Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

afgewerkte frituurolie

menmul PPO Newbie
edited March 2005 in Olieen
ik heb een vraagje, ik kan eventueel van een kennis die een camping heeft zo nu en dan wel wat afgewerkte frituur olie krijgen als ik dit zou filteren zou de auto hier dan op rijden, ervanuitgaande dat ik mijn auto al omgebouwd heb met extra tank en vervarming

Comments

• Caddy-Daddy PPO Burner
    edited January 2005
    Yepp
  • Martijn PPO Addict
    edited January 2005
    hou wel in de gaten of er door gebruik geen VET in is gekomen, of zoek n manier om dat er ook uit te filteren. (niet warm filteren dus)

succes
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited January 2005

hou wel in de gaten of er door gebruik geen VET in is gekomen, of zoek n manier om dat er ook uit te filteren. (niet warm filteren dus)

Hoe zit het dan met die vrachtwagens die op kippevet rijden? Dat is ook dierlijk vet..
  • Martijn PPO Addict
    edited January 2005
    die zullen ongetwijfeld hun leidingen en filters erop aangepast hebben. ik ken motoren die nog veel zwaardere bagger verstoken, maar die hebben voldoende tankverwarming (>50C). deze draaien volcontinu en schakellen voor dat ze stoppen over op gasolie om de leidingen en filters open te houden tijdens stilstand. eigenlijk net zoals het 2-tank systeem voor ppo in "gewone" diesels. vet verstoken zal ongetwijfeld lukken, maar wel met voldoende verwarming en aangepast leiding- en filtersysteem. en ik ga ervanuit dat bijna niemand zn auto met standverwarming in de tank EN een constante circulatiepomp uitrust...

in principe is het mogenlijk, maar dan ben je hard op weg om als volleerd machinist de weg op te gaan ;)

groeten martijn
  • menmul PPO Newbie
    edited January 2005
    als je het goed filtert, en het een week of 3 laat staan dan bezinkt het vet toch wel lijkt mij
  • Martijn PPO Addict
    edited January 2005
    dat schijnt n goede methode te zijn, heb ik al vaker gelezen. t vet klontert dan samen en is er koud makkelijk uit te filteren.

succes!
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited January 2005
    Ik heb zelf een 2 tank systeem, en ben nu bezig een verwarmde tank te maken.. die ook dmv koelvloeistofverwarmd gaat worden..
    Als de motor op bedrijfstemperatuur is zit de koelvloeistoftemperatuur op rond de 90 graden celsius.. voor mij dus geen enkel probleem dan..

Ik heb 10mm inwendige brandstofslangen aangelegd vanaf de tank en heb een Eckes WW om alles alsnog voor te verwarmen voor de pomp.
  • Martijn PPO Addict
    edited January 2005
    t ziet er naar uit dat je de eerste rijdende allesbrander wordt! ;) zolang je t vet ook tijdens stilstand net vloeibaar houd zou t wel ns goed kunnen werken...

petje af, succes
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited January 2005

t ziet er naar uit dat je de eerste rijdende allesbrander wordt! zolang je t vet ook tijdens stilstand net vloeibaar houd zou t wel ns goed kunnen werken...

Hahaha... heb ik nog een primeur !! hihihi... Dank voor het compliment.
  • edited January 2005
    Vorige week op Top Gear ook gezien. Afgewerkte frituurolie.
    Ze deden er 3% alcohol (methanol/ethanol) in, lieten dit 5 dagen staan om voor de viscositeit en rijden maar (wel filteren natuurlijk)
  • edited January 2005
    Hoi,

Als je er wat petroleum bijvoegd (5% of minder), het minimaal drie weken laat bezinken, het sojaolie o.i.d. betreft, kan je e rprima mee rijden.
    ik heb al verschillende liters verstookt.
  • hotdog PPO Newbie
    edited February 2005
    ik heb een vraagje over het filteren van frituurolie:

gisteravond ben ik in mijn lab (schuur) aan het expirimenteren geweest met frituurolie.
    Rauwe frituurolie in een oude wok gegoten, vlammen eronder en roeren maar!
    Ik heb een blikken emmer gepakt, oud t-shirt eromheen gedaan zodat het een soort trommel werd, en toen ben ik aan het gieten gegaan.
    Telkens na een scheut olie zag je dat het laatste restje olie begon te klonteren door afkoeling. Is dat het vet wat er bedoeld wordt hierboven?

Telkens als ik een nieuwe (warme) scheut olie op het shirt goot, loste het vet niet op maar hield de boel tegen. Toen ik met een lepel het vet wegschraapte begon de olie weer te stromen.

Heb ik het nou zo goed gedaan?

