Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 524TD 2tank 1980

furyfury Livin' and Breathin' PPO
edited November 2009 in Overige merken
Beste medestokers....

hier dan eens de bevindingen van de bmw van mn kameraad... het systeem ligt erin..alleen nog de kinderziektes eruit zien te krijgen.

Het systeem is vergelijkbaar met het systeem dat bij mij in de astra komt.

Hier wat uitleg.

achterzijde:
-Geisoleerde tank in kofferbak (mazda 818 tank tussen de veerpoten achter)
met afsluiter(kogelkraan), niveau meting en ook nog een peilbuis[peilbuis komt
er bij mij nie in]
-hardi pomp
-erkotech 1mµ filter
-10-12mm PA leiding transparant voor zowel aanvoer als retour
leidingen lopen binnen in de auto onder de vloerbedekking(voor betere isolatie

voorzijde:

-CV warmtewisselaar
-opel diesel electrisch verwarmbaar Filter
- 5 *2weg klep
1:aanvoer diesel
2:retour diesel
3:aanvoer PPO
4:retour PPO
5:Bypass aanvoer->retour PPO
-temp meting op uitgaande leiding van PPO aanvoer klep

alles is geisoleerd etc..

tot hier aan toe mooi..en alle losse delen werken op zich... echter doet het syteem niet wat het moet doen. De nwe Hardi pomp heeft veel moeite om de olie naar de kleppen door de filters te pompen, en daarna weer terug retour...en ook tijdens rijden loopt de temp aan de kleppen pas op als je echt op PPO schakelt..echter wil de auto dit zomaar niet... gaat int begin nogal inhouden en pas na 50km+ blijft hij draaien op PPO (dit wat ik zoal hoor van mn kameraad... want ik heb er zelf nie mee gereden... ik schrijf nu ff namens hem)

morgen avond gaan we er nog eens aan puzzelen. De delen op zich hebben we deze avond getest en alles werkt op zich zelf prima. Flow metingen gedaan(met koffiebekertje en stopwatch) en je ziet de flow na elke stap minderen...tot erg traag aant einde. Uiteraard is dit enkel op de hardi pomp en hebben we geen rekening kunnen houden met de zuigende werking van de brandstof pomp.

in principe alsnog genoeg aanvoer voor een motor die 1 op 7 a 1 op 8 zou lopen...dit met koude PPO en zonder zuigende werking van IP gerekend....en de wagen loopt altijd wel 1 op 14 a 1 op 16.

Maar dit zijn iig de bevindingen tot nu toe. Ben benieuwd wat jullie er zoal van zeggen.

Mn kameraad overweegt te proberen om nog een 2e pompje wat er toch is (zo'n soort facet pompje ofzo...zo'n transformator achtig model) nog voor onder de motorkap te monteren in serie...zodat er nog wat meer pompende werking zou zijn. dus dan volgorde: tank - pomp1 -filter 1mµ-leiding achter->voor - pomp 2 - warmte wisselaar - filter2 - kleppen - motor. Mss wa overkil..hij zou het toch moeten kunnen trekken zonder dergelijke maatregelen...mjah..proberen kan altijd...het materiaal is er.

greetz, Fury

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited November 2009
    Tandradpompje steken vlak aan de olie tank als opvoer.
    Groter filter steken qua oppervlakte zodat de olie er vlot doorgaat (ook al is die nog niet echt warm)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Hoi Fury,

Ik denk dat je 1 mu filter aan het begin een overkill is, en voor veel weerstand zorgt. Mijn voorfilter is 200 mu, meer een mooi fijn zeefje.
    Om dit te kontroleren zou je de flow nog eens kunnen meten maar dan zonder 1mu filter.

Zelf heb ik een vacuummeter na mijn voorfilter aan gesloten (ik heb geen voorpomp). Hiermee kan ik zien hoeveel de weerstand is in het voortraject (tankzeef, nog 6mm leiding naar voren, voorfilter). En die weerstand is al aanmerkelijk bij lagere temperaturen en een hoger percentage PPO.

Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    1Mu filter hebben er al vele in de auto zitten, geen centje last.

