Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

File rijden op PPO

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited November 2009 in Algemene Techniek
Omdat ik de afgelopen 4 dagen weer flink heb mogen genieten van diverse files op 's lands wegen vraag ik mij af of het wel verstandig is om file te rijden op PPO.

Ik merk dat als de file lang duurd, meer dan een half uur, de motor wat onregelmatig gaat lopen. Ik heb wel eens op een Duitse site gelezen dat de Duitsers terug schakelen naar diesel. Ik kan dat met mijn 1 tank systeem natuurlijk niet maar vraag mij af wat er nu exact in de motor gebeurd tijdens file rijden.

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    ER,

Deze weet je waarschijnlijk wel, maar slechte compressie agv laag toerental, veel lek langs de zuigers, lage stroming door je inlaat/turbo, geen intercooler, lagere motor temperatuur....

En dan een brandstof die toch wat meer nodig heeft om goed te ontbranden.

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited September 2009
    http://www.ppo.nu/forum/f45/dieseltechniek-voor-drappie-andere-dieseldummies-714/

deze ook al gelezen waarschijnlijk.

verder: denk ik t oplopen van koelwatertemperatuur,dus ook APO.
    ook door retour naar de tank word de inhoud ervan flink sneller warm.
    door file geen rijwind afkoeling.
    en hebt dat terug schakelen naar de tank niet veel zin denk ik.

je hebt dus een ip die te heet wordt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2009
    OK, duidelijk en ook wel bekend maar...

Als ik nog maar net in de file sta en ik sta stil dan zet ik de bak in N, vrij dus. De motor draaid netjes. Hoe langer de file duurd hoe rotter de motor begind te lopen, niet echt slecht maar heb het gevoel dat ie er af en toe 1 over slaat.

Zou het komen dat de temperatuur in de verbrandingsruimte zo ver afkoeld dat de PPO niet goed meer verneveld en daardoor niet goed meer onsteekt.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Ookjan heeft het me ook eens verteld. Een tractor die was omgebouw met 2T-systeem. Hij schakelde vanzelf naar diesel terug bij stationair toerental. Om toch zoveel mogelijk KZO te gebruiken, hadden ze met de handgas n
    edited September 2009
    OK, dus door slecht ontbranding bij stationair lekt er te veel onverbrandde PPO langs de zuigers het carter in.

Dus is de vraag: Hoe verbeteren we de verbranding bij stationair toerental bij gebruik van PPO?

[EDIT] @pjotter. ik heb een by-pass op de WW die gestuurd wordt door een clixon op de IP. Mijn IP wordt nooit warmer dan 85C. [/EDIT]
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Als ik het me goed kan herinneren heeft Bokkum ooit verteld dat dit door de afkoeling van de zuigerwanden komt bij direct ingespoten diesels. De PPO condenseert dan.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2009
    Het lijkt mij idd logisch dat het met te lage temperatuur te maken heeft, diesels houden van warmte.
    Misschien zou je een soort puls-gloei programma kunnen opstarten in de file ?
    edited September 2009
    Psies, condensatie, dat was em.

Geloof dat we wel es een discussie gehad hebben in de draad van CaddyEd om de gloeibougies bij te zetten tijdens de file om er zodoende voor te zorgen dat de ingespoten PPO niet gaat condenseren.

Je zou het dan zo moeten maken dat de bougies dan gaan gloeien bij stationair en dat ze net iets boven stationair uitschakelen, enz. Hmm.. kost wel een berg energie overigens.

