Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Met 1-tank het najaar in, de winter door...

udoudo Super Moderator
edited November 2009 in Olieen
Stokers,

Omdat het weer langzaam koeler wordt zou ik graag zeker weten hoe ik het beste de lagere temperaturen compenseer zodat mijn Elsbett 1-tank Fox blijft rijden.
Wat observaties: In de koelkast (circa 6-8 graden) zie ik na verloop van dagen vlokken in de zomerse GPO verschijnen. In de vriezer wordt deze GPO vlot als 'echte boter'.

Ik kan beschikken over GPO, XW100, diesel, euro95, etc.
Wat is het devies als er geen KZO aanwezig is?
Vanaf welke temperaturen voeg ik wat toe?

Udo

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Udo,

Mijn advies, zorg dat je genoeg KZO hebt om de koude maanden door te komen. Meng met dino of biodino bij zodat hij vlot blijft starten. Ik vind jou auto te nieuw om met andere troep te gaan klooien, de reparaties zijn daarvoor te duur. Welke verhouding? Kijk hier: http://www.ppo.nu/forum/f59/zet-hier-uw-1-tank-mixverhouding-neer-per-maand-1080/

Maar vooral, luister gewoon naar je motor. Hij zal echt niet van de een op andere ochtend niet meer starten. Zodra het moeilijker gaat, beetje bijmengen en verder tunen.

Je auto laten slapen op een plek waar hij lekker uit de wind staat werkt beter dan welk mengsel. Bij mij onder de carport start de auto altijd beter als het koud is, ook op dino.

Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Udo,

Aangezien jouw auto te vergelijken is met de mijne, alleen dan in het klein, zal ik je vertellen wat ik doe.

Ik blijf 100% XW100 rijden totdat het 's nachts kouder wordt dan 0 graden. Op dat moment zal ik 10-20% diesel meemengen.

Om de 10.000 kilometer spoel ik het systeem met wat pure diesel.
  • pjotterpjotter Banned
    edited September 2009
    [QUOTE=Tim;51095]Udo,
    Maar vooral, luister gewoon naar je motor. Hij zal echt niet van de een op andere ochtend niet meer starten. Zodra het moeilijker gaat, beetje bijmengen en verder tunen.

mee eens wat Tim schrijft.

let wel wbt :van de een op andere ochtend.

tis wel billenknijpen als t na overdag 15 graden de volgende morgen na een heldere nacht( met veel uitstraling) plots net boven 0 graden is.
    of zelfs onder 0 graden
    en die mogelijkheid is dr volgende maand al:shock::D
    biedewee:heb geen idee hoe schadelijk dat is bij een nieuwere brandstofpomp
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Lees voor de zekerheid even goed je Elsbett boekje door.
    Daar staat iets over de lage temperaturen vermeld.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=Man@work;51103]Lees voor de zekerheid even goed je Elsbett boekje door.
    Daar staat iets over de lage temperaturen vermeld.
    Gedaan, maar dat is op basis van KZO.
    Hier is het GPO en eventueel XW100.
    Zoals ik aangaf zie ik bij 6-8 graden al vlokken in de GPO na een dag of wat stilstaan.
    Dus dat zou betekenen dat ik bij deze GPO binnenkort iets moet gaan doen om dat vlokken tegen te gaan.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2009
    Neen, filter jouw GPO bij de temp waarbij je er wilt op rijden...
    Filter je de vlokken er zo uit.
    Als frequente forumbezoeker weet je toch dat er winter en zomer GPO bestaat?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Buiten het vorige...wat zou er gebeuren als die vlokken in het verwarmde filter terecht komen ? Daarnaast heb ik ook zomer en winterolie, de arachide van de oliebollenboer kon je echt niets mee doen in de winter...in het voorjaar goed kunnen filteren. Soya van de visboer is beneden de 5 graden in mijn ervaring ook niet meer te filteren....dus haaamsteren voor de winter (filterstop).