Zijn de brandstof leidingen nog origineel?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    @ Wodan: wat voor tandrad pompje adviseer je? En bouwen deze niet teveel druk op voor de IP?

@ ER: geen originele leidingen. Originele leidingen+tank zijn vr dino. Deze alles 10mm PA leiding of Gates slang. enkel op pomp verloop naar 8mm.

@ Pena: filter is voor de zekerheid wat dunner gemaakt (stukje afgewikkeld- zijn de losse patronen van ER). Maar er rijden er meer mee dus zou in principe goed moeten gaan. Wel staat er nog een 2e filter in serie mee. Een standaard opel filter voor de diesel modellen (oa : corsa B, astra F ed) schroef filter met electrisch verwarmings element erboven.
    wat voor meter gebruik je voor die vacuummeting eigenlijk?

momenteel wordt de 2e pomp erin gezet als test. eens kijken of het uitmaakt.
    Ben nu zelf wa gaar...zin in bedje....zal zien of ie zo klaar is....heb iig ff geen puf om nu te helpen:oops:

will keep you posted..thnx for the replies
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    [QUOTE=fury;52739]@ Wodan: wat voor tandrad pompje adviseer je? En bouwen deze niet teveel druk op voor de IP?Tandrad altijd met bypass overdruk ventiel installeren.

Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2009
    Ik kan je geen model aanraden, ik heb zelf een tweedehandsmodelletje, waar ik zelf nog een overdrukventieltje voor aan het fabriceren ben.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Wat zou kunnen is dat je GPO te dik is voor voldoende doorstroming in je 5" filter.

Ik heb daar zelf ook last van gehad, daarom heb ik twee spiegelverwarmers om het filterglas geplakt. Dat was voor mij net voldoende. ER heeft ook een voorverwarmer met een gloeiplug.
    edited November 2009
    Spiegelverwarmer op 12v?...dus uit een zijspiegel van een auto gesloopt dan ofzo? .....is da dan buigbaar? (nooit zo'n glas gesloopt :D) Of een andere soort spiegelverwarmer (wie weet wat er zoal op de markt is:P)

Nou gister laat is er nog een 2e pomp geinstalleerd....1 hardi pomp in de koffer...die het in zn eentje maar matig rondgepompt kreeg, en een andere pomp (transformator achtig model ding) onder de motorkap..dat ding kreeg het alleen ook zeer matig rondgepompt..maar de 2e tesamen gingen al goed te keer via de bypass.... ik hoop vandaag de testresultaten te horen van de rijtest. wat een luxe..een duw trek systeem met 2 pompen;) lol

greetz!
    edited November 2009
    Hoi Fury,

Dit was mijn origineel:

image

De diesel Sterretjes hebben geen Economy (vacuummeter) links onder.
    Die heb ik er zelf in gezet (van een benzine motor).

Hier de vacuummeter:

image

En hier het eind resultaat (met ATA = aussertemperaturanzeige :p).

image

Bij Dino slaat de meter bij stationair niet uit. Bij 3000tpm komt hij slecht 2mm van zijn plek.

Maar bij 40% PPO en 20°C (en 3000tpm) staat de vacuummeter ongeveer halverwege.
    Bij 50% en een iets lagere temp (15°) (en 3000tpm) staat hij op 3/4 naar links (dit is dus nog met 6mm leiding naar voren).

Ik had het eerst zo bedacht maar de meters waren te diep voor de middenconsole. Daarna kwam ik met bovenstaande oplossing.

image

Herman
    300SD
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    @Pena, verbruiksmeter hoort bij stationair draaien vast in de rooie hoek te staan. Okm/u, dus oneindig hoog verbruik. Wel mooi hoe je dat allemaal maakt.

@Fury, ik hoop dat die X24TD motor heel blijft, zoniet, beter niet repareren maar gelijk X25TD(S) erin zetten.

gr Ton
    edited November 2009
    [QUOTE=CaddyEd;52744]...ER heeft ook een voorverwarmer met een gloeiplug.

Die gebruik ik alleen als de temperatuur onderde 5 graden duikt.

