Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

standverwarming/elektrische motor verwarming

kristof PPO Burner
edited December 2009 in Algemene Techniek
Hallo,
Ben hier een nieuw topic begonnen, om hier verder te gaan waar we gestopt zijn:

http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-passat-variant-1-9tdi-vp-afn-2940/index3.html#post53001

Om het "verhaal" even snel opnieuw te vertellen.
Ik rij nu al twee jaar met een twee tank systeem in een Opel Combo 95. Ik heb al mijn leidingen binnen in de wagen liggen onder de mat en gebruik een " voorverwarmingstankje". Ik gebruik dus geen warmtewisselaar maar verwarm de ppo in het voorverwarmingstankje op met een elektrisch verwarmingsweerstand van 750W. Deze wordt gevoed door een 12V-230V omvormer. Het voorverwarmingsvatje staat in verbinding met een groot vat van 60 liter dat in de laadruimte staat. Alles werkt nu zeer goed gedurende 2 jaar. Het enigste "nadeel" vind ik dat ik telkens op dino moet overschakelen als ik 's morgens op het werk aankomen en als ik 's avond thuis kom. Om goed te spoelen (vooral in de winter ) schakel ik al een paar km op voorhand op dino.

Nu ben ik dus vanplan om een standverwarming ( webasto ) te installeren die de motor en dan ook de ppo op temperatuur brengt/houd.

Ik kan mijn voorverwarmingsvatje en (nu pas ook ) motor elektrisch opwarmen. 's morgens, 10 min voordat ik vertrek wordt de 750 W verwarmingselement ingeschakeld en warmt dan het voorverwarmingsvatje met ppo op tot 80°C. Ik start dan nog op dino, en zodra de motor warm is schakel ik om naar ppo.
Nu heb ik dus pas een elektrische verwarming gemonteerd ( 2500 W ) om het koelwater van de motor op te warmen. De bedoeling is dus om niet meer over te schakelen naar dino en 's morgens motor en PPO elektrisch op te warmen. Het enigste probleem was dan nog om op mijn werk de motor op te warmen, daar heb ik geen toegang tot een stopcontact. Daarom dus de standverwarming die dan tegen 16h ( als ik gedaan met werken heb ) de motor en ppo moet opwarmen.

Dus planning voor kerstvakantie:
-standverwarming installeren
-voorverwarmingsvatje en tank voorzien van warmtewisselaar ( leiding ) die aangesloten is op het koelwater van de motor.
-leiding met warm water langst de ppo leiding leggen zodat deze ook opgewarmt wordt met het koelwater.


Hier de foto's van de test om elektrisch de motor op te warmen:
motorcompartiment:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180020_large.jpg

verwarmingselement van kortbij:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180022_large.jpg

Dashbord temperatuur meter na 2H:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180023_large.jpg

thermostaat om temperatuur in te stellen:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180024_large.jpg

IP met choke die verbonden is met het koelwater van de motor:
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/1981/361/29950180025_large.jpg

schema van de installatie volgt nog.
Graag jullie ideën hier verder over. Zijn er "nadelen" om constant op PPO te rijden? Misschien dat het wel eens nodig is om pomp en verstuivers te "spoelen" met dino?
alvast bedankt!

Comments

  • Vegamobiel PPO Newbie
    edited December 2009
    ik heb er nu al 180.000 km op zitten met mijn
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Hallo Vegamobiel,
    Dus jij start ook altijd met een warme motor? Je rijd op 100% PPO? verwarm je je tank dan ook?
    Kan jij ongeveer zeggen hoeveel de standverwarming verbruikt om je motor van koud op te warmen?
    alvast bedankt!
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    [QUOTE=Vegamobiel;53018]ppo is iets zuurder dan diesel waardoor de motor juist zuiverder wordt dan met diesel !:rolleyes:

    ????
    180.000 km gereden op puur PO/APO.
    nooit eens gespoeld met dino dus.??

