afstelling van de brander nog niet goed staat.
    Ik heb twee instellingen op de brander. De hoeveelheid brandstof die over de babington bol wordt gepompt en de hoeveelheid lucht die door de ventilator rond de brandbuis wordt geblazen. De luchtdruk die door de opening van de babington bol wordt geblazen kan ik niet regelen.
    Als ik tijdens het brander de lucht meer of minder zet zie je de vlam langer of korter worden. Het is me niet echt duidelijk maar als de vlam langer is dan wil dit toch zeggen dat de ventilator meer blaast, dus meer zuurstof? Bij het op (wat ik denk) max te zetten krijgt de vlam zelf op het uiteinde de neiging om “omhoog” te gaan. Hetzelfde wat je krijgt bij zo een gasbrandertje wanneer je deze aangsteekt.

    image

    Vandaag dus de brandstoftoevoer iets verminderd en de lucht toevoer hetzelfde laten staan. Ik ga de brander laten werken en morgen eens kijken wat voor roetaanslag er is. Of weet iemand een andere manier om de brander af te regelen?
    Alvast bedankt!
  • kristof PPO Burner
    edited November 2010
    Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.
    @ wodan
    Ik weet niet ofdat de babington GPO van 90° verdraagt. De brander bestaat uit een membraampomp die de brandstof over de babington bol pompt. 90° zou misschien te hoog zijn waardoor de pomp snel zou stuk gaan?
    @ DJ
    Ik ben per toeval op de babington brander uitgekomen. Heb hem dan dadelijk gekocht. Heeft nu een tijdje geduurd eerdat ik mijn tweede gietijzeren buderus aangesloten had op mijn CV. Bij de eerste test heb ik dus ongeveer een 24h de brander laten brander op enkel GPO. Niet verwarmd. De test starte ’s middags. Heel de dag is de woning verwarmt geweest tot ongeveer 22°C. Vanaf 21h tot 5h is hij overgesprongen naar nacht stand, dwz 17°C. Hij heeft dan nog goed gebrand tot iets na 12h. Daarna is hij in nood gegaan en heb ik de foto van hierboven getrokken. De brander stond ingesteld zoals ze in de manual aangeven. Zoals op de foto te zien is is er enkel koolvormig aan het begin van de brander. En dan vooral rond de ontsteking.
    Bij de tweede test gisteren heb ik een vat genomen met daar een mengeling van 50% olie-50% mazout. In de brandstof zit een serpentine die alles op 50°C houd.
    De brandstof is dus al warm voor hij door de brander wordt aangezogen. (De Babington heeft geen retour maar een sump. Dus daar koelt de brandstof terug af. Binnen enkele dagen ontvang ik mijn tracing kabel die ik besteld heb. Deze ga ik rond de leiding doen, juist voordat de brandstof over de babington bol gepompt wordt. ) Ik heb nu de instellingen iets verandert, ik heb de brandstof toevoer iets minder gezet en de lucht ook een standje minder. Hierdoor was de vlam “iets” langer. Gisteren avond de brander om 17h terug in werking gezet. De brander heeft goed gewerkt tot deze morgent. Hij heeft dus nu maar 12h gewerkt voordat hij in nood ging. Volgende foto zie je weer dat er koek rond de ontsteking hangt. Maar nu ook vooraan de buis. Dus ik denk dat de afstelling nog niet goed is en dus te weinig lucht waardoor er meer roet is?
    image

    @DJ
    Mijn buderus ketel is maar iets van een 40 cm diep. Zou hier een siphon brander op passen? Is de vlam niet te lang zodat ze de achterkant van de ketel stuk brand? Heb je per toeval een link waar je jouw onderdelen gehaald heb zoals de siphon nozzle…?
    @ pena
    Ja de grafiek van Pneus had ik al bekeken. Mengelingen staan er niet tussen, wel 50%dino-50% zonnebloemolie. Deze grafiek kwam al dicht in de buurt van de vicsociteit van dino. Daarom dat ik deze test uitvoerde. De bedoeling is om na de tests, indien mogelijk, op frituurvet te branden. Dus dit op te warmen tot 50°C. Maar ik weet dus niet ofdat het mogelijk is met de babington. Ik had dan ook “betere” resultaten verwacht met de mengeling mazout-GPO. Daarom denk ik dat de afstelling van de brander nog niet goed staat.
    Ik heb twee instellingen op de brander. De hoeveelheid brandstof die over de babington bol wordt gepompt en de hoeveelheid lucht die door de ventilator rond de brandbuis wordt geblazen. De luchtdruk die door de opening van de babington bol wordt geblazen kan ik niet regelen.
    Als ik tijdens het brander de lucht meer of minder zet zie je de vlam langer of korter worden. Het is me niet echt duidelijk maar als de vlam langer is dan wil dit toch zeggen dat de ventilator meer blaast, dus meer zuurstof? Bij het op (wat ik denk) max te zetten krijgt de vlam zelf op het uiteinde de neiging om “omhoog” te gaan. Hetzelfde wat je krijgt bij zo een gasbrandertje wanneer je deze aangsteekt.

    image

    Vandaag dus de brandstoftoevoer iets verminderd en de lucht toevoer hetzelfde laten staan. Ik ga de brander laten werken en morgen eens kijken wat voor roetaanslag er is. Of weet iemand een andere manier om de brander af te snel af te regelen? Er is geen rook te zien, dus de verbranding lijkt inorde...
    Alvast bedankt!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Hoi Kristof,

    Ik blijf nog even bij de zelfde idee-tje.
    Ik zou uit willen sluiten dat vet een probleem zou kunnen zijn.
    Dus ipv GPO, KZO of ZBO (al was het alleen maar voor de test :)).

