Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

gebakken lucht?

udoudo Super Moderator
edited November 2009 in Algemene Techniek
Ik vond info over de Aerofinn - optimaliseert luchtstroom naar motor voor betere prestaties. Hoeveel gebakken lucht zit er in dat verhaaltje?

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Wat dacht je van 100% gebakken lucht Udo!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2009
    Is al een heel oud idee en er zijn goede ervaringen mee. Is hier zelfs een forum lid die ze in motorfiets en auto heeft zitten met goed resultaat.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=easy rider;52302]Is al een heel oud idee en er zijn goede ervaringen mee. Is hier zelfs een forum lid die ze in motorfiets en auto heeft zitten met goed resultaat.
    Dus niet zo gebakken lucht maar echt effect?
    Enig idee over wat en hoeveel het doet?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Ik heb iemand, die veel weet van tuning van automotoren, horen zeggen dat die dingen alleen maar ellende veroorzaken en geen enkele verbetering. De ellende zat er in dat er
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=CaddyEd;52304]Ik heb iemand, die veel weet van tuning van automotoren, horen zeggen dat die dingen alleen maar ellende veroorzaken en geen enkele verbetering. De ellende zat er in dat er
    edited October 2009
    [QUOTE=udo;52303]Dus niet zo gebakken lucht maar echt effect?
    Enig idee over wat en hoeveel het doet?

Staat een heel stuk hier op PPO.nu van cyclonedriver, ff de zoekfunktie gebruiken.

[QUOTE=udo;52306]........ dus was het overwegen waard als het niet zo'n `air` van gebakken lucht had.....

Wat de boer niet kent vreet ie niet he :mozilla_wink:.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    We hebben hier toch onze eigen windtunnelman?
    Weet die niet iets van stromingsleer?
    M@W?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Heb het nu even beredruk.
    Zodra ik tijd heb zal ik het even doorlezen en reageren.
    edited November 2009
    Oplichterij!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2009
    Voor grotere (oude benzine) motoren zonder turbo werkt dat merkbaar,
    voor nieuwere turbodiesels is het onzin.

Zinvoller zijn: Egr verwijderen, goede motorolie gebruiken en op tijd verversen, al eens goed doorrijden, juiste bandenspanning hebben en constante snelheid rijden.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Goed geraden Udo :!: ;)

Laminaire stroming in je inlaat kanaal is hoogst waarschijnlijk niet aan de orde in een gewone betaalbare productie auto. (Misschien wel in de Formule 1 of zo)
    Zodra de lucht of het lucht-brandstofmengsel langs de inlaatklep de cylinder in gezogen wordt wordt het zeker in elk motorblok turbulent.

Misschien dat oudere benzine motoren met carburateur er iets aan hebben omdat de brandstof zich misschien beter door de lucht verdeelt door de toegenomen werveling.

Deze schoepen zorgen behalve voor werveling ook voor een flink stuk weerstand in de inlaattraject.

Sinds ~1990 hebben vrijwel alle benzine motoren een injectiesysteem vlak voor de inlaatkleppen wat behoorlijk zuinig werkt. En dus ook geen plek voor zo'n "vaste ventilator" in het inlaatkanaal.
    Diesels hebben altijd een injectie en helemaal geen lucht brandstof mengsel in het inlaatkanaal. Dus hebben ze ook absoluut niets aan dit ding.

Auto's met een turbo o.i.d. hebben sowieso een lekker turbulente inlaatstroming die misschien door een interkoeler wat getemd wordt.
    Maar welke moderne auto heeft een turbo
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Hoi M@W,

Helemaal mee eens, behalve de cruise-control :).

IK ben meer van 1 gas stand.
    OK, bruggetje op zak je 10km/u maar bruggetje af haal je dat weer in.
    Op de CC voel je dat, bij bruggetje op, de wagen behoorlijk gas geeft.

Wat ik nog zou willen toevoegen is 'geen korte stukjes rijden'.
    Starten en opwarmen kost relatief veel brandstof.