    leg is uit waarom zuiverder
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2009
    Waarom een standkachel gebruiken als het ook mogelijk is om op 100% PPO te starten?
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Hallo Easy Rider, de bedoeling is om op 100% PPO te starten. Maar in de winter, als mijn wagen buiten slaapt zal ik dus eerst moeten zorgen dat de IP op temperatuur is vooralleer ik start op PPO. De standkachel moet dus de PPO, motor en IP opwarmen zodat ik op pure PPO kan starten.
  • Vegamobiel PPO Newbie
    edited December 2009
    ik heb een 1.2 TDI motor met pompverstuivers
    die zitten lekker diep in het motorblok waardoor ze ook mee opwarmen
    bij commonrail is dit niet het geval

    rond de extra brandstoffilter zit er een verwarmingmantel van 120 Watt
    die zorgt er voor dat er geen vlokvorming ontstaat in winter in de filter

    het verbruik van de standkachel is volgens de technische fiche 0.52l/u
    in de winter moet ik tot 30 min voor verwarmen in de zomer 10 min

    ik heb geen tank verwarming en heb daar nog nooit last met gehad

    mijn brandstof komt van "www.plantenolie.be" daar kan je ter plaatse tanken
    je jerrycan vullen of 1000l vaten laten leveren
    het is 100% Koolzaadolie

    Doordat koolzaad zuurder is dan diesel maakt hij de leidingen proper dat merk je vooral de eerste 1000 km doordat je filters vol vuiligheid zitten (van de diesel) nadien is dit probleem opgelost

    natuurlijk heb ik al eens op diesel gereden ik krijg 20l in mijn tank ik krijg 100l in de koffer met een verbruik van 1op31 geraak ik al heel ver maar toch geraakt het op en dan tank ik op vakantie :mozilla_cool: gewoon diesel om thuis te geraken
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    dus op een half uurtje is je motor op bedrijfstemperatuur? 90°C?
    en dan zou hij een halve liter diesel verbruikt hebben?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Warm starten lost natuurlijk ook het slijtageprobleem op, direct een warme motor, klinkt leuk...
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    ik was nog even aan het verder denken. Ben even aan het lezen geweest over het spoelen van de IP:
    http://www.ppo.nu/forum/f45/spoeloplossing-1149/index7.html ( wat ttinus schreef)
    Het is mij alleen nog niet volledig duidelijk, maar zou het ook mogelijk zijn om gewoon warme PPO door de IP te pompen ( als de motor stil staat ) om zo van binnenuit de ip op te warmen? Stel ik warm de PPO in mijn "voorverwarmingsvatje" op en kan dan via een elektrisch opvoerpompje de warme PPO door de IP laten circuleren? Kan dat? Als ik het goed versta moet je op de retour van de IP een aansluiting maken met een elektrische klep om zo te kunnen spoelen. Om zo een soort bypass te cre
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2009
    [QUOTE=kristof;53063].......Als ik het goed versta moet je op de retour van de IP een aansluiting maken met een elektrische klep om zo te kunnen spoelen.....

    Idd. Je retour heeft een bajobout met een gaatje van 0,55 MM, als je wilt gaan spoelen zal je veel drukopbouw krijgen waardoor je het risico loopt dat je de keerring op de pompas naar de eeuwige jachtvelden helpt.

    Daarom moet je een 2/3 klep aan je retour zetten. Dus banjo er uit, pilaar erin, klep d'r aan, 1 kant van de klep banjo met gaatje terug zetten voor normaal gebruik en andere kant van de klep pilaar naar ingang extra pomp.

    Snap ie?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Met dien verstande dat het hogedruk gedeelte van de IP niet gespoeld wordt alleen het lagedruk gedeelte. Maar door geleiding zal het hogedruk gedeelte ook wel mee opwarmen.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Misschien is het dan helemaal niet nodig om heel het motorblok op te warmen? Als ik het spoelsysteem van nero toepas, maar ipv te spoelen, de IP opwarm met warme PPO dan heb ik zoveel energie niet nodig. Enkel om de IP en de PPO op te warmen.
    Alleen de injectors worden dan niet opgewarmd. Dus in de hoogdrukleidingen en injectors zou dan “gestolde” PPO kunnen zitten. Als ik dan de motorblok wel zou opwarmen tot 30-45 °C ( ipv 90°C, dus minder vermogen nodig en minder verliezen) en deze warmte wordt ook doorgegeven aan de injectors en leidingen zou dit bij het starten geen problemen mogen veroorzaken?
    Ik heb het spoelen hier op de site nog eens gelezen, en het moeilijkste van heel het spoelen is om op de retour een klep te voorzien om het 0.55 mm gaatje te bypassen. De klep moet tegen hoge druk kunnen. Als ik geen spoelklep zou plaatsen, maar wel een hardy of facet pompje in de aanvoerleiding van de IP op de IP te spoelen, zou dit problemen kunnen geven? Zou de hardy pomp te veel druk maken in de IP? Of zal er gewoon te weinig debiet zijn om de IP snel op te warmen?
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    wat dacht je van om dan ook de verstuiver leidingen te gaan isoleren.(ook verstuiver retour leidingen)
    dan pas hebt geleide warmte nut.