Maar gaat die vlieger wel op? Ik bedoel: ik verhoog de temperatuur van de ingespoten PPO omdat die op een roodgloeiende gloeibougie staat te spuiten in de voorkamer. De PPO komt dus warmer dan normaal de verbrandingsruimte binnen terwijl de zuigerkop en cylinderwanden kouder zijn dan normaal waardoor de temperatuurdifferentiatie nog groter is en er volgens mij nog sneller condensatie optreedt? of zie ik dat verkeert.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2009
    Even een ervaring van mijzelf uit de tijd, dat ik een te kleine warmtewisselaar had: in de file veel stank van onverbrande frietolie en voetgas erbij, anders sloeg hij af. Na inbouw grotere ww geen problemen meer. NB mijn koelwatertemp loopt terug als ik in de file sta.
    ergo conclusio: ER je olie wordt niet heet genoeg !!!
    Niek
    edited September 2009
    Mijn PPO-temperatuur schiet de hoogte in als ik hoog in toeren rijd (snel dus) door snelle circulatie in KGR of als ik een tijdje stil sta aan het licht of in de file. Onlangs nog PPO-temp van 89°C in de file aan het rode licht die weer zakte eens ik terug een stukje gereden had.
    edited September 2009
    [QUOTE=Niek;51369]......ER je olie wordt niet heet genoeg !!!...

Bij mij niet Niek omdat ik een auto heb met vliegtuigmotor in het vooronder, je weet wel, zo 1 met een propellor er op :D.

Mijn Olie temp loopt juist op tijdens file rijden omdat ik op dat moment geen rijwindkoeling meer heb. Afgelopen week is de by-pass op de WW zelfs even open gegaan omdat de IP temp boven de 85C gekomen was.
    edited September 2009
    ER,
    plak er een stuk karton voor EN/OF isoleer alle leidingen waar brandstof doorheen gaat inclusief de leiding naar de verstuivers EN/OF monteer een inductiesysteem rond je verstuiverleidingen.
    Niek
  • Bokkum PPO Addict
    edited September 2009
    [QUOTE=easy rider;51351]Zou het komen dat de temperatuur in de verbrandingsruimte zo ver afkoeld dat de PPO niet goed meer verneveld en daardoor niet goed meer onsteekt.
    [QUOTE=Niek;51377]ER,
    plak er een stuk karton voor EN/OF isoleer alle leidingen waar brandstof doorheen gaat inclusief de leiding naar de verstuivers EN/OF monteer een inductiesysteem rond je verstuiverleidingen.
    Niek

Beetje wellus en een beetje nietus.. :lol:

De PPO wordt door de verstuivers verneveld, niet door de temp in je verbrandingsruimte.
    Als de ingespoten PPO-temp hoog genoeg is, verandert er in theorie dus niets aan je nevelbeeld.

Echter -en nu begint het gedonder :mrgreen: - bij langdurig stationair draaien gaan er een paar essentiele onderdelen afkoelen. Ook al blijft de koelwatertemp netjes 90 graden.

( Onderstaand geldt alleen voor een indirect ingespoten motor: )
    Een voorgloeistift heeft niet alleen nut als opstarter, maar is ook van groot belang tijdens het normale bedrijf van de motor. Het ding staat bij een belaste motor gewoon roodgloeiend zijn werk te doen.
    Ook de wanden van de verbrandingsruimte zijn bij normaal bedrijf v
    edited September 2009
    [QUOTE=Bokkum;51380].....
    ( Onderstaand geldt alleen voor een indirect ingespoten motor: )

Wat ik persoonlijk dus eerst zou proberen is om via een bypass-schakelaar zo nu en dan de gloeistiften electrisch schoon te branden.
    Waarschijnlijk is dat bij file-rijden al genoeg om hem stottervrij te laten draaien...

Maar zou dat dan ook werken bij een voorkamer dieselmotor? die is toch ook indirect ingespoten. wat er dan gebeurd is dat de PPO warmer de "koude" verbrandingsruimte binnen komt waardoor je meer kans hebt op condensatie. Ik zie niet dat daardoor de PPO beter verneveld wordt.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    [QUOTE=easy rider;51382]Ik zie niet dat daardoor de PPO beter verneveld wordt.

Hoi ER, omdat dan waarschijnlijk de vergassing beter opgang komt?

