Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Half miljoen voor bedenker platte windvanger op daknok

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited October 2009 in Wind
Half miljoen voor bedenker platte windvanger op daknok

28 september 2009
AMSTERDAM (Energeia) - Een platte strook als micro-windmolen op de rand van het dak. Met dat idee heeft de Brit Dean Gregory een bedrag van EUR 500.000 gewonnen op de jaarlijkse groene wedstrijd die de Postcode Loterij organiseert, de zogeheten

image

Green Challenge. De horizontale windvanger zou afrekenen met de nadelen van bestaande micro-molens en ook bij weinig wind veel rendement leveren.

Zo zou het nieuwe molentype, dat er overigens helemaal niet meer uitziet als een molen, niet voor geluidshinder in de omgeving zorgen. "Vibratievrij" noemt Gregory zijn model in een interview. Ook zou van uitzichts- of landschapsbederf geen sprake zijn, omdat de molen vrij onopvallend te plaatsen is. "Een minimale visuele impact", zoals de bedenker het zelf formuleert.

image
(Bron: Thepowercollective)

Daar is afgaande op de artistieke impresssies in te komen, maar waarom zou deze molen ook bij lage wind een goede elektriciteitsproductie opleveren? Dat zou hem zitten in de plaats van bevestiging: op de nok van een dak. De helling van het dak zou de wind in de turbine "versnellen" en in de turbine "dwingen". "Wij denken dat het is waar de wereld op heeft gewacht", durven de initiatiefnemers overtuigd te stellen in een korte online uitleg over de molen. De molen moet volgens de bedenker gemiddeld 20 KWh per dag kunnen leveren.

Gregory kan zijn gewonnen kapitaal gebruiken om het concept in de markt te zetten. Eerder won de Nederlandse ondernemer Igor Kluin van Qurrent de EUR 500.000 met zijn Qbox, als schakel in het smart grid. Wederom was dit jaar de Britse multimiljonair Richard Branson aanwezig om de prijs uit te reiken.

Energeia.nl

Comments

• Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Om het rendement van die tubine te verhogen zou men alle dakvlakken op het zuiden kunnen voorzien van fotovolta
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Briljant idee....
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    [QUOTE=Man@work;51466]Om het rendement van die tubine te verhogen zou men alle dakvlakken op het zuiden kunnen voorzien van fotovolta
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Wat kost 't ding?
    edited September 2009
    Udo,

Verstehtst jij no Hollanda?

[QUOTE=Tim;51464]Gregory kan zijn gewonnen kapitaal gebruiken om het concept in de markt te zetten.

Dat betekend zoiets als, technisch doorontwikkelen, investeerder vinden, productie regelen, prijs bepalen en webshop beginnen.....

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Zeker, maar een ruwe schatting van de uiteindelijke prijs kan het financiele rendement voor de huiseigenaar iets inzichtelijker maken.
    Het zal geen high-tech zijn, maar waar moet ik aan denken?
    edited September 2009
    Prijsbepaling is marketing activiteit waar de prijs bepaald kan worden op verschillende principes, zal ogetwijfeld over nagedacht worden, maar ik sluit niet uit dat dit value based zal zijn.
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;51475]Het zal geen high-tech zijnIs dat dan nodig?

[QUOTE=udo;51475]maar waar moet ik aan denken?Van 25.000 euri krijg je vast wat terug.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=Tim;51478]Is dat dan nodig?
    Nee, het bepaalt het prijspunt.

Van 25.000 euri krijg je vast wat terug.

Ik denk eerder dat het rond 5K-15K zal zijn, bij een bepaalde grootte.
    edited September 2009
    Reken er op dat ie zeker 50 % van de opbrengst over de technische levensduur zal moeten gaan kosten.
    edited September 2009
    Ingmar,

10jr*opbrengst*prijs kW*50%

Dus 3650*21*.25*.5 = 9581,25 Euro Incl Btw.

Dan bouw ik hem zelf wel.

Tim
  • Jor= PPO Burner
    edited September 2009
    Ik kan me niet voorstellen dat dit een nieuw idee is. Ik heb nl ook zelf al vaak aan zoiets gedacht.
    Ik neem aan dat er aan gerekend is maar 20 kwh lijkt me erg veel.
    Is het niet zo dat het lijkt dat het hard waait over die nok, maar als je die nok iets hoger maakt (dmv van een turbine) waait het vooral hard boven die nieuwe nok en niet door de turbine.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=Tim;51481]Ingmar,

10jr*opbrengst*prijs kW*50%

Dus 3650*21*.25*.5 = 9581,25 Euro Incl Btw.