grtz,
    Ingmar
    edited September 2009
    Verwarmd is er geen probleem, zolang de filter warm blijft ;)
    Bij het afkoelen, dan begint de miserie en geraakt er niet genoeg brandstof (warme) meer door en geraak je niet gestart.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Aangezien ik ongeveer iedere 2 maanden bij de visboer kom heb ik zeg maar "seizoensolie"(:)), dwz ik pomp de vloeibare fractie er af en de gestolde laat ik zitten. (olie staat buiten in ibc)
    Desalniettemin was vorige winter mijn filterinstallatie gestold en heb ik een tijdje diesel gereden.
    Maar ik denk dat het van auto tot auto varieert; als je genoeg mengt en je rijdt iedere dag zal de tank niet zo snel stollen.
    Daarentegen als je weinig rijdt (bv je rijdt 5 dagen niet) hoopt het stolsel zich op onderin de tank en krijg je misschien problemen.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited September 2009
    Als noot wil ik graag toevoegen dat welke soort olie je ook neemt, het ook afhankelijk is wat er in gebakken wordt. Wij hebben een visboer die er ook een frietje in bakt, wel in een andere pan denk ik maar het gaat daarna bijelkaar, dat is dus duidelijk minder :-( Andere visboeren die waar we puike ervaringen mee hebben doen dat niet en dat is ook in de zomer te merken met vetfilteren. Voor de rest met arachide ook in de winter geen problemen gehad. Soja is mooier van kleur, maar het is niet mijn voorkeur.
    Heb zelf GPO in de koelkast gezet, na enkele weken pas een heel klein beetje bezinksel van vet. Ik weet niet of er soja doorheen zat of niet.
    Drivertje
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited September 2009
    [QUOTE=Drivertje;51148] Soja is mooier van kleur, maar het is niet mijn voorkeur.

He ouwe Drivert!

Verklaar eens nader? Ik heb namelijk alleen maar soja. Wat zou er mis kunnen zijn dan met soja (dat het niet je voorkeur is?)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2009
    Omdat het vrij snel stolt bij wat lage temperaturen
    edited September 2009
    Niet alleen dat ER maar de arachide ik ik van de meeste krijg zit ook gewoon minder vet in. Nu ligt dit misschien niet aan de soort olie maar aan de soort gebruiker van het spul. Soja is netjes gebruikt wel dunner dan arachide. En Hautessa wat jij krijgt van je leveracier dat is zo schoon, we hebben niet allemaal dat geluk he. En met arachide tuf je lekker de winter door.
    De WW plaatsen is dan wel een werkje van nix maar ik zou er met jou bolide toch een beetje meer werk van maken hoor. In iedergeval ook dikkere leidingen onde de auto door. En de brug staat momenteel bij de overbuurman. Als alles draait maak ik daar wel werk van. Nu ff niet.
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited September 2009
    [QUOTE=Drivertje;51148]Als noot wil ik graag toevoegen dat welke soort olie je ook neemt, het ook afhankelijk is....

Visboeren gebruiken vaak samengestelde olie (frituurolie). Die mix van dit product wisselt nogal door de leverancier/producent en is afhankelijk van de prijs van de diverse olie soorten. 1 van mijn visboeren overwoog met zijn soort te stoppen omdat het veel sneller zou verbranden.
    Ik heb nu ook soja olie van Bram L. Vooral de kwaliteit van de aardappel bepaalt de levensduur van de olie. Ik ga eens achterhalen of dit pure soja is.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    [QUOTE=Drivertje;51202]........ En met arachide tuf je lekker de winter door.

Typisch die ervaring heb ik juist weer niet.....mijn arachide van de oliebollenbakken was gewoon vast geworden, eenmaal gesmolten door het voorjaarszonnetje een heerlijk olie om te filteren met weinig verlies.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited September 2009
    Mijn soja olie (Olie LEVO die met dat meisje) stolt in de winter ook niet. Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met wat je erin bakt, en ook heel belangrijk op welke temperatuur. Etenswaren die veel kruimelen, veel vocht bevatten (frikadellen, kroketten,loempias), en patat (meel) vervuilen/veranderen de olie. ik moet wel zeggen uit mijn restaurant en cafetariatijd: thermostaat op minder dan 180 graden zeg 176graden, kun je 1 week bakken als je iedere baksessie zeeft met een fijn zeefje. Anderzijds als het knetter druk is met een avond het vet constant boven de 190 graden, pikzwart en verbrandt. Restaurant zat geen thermostaat op grote wokbrander, kun je binnen 10 minuten het vet helemaal kapot maken, bak je dr niks meer in: git en de gitzwart. En als je dan de keuringsdienst krijgt die een monstertje meeneemt. max kankerverwekkende stoffen toegestaan 15000 deeltjes, daadwerkelijk aanwezig 1.500.000 deeltjes. En wat kreeg je dan? Juist eerste 3x een waarschuwinkje per brief.

