Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW Passat Variant 1.9TDI VP AFN

Tim Livin' and Breathin' PPO
Stokers,

Dan moet ik maar eens een topic openen waar het forum voor gemaakt is. Foto's, schema's en veel geouwehoer....

Ik ga mezelf dwingen om te bouwen, de meeting is een nobel streven. We rijden echt veel te weinig voor een diesel, maar goed, verslaafd aan ppo en hij staat er nu toch.

Hier mijn ontzettend ingewikkelde schema:
image

De 2e tank ben ik nu mee bezig, wordt weer een klapperrrrrrrrrr...

Tim :confused:

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited October 2009
    TIM 100 :een eigen biodino variant??:D:cool:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Teleurstellend Immoreel Mengsel :?::mrgreen:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2009
    Mooi schema Tim, lekker simpel.

Tip: breng de retour (water) van je WW naar de tank.

Nu staat je tank verwarming parallel aan de WW, komt je koelwater temp van de motor nog wel snel genoeg omhoog tijdens winterse omstandigheden?
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited October 2009
    @ ER,

Vanmorgen las ik je commentaar op de tankverwarming van Tim. Je schreef o.a. dat hij zijn retour van zijn ww. naar zijn tank moet brengen.
    Ik ben ook aan een tankverwarming bezig. Ik heb tot nu de aanvoer naar de kachel opengesneden en er een t-stuk ingezet wat naar de ingang van de ww. gaat. De retour van de ww. gaat naar de retour van de kachel. Mijn bedoeling was om de aanvoer naar de ww. open te snijden en daar een t-stuk in te zetten en deze naar de 2e tank achterin te brengen. Op deze manier krijgen de ww. en de verwarmde tank even warm water. De retour gaat dan weer bij de retour van de ww. via een ander t-stuk. Geen goed idee??? Alles staat dan parallel. Is het beter om met de 'rest warmte', dus van de retour van de ww. de tank te verwarmen?.

Douwe.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2009
    Ik denk dat het beter is om de restwarmte van de WW naar de tank te sturen i.p.v. twee WW's boven op elkaar te plaatsen om de volgende reden.

Wat je wilt is dat de motor na de koude start zo snel mogelijk op temperatuur komt. Als we nu een WW over de kachel schakelen zal het verlies aan warmte naar de koude PPO wel meevallen, immers we hebben alleen de PPO op te warmen die verbruikt wordt door de motor, daar gaat niet zoveel energie in zitten. M.a.w. het warmte verlies over die WW zal niet zo veel invloed hebben op de snelheid waarmee de motor zichzelf opwarmd.

Anders wordt het als we tijdens de opwarm periode van de motor ook nog eens de brandstof tank op willen gaan warmen. Omdat we het hier doorgaans hebben over een behoorlijke plas koude vloeistof zal de warmte overdracht daar groot zijn waardoor men met veel koud koelwater terug komt naar de motor waardoor deze minder snel opwarmd.

Als je nu de rest warmte vanuit de WW naar de tank stuurt dan heb je minder energie afgifte vanuit het koelwater en zal het koelwater sneller op temperatuur zijn dan als je de twee WW's paralell schakeld.

Ik zou het persoonlijk nog weer anders doen met een driewegklep aan de retour van de WW. In de opwarmfase staat de retour van de WW open naar het koelwater systeem van de motor. Op het moment van omschakelen van diesel naar PPO zou ik dan pas de retour van de WW naar de tank doorschakelen. Dit idee kan wellicht ook met twee WW's paralell alleen dan kom ik weer op mijn stelling terug, gaan de twee WW's welke paralell geschakeld staan je koelwater niet te veel afkoelen?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=Tim;51741]Teleurstellend Immoreel Mengsel :?::mrgreen:
    Laat me raden ...Piesel ????
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=easy rider;51749] In de opwarmfase staat de retour van de WW open naar het koelwater systeem van de motor. Op het moment van omschakelen ... zou ik dan pas de retour van de WW naar de tank doorschakelen.
    Die vind ik ook mooi :)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Tim,

Wat betekend "VP AFN" ?

Een tankverwarming gaat er bij mij niet komen. Eerder een koeler in de PPO retour. Zit er ook al in de dino retour.
    Een Duitse common rail rijder verwarmt zijn PPO-aanvoer met de warme retour-PPO van de HD pomp.....

Groeten,

Man@work
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=Man@work;51756]Tim,

Wat betekend "VP AFN" ?

