Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

T4 motormijmeringen

Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
Ons volgend vervoermiddel wordt misschien wel een VW T4 in camperuitvoering. 8)

Welk motorblok is nu het meest geschikt met een 2-tank systeem op GPO te rijden?


De drie hoofdgroepen motoren die vanaf 1997 gebruikt zijn;
  • de 1.9 turbo diesel (50 kW / 68 pk)
  • de 2.4 diesel (55 kW / 75 pk)
  • de 2.5 TDI (65 kW / 88 pk) en meer :p
De 1.9 turbo diesel lijkt mij wat zwak om lekker mee te komen op de snelweg of om een flinke aanhangwagen te trekken. :?

De 2.4 diesel heeft zich inmiddels wel bewezen bij CP als bedrijfsvoertuig en bij Dyslectie als camper. :lol:

De 2.5 TDI lijkt dan de overtreffende trap met lekker wat meer vermogen.:p
Hierbij heb ik toch een kleine kanttekening :roll::
Omdat de 2.5 TDI's zo energie-effici

Comments

  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Hoi M@W,

    Ik weet niet hoe ver het budget gaat?
    Maar in D is er veel meer keuze: T4

    Die extra 'Zuheizer' is misschien omdat er meer m3 in zo'n bus zitten, vergeleken met een gewone auto. Sommige bussen hebben hiervoor zelfs een extra radiator (verwarming) achter in. En dus een veel groter warm water circuit. Maar dit is misschien uit te zetten zodat de PPO eerst opgewarmt kan worden :p.

    Herman
    300SD
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Man@work,

    De enige die 1.9 te licht vind, is de persoon die er mee rijdt. Half bouwvakkend Nederland rijdt ermee, incl flinke aanhanger.

    De 2.4 is nog een "ouderwetse" diesel en de TDI heeft al Elsbett genen.

    Allemaal op 1-Tank, dus allemaal goed voor de GPO.

    Ik zou voor de 2.4 gaan voor het geluid en voor de TDI vanwege het geluid en de power.

    Voor verbruiken kijk je even op spritmonitor.

    Cheerio,
    Tim
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Heb er nog
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2009
    ik heb gekozen voor de 2.4
    omdat deze gewoon nonsens is
    en de tdi niet in mijn prijs klassen te koop was .

    verder moet je geen haast hebben met zo`n bus
    het voordeel met aan hanger van 1990 kg rijd hij nog net zo langzaam:D:D

    ik heb een personen bus dat betekend dat ik een extra verwarming heb
    voor de passagiers.
    hier heb ik nu ook mijn tank verwarming op aan gesloten

    mijn advies ga er in rijden
    ----------------------------------------------------------

    je wil dus een t4 kopen en dan zelf ombouwen tot camper of een camper kopen?

    ----------------------------------------------------------------
    hier vindt je alles Kampeerauto

    dyssie
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2009
    [QUOTE=pena;52374]Hoi M@W,

    Ik weet niet hoe ver het budget gaat?
    Maar in D is er veel meer keuze: T4



    qwa budget kun je daar voor veel minder euro meer VW camper kopen.

    tijd/zoeken/telefoneren om een aantal geschikte denken te hebben gescoord.
    en dan 1 of 2 lange weekenden opofferen om er 1tje gaan halen.
    en dan de gang naar de RDW.

    houd je vaak tegen.
  • RogerRoger PPO Addict
    edited November 2009
    Zonder meer heeft de atmosferische 5 cilinder 2.4D de beste PPO papieren.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    en qua technische ombouw tot 1 tank PPO nog opmerkingen over deze types? de verstuivers bijvoorbeeld, welk type? pomp duse of....
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    @ Pena en Pjotter: Het is de bedoeling om de bus zelf te importeren uit Duitsland vanwege de grotere keuze. Voor ons is Duitsland geen buitenland.

    @ Dyslectie: afhankelijk van het kostenplaatje wil ik evt (deels) zelf de camperombouw doen. De firma Reimo heeft heel veel losse onderdelen te koop. Eerst wil ik een voorkeursvolgorde wat motor betreft opstellen.

    @ Tim en Ericzwiep: omdat we ook "Standheizung" willen wordt het een 2-tank systeem waarbij de GPO in de 2e tank zit (zoals bij Dyssie ;-))

    @ Tim kun je de uitdrukking TDI-genen even verduidelijken?
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2009
    duidelijk:lijkt me een verstandig besluit.
    neem de tijd .

    sucses
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Ik denk ook wel dat alle blokkies die je opnoemt prima GPO geschikt zijn.

    Persoonlijk zou ik kiezen voor een TDI, omdat deze net dat extra hebben en prima te kietelen zijn. Zo heb ik zelf mogen ervaren(CaddyEd).

    Op mijn werk rijden we twee T5's met 1.9 TDI, en gaan ook best wel vooruit. Alleen ben ik niet weg van de pompverstuivers die daar in zitten.

    Ken je trouwens al deze site?: http://www.weetjewel.nl
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    @ Ericzwiep en CaddyEd: Ik ga voor de op GPO beproefde techniek van de VEP (VerteilerEinspritzPumpe)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Man@work,

    Het TDI principe is uitgevonden door Mr. Elsbett.

    Ik had een elektrisch kacheltje in mijn kamper van 25 euri bij de bouwmarkt. Geen geouwehoer met elektronica, dieseleidingen, diesel dampen onder de auto, etc. Als je een kampa maakt kan het ook veel makkelijker op gas, je moet toch ook koken. 1-tank en rossen maar.

    Tim
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2009
    met een 2tank krijg je ook gpo in je dino tank
    en dan doet je stand kachel het niet meer.

    ik heb ook zo`n 25 eurie ding en dat werkt priema

    deze meeting nog getest
    dyssie
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    [QUOTE=Dyslectie;52390]met een 2tank krijg je ook gpo in je dino tank
    en dan doet je stand kachel het niet meer.

    Dat snap ik. Daarom wil ik de dino via KGR laten lopen en de GPO met een gewone retour. Bij omschakeling naar GPO komt er natuurlijk dino in de GPO-tank maar andersom komt de GPO nooit verder dan het dinofilter. Afhankelijk van de pompinhoud moet ik natuurlijk wel tijdig terugschakelen om een goede start-mix te hebben. Ik zal dan waarschijnlijk bij ons in het stadje niet op puur GPO rijden.

    De aftakking van de dino naar de, bij een TDI altijd aanwezige, bijverwarmer gebeurt dan v
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Zojuist (met een glaasje Glühwein er bij :p op www.spritmonitor.de gekeken:

    De daar geregistreerde 215 TDI's (met vermogens van 65 kW t/m 75kW want dat vind ik voldoende) hebben op de gezamelijke 7.060.995 km :shock: 586.799 liter :shock: diesel gebruikt.

    Dat is een gemiddelde van 12.0 km per liter :p voor de 75 kW / 102 pk versie en 12.5 km per liter voor de 65 kW / 88 pk versie.
    Het verschil tussen beide is dat de 65 kw versie geen intercooler heeft.

    Als het een T4 wordt dan met één van bovengenoemde motoren.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Ik wilde mijn mijmering waarom ik een standkachel wil nog niet posten maar Kristoff zit op dezelfde golflengte; http://www.ppo.nu/forum/f45/standverwarming-elektrische-motor-verwarming-2987/
Sign In or Register to comment.