Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Prijs Drinkwater

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited November 2009 in Water
Stokers,

Ok de meeting hadden we wat meningsverschillen over de prijs van drinkwater. Ik dacht 40ct, de rest veel minder.....

Ook ik had het goed mis:
Dat blijkt uit het “Tarievenoverzicht Leidingwater 2009”. De Nederlander betaalt gemiddeld € 1,44 per m³ (1000 liter) water.
:shock:

Tim

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Hoi Tim,

Ok, ik weet dat ik al wat ouder ben :p, maar ik heb nog steeds ƒ 2,50 in mijn hoofd.
    Het water is niet veel duurder geworden, het transport wel :rolleyes:.

Herman
    300SD
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Pena,

Het zou ook niet best zijn, het valt nog steeds gratis uit de lucht.

Tim
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited October 2009
    kijk dat is wat ik in gedachten had.
    wij verbruiken 90 kub per jaar.

als ik mijn wc met grondt water wil door treken
    (wc water is ongeveer 1/3 water verbruik)

zal dit dus ongeveer 30x1.44= 43.2 per jaar opleveren

dus zal dan toch maar een keer gaan maken
    allen omdat het leuk is om niet zo afhankelijk te zijn :D

dyssie
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Hey Tim, daar heb je niet zoveel aan he.
    Wat betaal je nu voor het water? Afgezien van netwerkkosten e.d. Ik neem aan dat je voor je drinkwater toch wil blijven aangesloten op het net?
    Ik verbruik zo'n 45 m³ per jaar maar ik kan de recentste rekening ff niet vinden.
    edited October 2009
    Carlo,

Ik betaal EUR 1,27 per kuub. Wij zijn met z'n 5en, dus wel iets meer dan 45kuub. Helemaal nu jr de werking van zijn jr heeft uitgevonden en 20x per dag moet plassen :mrgreen: En daar komen straks nog 2 vrouwen bij :o

Men rekent normaal gesproken met 126L per persoon per dag. Jij voldoet dus bijna exact aan dit getal. Dus als wij straks met 5 personen: 229kuub. Dus als wat Dyssie zegt klopt, kan ik sowieso 68kuub drinkwater besparen.

Ik wil hierop besparen omdat het simpel kan, en ik geen DRINKwater wil doorspoelen, terwijl er zat water uit de hemel komt, wat anders ook naar de zuivering gaat.

Sadwaande,
    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2009
    [QUOTE=Tim;52201]...het valt nog steeds gratis uit de lucht...

Vandaar dat ik 4 IBC's in de grond heb ingegraven achter in de tuin die het regenwater opvangen om toilet te spoelen enz,enz.

[QUOTE=Dyslectie;52202]......allen omdat het leuk is om niet zo afhankelijk te zijn....

Dat bedoel ik, onafhankelijkheid is geweldig. Vaak is zo een systeem niet snel terug te verdienen maar het feit alleen al dat je los bent van de gevestigde orde die je dagelijks probeerd te belazeren is mij al heel wat waard.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=Dyslectie;52202]kijk dat is wat ik in gedachten had.
    wij verbruiken 90 kub per jaar.

Het gemiddelde verbruik ligt voor een 4 persoonsgezin op 165 kub :shock: per jaar.

Wij zijn ook met z'n 4tjes en zitten al 8 jaar op 90 kuub.

Wij zitten 8 jaar in ons huis en ik heb afgelopen zomer op 2 kuub nauwkeurig de tellerstand kunnen vooorspellen: 720 m3
    Het waren er 2 minder dan voorspeld.
    edited October 2009
    [QUOTE=Tim;52206]... 126L per persoon per dag ...
    Jij voldoet dus bijna exact aan dit getal.
    :shock::shock::shock::shock:
    Oeff...
    Ik kreeg bijna een hartaanval... :shock::shock:
    Heb het ff nagekeken. Ik verbruik 27 m³ per jaar dus 74L per dag.
    edited October 2009

De tarieven zijn exclusief 6% btw

Kleinverbruik met watermeter 2009 Eenheid
    Vastrecht € 38,00 per jaar
    Verbruik € 0,92 per m3
    Waterbelasting € 0,154 per m3

.....
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Bij ons is het drinkwater toch een stuk duurder. We hebben de eindafrekening van het huurhuis onlangs gekregen.

€1,79 / m³ + €1,22 / m³ voor de afvoer van drinkwater (afvalwater belasting).
    Ik heb het nog niet helemaal uitgerekend maar ik denk a.d.h.v. deze getallen dat het ook een financieel voordeel kan zijn om regenwater te gebruiken. (niet dat dat mijn grootste motivatie is).

