Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

voordeligere groene stroom?

udoudo Super Moderator
edited September 2009 in Wind
Duurzame en betaalbare energie willen we denk ik allemaal wel.
Al jaren zijn er cooperaties actief die windturbines exploiteren. De leden zijn allen mede-eigenaar van de windmolens en beslissen mee over het beleid.

Binnenkort zou het via het zelflevermodel (ZLM) mogelijk kunnen gaan worden om een financieel voordeel te verkrijgen t.b.v. de cooperaties. Dit geldt voor de elektriciteit die de cooperatie opwekt en gebruikt wordt door de eigen leden.
Afhankelijk van de uitkomst voor het ZLM zouden de leden geen BTW of milieuheffingen hoeven te betalen voor hun groen opgewekte elektriciteit.

Kijk eens op de site van windvogel.nl. Voor maar 50 euro investering ben je levenslang lid en meteen mede-eigenaar van de molens die de cooperatie al gebouwd heeft.

Zelflevering | De Windvogel

nu.nl/economie | 'Burgerparticipatie moet windenergie promoten'

Kijk, daar staat mijn eigen windmolen - Trouw

Zelfleverings Model - ODEwiki

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Ohja, hier staat nog een stukje dialoog dat er bij hoort, handig als u deze lobby ondersteunt.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;51408]Duurzame en betaalbare energie willen we denk ik allemaal wel.
    Udo,

Alleen gaan deze 2 zaken nog lang niet op voor windenergie. Betaalbaar is het niet, omdat een kW uit een windmolen VEEL duurder is dan uit een gascentrale. Zonder subsidies stond er nu nog steeds 1 pilot windmolen in de polder.

Is het duurzaam? Vraag ik me ook af. De kostprijs van een installatie wordt grotendeels bepaald door de energie die je erin moet stoppen om het te realiseren.

Ik vind het ook een aanslag voor het landschap, maar dat is een andere discussie.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=Tim;51413]Alleen gaan deze 2 zaken nog lang niet op voor windenergie. Betaalbaar is het niet, omdat een kW uit een windmolen VEEL duurder is dan uit een gascentrale. Zonder subsidies stond er nu nog steeds 1 pilot windmolen in de polder.

Is het duurzaam? Vraag ik me ook af. De kostprijs van een installatie wordt grotendeels bepaald door de energie die je erin moet stoppen om het te realiseren.

Ik vind het ook een aanslag voor het landschap, maar dat is een andere discussie.
    De Windvogel draait zonder aanvullende subsidies en keert zelfs gezonde rente uit aan degenen die investeren in de cooperatie. Met de cashflow gaat het dus niet beroerd. Ik vraag me af hoe dat kan als de vereniging sinds 1991 bestaat en er ook nog molens gebouwd zijn in de verstreken tijd. Natuurlijk is er energiesubsidie maar die zit ook op olie, gas en niet-groene stroom, maar dan in omgekeerde vorm.

De kostprijs van een 2MW molen van b.v. Enercon is circa 2.25 miljoen euro. Reken maar na hoeveel elektriciteit die oplevert in circa 20 jaar levensduur. Indicatieve info vond ik hier: WSH-FAQ's; er wordt gesteld dat de elektriciteitsprijs dicht bij die van fossiel aangedreven centrales komt. Verder moet bekend zijn dat de prijs van fossiele brandstoffen de laatste tijd nogal fluctueert en zonder nare gevolgen niet veel lager kan gaan dan ze recentelijk was.
    De stroomprijs van een windmolen is doorgaans veel constanter.
    Qua duurzamaheid is deze info http://home.kpn.nl/windsh/N-kost.html wellicht handig.

De vermeende aanslag op het landschap varieert met de lokatie en de toeschouwer. Hoe hard klaagden we 2 a 400 jaar geleden toen ons land vol stond met windmolens? (voor het wegmalen van water, het vermalen van graan, etc)
    Hoe groot is dit probleem als de brandstoffen duurder worden of als de levering van de brandstof hapert?
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;51414]De vermeende aanslag op het landschap varieert met de lokatie en de toeschouwer. Hoe hard klaagden we 2 a 400 jaar geleden toen ons land vol stond met windmolens? (voor het wegmalen van water, het vermalen van graan, etc)
    Dit:
    image

Of:
    image

[QUOTE=udo;51414]Hoe groot is dit probleem als de brandstoffen duurder worden of als de levering van de brandstof hapert?Duurder worden is inflatie, wij zijn verslaafd dus betalen.

Haperen? Dan gaat de eerste helft van Nederland in 2 maanden dood. Paniek....Maar wat denk je dat met het net gebeurt als de centrales uitvallen? Idd, dan draaien de molens voor jan doedel.

Tim
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited September 2009
    De windmolens zijn toch bekrachtigd door het net. Is het niet zo dat bij uitval van de centrales de windmolens automatisch op noodstop gaan.
    Maar ja Tim wat moeten we dan. Hoorde iemand zeggen dat als alle auto's in Nederland een electrische aandrijving hebben we 4 nieuwe centrales moeten bouwen. Maar wat dan Tim. Over 100, 50 jaar, als de aarde er dan nog zo uitziet als nu, zullen onze kinderen er om lachen. We moeten nu deze tijd 'even overbruggen' totdat we iets anders/beters/schoners hebben. Tot die tijd is het even 'behelpen'. Niets doen vind ik geen optie.