[QUOTE=Bokkum;51380]Bij Dieselolie is dat niet direct een probleem, want dat vergast al bij 65 gradenC.............>-8..........
    PPO is een ander verhaal. Op dit forum staart men zich nogal blind op de viscositeit, maar men is bijna vergeten dat PPO een veel hogere vergassingstemperatuur heeft dan dino.
  • Bokkum PPO Addict
    edited September 2009
    [QUOTE=easy rider;51382]Maar zou dat dan ook werken bij een voorkamer dieselmotor? die is toch ook indirect ingespoten. wat er dan gebeurd is dat de PPO warmer de "koude" verbrandingsruimte binnen komt waardoor je meer kans hebt op condensatie. Ik zie niet dat daardoor de PPO beter verneveld wordt.
    :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
    Dit is toch niet te geloooooven???
    Moest ff een paar keer rustig ademhalen bij dit antwoord hoor..:cry:

Een indirect ingespoten motor = voorkamermotor.
    De gloeistift waar ik het over heb zit normaal gesproken in de verbrandingsruimte. Dat jullie die dingen nou mishandelen om via allerlei duistere praktijken slaolie te verstoken kan ik ook niks aan doen.:lol:

Lees mijn bericht nou n
  • ookjan PPO Burner
    edited September 2009
    trouwens als je watertemperatuur stijgt bij file omdat er geen rijwindkoeling is,dan wil dat nog niet zeggen dat de verbrandingskamer van de motor ook heter wordt. Het zou best kunnen dat de temp. in de cylinder van 800 daalt tot 400 graden, terwijl het water van 85 naar 95 graden stijgt.
  • ookjan PPO Burner
    edited September 2009
    oei , het stond al geschreven , lees ik nu.
    in elk geval , tijdens lange file's probeer ik altijd veel gas te geven,
    daartussen leg ik mijn motor stil.
    stationair draaien met een diesel is altijd slechter, en zeker op plantenolie.
    edited September 2009
    [QUOTE=Bokkum;51388]...Dit is toch niet te geloooooven???
    Moest ff een paar keer rustig ademhalen bij dit antwoord hoor..

Rustig blijven ouwe brombeer, denk aan je hart.

[QUOTE=Bokkum;51388]....De gloeistift waar ik het over heb zit normaal gesproken in de verbrandingsruimte. Dat jullie die dingen nou mishandelen om via allerlei duistere praktijken slaolie te verstoken kan ik ook niks aan doen...

Bij mij dus niet, daar staat de verstuiver bovenop de gloebougie te spuiten, beiden staan in de voorkamer.

Blijf ik dus nog zitten met dat condensatie verhaal. Verstoven brandstof condenseerd op koude oppervlakken in de verbrandingsruimte tijdens file rijden. Er ontstaan druppels die niet of slecht te ontbranden zijn, de motor gaat rot stationair draaien en de onverbrandde meuk komt als rook de uitlaat uit.

OK, ik kom dus met 85C brandstof de IP in, door drukverhoging (in mijn geval 175 Bar) naar de verstuivers toe loopt de temperatuur nog verder op en wordt de voorkamer in gespoten, met hoeveel graden dat is weet ik niet dat kan ik niet meten maar het moet zeker veel meer zijn dan 85C vanwege de drukverhoging. Vervolgens zet ik spanning op mijn nagloeibougie waardoor de temperatuur van de ingespoten brandstof nog hoger wordt.

Nu kunnen er twee dingen gebeuren: 1/ de brandstof ontbrand bijna volledig vanwege zijn eigen hoge temperatuur (verdamping) 2/ Het temperatuur verschil is nu zo groot geworden tussen brandstof en koude delen in de verbrandingsruimte dat condensatie ontstaat en de brandstof voor een groot deel niet meer tot ontbranding komt vanwege druppelvorming.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2009
    Ik denk eerder dat er condensatie zou kunnen ontstaan doordat de verandering van het totale volume van de verbrandingskamer 'trager' verandert bij lager toerental en bijgevolg de brandstofdamp de 'tijd' heeft om ergens neer te slaan.

Maar dit alles, zeker bij een voorkamerdiesel, lijkt me nogal ver gezocht.