[QUOTE=fury;52747]Spiegelverwarmer op 12v?...dus uit een zijspiegel van een auto gesloopt dan ofzo? .....is da dan buigbaar?......

Nee dat zijn spoelen. wat CaddyEd heeft zijn van die flexibele matjes. Kijk maar es in zijn topic.
    edited November 2009
    Stokers,

Ik heb ooit een kangoo gehad, deze had ook van die matjes achter tegen het spiegelglas geplakt.

@Suuz: Volgens mij meet Herman het vacuum voor de IP in de brandstofleiding. Alleen Herman weet dus waar die moet staan. Elsbett houdt -0,3 aan als max.

@Herman: Ubertoll!! :cool:

Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Deze dus:

image

Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Met nog een laagje isolatie materiaal erbij omheen.
    edited November 2009
    [QUOTE=suzuki;52751]@Pena, Wel mooi hoe je dat allemaal maakt.

[QUOTE=Tim;52763]@Herman: Ubertoll!! :cool:

Heren, Dank fuer die Blumen :p

[QUOTE=suzuki;52751]@Pena, verbruiksmeter hoort bij stationair draaien vast in de rooie hoek te staan. Okm/u, dus oneindig hoog verbruik.

@Soes: het is net anders om bij de benzinemotoren. Bij stationair staat de meter helemaal links (gasklep dicht = max. vacuum).
    Bij meer gas (gasklep open = minder vacuum) gaat de meter dus in het rode gebied.

Bij mijn diesel zou het rode gebied dus precies de andere kant op moeten lopen. Maar dan moet ik de hele wijzerplaat opnieuw 'laten' screnen. En dat is voor mij een stap te ver.

[QUOTE=Tim;52763]@Suuz: Volgens mij meet Herman het vacuum voor de IP in de brandstofleiding. Alleen Herman weet dus waar die moet staan. Elsbett houdt -0,3 aan als max.

@Tim: klopt. De aansluiting zit bij mij voor de voorpomp (zit op de IP). Daarna heb ik overdruk.
    IK zal eens kijken of ik mijn vacuummeter van wat absolute waarden kan voorzien. Dit om te kijken of ik in de buurt kom van Elsbett's -0,3bar?
    Het wordt dus nog erger als ik mijn ww er tussen zet, maar ik kan nog mijn tankzeef laten vervallen (indien van invloed) en mijn 6mm leiding naar voren naar 8 of 10mm vergroten (ik denk veel invloed).

Herman
    300SD
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    @Pena, je hebt gelijk, waren idd benzinemotoren. BMW 525 en 320.....

gr Ton
  • carl PPO Addict
    edited November 2009
    @ Pena

prachtig werk allemaal .

grtjs carl
    edited November 2009
    Heey die hey..hier weer ff een update.

De bmw draait acceptabel op PPO.....met 2 pompen gaat het nu prima!:)

De 2 pompen in serie was precies dat wat ie nodig had blijkbaar...en zelfs zodanig goed dat als ze ff hun werk gedaan hebben en de circulatie goed gaat en de tank beetje warm word (en blijkbaar nog redelijk snel ook) kunnen de pompen beide uit en blijft ie er zelf op draaien.

Enkel in de file bij langzaam rijden heeft de auto nog de neiging om te bokken (bonanza effect) ...
    Dit heeft mn moeders astra F x17dtl ook trouwens. Had de verstuivers gewisseld(vanwege het bokken..en ook het feit dat ie dik 4 ton gelopen heeft)...het leek een 100km beter te zijn om daarna in ergere mate terug te komen....zo lijkt het dan toch. Vaag wel. Wil nu eerst EGR klep controleren en daarna toch nog eens verstuivers eruit en nog eens testen (zitten imitatie naaldjes/zittingen in...mss toch nie ideaal... en in de bmw zitten ook imitatie naaldjes/zittingen van zelfde merk....mss reden van het bokken?....we moeten het testen)
    Of iemand nog suggesties waardoor? Bmw heeft ook gereviseerde pomp die op het zicht is terug gezet (aftekening op blok...nie met meetklok gedaan ivm het nie hier hebben van gereedschap [meetklok set] )...maar draait en start verder prima. Maar wie weet kan het op PPO net bokken veroorzaken?....