    en uh nog is een poging: waarom is kzo beter voor de motor???.
    bij mijn weten geeft t alleen een betere smering aan de plunjers van de brndstfpomp.

    ik rij inmiddels 350.000 km op PPO en weet zeker dat om de 5000km eens spoelen met dino/benzine mix een paar 100 km achterheen je een schonere motor houd.

    je moet niet t onderste uit de kan willen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Je krijgt wel iets door de pomp gepompt met de originele banjo, alleen gaat dat traag. Mij lijkt het geen probleem te zijn, een opvoerpompje kan toch aan staan als de motor/pomp niet draait...
    Maar het debiet zal misschien wel wat tegenvallen. Die klepjes die tim gebruikte, waren toch niet zo duur?
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    @ Pjotter,
    Ja het isoleren zou natuurlijk ook moeten gebeuren.
    Wat zijn je ervaringen met het spoelen met dino/benzine mix na 5000 km? Bedoel je dat er vuil/aantasting ontstaat in de leidingen/injectors/pomp? Of vervuiling in de cilinder, op de zuigers? Als het toch aangewezen is om na een bepaalde periode zeker op dino te rijden om alles eens te spoelen/reinigen dan is het natuurlijk niet zo een goed idee om een systeem te maken dat ervoor zorgt dat je altijd op PPO rijdt.
    Waarom KZO beter zou zijn... ik kan hier niet op antwoorden. Vegamobiel had het volgende geantwoord:

    "Doordat koolzaad zuurder is dan diesel maakt hij de leidingen proper dat merk je vooral de eerste 1000 km doordat je filters vol vuiligheid zitten (van de diesel) nadien is dit probleem opgelost "

    Ik weet dat men bij benzine motoren op LPG er ook voor zorgt dat men nog start op benzine om zo een smering van de injectors te krijgen zodat deze niet komen vast te zitten. Maar daar worden dan de injectors helemaal niet gebruikt als de motor op de alternatieve brandstof draait.
    @soapwater
    Ben op de Duitse site aan het kijken welk klepje geschikt is:
    [url=http://www.magnetventile-shop.de/index.php]Magnetventile, Magnetventil, P
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Tim gebruikte het volgende klepje als ik mij niet vergis:
    Elektro-Magnetventil 3/8" NC vorgesteuertMagnetventil
    kost toch snel 40 euro en kan tot 20bar druk aan.
  • Vegamobiel PPO Newbie
    edited December 2009
    @ Kristof

    dus op een half uurtje is je motor op bedrijfstemperatuur? 90°C?
    en dan zou hij een halve liter diesel verbruikt hebben?

    even rekenen in één uur verbruikt hij 0.52 l
    op een half uur gaan 1/2 verbruiken van 0.52 l = 0.26l :rolleyes:
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    [QUOTE=kristof;53091
    "Doordat koolzaad zuurder is dan diesel maakt hij de leidingen proper dat merk je vooral de eerste 1000 km doordat je filters vol vuiligheid zitten (van de diesel) nadien is dit probleem opgelost "

    .

    later ja, en dat weten we allemaal.
    een paar posten terug had ie t over de motor schoner werd.

    ik dacht/hoop hij komt met een primeurtje.
    maaar helaas hij gaat er niet op in.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2009
    Misschien wat mosterd na de maaltijd. Is het inderdaad zo, dat de IP de koude PPO niet aankan of zijn het de verstuivers/verstuiverleidingen. Als dat laatste juist is, zou je kunnen volstaan met een inductiesysteempje om je verstuiverleidingen. Inductie verwarmt zeer snel.
    Je krijgt er alleen je interieur niet lekker warm mee.
    Niek
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Als mijn citro
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2009
    Zeker weten dat je conclusie juist is ?? Kan ook zo zijn, dat je verstuivers het spul niet lusten en een beetje op de cylinder staan te spetteren.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2009
    [QUOTE=Niek;53103]Kan ook zo zijn, dat je verstuivers het spul niet lusten en een beetje op de cylinder staan te spetteren.