Ik stel me de vraag of commonrail diesels hier ook last van zouden hebben van het 'probleem', omdat ik denk dat het hem eerder zit in de brandstofpomp die te weinig vervroeging geeft bij lagere toerentallen, misschien mede te wijten aan de iets hogere vloeistofweerstand van PPO tov diesel IN de IP.

Aan de temp licht het volgens mij niet, aangezien deze bij mij altijd hoog genoeg is, file of niet eens de motor op temp is. Motortemp is op een 5-tal graden na de brandstoftemp tenzij in de winter (5°C of lager).
  • pjotterpjotter Banned
    edited September 2009
    meng eens een tank met 70% dino erbij.
    en zoek de file is een paar dagen op .

doet pijn die 70%, maar sluit wel dingen uit denk ik.

verder: je bent de enigste die dit aankaart.
    probleem is verder nog niemand overkomen.
    krijg haast indruk na lezen van deze draad, dat apo/file rijden riskant wordt.
    leg t is voor in de duitse forum.
    daar rijden meerdere bmw-s op apo.
    edited September 2009
    [QUOTE=wodan;51442]Ik denk eerder dat er condensatie zou kunnen ontstaan doordat de verandering van het totale volume van de verbrandingskamer 'trager' verandert bij lager toerental en bijgevolg de brandstofdamp de 'tijd' heeft om ergens neer te slaan.....

die snap ik nie helemaal ('T is al laat he) Je zou ook anderom kunnen redeneren, juist vanwege het lage toerental heeft de ingespoten hoeveelheid brandstof ruim de tijd om goed te ontbranden.

[QUOTE=pjotter;51444]....verder: je bent de enigste die dit aankaart.
    probleem is verder nog niemand overkomen.......duitse forum daar rijden meerdere bmw-s op apo.

Ik geloof niet dat ik de enige ben, ik "lees" mijn auto namelijk heel goed, als ik iets te weinig lucht in 1 van mijn banden heb merk ik dat al, ik ben 1 met de auto en voel hem derhalve heel goed aan. Als ik in de auto stap is het net of ik een jas aan trek :D.

Ik zal Sam Hotte es een mailtje sturen (rijdt ook een 525 TDS) in mijn goeiste Duits en hem vragen of hij dit fenomeen ook kent.
    edited September 2009
    Euhm, een 'probleem' is het niet echt, al moet ik zeggen dat lang filerijden op PPO / GPO NIET bevordelijk is voor het perfect draaien van mijn motor, hij loopt anders, na 500m optrekken is het echter wel volledig weg.
    Er is dus wel 'iets' dat bij traag rijden (file) anders verloopt. WAT exact weet iik niet, maar het intrigeert me wel.
    edited September 2009
    [QUOTE=wodan;51453]....hij loopt anders, na 500m optrekken is het echter wel volledig weg.....WAT exact weet iik niet, maar het intrigeert me wel.

Exact, bij mij ook, zelfde effect. Kijk Pjotter, ik ben dus niet de enige :mozilla_wink:.

Ik wil gewoon begrijpen wat er gebeurd en wat je er op een redelijk eenvoudige wijze aan kan doen om de boel niet in de soep te laten draaien.

Je kan hier wel wat "standaard" diesel technieken op los laten omdat we hier met een dieselmotor te maken hebben maar de brandstof is toch wel even iets anders en natuurlijk niet te vergeten, van samenstelling steeds anders.
  • Bokkum PPO Addict
    edited September 2009
    [QUOTE=easy rider;51455]Je kan hier wel wat "standaard" diesel technieken op los laten omdat we hier met een dieselmotor te maken hebben maar de brandstof is toch wel even iets anders en natuurlijk niet te vergeten, van samenstelling steeds anders.
    Tuurlijk ER, die dummies van machinistjes hebben geen verstand van PPO.
    Dat ze dieselmotoren laten draaien op brandstof die (onverwarmd) de dikte van asfalt benadert, who knows & cares? :rolleyes:

Zowww. moest t
    edited September 2009
    Lijkt me heel goed mogelijk dat wat Bokkum hier post, volledig klopt.
    Dat condensatie niet exact het juiste woord is, klopt ook, maar wat het resultaat is, dat is waar op wordt gedoeld natuurlijk.