iig blij dat er al 1 auto loopt op het systeem dat er in mijn auto ook komt:) (en al half zit)... mss enkel nog een 2e pomp dan ook in mijn auto als het tegen zit. Maar das te overzien . We hebben beide iig allemaal exact hetzelfde materiaal. En als de kleppen genoeg doorlaat hebben voor een 6cylinder turbo...dan moeten ze ook wel genoeg hebben voor een 1.7 turbo isuzu (hoewel ik wel een stuk zwaardere voet heb als mn bmw rijdende kameraad....hij rijdt ca 1 op 15 a 1 op 16 ermee gemiddeld. ik rij normaal ca 1 op 13 a 1 op 15 met een astra 1.7D. Rij nu ook met een astra X17DTL..en bij metingen viel het zwaar tegen. Bij sportief rij gedrag 1 op 12.5, bij normaal gedrag 1 op 14......das nie zuinig!!!! Ga toch eens checken of er nie ergens wa mis is ofzo...hij loopt verder wel goed.

Vacuum meters zijn trouwens wel mooi...alleen zit ik wel met pompen...maar het is het overwegen toch waard..mss een turbodruk meter pakken?...die kan zowel de overdruk van de pomp weergeven als de onderdruk van de motor bij uitgeschakelde pompen.....hoewel ik nie meer weet waar ik em zou moeten stoppen..mn auto zit al vol met meters..... olie druk, olie temp, turbo druk, volt en dakconsole met PPO temp en PPO niveau van de tank. en in mn standaard dash natuurlijk al koelvl temp, diesel niv en toerenteller....dus alles nogal vol. Zelfs de asbak al verwijderd ervoor. Maar wie weet bedenk ik nog eens iets..of komen er nog opbouw units op het dash zoals ER.

Verwarmings folie is trouwens een strak plan..moet toch nog binnenkort eens bij conrad zien te bestellen. Wilde wel een timertje voor mn retour maken. Mn maat peter ziet daar maar vanaf..da beetje PPO / diesel wat er dan in de verkeerde tank komt kan ie wel mee leven.

BMW 24TD motoren zijn trouwens idd nie bepaald de beste diesels...heb ik al eerder vermeld in het andere 524TD topic....koppen vreters.. maar er wordt heel rustig mee gereden, rustig warm gedraait..en zodoende draait ie nu netjes braaf een 60.000km per jaar zonder noemenswaardige problemen. Reserve kop ligt wel op voorraad uiteraard...blok ook... alles wel. Een km vreter is op zn problemen voorbereidt ;)

thnx voor de response weer:D

greetz!!!!
    edited November 2009
    Hoi Fury,

Als turbometer gebruik ik op dit moment een vacuum/druk-meter.
    Deze heb ik samen met mijn voltmeter (kan je het voorgloeien goed op zien) en mijn tomtom op de telefoonkonsole gemaakt.

image

Het nog zichtbare draadje is inmiddels weggewerkt.

Succes verder.

Herman
    300SD
    edited November 2009
    Kan zijn dat de IP op die 6 pitter nog wel es een behoorlijk vette flow heeft. Als de PPO reeds warm is kan je natuurlijk makkelijker rond pompen.

Waarom sluit je geen KGR aan of net als ik een geschakelde KGR. Clixon op de retour van 75 graden dan gaat de retour open naar de tank.
    edited November 2009
    Er, Kben een beetje sceptisch tegenover KGR....bang voor lucht enzo. Zolang het zo goed werkt zullen we er nie aan beginnen denk ik. We hebben wel een bypass naar de tank toe zodat evt de tank een beetje voor te verwarmen is als het echt koud is (voorwaarde is natuurlijk dat er wel een flow onstaat..hoe klein dan ook...maar met de 2 pompen gaat het momenteel super.