Tim

Dacht ik ook.

Het (legaal) stroomterugsturingsschema is wat mij wel interesseert.
    edited September 2009
    [QUOTE=Tim;51481]
    Tim
    Tim ja....maar de tijd he...
    Vergeet ook niet dat die bedragen ook nog wel deels in aanmerking zullen komen voor subsidie.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Ik sluit me bij Ingmar aan. ;)
    edited September 2009
    [QUOTE=Tim;51472]Mr Engineer :p That's me, 24/7 [QUOTE=Tim;51472].......En waarom rendement verhogen, gebruik jij meer dan 20kW per dag? En hoe vaak hebben we wind uit het zuiden?

Natuurlijk gebruik ik geen 20 kW. Maar het zou toch mooi zijn als je huishoudbuffer vol is om dan de electriciteit in het net te pompen richting de lokale bedrijven en instellingen.

De turbine moet natuurlijk wel geschikt zijn voor windrichtingen die niet loodrecht op de noklijn staan.

[QUOTE=Jor=;51482]........Is het niet zo dat het lijkt dat het hard waait over die nok, maar als je die nok iets hoger maakt (dmv van een turbine) waait het vooral hard boven die nieuwe nok en niet door de turbine.

De "overkapping" van de turbine snap ik ook niet helemaal.
    Wat mij betreft kan zo'n ding in de vrije stroming of in een mooi gevormde aanstroomspleet die misschien de wind ietwat beter aan laat stromen op de turbine. Want je zit ook weer met de veranderlijke windrichting.

Al dergelijke stromingsverschijnselen zou je mooi kunnen meten in een windtunnel.... ;) (daar werk ik 40 u per week)
    edited September 2009
    [QUOTE=Man@work;51508]Maar het zou toch mooi zijn als je huishoudbuffer vol is om dan de electriciteit in het net te pompen richting de lokale bedrijven en instellingen.Dit is in NL een no go...denk eens aan de vergunningen en regelgeving, netbeheerders, bedrijven contracten, etc...

Dan kun je beter een deal sluiten met de buurman en/of samen een enorme koelkast voor de B(ier)BQ in je tuin zetten, smikkel 8-)

[QUOTE=Man@work;51508]aanstroomspleet3x woordwaarde :mrgreen: Dit zou wel slim zijn, echter zal dan eerst moeten blijken of het nodig is. Onze geliefde welstand commissie wil natuurlijk geen spleten op het dak.

Tim
    edited September 2009
    [QUOTE=Tim;51512]......Dan kun je beter een deal sluiten met de buurman en/of samen een enorme koelkast voor de B(ier)BQ in je tuin zetten, smikkel 8-) ......
    Met 20 kW kun je natuurlijk thuis ook:
    ......het huis elektrisch verwarmen
    ......de elektrieke auto opladen
    ......het water van het zwembad verwarmen
    ......de oprit verwarmen zodat we nooit meer uitglijden of sneeuw hoeven te ruimen

......en de rokende medemens (ik dus niet) heeft dan genoeg energie om voor zijn "plantenhobby" niet langer stroom voor de meter af te hoeven tappen.

"Weg met alle gas, hout en oliegestookte apparatuur" :shock::?:D
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2009
    M@W
    niet hout op
    edited September 2009
    [QUOTE=Carlo;51496]Ik sluit me bij Ingmar aan. ;)
    Dat leek nergens op te slaan maar ik doelde op bericht #3 in deze draad.
    Vandaag sluit ik me bij Wodan aan 8)
    BTW ik heb 2 2kW-3fasemotoren staan iemand ge
    edited September 2009
    Shit nee ze zijn 0,75 kW, in ster op 220 en in driehoek op 380 of andersom.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=Carlo;51535]Shit nee ze zijn 0,75 kW, in ster op 220 en in driehoek op 380 of andersom.