Heeft iemand nog eventuele tips, bijvoorbeeld over bezinken of viscositeitsadditieven?
  • Martijn PPO Addict
    edited February 2005
    dat is inderdaad het vet wat je NIET in je systeem wilt hebben. het had beter geweest als je de olie niet verwarmd had, nu is er een klein deel door het filter heen. af laten koelen en na n paar dagen nogmaals filteren zou ik zeggen.

ben wel heel benieuwd HOEVEEL vet er tot nu toe per liter olie uitgefilterd is. als je inderdaad besluit om het nog een keer koud te filteren kan je een aardig beeld krijgen hoeveel vet erdoor is gekomen. mischien blijkt dat het niet eens nodig om het koud te filteren maar ik zou t zekere voor het onzekere nemen, mocht er na n paar dagen bezinken niets meer uitkomen dan kan je n volgende keer alsnog kiezen om alleen warm te filteren.

we horen t wel, succes.
  • hotdog PPO Newbie
    edited February 2005
    ik denk dat het stuk t-shirt wat ik gebruikte niets door zou laten als ik het koud zou filteren. het ging om aardig dik katoen, en koud kwam er echt niets doorheen.

volgende keer gebruik ik een panti o.i.d., iig iets dunner materiaal.
  • edited February 2005
    rijd zelf op gebruikte sla/zonnebloem/frietuur olie en filter dit koud met een koffie filter zo een opgiet filter voor op de camping rijd en al zeker een maand of 8 op en dat gaat goed heb alleen het brandstof filter eens zo vaak vervangen zo een ding kost 7 euro dus dat zijn de kosten niet toch voor een beetje zekerheid hi groeten
  • hotdog PPO Newbie
    edited February 2005
    Hoi coen.

ik vraag me af, giet je het warm in het koffiefilter of gewoon koud? Ik neem aan dat je er ook een filterzakje in doet, :roll: dat lijkt me logisch..
  • hoiwessy PPO Newbie
    edited February 2005
    [quote=Caddy-Daddy]Ik heb zelf een 2 tank systeem, en ben nu bezig een verwarmde tank te maken.. die ook dmv koelvloeistofverwarmd gaat worden..
    Als de motor op bedrijfstemperatuur is zit de koelvloeistoftemperatuur op rond de 90 graden celsius.. voor mij dus geen enkel probleem dan..

Ik heb 10mm inwendige brandstofslangen aangelegd vanaf de tank en heb een Eckes WW om alles alsnog voor te verwarmen voor de pomp.

Zeg Caddy, ik heb in mijn Citroën C15 ook een verwarmde 2e tank op m'n koelsysteem maar .....eh ik merk dat de wagen behoorlijk meer verbruikt nu. Weet jij toevallig of ik een extra PPO-pomp moet aansluiten en of de waterpomp deze extra 8 meter wel kan trekken.

Martijn, Arnhem
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited February 2005
    een extra brandstofpomp is geen overbodige luxe, hetzelfde geldt voor een extra waterpomp.

De belasting zal dan verlagen van beide pompen..
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited February 2005
    Kan dat geen kwaad voor de opvoerpomp (die in de bosch inspuitpomp verwerkt zit) als je nog een extra brandstofpomp bij de tank zou leggen.

Komt er immers wel druk op de leidingen te staan terwijl er normaal een onderdruk in zit. (door aanzuiging)
  • Martijn PPO Addict
    edited February 2005
    een simpel en licht opvoerpompje zal je pomp alleen maar blij mee zijn.

groeten martijn
  • edited March 2005
    Het enige verschil tussen vet en olie is dat vet bij kamertemperatuur vast is, en olie vloeibaar. Vet van 50graden is dus gewoon weer olie, wel de viscositeit in de gaten houden

vr gr br
  • Toyo PPO Burner
    edited March 2005
    Ik heb ook een vraagje over het filteren van gebruikte olie: Coen merkte op dat hij dit door een koffiefilter giet:
    Mijn testen met het doorgieten van VWO houden niet over: koud loopt het heel langzaam door, warm sneller maar is nog steeds erg bewerkelijk, hoe doe je dit precies. De vraag is al eerder gesteld dus er zijn mensen die erg nieuwsgierig zijn naar het antwoord.

Het gebruik van een koffiefilter is opzich een goed plan: voorzover ik begrepen heb is het brandstof filter ongeveer gelijk aan een koffie filter (beide laten in ieder geval deeltjes tot 10 micron door). Hiermee zou je dus je brandstoffilter minder belasten.

~ Toyo ~
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited March 2005
    In de shop heb ik nu ook filtervlies te koop.
    Ik gebruik hetzelf ook en het filtert uitstekend zelfs bij hogere temperaturen. Na bewerken is niet nodig.

Het is 2 meter breed en de prijs is per strekkende meter €5,-
Sign In or Register to comment.