Pena, ziet er mooi uit zo...ik hou wel van lekker veel metertjes. Bij mij komt op die plek de echte carkit. Heb nog grote nokia (6310) dus vrees dat er weinig plek over blijft voor metertjes daarzo (astra is ook kleiner als mercedes). Evt op de A-stijlen zou nog kunnen..hoewel dat wel weer behoorlijk japantunerig staat..en zeker nie handig om slangetjes naar daar te moeten leggen. En natuurlijk boven op het dash kan ook nog... maar dan zouden het er minstens een paar moeten zijn...maar daar moet ik nog eens over brainstormen ivm de vrij ronde vormen van een astra dash. Zo'n opbouw als ER is wel mooi..maar is natuurlijk wel hoger met de 52mm paneel meters dan. evt 2 digitale en 2 analoge zou ook nog mooi kunnen zijn.....mjah....wat dan pakken...brandstof vacuum/druk, tank temperatuur, flow,extra temp meetpunten, extra controle leds....kan allemaal...past wel ij de dakconsole met 2 meters en 16 schakelaars en div led's enzo....wordt het echt een vliegtuig...pomp1 check, pomp2 check,diesel check, ppo check, glow check, start engine..check........ Foxtrot - Uniform - Romeo - Yankee ready for take off:D Theeft wel iets natuurlijk:mozilla_innocent:
    lol!

Greetz!!!!
    edited November 2009
    [QUOTE=fury;52885].....wordt het echt een vliegtuig...pomp1 check, pomp2 check,diesel check, ppo check, glow check, start engine..check........ Foxtrot - Uniform - Romeo - Yankee ready for take off

Gaaf man,....Maar heb je nu nog wel ruimte voor je: Stinger, flitspaaldetector, navigatie, carkit, DVD-spelert, enz :D
    edited November 2009
    [QUOTE=fury;52885]Heb nog grote nokia (6310)

:-P Fury,

Je moet wel met je tijd mee :D.

Herman
    300SD
    edited November 2009
    Pena,

Waarom rij je dan in zo'n ouderwetse benz :mrgreen:

6310 is en blijft de hardcore telefoon!

Tim
    edited November 2009
    Zo een 6310 heb ik ook nog.

Jammer dat ik deze niet meer heb :D

image
    (eerste mobile telefoon Siemens P1)
    edited November 2009
    6310i is DE telefoon voor mij...lekker degelijk, lange accu standtijd, goeie ontvangst... en de 6310i is toch al triple band en kan meerdere smsen enzo sturen... agenda erin etc...meer heb ik echt nie nodig. Hoewel ik nu wel nog ff een 6310 aant opgebruiken ben (die is wel wa minder als 6310i) eer ik de 6310i ga gebruiken die al klaar ligt:D

Kheb ook nog een 1611 gehad (de oer 1611)...woog letterlijk halve kilo...maar onverwoestbaar, mega accu[had zo'n mega dikke extra zware erop..zaten 5 oplaadbare penlites in] ennuh die had ontvangst...viel me mee dak nie frans netwerk had ofzo hier in Nederland..lol. Super ding...maar wel errug kaal....geen klok, geen rekenmachine en geen extra nummer en sms geheugen enzo..dus jah..die ligt nu in de kast.

Ruimte voor de carkit heb ik nog wel...die heb ik tenslotte voor de 6310i. De stinger heb ik wel liggen..mjah..met de radardetectordetector systemen is de lol daar wel ver af...helaas:(... heb nog doos vol..stinger met externe antenne, lasershield etc.........de verleiding is er....maar ben te laf ervoor..... nederlandse justitie krijgt zn zin dus:S onzichtbaar wegbouwen lukt me wel..maar ondetecteerbaar maken nie! Nu nog een navi ofzo..mjah... wel al extra stekkerplug ervoor erin..en de navi hang ik wel aan de ruit als ik ooit eens zo'n ding heb...... wat kan allemaal nog meer...hoogte meter, bandendruk, wieldruk ,kantelhoek, G-Kracht,remschijf temp per schijf, remvloeistof temp, uitlaat temp per deel inc turbo, draaiuren meter, intercooler temp, gaspedaal positie,remdruk ...etc:D..Lolz Fantasie is toch een heerlijk iets.

greetz!!!
Sign In or Register to comment.