Net zoals Bokkum stelt dat je vloeistof niet kan samendrukken, klopt in de geest wel, exact klopt dit niet natuurlijk, ook vloeistoffen kan je samendrukken, het is echter verschrikkelijk weinig. (Ten tijde van onze goede vriend Pascal, maakten ze nog geen drukken van 100 bar enzo ;))
    edited September 2009
    Duimen op voor Bokkum, mooi en simpel verhaal. !!!!
  • pjotterpjotter Banned
    edited September 2009
    al eens vaker verzocht: alles van BOKKUM stikkie.
    want hij post vanaf dino basis.
    eingelijk motten alle newbies verplicht Bokkum zn posten lezen.

zodat ze niet.....................................................laat maar.
    edited September 2009
    Ok Bokkum, duidelijk verhaal. Niet dat ik je eerdere posts niet begreep maar het probleem met file rijden (lees afkoelen van de onderdelen in de motor) wordt nu wel, zeker voor mij, inzichtelijker. Een vet lang verhaal en weet zeker dat vele onder ons hier veel van opgestoken hebben.

Het gaat dus al mis bij de voorkamer waarbij de gloeibougie aankoekt met half verkoolde PPO. Terug schakelen naar diesel zou een oplossing zijn maar bij een 1 tank systeem zoals ik heb is dat geen optie.

Dus dan toch maar beginnen met het vermoeren van de gloeibougie. Gelukkig heb ik er nagloeiers van BERU in staan en die kan je erg lang aan laten staan. Ik zou het zo kunnen maken dat ik handmatig de 6 gloeibougies bij kan schakelen tijdens file rijden maar omdat ik hier nu een PLC heb liggen kan ik dat zo programmeren dat de gloeibougies aan gaan beneden een bepaalde snelheid en onder een bepaald toerental al dan niet met vertraging.

Je zou ook nog wat diesel bij kunnen mengen als je weet dat je veel in de file staat maar ook dat vind ik geen optie. Zoals een dieselmotor gemaakt (lees aangepast) is om op diesel te draaien vind ik dat het goed mogelijk is om een dieselmotor optimaal aan te passen is om op 100% PPO te draaien. De techniek hebben we en de problemen kennen we, tenminste dat denken we. Wie weet wat we nog meer gaan ontdekken, hier liggen wat mij betreft toch weer de uitdagingen.
    edited September 2009
    Af en toe wat extra gas geven in de file werkt anders bij mij ook prima...
    edited September 2009
    [QUOTE=wodan;51492]Af en toe wat extra gas geven in de file werkt anders bij mij ook prima...

Dan knal ik pardoes in de koffer van mijn voorganger :D.
  • Bokkum PPO Addict
    edited September 2009
    Mijne heren, zit me rot te plukken aan die veren.:cool:
    Dank.:)

[QUOTE=easy rider;51491]Dus dan toch maar beginnen met het vermoeren van de gloeibougie. Gelukkig heb ik er nagloeiers van BERU in staan en die kan je erg lang aan laten staan. Ik zou het zo kunnen maken dat ik handmatig de 6 gloeibougies bij kan schakelen tijdens file rijden maar omdat ik hier nu een PLC heb liggen kan ik dat zo programmeren dat de gloeibougies aan gaan beneden een bepaalde snelheid en onder een bepaald toerental al dan niet met vertraging.
    Je denkt w
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Ik heb er al vaker aan gedacht, ik zal het hier nu neerkwakken; Een trafo die van 12V 6V maakt is een idee. dan blijven de gloeiers lekker heet. (je hebt dan wel een heel vette trafo nodig)
    Of dat genoeg is om de verbrandingkamer heet te houden betwijfel ik.
    Bij 5000 rpm is de inspuitdruk 175 bar.
    Bij 700 rpm is de inspuitdruk
  • Bokkum PPO Addict
    edited September 2009
    [QUOTE=Carlo;51495]EDIT-- hey Bokkum (??heb ik 20 min zitten typen???)

