Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Waarom KGR over het filter moet...beelden spreken voor zich

2»

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    [QUOTE=Tim;53866]Jij verzameld kennis en een ander moet de moeite doen. Succes verzekerd.
    Dat is wel een erg snelle conclusie die niet strookt met de realiteit.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited January 2010
    ER,
    Als je het Amerikaanse verhaal goed hebt gelezen: Er is geen bewijs, dat vrije vetzuren de aanslag/ijzerzeep veroorzaken. Er is echter wel bewijs, dat water in de olie verstopte injectornaalden veroorzaakt. Het is ook aannemelijk, dat water in combinatie met een hoog zuurgehalte van de APO corrosie veroorzaakt.
    Dus: zorg voor watervrije GPO. En wil je het helemaal mooi doen, neutraliseer het zuurgehalte van de olie. Ik vind het laatste niet nodig, omdat vrije vetzuren alleen actief op metalen kunnen inwerken als er water bij zit.
    Niek
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited January 2010
    en dus heel goed bezinken die zooi

mmm aan bezinken hoef je niets te doen dus kan je het ook niet verkeert doen .:rolleyes:

dus moet het zijn lang bezinken :mozilla_cool:

maar dat wisten we al:cool:

dyssie
    edited January 2010

Mannen, ik zie het probleem niet zo. Als voorbeeld Pjotter:
    Die heeft met zijn oude golf3 vele kilometers gemaakt, tot deze aan vervanging toe was omdat hij gewoon was versleten(technisch afgeschreven). Wat ik me kan herinneren van zijn oude berichten is dat hij nooit problemen heeft gehad met zijn IP.

volgens mij komt dat omdat hij gewoon heel veel rijd
    geen tijd om aan te koeken of heeeeel koud te woorden

dyssie:mozilla_innocent:
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Uhhmmm Dys, jij had toch water in de tank? http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-t4-2-tank-2019/index10.html#post53712

Het bezinken is bij mij wel in orde, minimaal 2 maanden. Hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

PS: Een manier om te ontwateren. Vacuüm en verwarmen. Daardoor trek je het kookpunt naar beneden en laat je het water koken en verdampen. Dewatering WVO - Forums
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    [QUOTE=Dyslectie;53875]volgens mij komt dat omdat hij gewoon heel veel rijd

Ah, ook een rede waarom mijn systeem ook nog steeds brandschoon is.
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    tja , we zouden allemaal eens in onze ip moeten kunnen kijken ,dan konden we zo zien wat het effect is van onze verschillende gedragingen ,
    zoals 1tank ,2tank, kgr , aantal km ,temp ,soort olie , enz

maar ja voor je plezier vijs je je deksel toch ook niet van je ip (risico op lekken, enz) maar misschien kunnen we wel wanneer we een filterwissel doen ,zeker letten op de tekens in het filterhuis .

Ik ga der zeker op letten met mijn filterwissel van de zomer.

gr carl
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited January 2010
    Mannen misschien is het een optie om een excellent te mixen met GPO, de excellent moet af en toe iets gezuurt worden. Dus een te base excellent van misschien Ph8, iets waar we soms op uitkomen dat mengen met GPO. Of 100 % van het krachtvoer.
    Binnen kort weer voorraadig, nu ff niet, harsfilter zit verstopt, grrr
    edited January 2010
    Mooi gedacht Drivertje, maar het is maar de vraag of deze stelling opgaat. Het probleem was nl. vooral: WATER. Dus goed filteren (centrifuren nog beter) goed uitzakken.
    Ik had destijds een kapotte IP. Laten reviseren door Nero. Commentaar van Nero: ik weet het niet, maar waarschijnlijk is PPO niet de oorzaak van de schade. Ook hij heeft toen geen vuiligheid geconstateerd. Mijn kop (van de Mitsu dus) is er ook een keer af geweest: geen tekenen van PPO gebruik !!!
    Al met al: kwaliteit van herkomst en van filteren is belangrijk.
    Niek
    edited January 2010

Uhhmmm Dys, jij had toch water in de tank? VW T4 2-tank

dat is condens vocht omdat mijn tank verwarmt is;)

dyssie
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Wat zijn de ervaringen met tri-ethyleen glycol als oplossing voor dit probleem zoals vermeld op deze link: FMSO.DE - Fahren mit Salatöl (deutsch): Re: ESP Fotostory ......, Rico am 09.09.2009 10:46 ?
  • pjotterpjotter Banned
    edited January 2010
    [QUOTE=CaddyEd;53865]Verklaar maar waarom Pjotter er nooit last van heeft gehad.

.

[QUOTE=Dyslectie;53875]volgens mij komt dat omdat hij gewoon heel veel rijd

[QUOTE=nero;42400]vooral voor de stank!
    Ppo stinkt bij mijn auto echt ferm. Persoonlijk geen probleem mee, maar op keuring moet je geen problemen uitlokken is mijn ondervinding.
    Dus diesel erin en eens goed doorrijden. Systeem is weer eens gespoeld. lol

Gr
    Nero

Nero maakt weinig kilometers.

denk zelf dat met weinig km spoelen nog belangrijker is.
    nl:motor wordt niet fatsoenlijk warm.

kilometervreters verfikken mega liters APO.
    als deze van prima kwaliteit is zal t allemaal wel meevallen.
    maar duizenden liters slechte APO door je brandstofpomp ,dan zal t wel is kunnen gaan lijken op de link van de 1tse post van Ingmar.

hoewel ik die foto s overdreven vind.
    volgens mij hebt die pomp volbagger APO gewoon een jaar int schap liggen uit te drogen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2010
    Naar mijn zoektocht om meer te weten te komen over "ijzerzeep" afkomstig uit APO ben ik op dit forum een bericht tegen gekomen over de vorming van Acrylamide door het gebruik van E900 (een anti schuimmiddel) in plantaardige olie.