Douwe.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=Dappere Douwe;51429]De windmolens zijn toch bekrachtigd door het net. Is het niet zo dat bij uitval van de centrales de windmolens automatisch op noodstop gaan.
    Maar ja Tim wat moeten we dan. Hoorde iemand zeggen dat als alle auto's in Nederland een electrische aandrijving hebben we 4 nieuwe centrales moeten bouwen. Maar wat dan Tim. Over 100, 50 jaar, als de aarde er dan nog zo uitziet als nu, zullen onze kinderen er om lachen. We moeten nu deze tijd 'even overbruggen' totdat we iets anders/beters/schoners hebben. Tot die tijd is het even 'behelpen'. Niets doen vind ik geen optie.
    Het zou inderdaad zou kunnen zijn dat de levering van de molens net als bij levering thuis pas geschiedt als het netwerk 'leeft'. Wat ik bedoel is dat met molens het gebruik van fossiele brandstoffen, net als met GPO bij de auto, ernstig gereduceerd kan worden.
    Hierdoor is er meer tijd om over alternatieven na te denken en toch zijn wel al duurzaam bezig.

Voor slechts 50 euro doe je mee en kun je later zo instappen bij het ZelfLeverModel. ;-)

Groeten,
    Udo
    edited September 2009
    Jah,

Klopt Douwe, als we heel Nederland van windstroom willen voorzien, leg je een raster van 100m vierkant neer, zet op elke hoek een windmolen. Windgeschikt of niet.

Trekvogel hakselaar, kan ik niet meer vliegeren met jr.

Wat we moeten Douwe? Energie zo verrekte duur maken dat iedereen volgend jaar wel de helft moet besparen. Wat denk je wat er gebeurt als over 10jr iedereen nachts z'n auto gaat opladen, even 16A trekken met 2,5miljoen autos. Dan wellicht al 40A??

Ik ben niet tegen een windmolen op een geschikte plek, zoals bv langs de A6 voor lelystad. Maar wat mij tegen staat is dat die molens alleen gebouwd worden vanwege de subsidie, geen enkele andere gedachte. Onze regering voorop.

Er zijn niet veel mensen zoals jij Douwe, die een molen bij huis willen zetten vanwege het groene karakter....en dat mag dan weer niet.

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2009
    [QUOTE=Tim;51441].... Energie zo verrekte duur maken dat iedereen volgend jaar wel de helft moet besparen....

Daar kan je op wachten hoor, zal niet binnen een jaar zijn maar het gaat gebeuren, energie wordt 2X, 4X, 8X zo duur, zeg het maar.

Daarom is het zaak om onafhankelijk te worden van diegene die energie aanbieden, ook die gasten met windmolenparken. Uiteindelijk gaat het toch om gewin of je nu een aardolie gestookte centrale beheerd of een windmolenpark.

Ik zeg: iedereen zijn eigen energiecentrale, klein, schoon, efficient en los van het net. Technisch zeer goed mogelijk.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Ik ben van mening dat energieproductie beter groot -(relatief)- schalig wordt aangepakt vanwege de effici
    edited September 2009
    [QUOTE=easy rider;51450]Daar kan je op wachten hoor, zal niet binnen een jaar zijn maar het gaat gebeuren, energie wordt 2X, 4X, 8X zo duur, zeg het maar.Maar dat als gevolg van de energie maffia, niet om te besparen of ten gunste van het milieu....

[QUOTE=easy rider;51450]Daarom is het zaak om onafhankelijk te worden van diegene die energie aanbieden, ook die gasten met windmolenparken. Uiteindelijk gaat het toch om gewin of je nu een aardolie gestookte centrale beheerd of een windmolenpark.Idd, ik ben het niet helemaal eens met Soap, zolang er energiezucht is zal het uitgebuit worden, hoe idealistisch een bedrijf ook is. Een kleine energiecentrale in huis, bv een daknok windmolen die van de overtollige stroom mbt elektrolyse H2 maakt, welke weer via een brandstofcel omgezet wordt in stroom wanneer er geen wind is. Brandstofcellen zijn er al heel klein. Zo'n daknok molen zou al 20kW kunnen maken, dat is zat voor een huishouden en te bufferen voor windloze dagen. Dan hoef je ook geen effici
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Zoals nu gelezen:

Windmolens kunnen wel degelijk concurreren op prijs.
    Binnen het ZelfLeverModel gaat dat nog beter.
    En je neemt de energieleverantie dan zoveel mogelijk in eigen hand voor zo min mogelijk moeite.
    De genoemde 50 euro kun je zelfs nog terugvragen als jet het lidmaatschap na 5+ jaar moe bent...
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Alles wat overzichtelijker, hoop ik:

De Windvogel fietst mee | De Windvogel
Sign In or Register to comment.