Je zou eens moeten weten hoe lang ik over die "simpele stukjes" doe..:rolleyes:

Ben je dan niet al een beetje laat?

Volgens mij niet.
    Regel 1 die ik leerde als beginnend 2e machinistje was: "Als ie goed draait moet je er met je poten vanaf blijven".
    Je ziet dat ik de letterlijke woorden nooit meer vergeten ben.:D

Niet dat ik me er altijd aan gehouden heb natuurlijk, want soms was goed draaien niet goed genoeg voor mij.
    Daarom heb ik heel wat ge
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Leo,

Ook een storing om 4u, of kun je slapen van de ideen hiero?

Tim :mrgreen:

Die voor nix z'n bed uitkwam voor een mixer die stond te spetteren op de sensor......:x
  • Bokkum PPO Addict
    edited September 2009
    We kijken hier niet op een storing meer of minder Tim.:rolleyes:

Slapeloos van de idee
    edited September 2009
    [QUOTE=easy rider;51493]Dan knal ik pardoes in de koffer van mijn voorganger :D.

Wel ook op de rem drukken en eventueel in vrijloop doen... en niet TE wild zijn he!
    edited September 2009
    Trafo op gelijkspanning :confused:
    edited September 2009
    [QUOTE=soapwater;51516]Trafo op gelijkspanning :confused:
    Wordt omzetter bedoelt denk ik ;)
    Kan perfect met een voorschakelweerstand of 2 gloeistiften in serie, oplossingen genoeg...
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Hee hee ik ben geen elektromechanieker hoor ;)
    Twee stiften in serie kan niet want ze zitten in het blok geschroefd.
    edited September 2009
    [QUOTE=Carlo;51540]Hee hee ik ben geen elektromechanieker hoor ;)
    Twee stiften in serie kan niet want ze zitten in het blok geschroefd.

Euhm, dan kan het wel nog hoor, op voorwaarde dat de min pool niet elektrisch met het blok verbonden is... maar we wijken af ;)
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited November 2009
    heb trouwens ook wel wat last van dit probleem,... tijdje stationair draaien , daarna begint ie bij het optrekken even te schudden ,.... alsof hij geen genoeg brandstof krijgt.

dach al dat het aan de onderdruk in mijn tank lag,..... tankdop open gedraaid ,.... nog steeds het zelfde.

ik zelf heb het idee dat er tijdens het stationair draaien ppo terug loopt ergens ,. en ie dan bij het optrekken net ff een seconde niet genoeg brandstof krijgt, want daarna loopt ie wel weer goed.

of zou het soms kunnen liggen aan mijn filter,.... die vrij hoog in de motorkap geplaatst is???
    edited November 2009
    [QUOTE=pieterbell0001;52380]heb trouwens ook wel wat last van dit probleem,... tijdje stationair draaien , daarna begint ie bij het optrekken even te schudden ,.... alsof hij geen genoeg brandstof krijgt....

Kijk es of ie dan ook rookt, dan weet je zeker dat ie genoeg brandstof krijgt en is het gewoon het bekende condensatie verhaal bij langdurig stationair draaien.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited November 2009
    [QUOTE=easy rider;52381]Kijk es of ie dan ook rookt, dan weet je zeker dat ie genoeg brandstof krijgt en is het gewoon het bekende condensatie verhaal bij langdurig stationair draaien.

nee roken doet ie niet ...... nooit eigenlijk. Ook niet bij koude start.

had wel een keer met koude start schudden en roken.... maar dat kwam omdat er een of twee gloeikaarsen stuk waren.

ben nu een terugslagklep in de aanvoer aan het fabriceren..... laat wel ff weten of dat gewerkt heeft.

heb nu mijn hardy pomp er weer tussen gezet. probleem weg.

loop dus toch ergens olie terug in de tank.

de hardy houd hem toch wat meer op druk tijdens stationair draaien.
Sign In or Register to comment.