Ik was onlangs nog bij een man die regenwater gebruikte voor al zijn warm water + wassen + vaatwasmachine + WC's. Al 20 jaar en nooit iemand ziek geweest. Ik overweeg ook om dat te gaan doen, alleen opslag is een beetje een probleem (niet bereikbaar met vrachtwagen en kraan + hoog grondwater)

ER, hoe heb je dat aangepakt met die IBC's? Zijn ze onderling verbonden, hoe zuig je aan en hoe ga je ze schoonmaken?
    edited October 2009
    Soap,

Je kan ook een zak laten maken, en deze uitrollen in je kruipruimte. Google maar eens op "waterzak in kruipruimte".

De techniek zou ik zelf gaan uitvinden, of een boel geld betalen.

Als je alleen voor warm water gebruikt heb je sowieso bijna geen bacteri
    edited October 2009
    [QUOTE=soapwater;52262]..........ER, hoe heb je dat aangepakt met die IBC's? Zijn ze onderling verbonden, hoe zuig je aan en hoe ga je ze schoonmaken?

Gat in de grond gegraven, 4 X 1000 Ltr IBC's in het gat laten zakken. Betonnen vloer er omheen gestort. Schuur er boven op zetten. onderling verbonden van bovenaf (wet van de communicerende vaten). Pomp d'r op met dompel schakelaar als droogloop beveiliging. En aansluiten op "grijs" waterleiding systeem met terugslagklep en drukvat om schokgolven op te vangen.

Vuil heb je altijd in je watertanks dus voor de pomp kaarsfilterhuizen met patronen van 100, 10 en 1 Mu. 1 Keer per 2 jaar even schoon zuigen met waterstofzuiger en klaar is kees.

Alles bij elkaar wel een hele investering maar dat deert mij niet, ik ben nu wel steeds meer onafhankelijk en milieu technisch gezien goed bezig.
    edited October 2009
    Nou hele investering?

4 IBC's = 100 Euri
    Leidingwerk = 100 Euri
    Pomp met vlotter = 50 Euri
    Drukvat = 30 Euri
    Uur graven = 55 Euri
    Beton = 100 Euri per kuub, +/- 400 Euri.

Nog geen 1000 Euri en jij was klaar? Weet wat een gecertifidingest flutsysteem kotst?

Hoe heb je die leiding van bovenaf vol gekregen? Bovenlangs communiceren werkt pas half leeg, dan gaat ie hevelen. Of ik begrijp het niet.

Tim :mrgreen:
    edited November 2009

30m³ 32,60
    belasting 4,51
    vastrecht 38,13
    BTW 6% [U]4,51[/U]
    79,75 totaal
    Kom ik dus op 2,66 pleuro per m³. Wel iets anders dan de 40 ct die ik geschat had.
    Daarnaast voor het rioolrecht nog een €350 ongeveer.
    @Soap; ik kom uit (aan- en afvoer) op 14€ per kuub.
    edited November 2009
    Carlo,

Jammer dat je het rioolrecht ed niet kan ontduiken, die leggen gewoon een bedrag op.

Ik heb regelmatig werk gedaan bij Waterschappen, geld interesseert ze geen reet, ze betalen het zelf toch niet. Gewoon de lasten omhoog.

(Sorry Menno).

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    [QUOTE=Tim;52319]Jammer dat je het rioolrecht ed niet kan ontduiken, die leggen gewoon een bedrag op.

Ik heb regelmatig werk gedaan bij Waterschappen, geld interesseert ze geen reet, ze betalen het zelf toch niet. Gewoon de lasten omhoog.

Hoezo niet ontduiken?
    Als je zelf een acceptabele `afvoer` zou hebben, waarom dan betalen voor riool?
    Idem voor andere zaken.
    Je kunt 't e.e.a. toch gewoon afsluiten als je er geen behoefte meer aan hebt?

Of vindt men je meteen een afval-terrorist als je zoiets zou overwegen?
  • loekieloekie PPO Burner
    edited November 2009
    Hey Easy..

Ik snap: vloer eromheen gestort niet,..
    Heb je een muur eromheen gestort, of een vloer eroverheen?

deuuuh..

Ohja tim, 4 ibc ingraven ftewel ruim 4 m3 uitgraven doe je niet in een uurtje..wellicht wel met een graafmachien...maar niet met spierkracht...ehh..ikke niet..laat ik het zo stellen.
    edited November 2009
    Loekie,

Een klein kraantje bij de gemiddelde loonwerker kost 55 euri per uur. Vandaar een uur graven.