VP = Verdeler rotatie Pomp
    AFN is een type VW TDI motor, standaard is deze 110PK
    edited October 2009
    Hey,

Ed, thanx :wink:

Ingmar, XW100, GPO Excellent, B100, Dino, TIM100, als ie maar betrouwbaar start. Rule nr 1 for the missus :mrgreen:

Er, het mooiste is idd de oplossing te verwarmen na het omschakelen. Maar dat wordt het weer moeilijker van, duurder, elektrischer, minder betrouwbaar. Ik ga puur KISS.

Een verwarmde tank isoleer je, anders kan het problemen geven (condens). Ik denk dat je weinig warmte kwijt raakt. Mijn ww krijgt zijn warmte door 8mm inw leidingen. Is genoeg voor de ppo. Een aftakking van 8mm naar de tank geeft meer drukval, waardoor de ww altijd de grootste flow krijgt. En gezien de enorme darmen onder het vooronder, denk ik dat ie door zo'n aftakking niet eens minder krijgt.

De restwarmte (retour) van je ww ook nog eens naar de koffer sturen, geeft meer drukval en dus een lagere flow over de wisselaar, dus koudere ppo. Kuldikte slang onder de auto leggen wil ik niet.

En waar hebben we het over? Ik kom met wat rekenwerk op 2kW aan warmteoverdracht die je kwijt om ppo van 10 naar 80 graden op te warmen. Met in jou geval 105kW onder de motorkap lijkt me het een beetje ver gezocht. Je mist dan dus amper 2% opwarm tijd....

Tim
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited October 2009
    nooit geen retour op de zuivere Diesel tank! die raak steeds sterker "vervuild"met PPO

andersom kan geen kwaad, af en toe een beetje diesel bij de PPO, kan geen kwaad, alleen maar beter, en die vul je toch steeds weer aan met 100% PPO.

bij diesel duurt het bijvullen te lang en zeker met een laag tank niveau, (we blijven hollander :) ), word de verhouding PPO in de diesel veel te groot, en ongemerkt naar de 99% lopen

ook na zeer goede menging zal smorgens de hoogte PPO vehouding onder in de tank zitten, en word zo steeds het eerst aangezogen.

doe de dieselretour direckt weer voor de IP, dan krijg je een steeds grotere diesel verhouding in de pomp, beetje ervaring en je kunt spelen met de spoeltijd.

warme motor en zo weer weg? klein beetje spoelen en klaar.
    s'nachts weg zetten, iets langers spoelen .
    koude winternacht? even een langertijd spoelen naar de PPO- tank om de IP zo snel mogenlijk van zuivere diesel te voorzien.

maar nooit een retour naar de diesel tank !

noch mooier maak je het om de retour aan de ingang van de IP te zetten , waneer het diesel ventiel blokeerd, of het brandstof filter zit verstopt, kan die het altijd nog uit de retour halen.

waarom ruil je de tanken niet om , en gebruik de grootste voor PPO, dat verbruik je het meest, en hoef je minder vaak te tanken
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=PPO-Systems;51766]nooit geen retour op de zuivere Diesel tank! die raak steeds sterker "vervuild"met PPO
    andersom kan geen kwaad, af en toe een beetje diesel bij de PPO, kan geen kwaad, alleen maar beter, en die vul je toch steeds weer aan met 100% PPO.
    bij diesel duurt het bijvullen te lang en zeker met een laag tank niveau, (we blijven hollander :) ), word de verhouding PPO in de diesel veel te groot, en ongemerkt naar de 99% lopen
    ook na zeer goede menging zal smorgens de hoogte PPO vehouding onder in de tank zitten, en word zo steeds het eerst aangezogen.

Ik heb het zo en het werkt al meer dan 2 jaar en al meer dan 50.000km prima.

Retour gaat terug naar de aanvoer voor de PPO-filter op PPO-bedrijf en recht naar de dieseltank op diesel-bedrijf en bij spoelen dus ook.
    De mix wordt altijd maar dikker en dikker en als hij 's ochtends niet goed meer starten wil, tank ik er weer 20 liter diesel bij. Meestal staat de wijzer dan op +/- 1/4.
    In de zomer tank ik dan nog eens 50/50 (KZO en dino) ipv pure dino.