    Indeed, slechte verneveling => slechte verbranding => weinig warmte => slechte verneveling enzoverder... maw: Het duurt een tijdje eer het soepel draait.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    dus constant op PPO rijden kan geen kwaad? Of is het toch beter om geregeld op dino te rijden om alles te spoelen/reinigen?
    Als dat het geval zou zijn dan zou het geen goed idee zijn om mijn systeem aan te passen om altijd op PPO te rijden en te starten. Dan kan ik beter het spoelsysteem van nero installeren. En dan altijd op Dino starten en het eerste deel totdat de motor warm is op dino rijden.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2009
    Juist !!
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    hallo Niek,
    Sorry; "juist" op de eerste vraag? Dus geen probleem om altijd op PPO te rijden?
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    Waarom maakt Elsbett anders 1-tank systemen?
  • Vegamobiel PPO Newbie
    edited December 2009

    Of is het toch beter om geregeld op dino te rijden om alles te spoelen/reinigen?

    waarom denken jullie nog steeds dat diesel alles gaat reinigen?

    enkel de olie die aan zuurstof in aanraking komt gaat oxideren en plakken, dit is het begin van de biologische afbraak.
    maar in de leidingen en de tank heb je dat probleem niet.
    het is het zelfde fenomeen dat de lijm in je tube niet plakt.

    Vegamobiel
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    je tube lijm verklaring klopt.
    maar t systeem is nooit 100% brandstof gevuld.
    bv de lege ruimte in t half gevulde inline filtertje is dat lucht ledig of zoiets dan.

    tis een gevoels qwestie denk ik.
    ik vind t beter dat s nachts en tussen werktijd t systeem met dino gevuld is.
    en periodiek 100 km lang doorplanken op dino/benzine mix de boel opschoond
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2009
    hahaha

    dat even 100km op dino
    door planken neem ik me zelf ook
    steets voor
    maar als ik het dan wil gaan doen
    gaan na 5min ge woon de knopjes weer om :D
    kan het niet over me hart krijgen om op dino te rijden
    zekker als het ook op gpo kan 8)

    hoe zo verslaafd:mozilla_smile:

    (gelukkig rijden we ook veel kleine stukjes die kunnen allen op dino)


    dyssie
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2009
    100 % op PPO is m.i. geen probleem als je systeem maar goed heet wordt. Wil je het zaakje af en toe doorspoelen is GPO Excellent ook een goede oplossing.
    Niek
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    dank je Niek!!

    Alleen vind ik niet direct terug wat GPO Excellent is.
    Ik vind het niet terug onder de begrippen:
    http://www.ppo.nu/forum/f44/voor-de-leken-beginners-onder-ons-begrippenverklaring-268/
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    ben nu vollop de onderdelen aan het samenzoeken voor het bouwen van een nieuwe tank.
    de tank wordt gemaakt uit rvs ( inox ) en zal voorzien worden van een tankverwarming.

    Ik zou er nu ook een vlotter willen inbouwen zodat ik het niveau van de tank op het dashbord in het oog kan houden.
    Mijn tank gaat ongveer een lengte hebben van 120 cm, een breedte van 42 cm en een hoogte van 10 tot 12 cm. Ik hoop dat ik genoeg plaats heb in de wagen zodat ik het 12 cm hoog kan maken.
    Nu is mijn vraag, waar kan ik het beste een vlotter bestellen?
    ben op de volgende website gaan kijken:

    www.db-shop24.de - Schwimmer-Tankgeber mit Tankuhr Schwimmer-Tankgeber mit Tankuhr CA-160701

    en het lijkt mij een universele vlotter die zelf aan te passen is, maar mijn duits is onvoldoende om de specificaties te begrijpen. En als ik de site in het engels zet, dan is er geen verder uitleg te verkrijgen. Kennen jullie een goede nederlandstalige of engelstalige site waar ik tegen een goede prijs een vlotter kan kopen die in een tank met een max hoogte van 12 cm kan plaatsen?
    Ook zal ik nog enkele 3/2 ventielen moeten aankopen, maar deze zijn gemakkelijk te vinden.
    alvast bedankt!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited December 2009
    Kristof,
    Je linkje is voor tanks met hoogte van 10 tot 63 cm hoog. Dus dat moet passen,
    Niek
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    hartelijk dank Niek voor dit even te bekijken. Dan ga ik het vandaag nog bestellen.
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Ik heb ook nog een 2/2 ventiel nodig; Waar zou ik deze het beste aankopen?Zijn er in nederland goede leveranciers?

