Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

te warme ppo schadelijk voor IP?

kristof PPO Burner
edited December 2009 in Algemene Techniek
In het topic van easy rider lees ik dat de BMW een temperatuur sensor heeft in de IP om de temperatuur hierin te meten. Als deze boven de 85°C komt gaat de computer in foutmode.
http://www.ppo.nu/forum/f50/bmw-525-tds-1095/index61.html

ER verteld dat de beveiliging dient om de elektronica in de pomp te beschermen.
Nu is mijn vraag ofdat de "hoge" temperatuur van de ppo ( 90°C) ook belastend is voor de mechanische onderdelen in de pomp? Hoge temperaturen maakt metalen onderdelen toch zwakker? Ook lijkt mij dat er meer kans is op lekkage. Ik herriner mij dat mij ook verteld is dat de dino in de IP een smerende en koelende functie heeft. Daarom deze verwarring.
Ik weet dat bij de moderne Commen rail diesels er zelf een warmte wisselaar zit in de retourleiding om de diesel te koelen. soms werd de temp. zo hoog dat de kunstoffen brandstoftank begon te smelten. Bij een IP zitten er meer bewegende delen in dus zou de hoge temperatuur niet voor problemen kunnen zorgen?

Hebben anderen al problemen gehad met de IP omdat de olie te warm is? Misschien kan Nero even uitleggen waarom warme PPO niet/wel belastend is voor de IP.

Alvast bedankt!

Comments

  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    [QUOTE=kristof;53295]... de "hoge" temperatuur van de ppo ....

    Het is wel leuk dat aan de ene kant je voorzichtig moet zijn met het verwarmen (een te hoge temperatuur) ......

    [QUOTE=kristof;53295]... bij de moderne Commen rail diesels er zelf een warmte wisselaar zit in de retourleiding om de diesel te koelen......

    ..... en aan de andere kant met het koelen (een te hoge temperatuur)...

    En dat met het zelfde water, rara :confused:.

    Dat moet toch simpeler kunnen.

    Herman
    300SD
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited December 2009
    die koeler bestaat meerstal uit een lucht koeler, geen koelwater.
    en gaat dus teruch richting omgevings temp.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Copyleft Man@work

    image
  • goebeziggoebezig PPO Wannabe
    edited December 2009
    bij mijn toyota avensis ,heb ik overlaatst ook een vettig stekkertje opgemerkt aan mijn brandstofpomp,helemaal onderaan de pomp zit een stekker,zou iets van aansturing vervroeging moeten zijn ,kan ik terugvinden op "auto data manual"
    zal zo blijven want ik heb er geen hinder van,
    en kan er ook langs geen kanten aan om het eens los te draaien ,
    wie weet wat er dan misschien wel zou uitkomen,
    misschien wel wat veren en plunjers die je er niet meer terug inkrijgt
    zonder volledige demontage van de pomp.
    dus dat risico pak ik voorlopig nog niet,
    dus die dichting is ook stilaan aan het verduren.
    hoogstwaarschijnlijk wel iets mee de temperatuur te maken,
    loopt in de zomer gemakkelijk tot 95 graden op,bij stadsverkeer ,en onvoldoende rijwind,
    moest er een nbr dichting achterzitten dan zal deze zijn beste tijd dan wel gehad hebben.
    :)
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    lange termijn geheugen werkt nog prima
    http://www.ppo.nu/forum/f45/vastlopen-van-pomp-335/

    (uhh Nero heeft alle antwoorden al gegeven):rolleyes:
    toch maar goed dat (ik) die ouwe zeur(zemelpuut) blijft inloggen.
    bespaart weer een hoop geneuzel dat al is behandeld

    biedewee: link is wel gedateerd.( 1ste generatie pp0-ers)
    zou nu best anders kunnen zijn

    [QUOTE=kristof;53295]. Ik herriner mij dat mij ook verteld is dat de dino in de IP een smerende en koelende functie heeft. !

    zal ik je zeker weten nooit verteld hebben.
    tis andersom: ppo smeert de pomp)dino is schraal(

    eigen ervaring is:dat een meganische pomp van mn 1tse vw golf regelmatig 90 tot 100 graden te verduren heeft gehad.
    nooit problemen mee gehad.

    whahaa: had ding nie moetendoen naar export, maar laten reviseren.
    maar javrdmme vanachterafkiekiekoeindekont
    \
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    [QUOTE=goebezig;53304]bij mijn toyota avensis ,heb ik overlaatst ook een vettig stekkertje opgemerkt aan mijn brandstofpomp,helemaal onderaan de pomp zit een stekker,zou iets van aansturing vervroeging moeten zijn ,kan ik terugvinden op "auto data manual"
    zal zo blijven want ik heb er geen hinder van,
    en kan er ook langs geen kanten aan om het eens los te draaien ,
    wie weet wat er dan misschien wel zou uitkomen,
    misschien wel wat veren en plunjers die je er niet meer terug inkrijgt
    zonder volledige demontage van de pomp.
    dus dat risico pak ik voorlopig nog niet,
    dus die dichting is ook stilaan aan het verduren.
    hoogstwaarschijnlijk wel iets mee de temperatuur te maken,
    loopt in de zomer gemakkelijk tot 95 graden op,bij stadsverkeer ,en onvoldoende rijwind,
    moest er een nbr dichting achterzitten dan zal deze zijn beste tijd dan wel gehad hebben.
    :)

    om trend van onnodig lange quoten van laatse tijd voort te zetten.

    die staat.

    verder: hoezo heeft dit relatie met onderwerp
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    @ Pjotter
    Dank je voor de link, ik had het forum al afgezocht maar niets gevonden. Het is niet dat hier op het forum mij verteld is geweest dat dino de ip smeert en koelt, maar ik denk dat ik het in school vroeger is gehoord heb. Is het zo dat PPO een beter smerende functie heeft dan dino? Het voelt wel “vettiger” aan, maar smeert het daarom ook beter?