Volgens sommige van onze duitse vrienden zou juist die Acrylamide de boosdoener zijn en de ijzerzeep veroorzaken.

Anderen blijven bij hoog en laag beweren dat het de vrije vetzuren (FFA's) zijn die ijzerzeep veroorzaken.

De FFA's zijn te neutraliseren met KOH of NaOH maar vormen dan zeep in de PPO.

Neutraliseren met Calciumcarbonat (kalk) schijnt wienig tot geen effect te hebben.

Neutraliseren met met Calciumhydroxide Ca(OH)2 ofwel gebluste kalk schijn wel effect te hebben op de FFA's
    edited January 2010
    Vanavond even mijn APO gemeten op pH en FFA.

Test voor FFA en pH gedaan bij 160C en 25C, uitkomst pH bij beide temperaturen was gelijk. Bij 25C zo goed als geen FFA meetbaar maar bij 160C wel.

pH = 5
    %FFA = <1

Je ziet dat het percentage FFA's welke vrij laag is al kan zorgen voor een aardig zure APO.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Er,

Hoe heb je de pH gemeten?

Tim
    edited January 2010
    Met stiftjes van Merck.

image

Ik heb alleen een ander type stiftje, die meten een pH van 0 tot 14
    edited January 2010
    ER,
    zou je kunnen uitleggen hoe je de hoeveelheid vrije vetzuren in de APO meet ?? Dit n.a.v. de uitslag: 1 % !!!! Dat is geen APO maar gewoon een flesje uit de supermarkt !!
    Niek
    edited January 2010
    Is APO van de visboer Niek, wel eerst gefilterd op 1Mu.

Ik meet FFA's met strips van 3M
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Hmm. pH=5 is aardig zuur. Dank voor het onderzoek, ik heb GPO hier van dezelfde bron.
    Hoe fixen we de zuurgraad?
    (naar 6 a 6.5 toch wel)
    edited January 2010
    OK,
    easy dank je wel. Voor het neutraliseren van de vrije vetzuren in het excellent proces gebruiken wij ongeveer 3 mg/liter KOH en om de rest om te zetten ongeveer 6 mg/liter. Kennelijk vragen vrije vetzuren veel meer KOH voor neutralisatie. Ik heb nog wel vragen over hoe je de zuurgraad meet. Je moet in ieder geval goed mengen met alcohol en water, anders is de meting niet nauwkeurig. Gewoon een lakmoespapiertje in de olie stoppen zegt niets.
    Udo: Ph omhoog brengen zal lastig zijn. Mengen met excellent of XW100 zou een oplossing kunnen zijn (nooit zelf gemeten).
    Niek
    edited January 2010
    Waarom zegt een lakmoespapiertje niks? pH is pH voor olie, water, alkohol of wat voor vloeistof dan ook, of snap ik er geen barst van, schiet maar lek.

Ik heb ook lakmoespapiertje in de azijn gehangen en die ging meteen naar een pH van 0. Ons leidingwater hier zit exact op 7.

Het lakmoespapiertje heb ik in koude APO en warme gehangen en ging bij warme APO sneller reageren dan koude maar de uitkomst was hetzelfde. Dus zonder alkohol of water.

APO mengen met een bepaald percentage KOH is volgens mij geen goed idee, per slot van rekening wil ik geen zeep maken. Het spreekt voor zich dat KOH de zuurgraag omlaag brengt. Wat misschien een idee is om de KOH toe te voegen, tijdje laten bezinken, FFA's meten en dan filteren. Gevormd zeep filter je er dan wel uit denk ik.
    edited January 2010
    ER,
    Als jouw lakmoespapiertej de pH van olie meet, heb je of het goede papiertje of een beetje water in je olie. Ik krijg geen uitslag op het papiertje zonder het boeltje op te lossen in alcohol en wat water erbij. Mengen met excellent: die is meestal wat meer basis. Zou de olie moeten neutraliseren.
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    [QUOTE=easy rider;54122]pH is pH voor olie, water, alkohol of wat voor vloeistof dan ook, of snap ik er geen barst van, schiet maar lek.
    Olie heeft geen pH.
    Die papiertjes van jouw zijn dan ook geen pHpapiertjes.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010

De pH is een uitdrukking voor de zuurgraad van een waterige oplossing. De pH van een neutrale waterige oplossing ligt bij kamertemperatuur rond de 7. Zure oplossingen hebben een pH lager dan 7, basische oplossingen hebben een pH hoger dan 7, deze oplossingen worden ook wel logen (enkelvoud: loog) genoemd.

Het concept pH is in 1909 ge

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    Een deel van de watermolekulen in water valt uit elkaar in H+ en OH- ionen. (H2O <-> H+ + OH-) De H+concentratie druk je uit in pH. De OH-concentratie druk je uit in pOH. Let op dit zijn logaritmische schalen.
    pH + pOH = 14. (altijd)
    Dus een waterige vloeistof met pH3 heeft automatisch pOH11.
    Je snapt dat er veel WATER moet zijn wil een vloeistof überhaupt een pH hebben.
    Water is een polaire vloeistof. Olie is een apolaire vloeistof. (heeft te maken met hoe de molekuul is opgebouwd) Dit heeft tot gevolg dat water en olie NIET in elkaar kunnen oplossen. Normaal gezien zal olie dus GEEN water bevatten. Bijgevolg heeft olie geen pH.

De discussie over vetzuren klinkt alsof het iets met zuur en pH te maken heeft.
    Maar het is een andere tak van sport.
Sign In or Register to comment.