Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

sludge in koelwater

pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
edited November 2009 in Algemene Techniek
heb enige tijd (een jaar of 2) last van een soort drapperige pasta onder mijn dop van mijn radiateur!!
Zou dit te maken kunnen hebben met een lekke warmte wisselaar???

bij de garage vertelde ze me dat het misschien een lekke koppakking is, maar dat geloof ik niet, daar de dop van mijn motor olie brandschoon is, en nooit een rokerige uitlaat, en mijn auto rijd en trekt geweldig, en gebruikt ook bijna geen koelvloeistof.

het vervelende is dat mijn kachel niet of nouwelijks meer warm word.

heb 3 maanden geleden mijn kachel gedemonteerd en helemaal schoon gemaakt, en werd toen weer vreselijk heet ,.... maar nu heb ik weer hetzelfde probleem.

heeft iemand nog ideen hierover of evt zelfde problemen gehad????

Comments

• RaafRaaf Modding Member
    edited November 2009
    [QUOTE=pieterbell0001;52623] en gebruikt ook bijna geen koelvloeistof.

als alles 100% goed zou zijn zou je helemaal geen koelvloeistof moeten bijvullen, dus best kans dat er een klein lek is.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited November 2009
    ben nu weer een andere ww aan het testen. Aan een kant rond de 2 bar van de waterlijding gezet.

kijken of er morgen aan de andere kant druppels water uitlopen,..... dan is tie ook stuk.
    zo niet ... ga ik die maar eens in mijn auto zetten.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    Als je WW lek zou zijn dan loopt er koelwater in je brandstof systeem, zakt je koelwaternivo en heb je koelvloeistof in je brandstof. Dit omdat er meer druk op je koelwater systeem hoger is dan de druk op je brandstof systeem.

Ik denk eerder dat je een klein lek hebt van een motoroliekanaal naar je koelwater systeem. De druk in een motoroliekanaal is hoger dan de druk in een koelwater systeem. Wat je kan doen is je koelwater systeem schoonmaken, heb je spul voor. Dan aftappen, nieuwe koelvloeistof er in en een blikje stopleak er in. Heel langzaam zal dan het stopleak in de scheur/gaatje vanuit het motoroliekanaal gaan zitten maar dan alleen als je de motor stil zet natuurlijk omdat dan de druk van het motoroliekanaal wegvalt en de druk in het koelsysteem blijft bestaan.
  • Sunnyflowerpower PPO Burner
    edited November 2009
    is deze sludge blank of zwartachtig van kleur???

9 van de 10 is het een probleem met de circulatie.
    je hebt ergens een lek waar contact is met motorolie in het motorblok.
    wat al voorgesteld is proberen met "stopleak", hopen dat het is opgelost.
    indien niet dan is het een erger probleem met iets meer kosten dan je eigenlijk zou willen.
    edited November 2009
    is zwartbruin van kleur
    [QUOTE=Sunnyflowerpower;52632]is deze sludge blank of zwartachtig van kleur???

zit ook nog te denken om de radiateur vol te gooien men een hele dunne motor olie 5w nogwat of misschien bestaat er 0w nogwat.
    Weet alleen niet of mijn waterpomp er tegenkan?? en de koppakking misschien ook niet. Moet dan natuurlijk wel weer alle waterslangen aan de ww vervangen door olie bestendige.
  • goebeziggoebezig PPO Wannabe
    edited November 2009
    Niveau van koelwater goed opvolgen ,
    streepje zetten op niveau van expantievatje bij koude motor.
    telkens controleren als auto een nachtje stil heeft gestaan ,en buitentemperatuur hetzelfde is.
    dit zou op 1000 km geen merkbaar verschil mogen geven,
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2009
    [QUOTE=pieterbell0001;52641]is zwartbruin van kleur
    [QUOTE=Sunnyflowerpower;52632]is deze sludge blank of zwartachtig van kleur???

zit ook nog te denken om de radiateur vol te gooien men een hele dunne motor olie 5w nogwat of misschien bestaat er 0w nogwat.
    Weet alleen niet of mijn waterpomp er tegenkan?? en de koppakking misschien ook niet. Moet dan natuurlijk wel weer alle waterslangen aan de ww vervangen door olie bestendige.