    Elektro - Magnetventil 1/4" NC direktgesteuert V30Magnetventil

    Zou dit een goed ventiel zijn? Er is zoveel keuze. Ook de prijs verschilt sterk. Ik zou er een rvs ( inox ) leiding met een binnendiameter van 8 mm willen op aansluiten. Het is een klep met een aansluiting van ¼”,dus met een reductie stuk zal het wel lukken om er een leiding van 8mm op aan te sluiten. Qua temperatuur zit ik ook goed denk ik, kan tot 140°C. Prijs valt ook mee, 29.24 euro.
    “Spannung” zal ik 12VDC moeten kiezen. De andere opties zullen zo moeten blijven staan?
    Gerätestecker:nein
    Leistung:8W
    Spulentyp standard:BDA

    De tankvlotter kost hier veel minder:

    Tankuhrset, 12V

    het lijkt mij hetzelfde type, en er is een mooie handleiding in het Engels bij. Alleen spijtig dat ze op deze site geen 2/2 ventielen hebben.
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    k zou zeker minimaal 10mm leiding nemen.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Kristof,

    [QUOTE=kristof;53245]Zou dit een goed ventiel zijn?Nee.

    Je NW (5e kolom bij tech daten) is maar 3mm. Zou ik groter kiesen, bv 8mm.
    De spoel is idd 12V DC, echter het vermogen moet hoger, minimaal 10 bar tegen kunnen houden.
    De dichting (dichtung) zou ik FKM (viton) kiezen, ivm dino en Poel.
    De klep ook NC kiezen, normaal gesloten.

    Bv deze: Elektro-Magnetventil 3/8" NC vorgesteuertMagnetventil

    Dan met FKM dichtung, geradestecker, 12W spoel, 12V/DC = 50 euries

    Groeten,
    Tim
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    dank je voor de reactie caddyed, die link kende ik nog niet.
    bedankt voor de uitleg Tim! die lijkt mij inderdaad beter. de klep van caddyed is goedkoper, maar de doorgang van de klep van 50 euro lijkt groter, dus beter flow?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Kristof,

    De klep van Ed kan ook maar 1 bar verschildruk aan, zou dus open gaan bij niet-spoel bedrijf. Dit heeft ookjan ook al ondervonden tijdens testen.

    Kv-Wert: ca. 640 Liter/Stunde (mit Wasser bei 20°C und 1 bar Druckdifferenz am Ventil)

    Tim
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    bedankt voor de uitleg Tim. Heb ondertussen de 2 klepjes van 50 euro besteld.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Hey,

    Ik heb ooit eens een DN150 regelklep verkeerd besteld, 6 bar stond erop, maar de dP over de klep was maar 0,5....

    Foutje van 2500 pleuries, domme :koe:

    Leer je weer van :mrgreen:
    Tim
  • goebeziggoebezig PPO Wannabe
    edited December 2009
    [QUOTE=Tim;53298]Hey,

    Ik heb ooit eens een DN150 regelklep verkeerd besteld, 6 bar stond erop, maar de dP over de klep was maar 0,5....

    Foutje van 2500 pleuries, domme :koe:

    Leer je weer van :mrgreen:
    Tim


    "dp" duidt dat niet op "differential pressure"of verschildruk

    dus die klep moet meer als 0,5bar verschildruk hebben tussen in-en uitgang van die klep hebben,anders zal die niet goed schakelen ,dit komt veel voor bij toepassingen met membraamventielen,
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Kristof,

    Eigenlijk betekent het de maximale druk waarbij de klep nog goed regelt. Hierna is de druk te hoog en zal hij verder open gaan dan je wenst.

    Tim
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    klepjes zijn toegekomen, bedankt voor de hulp met de keuze!!!
Sign In or Register to comment.