Ik wou deze opzet omdat ik bij mijn vorige ombouw (C15) te veel diesel in de PPO-tank kreeg door de vele korte ritjes en ik reed op den duur meer diesel dan PPO op. Tweede argument is dat ik geen diesel in de kofferbak wil ivm veiligheid, geurhinder en het argument dat ik geen (echte) brandstof in die extra tank heb zitten.

Ik zou er dus niet van wakker liggen, de mix neemt langzaam toe en je merkt het wel wanneer er dino bij moet... Zeker als je veel korte stukjes gaat rijden (> 50 km).
    edited October 2009
    Hey Mannu,

Jacquel, jij weet toch hoe groot de leidingen van vw zijn toch? Vooral die retour is lucifer groot. Ik heb nog wel een cv ontluchter, klein dino kgr maken?

image

Tanken omwisselen zou kunnen, maar om voor 5 liter de originele tank aanpassen, schoonmaken, leidingen vervangen... 55L, laat het netto 50 zijn, is al iets van 850km.

Kan jij aan 8mm inw koelwaterslang komen? Ik kan het niet vinden?

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    8mm kw-slang kan blijkbaar gewoon (gates) brandstofslang zijn, ik heb het nagevraagd bij de automaterialenzaak. Ook de hydroliekleiding die monopoel verkoopt als brandstofslang is volgens hen geschikt.
    edited October 2009
    Coolant water hose 8mm ligt hier wel, hoeveel meter moet je hebben ?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=Tim;51769] Ik heb nog wel een cv ontluchter, klein dino kgr maken?

Niet doen Tim....die moeten op een hoogste punt in een CV installatie zitten, daar laten zitten en niet in een auto zetten. Een TOC/Tiger...soit...maar die kan ook op termijn problemen geven omdat ie niet ontworpen is voor de temperatuur van de PPO. Je kan hem wel met wat kleine aanpassingen re-engineeren zoals Sam Hotte dat gedaan heeft op zijn site. In sommige auto's is ook het plaatsen van een TOC ook heel lastig. Of je zou een goed geisoleerde bult op de motorkap moeten hebben:p
    edited October 2009
    Heu,

Eerst maar eens de tank afmaken. Ik denk zo 10mtr koelwaterslang? Kom dan wel halen...

Tim
    edited October 2009
    10 M ? , heb hier genoeg, liggen alleen in lengtes van +/- 2M, normaal ruim voldoende voor 1 auto.
    edited October 2009
    Jacquel,

Ik heb liever uit 1 stuk, wil het nl binnendoor trekken. Ik heb ook een tijdrelais gevonden om de retour diesel/ppo te beperken. Deze kan in functie CE vertraagd opkomen en vertraagd afvallen met 1 relais. Perfect!

Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

Vandaag eerst de wc pot afhangen en aansluiten, misschien is er nog wat tijd over....

Tim
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Hallo,
    Ik ga deze kerstvakantie een standverwarming inbouwen zodat ik altijd op PPO kan rijden. De bedoeling is om niet meer over te schakelen op dino. Hierdoor ga ik mijn tweede tank ook mooi inbouwen en omdat ik toch een nieuwe moet maken dan, wil ik deze ook voorzien van een tankverwarming. Momenteel heb ik een klein tankje ( ongeveer 6 liter ), voorzien van een elektrische verwarmingsweerstand van 750W( ik warm elektrisch de PPO). Het kleine tankje staat in verbinding met de grote tank. Ik wil nu het kleine tankje en de grote tank voorzien van een warmtewisselaar ( gewoon een 8 mm leiding erin?) waar het koelwater van de motor door vloeit. Ik wil parallel aftakken van de binnen verwarming van de wagen en dan eerst door het kleine vatje, daarna door het grote vat en zo terug naar de aftakking van de binnenverwarming. dus de twee tankverwarmingen staan in serie.
    Om dan ook verder te gaan met het idee van Easyrider zou ik juist na het kleine vatje een 3/2 ventiel willen zetten die ook is verbonden met de retour.

Dus, binnenverwarming - klein tankje-3/2 ventiel- grote tank-retour naar binnenverwarming
    3/2 ventiel is dan ook nog verbonden met de retour.