    @ Tim (& PPO-systems), dank je voor de foto, ik bedoelde inderdaad een gewone luchtgekoelde ww.

    Volgens de link van een oude post hier op het forum verteld nero dus dat je best een PPO temperatuur hebt tussen de 80-90°C. Als je met de ww de PPO opwarmt, kan deze al sowieso oplopen tot 90°C ( bedrijfstemperatuur koelwater motor). Door de interne bewegende delen ( wrijving en drukken) kan dus de temperatuur van de ppo in de IP nog oplopen wat zou kunnen resulteren in gripperen/vastlopen.
    Zijn er PPO’ers, buiten ER, die de aanvoer van PPO naar de IP “regelen” om deze tussen de 80 en 90°C te houden?
    Alvast bedankt!
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    volgens Nero geeft 2 liter PPO op een volle tank al de positieve smering.

    brandstof wordt alleen heter dan 90 graden in de zomer en dan of in een file te belanden,of door flink door te gassen in hoge toeren dus zodat de wrijvende werking de temp doet stijgen
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    [QUOTE=kristof;53328]Zijn er PPO’ers, buiten ER, die de aanvoer van PPO naar de IP “regelen”
    Ja ik; ik wil hem onder de 80° houden.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2009
    Ik onder de 85C. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat die gasten bij de Bayerische Motoren Werke er meer verstand van hebben als ik.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Hoe regel jij je systeem carlo om je ppo op 80°C ge krijgen?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    nooit zomaar geloven wat iemand schrijft/zegt. Zeker niet van Nero.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    ?? Wat bedoel je hier juist mee nero? ivm de smering? Of de temperatuur?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Dat hier zwart op wit gequote staat wat nero destijds al zei over te warme brandstof in de pomp... Nero is een dieselspecialist, neem maar van hem aan dat te warm niet goed is... zinloze discusie verder...
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Door het rode kraantje dicht te zetten kan de PPO niet meer door de kleine WW. Ik heb 2 WW's, parallel geschakeld. Dat scheelt ongeveer 10°.
    Wel makkelijk zo een bus :p
    image
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Zijn er ook mensen met een WT-A8 of Elsbett WW die dergelijke temperatuursproblemen ondervinden?

    Bij mij begint nl. de indruk te ontstaan de die mooie grote dikke WW's uit een cv ketel misschien wel eens iets te efficient zijn.

    De verhoging van de inspuitdruk doet natuurlijk ook de retourtemperatuur stijgen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2009
    Ik snap dat niet, de olie naar mijn IP is +80 graden, en eruit zal wel nog meer zijn, IP heeft nergens last van. En het is een Stanadyne, niet echt bekend voor zijn betrouwbaarheid.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Ik heb ook nog nooit een hogere temperatuur kunnen vaststellen dan de koelwatertemperatuur, 90°C en dat komt zéér uitzonderlijk voor, als ik (ook uitzonderlijk) eens in de file sta tijdens een hittegolf...

    Mij proberen ze weer wijs te maken dat de elsbett en WT-A8 dingen te klein zouden zijn :confused: (Keep it simple)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2009
    [QUOTE=wodan;53439]Ik snap dat niet, de olie naar mijn IP is +80 graden, en eruit zal wel nog meer zijn, IP heeft nergens last van. En het is een Stanadyne, niet echt bekend voor zijn betrouwbaarheid.

    Lees het topic over IP temperaturen van Nero en je begrijpt dat te hoge temperaturen op lang termijn schadelijk kunnen zijn. Mijn BMW heeft niet voor niets een temp sensor standaard in de IP. Wellicht heeft e.e.a. ook te maken met het feit dat mijn pomp elektronisch gestuurd is.

    [QUOTE=soapwater;53442]Ik heb ook nog nooit een hogere temperatuur kunnen vaststellen dan de koelwatertemperatuur, 90°C en dat komt zéér uitzonderlijk voor, als ik (ook uitzonderlijk) eens in de file sta tijdens een hittegolf...)

    Elke auto is weer anders. Ik heb ook alleen bij zeer warm weer in kombinatie met file rijden en na een stuk flink planken geconstateerd dat de PPO om de WW werdt geleid. E.e.a betekend in mijn geval dat de IP 85C bereikt had op dat moment.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2009
    In jhouw geval van een electronisch gestuurde IP, lijkt me logisch dat je het boeltje niet te warm wil stoken.
    Mijn IP is echter 100% mechanisch (en elektrisch, nl elektromagnetisch bekrachtigde shut-off valve).
Sign In or Register to comment.