Udo, ook al drink je je vuil water weer op, je moet betalen, omdat je op dat perceel woont. Je kunt dit niet afsluiten.

Tim
    edited November 2009
    [QUOTE=loekie;52321]Hey Easy..Ik snap: vloer eromheen gestort niet,...

'T is eigenlijk een betonnen plaat met een vierkant gat in het midden waardoor de IBC's bereikbaar zijn. Als er 1 stuk is of wat dan ook dan trek ik hem er zo uit. De betonnen plaat dient als fundatie voor de schuur zelf.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited November 2009
    [QUOTE=udo;52320]Hoezo niet ontduiken?
    Als je zelf een acceptabele `afvoer` zou hebben, waarom dan betalen voor riool?
    QUOTE]

Vele jaren geleden woonde ik op een woonark: riool en regenwater gingen direct de gracht in. Op een mooie dag kreeg ik een aanslag rioolrecht. Daarop ben ik toen in beroep gegaan omdat ik helemaal geen gebruik maak van riool, immers...
    Uiteindelijk trok ik aan het kortste eind. Reden: Indirect maakt een woonbootbewoner wel gebruik van het riool: regen valt op het dak van de boot en spettert daardoor ook wel eens op de wal, vele spettertjes vormen een stroompje welke uiteindelijk in het riool komt....... Bingo! (Uitspraak bestuursrechter van vergelijkbare zaak van een collega woonarkbewoner)

Ik snap heel goed dat iedereen moet betalen voor water- en rioolbeheer ook al maak je er geen "direct" gebruik van. Ik was toen student die de wereld ging verbeteren met logica.....
    edited November 2009
    Sinnefjild,

Tis uiteindelijk ook logsich, de waterbeheerder is verantwoordelijk voor schoon water en droge voeten. Dus of je nu in een buis poept of in een kanaal, elke inwoner betaald. Echter jammer dat er zo makkelijk en oneerlijk met de lasten omgegaan wordt. Zo bv dat je nu niet meer op basis van opp. in eigendom aangeslagen wordt.

Mijn ouders moesten zo'n IBA, ik heb gezegd niets te kopen, omdat ze immers al tientallen jaren lozen via een septic tank, en daarmee een lozingsvergunning hebben. Het waterschap moet handhaven en de gemeente z'n bek houden, heeft er niets mee nodig :mrgreen:. Laat ze een riool aanleggen, dan mogen ze aanbellen :twisted:.

Plus dat je een gecertificeerde IBA moet kopen, met een pomp die energie kost en onderhoudskosten hoger dan het lasten van het schap. Daar komt nog eens bij dat maar ongeveer de helft van de lasten geschrapt worden in zo´n situatie.

Tim ;)
    edited November 2009
    Nu we het dan toch over belastingen hebben:

Ik betaal me een breuk aan wegenbelasting. Ik betaal ook belasting voor het onderhoud van de dijken en de wegen die daar op liggen. Een dubbele belasting dus. Bij wet verboden om dubbel belasting te heffen maar het gebeurd toch.
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited November 2009
    [QUOTE=easy rider;52327] Bij wet verboden om dubbel belasting te heffen maar het gebeurd toch.

ER: Wat vind je dan van BTW op heffingen/belastingen...?
    edited November 2009
    Idd, BTW op accijns zoals bij de brandstoffen aan de pomp :evil:
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    [QUOTE=Sinnefjild;52325]Reden: Indirect maakt een woonbootbewoner wel gebruik van het riool: regen valt op het dak van de boot en spettert daardoor ook wel eens op de wal, vele spettertjes vormen een stroompje welke uiteindelijk in het riool komt....... Bingo! (Uitspraak bestuursrechter van vergelijkbare zaak van een collega woonarkbewoner)
    Iets langere loopplank?
    Al die belastingonzin is precies dat.
    Er wordt teveel geheven om de verkeerde redenen.
    En dan nog wordt NL als een belastingparadijs gezien vanuit het buitenland... (!)
    edited November 2009
    [QUOTE=udo;52334]......En dan nog wordt NL als een belastingparadijs gezien vanuit het buitenland... (!)

Dat heeft betrekking op grote multinationals. De nederlandsche burger betaald altijd het geen wat de multinational niet betaald. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen he.
    edited November 2009
    Werk en verwerf, betaal belasting en sterf
Sign In or Register to comment.