Stel, wagen heeft nacht buiten gestaan.'s Morgens om 6h springt de standverwarming op( deze staat aangesloten op het watercircuit van de motor en warmt dus ook de motor en IP op). Het 3/2 ventiel geeft dan rechtreeks door naar de retour. Hierdoor wordt enkel het kleine vatje opgewarmt. Motor is op bedrijfstemperatuur na ... tijd. Ook het kleine vatje is opgewarmt tot ...60°C...90°C...? daarna starten en rijden. Na het starten schakeld het 3/2 ventiel om en zal het koelwater van de motor ook door de grote tank gaan en deze opwarmen.
    Graag jullie idee hier rond? Ik ga nog een deftig plan maken, maar wil toch al graag jullie inbreng.
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2009
    hoe zo woord je IP verwarmt
    de ze staat los van de motor en woord volgens mij niet voorzien van koelwater.
    dus daar waar het gevaar zit (pomp asje breekt bij koude start)heb je geen warmte ??

en de standkachel werkt op .......
    helaas kunnen allen de 1tankers zonder dino (maar ook niet in de winter)

ik vind het wel weer ingenieus maar wat is er tegen om op dino te starten en dan na twee straten kan je al omschakelen .
    zo doe ik dat alen terug spoelen neem ik wat meer tijd voor .

gr dyssie
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Bij mijn wagen ( opel combo 95 met isuzu motor ) is de IP verbonden met het koelwater, ik denk dat het de "choke" is? Opzij van de IP is er een blokje waar het koelwater door gaat. Dus als de motor helemaal wordt opgewarmd zal er toch via de blok een warmte overdracht zijn naar de IP. En dan de choke die er dan nog zorgt dat het extra verwarmt wordt.
    Voordat ik thuis kom schakel ik (optijd) over naar dino om zeker te zijn dat ik 's morgens kan starten. Op een maand rij ik dan toch bijna 1 tank dino op. Ik wil dit dus vermijden en dus alles op temperatuur houden/brengen als ik vertrek. De standverwarming werkt op dino of op huisbrandolie ( mazout).

Als de wagen op bedrijfstemperatuur wordt gehouden, zou dan de IP toch nog te fel afkoelen, stel dat je nu geen verbinding hebt met het koelwater? Of omdat er toch te weinig warmteoverdracht is via de "choke"? Zou kunnen dat de pomp "te" koud wordt na een tijdje en er dus "breek" gevaar is.

alvast bedankt!
    edited December 2009
    Stokers,

Ik heb hier ook wel eens aan gedacht. Je kan vrij simpel een verwarmings blokje maken tegen de IP. Een stukje rvs of koper buis in een krul maken voor je standkachel water, tegen een vlak van de IP leggen waar geen bewegende delen zitten, kneedbaar staal, tin oid erop gieten. Klaar.

Maar wat een gedoe.

Tim
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Hoeveel diesel ga je dan gebruiken voor het opwarmen met die standkachel? Heb je daar over nagedacht?
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Hallo,

Ja, ik heb een ruwe berekening gedaan en als ik de standverwarming van 5kw op huisbrandolie laat draaien komt dit goedkoper uit dan elke maand een volle tank dino te tanken.
    Elektrisch verwarmen zou nog goedkoper zijn (vooral als je nachttarief hebt). Ik heb pas een elektrische verwarming van 2500W in het koelsysteem van de wagen geplaatst. Ik ga eens testen hoe lang het duurt om de wagen van "koud" op te warmen tot.. 60-70°C?. Als ik dan het vermogen meet dat de elektrische verwarming verbruik heb ik toch een benadering van hoeveel vermogen ik nodig heb om de motor op te warmen?
    Volgens de gegevens van de standverwarming zou deze 0,6 liter verbruiken per uur bij vollast ( 5 KW). Dus dan kan ik een correcte berekening uitvoeren ofdat het daadwerkelijk goedkoper is.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    [QUOTE=kristof;52996].......Elektrisch verwarmen zou nog goedkoper zijn (vooral als je nachttarief hebt). Ik heb pas een elektrische verwarming van 2500W in het koelsysteem van de wagen geplaatst. Ik ga eens testen hoe lang het duurt om de wagen van "koud" op te warmen tot.. 60-70°C?.....
    Ik ben benieuwd naar het resultaat.
    Wat voor element is dat?
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Hallo,