Andersom. 380 (400) in ster, 220 (230) in driehoek.
    edited September 2009
    Open haarden
    Houtkachels en open haarden zijn goed voor 11% van de uitstoot van fijn stof. De uitstoot van fijn stof door een houtkachel komt overeen met die van een dieselauto zonder roetfilter. Bij open haarden komt een deel van het fijne stof in de kamer rond de haard terecht. Een gesloten houtkachel, zeker eentje met een hoog rendement, vervuilt de lucht veel minder, zowel in als buiten het huis. Voorwaarde is wel dat goed droog hout wordt gebruikt, bij voorkeur van eiken, essen en beuken.

Google

Niet helemaal goed.....

Tim

Edit,

Jammer Carlo, ik kon nog wel eentje hebben van 2,2kW....
    edited October 2009
    Het aantal haarden en kachels is echt beperkt.

Hoeveel CO2 denk je dat er vrij komt als we dat snoeihout allemaal laten wegrotten? Juist ja precies even veel.

Als ik het gratis op kan halen zeg ik toch niet: "laat maar ophalen door de biomassacentrale" om later voor de electriciteit die ze maken weer te betalen?
    By the way haardhout is een iets minder korte co2 kringloop maar altijd nog superkort in vergelijking met fossiele brandstoffen
    edited October 2009
    Je vergist je, Man@thefireplace,

20% procent van de NL huishoudens heeft een houtkachel. Als ik wat rond google kom ik getallen van 11-15% tegen, voor bv de uitstoot van fijnstof door haardvuur. Ter vergelijking, het verkeer doet 30%.

Dus voor de dino rijder een verplicht roetfilter, maar zijn broertje doen we niets mee.
    [QUOTE=Man@work;51552]Hoeveel CO2 denk je dat er vrij komt als we dat snoeihout allemaal laten wegrotten? Juist ja precies even veel.Nee, bij jou houtkachel komt minder CO2 vrij dan bij verrotting. De andere C tjes worden gebruikt voor de troep in de onderste quote. De producten van het wegrotten worden weer gebruikt voor groei van blad en hout = opname CO2. De as uit jou haard doet dat "ietstie" minder....

Een biomassa centrale stookt het effici
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2009
    [QUOTE=Tim;51570].......Dus voor de dino rijder een verplicht roetfilter...

Ik wil wel een roetfilter op mijn auto maar die zijn er niet voor het type dat ik heb :(

[QUOTE=Tim;51570]Ik dwaal af...

Ik ook :D.
    edited October 2009
    Laatst was op de Belgische tv een test met een supermodern klein dieselautootje en een dikke 3,5L 6-cil Mercedes (of zo iets) maar het dieseltje stootte toch 1000 keer zoveel stof uit.

Ik heb gehoord dat de fijnstofuitstoot van Duitse openhaarden ongeveer evenveel is als de uitstoot van het Duitse wagenpark.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Hoi Carlo,

Dat klopt, maar is toch scheef en zit een beetje ingewikkeld in elkaar.
    Er bestaan nl. 'grote' delen fijnstof en 'kleine delen fijstof.
    Vroeger was de vertuiving niet zo goed (druk lager) dat er meer grote delen (klonten) werden gevormd. De kleine delen gingen op in de grote delen. Deze (de grote dus) slaan eerder neer en zijn minder schadelijk voor de mens.

Bij de moderne diesels komen die grote delen niet meer voor. Door de hogere druk maar ook door de roet filters. Dus meet men nu alleen nog maar de hele fijne fijnstof :). En daar heeft de oude diesel dus minder last van, maar vervuild natuurlijk toch meer.

Herman
    300SD
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Hoi Tim,

Zeker een leuke oplossing.

image

Misschien kan het ook, niet op het dak, maar vlak onder het dak?
    Dus in het driehoekje (binnen) wat nooit iemand gebruikt.

Ik heb overigens wel een hard hoofd in een 'turbine' van een meter zonder ondersteuning. En zelfs dan heb je er 5 nodig voor een eenvoudig rijtjes huis.

image
    (Bron: Thepowercollective)

Maar dit soort oplossingen, net als het opwekken van electriciteit (zonnepanelen), als je het overschot aan kWh'en niet kan verkopen (tegen een re
    edited October 2009
    Overschot verkopen?
    Als je jouw 2000 kWh winderig kunt opwekken is het toch OK?
Sign In or Register to comment.