Herman
    300SD
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2009
    CC is altijd zuiniger Pena.
    en zoveel bruggetjes hebben we op de snelweg niet.

[QUOTE=pena;52367]Wat ik nog zou willen toevoegen is

wat brandstof besparen aangaat.

neem een jonge lichte gestroomlijnde wagen met een zuinige dieselmotor ipv (wat wij hebben,) een dikke blokkerige MB met een zuipblok onder de kap :oops:.:D
  • cyclonedriver PPO Wannabe
    edited November 2009
    ik heb wat gemist :p
    t'ja bij werkt het wel en op verschillende voertuigen (auto, moto, quad) en met verschillende brandstof(systemen) : diesel/KZO/DX52/PW1, benzine, LPG
    diegenen die het niet geloven, da's dan spijtig voor hen
    test je het zelf niet uit, dan zal je het nooit weten
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    @cyclonedriver:
    Wat ik vooral zoek is een technische verklaring.
    Daarnaast ontbreekt de prijs van het stuk metaal.
    Met die twee zaken ingevuld valt er een goede afweging te maken of het dingetje de moeite waard is.
    Ik wil, na wat uitleg, best zo'n ding in de auto stoppen maar vermoed dat het meer dan twee cijfers aan euro's zijn?
    edited November 2009
    Oplichterij heren!!!!!!
    Wordt eens wakker.
    edited November 2009
    [QUOTE=udo;52429]@cyclonedriver:
    Wat ik vooral zoek is een technische verklaring.
    Daarnaast ontbreekt de prijs van het stuk metaal.
    Met die twee zaken ingevuld valt er een goede afweging te maken of het dingetje de moeite waard is.
    Ik wil, na wat uitleg, best zo'n ding in de auto stoppen maar vermoed dat het meer dan twee cijfers aan euro's zijn?
    T'kost meer dan 100 euro gratis plaatsing inbegrepen, afhankelijk van waar je het koopt. De meeste geven 3 maand geld terug garantie, wat heb je dan te verliezen ?????????
    PROBEER HET GEWOON .......... wat heb je te verliezen ?
    edited November 2009
    Oplichterij!!!

iT'S AMAZING STEVE:)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2009
    Ik heb ook zo iets, je plakt dat achteraan op je wagen en ie rijdt ineens vlotter EN zuiniger....

Het ziet er zo uit:

image

Het helpt echt! :rolleyes:

Kost echt maar 25 euro's indien het niet goed is, krijg je je geld terug!
    edited November 2009
    jaja, ik weet het, t'is allemaal inbeelding
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Stokers,

Gelukkig wordt het geen K U T forum zo.....

Prettige voorzetting.....
    Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Ik vind €100,- wel een beetje duur, voor zo'n ding.

image

Zijn er al auto fabrikanten die dit standaard toepassen op hun wagens?
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    Nogmaals: ik wil het e.e.a. absoluut niet op de hak nemen of wegserveren ofzo.
    Ik wil juist een technische verklaring voor de bedoelde effecten alsmede de prijs weten.

O.a. is aangeroerd dat een turbo de lucht al voldoende in beweging zou brengen en dat de prijs op 100 euro zou liggen.
    Als er verder niets inhoudelijks wordt gepost dan kan ik daar verder weinig aan doen.
    edited November 2009
    T' is niet voor niets dat de nieuwere auto motoren werken met pulsdruk vulling (zonder tudbo) en dat er zoveel mogelijk werveling in het inlaatspruitstuk gecreeerd wordt.

Dit apparaatje zal dus alleen bij de oudere (lees minder efficiente) motoren effect hebben.
    edited November 2009
    [QUOTE=easy rider;52447]T' is niet voor niets dat de nieuwere auto motoren werken met pulsdruk vulling (zonder tudbo) en dat er zoveel mogelijk werveling in het inlaatspruitstuk gecreeerd wordt.

Dit apparaatje zal dus alleen bij de oudere (lees minder efficiente) motoren effect hebben.

Is dat een aanname??:)

gr Ton
Sign In or Register to comment.