    Je hebt nu 50/50 gebuikt. Dus het probleem is niet opgelost door de viscociteit redelijk/goed te krijgen.
    Het is dus meer de 'plakkerigheid'.
    Er zijn nog meer bijvoegingen die dit misschien kunnen oplossen.
    Zie de 1-tank mix verhoudingen per maand.
    Een voorbeeld is olie van Boer Peter, misschien helpt dit beter tegen de 'plakkerigheid'.

    Succes.

    Herman
    300SD
    250D
  • kristof PPO Burner
    edited November 2010
    Vandaag mijn nonkel laten langskomen. Die heeft wat meer verstand van branders en zei dat de vlam niet juist was en dus de afstelling niet klopte. Hij heeft ook zo een toestel om mazoutbranders te meten. Links zie je de meting op de babington brander. Rechts de meting op de mazoutbrander die in serie staat met de babington ketel. Deze mazoutbrander is een “blauw vlam brander” van Buderus:

    image

    Het meettoestel is ingesteld op “olie”. D.w.z. voor stookolie/mazout. Dus ofdat de metingen 100% kloppen weet ik niet ( plantaardige olie stond er niet tussen ;-) ) maar het geeft toch al een goede indicatie. Ik heb nu de brander zo laten staan en ga kijken hoe hij op deze instelling reageert.

    Ik zie dat het rendemet van de ketel/brander goed is. Maar de rest van de metingen zeggen mij weinig. Bij een benzine wagen moet de Lambda waarde altijd rond de 1 zitten om een ideale verbranding te hebben. Maar ik weet niet wat dit moet zijn bij een diesel motor, laat staan bij een brander.
    Misschien iemand die de metingen kunnen verklaren/uitleggen?
    alvast bedankt
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited November 2010
    Hallo Kristof,

    Hier een handleiding van de Airtronic:
    http://www.babingtontechnology.com/PDF%20Files/TRHS%20Tech%20Manual%20Final%20Low_Res%20Print%2015%20Nov%2005.pdf
    Het is in het Yankeenees, maar dat is al wat ik voor je heb.

    40 cm is krap, maar met een andere vlamhouder (lamellen) kan de vlam ingekort worden. Hij wordt dan wel breed en "bossig". Of een verlenging aan de ketel bouwen, zodat de brander en de deur opschuiven. Is wel tricky, want de verlenging moet je van binnenuit zeer goed isoleren. Ik heb gebouwd met verlenging, een dunwandige buis in deze verlenging en de originele vlamhouder. Lange smalle vlam, maar weinig zijwaartse onverbrande nevel. Elke 14 dagen met een stofzuiger het roet van de vlamhouder zuigen. Belangrijk is dat de vlamhouder zelfs niet een klein beetje nat wordt, want dat koekt aan of geeft een smeerzooi op de bodem van de ketel.

    Nozzle en houder heb ik hier besteld: http://www.swm.nl/Profiel.htm

    De Duitsers en Oostenrijkers hebben mijn advies om een blauwe vlam brander om te bouwen naar sifon met succes opgevolgd. Je zou daarvoor moeten zoeken op de FMSO en FMPO forums.
  • kristof PPO Burner
    edited November 2010
    Hallo DJ,
    Bedankt voor de link.
    Ik had de handleiding al. Staat weinig in over het afregelen van de brander. Enkel de instelling voor jetfuel/kerozine. Men verteld dat je moet afregelen op het zicht/gevoel.
  • Dutch John PPO Wannabe
    edited November 2010
    Kristof,

    Ik denk dat op de lange duur de rubber of kunststof in een membraanpomp verhardt. Er zijn twee andere manieren om olie te doseren: vrije val en smoring van de originele pomp. Vrije val opbrengst regel je met de hoogte van het niveau. Smoren van de originele pomp doe je door de druk terug te brengen en een restrictie aan te brengen. De laatste is temperatuurafhankelijk, dus er zit wat variatie in de vlamlengte. Het voordeel is dat het een gesloten systeem is. Veilig en geen knoeizooi. Bovendien kun je een terugslagklepje aanbrengen in de nozzle om nadruppelen te voorkomen. Voordeel van het zwaartekrachtsysteem is de eenvoud.

    Groet,
    DJ
Sign In or Register to comment.