Het is een verwarmingselement van een wasmachine. Een kleine koperen tankje waar het verwarmingselement inzit. Onderaan de tank is de termostaat aangesloten. Dus kan ik "regelen" hoe warm hij mag worden. En dan een 12V pompje om alles rond te pompen.
    Ik heb de termostaat op een bepaalde waarde gezet, en na een uurtje kwam de motor temperatuur aan het eeste streepje. Ik heb dan na een uurtje de termostaat iets hoger gezet en nu staat hij bijna op 90°C. Dus 2 uurtjes, zou max 5000 watt zijn. Er zit een thermostaat op, en die springt met de tijd op en af. Dus het is niet dat er constant 2h aan een stuk 2500 watt verbruikt is.
    Foto's volgen nog.
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    Prachtig experiment Kristof

met de gegevens van je elektrische test (5000watt)en de standverwarming van 0.6 liter voor 5000watt,denk ik dat je voorlopig kunt stellen dat je in het slechtste geval minder dan 0,6 liter per opwarming kwijt bent, stel dat je dit 1 keer per dag moet doen ,gedurende 1 maand ,dan gebruik je 30x0.6=18liter wat al een behoorlijke verbetering is tegenover een volle tank dino.

dit gaat echter volgens mij nog een pak minder zijn omdat de stand verwarming een max vermogen heeft van 5000 watt zodoende de opwarmtijd korter gaat zijn dan 2 uur en er dus minder warmte verliezen optreden .

als ik dan een vergelijking maakt met mijn cv ketel , die ongeveer zoveel weegt als een auto motor ,deze heeft 6 minuten nodig om van 20 naar 85graden te gaan , deze verbruikt 0.5 gallon per uur en 1gallon=3.78liter
    6 minuten = 1/10 uur dus 3.78delen door 10 maakt 0.378 liter per opwarmbeurt

Ik weet ook niet in hoevere je deze mag vergelijken omdat de rendementen en de warmte verliezen vermoedelijk anders liggen , maar ik denk dat je toch onder de 0.5 liter gaat komen per opwarming.

ik ben benieuwd naar het verdere verloop :p

succes

grtjs carl
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Kristof uit lummen, misschien ff een eigen topic openen, kan het hele verhaal niet meer volgen. ff gezocht.
    http://www.cardomain.com/ride/2995018 ziet er goed uit. mare, als Belg, waar rijd je nu op?
    2 tank toch? en je gebruikt olie van boer peter....
  • kristof PPO Burner
    edited December 2009
    Hallo Carl,
    ja, zo was mijn redenering ook. 's morgens elektrisch opwarmen, en 's avonds op het werk via de standverwarming opwarmen, liefst nog op huisbrandolie. Dus als ik dan de "slechtste" cijfers neem, dan zou het via de standverwarming nog altijd goedkoper moeten zijn dat 1 volle tank per maand. Plus het voordeel dat de motor altijd mooi warm is als ik start ( gemakkelijker starten ) en minder schadelijke stoffen uitstoot dan bij een koude start.

@ericzwiep
    ik heb een nieuw topic gestart:
    http://www.ppo.nu/forum/f45/standverwarming-elektrische-motor-verwarming-2987/#post53011
    Ik rijd op olie die ik van vrienden/familie vast krijg. En dan heb ik een paar restaurants waar ik de olie mag gaan halen. Ik heb een 2 tank systeem.
    edited December 2009
    Shit,

Ik zat gewoon mijn eigen topic te vervuilen......:koe:

Wie wil er hier een paar dagen filantropisch voor mij invallen? Kan ik even ombouwen :mrgreen:

Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Er zijn nog steeds mensen hier die het wiel opnieuw uit willen vinden....
    edited December 2009
    Hey Smullert,

Kom je me een dag helpen? Ik zorg voor de vertering, jij voor de gezelligheid.

Ik heb alleen nog 10mtr 8mm koelwaterslang nodig, de rest is er wel of bij de shop op de hoek.

Tim
    edited December 2009
    [QUOTE=Tim;53130]
    Kom je me een dag helpen? Ik zorg voor de vertering, jij voor de gezelligheid.

Ik heb alleen nog 10mtr 8mm koelwaterslang nodig, de rest is er wel of bij de shop op de hoek.

Prima, zie ik gelijk eens je nieuwe optrekje.

Wanneer had je in gedachten?
    edited December 2009
    Hey Smul,

Zal eerst nog die slang bestellen, dan pb ik je wel. Tussen Kerst en oud/nieuw?

Tim
    edited December 2009
    Is goed!
    edited January 2010
    Stokers,

De passat wordt ingeruild voor een kleine benzine automaat. Deze ga ik ombouwen om op ethanol te lopen.

Het ombouwsetje is er al.

Topic mag dicht,
    Tim
This discussion has been closed.