Als je denkt dat olie even goed gaat koelen als koelvloeistof, ben je mis....
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2009
    [QUOTE=pieterbell0001;52641]is zwartbruin van kleur
    Zwartbruin = verbrandingsgassen.
    Je hebt een miniem lekje in je koppakking waardoor een cilinder met het koelwater wordt verbonden wanneer de motor draait.
    De slechte werking van je kachel wijst daar ook naar.

Dat lekje krijg je niet dicht met lapmiddeltjes.
    Het kan nog een hele tijd duren voordat de koppakking het
    edited November 2009
    heb je in die 20000km ook elke ochtond je radiateur uitgeschept????
    het komt vooral voor als ik harder als 100/110 rijd ,... zo rond de 130/140 dan zit er de volgende ochten echt een hoop smurrie onder mijn dop.
    zat ook nog te denken om mijn kopbouten een beetje na te trekken ,... maar de meeste mensen vinden dit geen goed idee.Hoewel ik ooit eens een visa diesletje had heel vroeger,... stroomde de motor olie uit de koppakking aan de buitenkant op de uitlaat,... heb toen de bouten aangetrokken, en was het probleem verholpen, maar heb hem toen maar snel verkocht.

Als een zuiger in verbinding staat met de koelvloeistof zou hij toch enorm druk moeten opbouwen,....en vloeisof uit het exptankje moeten drukken,..... maar dat doet ie niet en het niveau blijft redelijk op pijl nog.

Dat lekje krijg je niet dicht met lapmiddeltjes.
    Het kan nog een hele tijd duren voordat de koppakking het
    edited November 2009
    [QUOTE=pieterbell0001;52682]...Als een zuiger in verbinding staat met de koelvloeistof zou hij toch enorm druk moeten opbouwen...

Psies, dat is het dus niet tenzij het overdrukventiel van het koelsysteem stuk is (lees open staat) dan bouw je geen druk op en merk je het niet.
    edited November 2009
    [QUOTE=pieterbell0001;52682]Hoewel ik ooit eens een visa dieseltje had heel vroeger,... stroomde de motor olie uit de koppakking aan de buitenkant op de uitlaat,... heb toen de bouten aangetrokken, en was het probleem verholpen, maar heb hem toen maar snel verkocht.

Leuk voor de nieuwe eigenaar... soms bevalt jouw houding en denken me echt niet...

Edit: Tenzij je het hem gezegd hebt natuurlijk... al denk ik van niet.
    edited November 2009
    Belgie-Nederland 1-0 :D

Hij komt van 020 he dus hij kan er zelf ook niets aan doen :mozilla_wink:
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2009
    [QUOTE=pieterbell0001;52682]Als een zuiger in verbinding staat met de koelvloeistof zou hij toch enorm druk moeten opbouwen,....en vloeisof uit het exptankje moeten drukken,..... maar dat doet ie niet en het niveau blijft redelijk op pijl nog.
    Die ENORME druk valt wel mee.
    Er zit niet voor niks een overdrukventiel op. Zo'n ding werkt bv ook wanneer je er te veel koelvloeistof ingooit. Merk je niks van.

Die lekkage hoeft niet groter te zijn dan een speldenprik om sludge te kunnen vormen.

Het is te hopen dat je koelsysteem z
    edited November 2009
    het ging om toen 150 gulden!

[QUOTE=wodan;52696]Leuk voor de nieuwe eigenaar... soms bevalt jouw houding en denken me echt niet...

Edit: Tenzij je het hem gezegd hebt natuurlijk... al denk ik van niet.
    edited November 2009
    Hum... dat is wat anders, dat is een 'wrak' prijsje ;)
    edited November 2009
    [QUOTE=wodan;52711]Hum... dat is wat anders, dat is een 'wrak' prijsje ;)

ja dat wel natuurlijk.
    geloof dat ik hem toen had gekocht voor 300 gulden..... 1 jaar in gereden, en voor 150 verkocht. mooie afschrijving toch!!!!!
    edited November 2009
    heeft er iemand ervaring met dit bedrijf????