Dus geschikte GPO, niet te hoge werktemperatuur gehad, niet te oud maar ook zeker WAT is erin gebakken!
    edited September 2009
    Toch leuk hoor dat een ieder weer een andere ervaring heeft.

Misschien ga ik nu iets opmerken wat door iemand anders al veel eerder is opgemerkt, maar ik heb er niet eerder over gehoord?
    Kan het niet zo zijn dat er zetmeel in de olie opgelost wordt? Dat zou het voor mij verklaar baar maken. Dit kan dus uit de patatjes komen en ik denk ook wel uit loempiaas e.d.
    Overigens heb ik ook een visboer zijn fijne spul na een keer afgenomen te hebben lekker laten houden omdat het roetzwart was, dus naar mijn idee ook super zuur.
    Het is nu toch nog niet zo koud maar we merken het nu toch ook, of temperatuur verschil of de leverancier, maar nu al heel veeel vet. Maar ja straks lekker mee kokerellen :-)
    edited September 2009
    Zetmeel lost niet op in de olie, maar dat er zetmeeldeeltjes in kunnen zweven,
    dat klopt. Met 1µ filter perfect uit te filteren, zeker als er nog een gedeelte vet in
    de olie zit, dat lijkt zetmeel (en ook andere verontreiniging) prima vast te
    houden en te 'vergroten', zodat het niet door de filter heen gaat.
    Centrifugaal zou ook moeten gaan, aangezien zetmeel een hoger soortelijk
    gewicht heeft dan water en dus bijgevolg nog hoger dan plantaardige olie.
    Koud filteren levert bijgevolg altijd properdere GPO op dan warm gefilterde,
    maar het rendement per volume is dan weer een pak lager.
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    Welk additief wordt hier nu precies gebruikt? YouTube - Top Gear - Vegetable oil for your volvo diesel - BBC

En wat is jullie commentaar op dat middel?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    [QUOTE=udo;52507]Welk additief wordt hier nu precies gebruikt?Beste Udo,

Je zou ook zelf eens goed kunnen luisteren wat ze zeggen, en dat dan googlen.

Mijn commentaar op de stof, geen commentaar.

Tim
    edited November 2009
    [QUOTE=udo;52507]En wat is jullie commentaar op dat middel?
    No comment... :mozilla_sealed:
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2009
    [QUOTE=Drivertje;51218]Je auto laten slapen op een plek waar hij lekker uit de wind staat werkt beter dan welk mengsel.

KIJK UIT: want de plek waar ie overdag 10 uur op je werkparkplatz staat kan je vernueken.

verder: met zo een jonge okassie zou ik met de R in de maand altijd gaan voor 50 om 50 %. en niet meer PPO.

verder nie moeilijk denken en vragen Udo.
    maar luister naar je fox motor.
  • H. Onnes PPO Newbie
    edited November 2009
    Zo geeft de witte geest geen zwarte rook.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    [QUOTE=H. Onnes;52516]Zo geeft de witte geest geen zwarte rook.

lol:)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    White spirit - Wikipedia

Kompleet l*l verhaal.
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    [QUOTE=Tim;52509]Je zou ook zelf eens goed kunnen luisteren wat ze zeggen, en dat dan googlen.

Mijn commentaar op de stof, geen commentaar.

Ik haalde het her hier niet echt uit gisteravond, kwam misschien door de situatie. Daarom de vraag hier omdat het wellicht toepasselijk zou zijn in dit draadje.

Aan de overigen: dank voor de uitleg.
Sign In or Register to comment.