Offerte 2711131

Bedankt voor uw aanvraag van 26 november 2009.

Conform uw gegevens bieden wij u het onderstaande onderdeel aan:

- Onderdeel en type auto: Cilinderkop Toyota Hi-Ace

- Ccm, kW, BJ, code: 2.4D Bj. 1997 2L2

- Dit onderdeel is: Nieuw

- Prijs per stuk: € 425,00

- BTW: Exclusief

- Garantie in maanden: 12 (alleen op geleverde deel)

- Prijs gebaseerd op inruil van het oude deel

- Statiegeld voor inruil: € 100,00 (dit bedrag wordt terug betaald na ontvangst van het oude onderdeel)

- Verzendkosten niet inbegrepen

- Bijzonderheden: kaal

OF

- Onderdeel en type auto: Cilinderkop Toyota Hi-Ace

- Ccm, kW, BJ, code: 2.4D Bj. 1997 2L2

- Dit onderdeel is: Nieuw

- Prijs per stuk: € 675,00

- BTW: Exclusief

- Garantie in maanden: 12 (alleen op geleverde deel)

- Prijs gebaseerd op inruil van het oude deel

- Statiegeld voor inruil: € 100,00 (dit bedrag wordt terug betaald na ontvangst van het oude onderdeel)

- Verzendkosten niet inbegrepen

- Bijzonderheden: compleet

Indien u in deze offerte geïnteresseerd bent, kunt u telefonisch contact
    met ons opnemen via telefoonnummer (0031)(0)524 514 160.

Met vriendelijke groet

De Jong Automotive B.V.

Nobelweg 9

7741 KR Coevorden

Nederland

T 0031-524-514160

F 0031-524-524190

E [email]info@dejong-autoonderdelen.nl[/email]

I Welkom bij De Jong Motoren

Openingstijden

Maandag – vrijdag

08:30 uur – 12:30 uur

13:00 uur – 17:30 uur
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Pieter,

Als de oude gevlakt en afgeperst is, dan is ie net zo goed als een nieuwe. Voor een ongeblazen diesel zelf iets beter, omdat je door het vlakken weer wat compressie terug krijgt.

Ik zou sowieso nog ergens een offerte vragen.

Tim
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2009
    Waarom een ander cilinderkop?

Heb ik iets gemist ofzo?:?:
    edited November 2009
    wil er eingenlijk een als reserve houden die ik dan steeds kan omwisselen,.... en ik doe deze rep. niet zelf , en wil dat de monteur gewoon kan doorwerken . dus oude kop eraf , en gelijk nieuwe erop . anders moet je eerst weer wachten op vlakken afpersen e. a.

heb ik ook met mijn verstuivers gedaan. 2 setjes een om te rijden , en de ander om schoon te maken en af te stellen.

[QUOTE=Bokkum;52919]Waarom een ander cilinderkop?

Heb ik iets gemist ofzo?:?:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Pieter,

Hoeveel Toyo's wil je nog slijten dan? Bij normaal gebruik en KOELVLOEISTOF ipv koelWATER gaat je nieuwe kop de auto overleven.....

Tim
    edited November 2009
    [QUOTE=Bokkum;52706].....Voor zover ik weet heb je een Japanner. Die gasten denken meestal beter na dan bv BMW-ingenieurs..:cool: Grinnn...

Lees deze net pas. We gaan niet lopen zeiken he Bokkum, BMW is en blijft Uber techniek. Alleen jammer dat je wel gelijk hebt :mozilla_frown:, die klote dingen zijn bijzonder slecht te ontluchten ja.
    edited November 2009
    ja laten we dat hopen. 4 jaar geleden moest ie eraf voor een gebroken gloeikaars. Jaar later ,... radiateur lek.... denk dat ie toen iets te warm is geworden.

nou ja... we zien wel.

misschien de kop wel, maar de pakking weet ik niet...!

[QUOTE=Tim;52921]Pieter,

Hoeveel Toyo's wil je nog slijten dan? Bij normaal gebruik en KOELVLOEISTOF ipv koelWATER gaat je nieuwe kop de auto overleven.....

Tim
Sign In or Register to comment.