Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mitsubishi L200 4x4

carl PPO Addict
edited July 2013 in Oosterse merken
Een 2 tal maanden geleden ben ik van auto veranderd
[CENTER]image[/CENTER]
van een toyota corolla 2.0 d naar een Mitsubishi L200 4x4 een 2500cc turbo diesel intercooler,89000km op de teller,bouwjaar 2001, met een injectiepomp van Nippon Denso

Na een grondig onderhoud zijn we met de mitsu en caravan naar Oosterijk gereden , eerst op een mix van 80% gpo en 20% petroleum warmgedraaid ,daarna op 90% gpo en 10%petroleum.(mijn gewone filtermix)

Wel heb ik al een retour temperatuurmeter geplaatst en na 10 minuten rijden, stijgt deze naar 30/35graden en stabiliseerd tussen 50 en 60 graden bij de langere ritten , wel heb ik opgemerkt dat als hij moet werken bv caravan trekken in de bergen, deze stijgt boven de 70 graden , ik vermoed dat dit komt doordat de ip onder de uitlaat van de cooler van de turbo zit , nu weet ik niet hoe warm deze radiator kan worden ,ik het nog geen turbo ervaring

Ik had ongeveer 300l brandstof bij maar ik heb op de terugweg toch nog 50 liter diesel getankt om zeker thuis te geraken .

Achteraf bekeken heeft hij met de caravan ongeveer 14.5l /100 km verbruikt , normaal verbruikt hij tussen de 10 en 11 liter /100km .

Nu rijd ik 80 % gpo1 tank zonder aanpassingen,maar ik ga wel proberen hem om te bouwen in verschillende stappen naar een 2 tank systeem tegen de winter .

Het starten verloopt in vergelijking met de toyota een pak moeizamer ,de toyota start direct,de startmotor moet 1a2sec werken , bij de mitsu is dit wel 4a5 sec .

wordt vervolgd

groetjes carl
«13

Comments

• DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2009
    mooi wagen carl.

wat de temperatuur betreft die kan ook op lopen om dat je met de sleurhut
    minder hart rijd .
    en dus minder rij wind hebt.

ik heb met aanhanger en 80,90km/u een goede 80+graden
    zonder 120km/u kom ik niet hogen dan 75 graden

dyssie
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2009
    Mooie bak Carl. Waarschijnlijk zelfde motor als die van mij (L300 4x4). Bekend, dat het slurpers zijn als ze belast worden. Advies: ga zo snel mogelijk over op 2 tank. NB bij mij zit de aanzuigleiding van de tank aan de zijkant van de tank. PPO lost alle vuiligheid op, dus je hebt kans dat de tank op de aansluiting gaat lekken. Is bij mij ook gebeurd.
    Niek
  • carl PPO Addict
    edited August 2009
    Bedankt Niek,idd het zijn slurpers .

Bij mij zit deze bovenaan maar de vulleiding zit wel aan de zijkant .
    ik heb mijn tank er al onderuit gehaald en uitgekuist voor ik er mee naar Oostenrijk op vakantie vertrok .

Met de Toyota had ik dit ook moeten doen ,door oplossend vuil in mijn tank ,ik wou geen risico nemen en ergens onderweg aan de kant te moeten.:D dit was een van mijn eerste werkjes ,ook meteen de tank helemaal geschilderd langs buiten .

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited August 2009
    Bedankt Dyssie.

Dat zou wel eens best kunnen

er wordt veel meer brandstof gebruikt en toeren gemaakt (in de bergen soms in 3de en 4de versnelling ) en minder rijwind door de lagere snelheid dus hogere intercooler temperatuur.

grtjs carl
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Toffe auto... Lijkt me wel een handig ding.
    Mijn Xsara kreeg het ook warm toen we met het caravannetje (mini) naar Friesland reden tegen 90Km/h. Normaal staat de temp-meter rond 85°C, toen stond hij de hele rit rond de 100°C... Een normaal verschijnsel dus?

Nog veel plezier met ombouwen (dat is leuker dan rijden) Plaats genoeg voor een extra tank?! :rolleyes:
  • carl PPO Addict
    edited August 2009
    bedankt Soapwater

Ja nu heb ik plaats voor een 2de tank , ik heb er al eentje liggen van 300l , maar deze zal ik nog aardig moeten verbouwen om deze te laten passen .

Verder ben ik nog onderdelen aan het verzamelen, en aan het aanpassen voor de ombouw,welke ik zo snel mogelijk ga doen , zodat de ip alvast lekkere warme gpo te slikken krijgt.:D

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited September 2009
    Ff een update .

faze 1 is afgerond .

de brandstof loopt van de tank door de originele brandstoffilter naar de warmtewisselaar en van de warmtewisselaar vervolgens door de vewarmde filter naar de inspuitpomp.

na montage, de leidingen volgepompt met het opvoerpompje van de originele brandstoffilter trok de mitsu niet meer door ,en zag luchtbelletjes door de dikke aanvoer slang die van de originele brandstoffilter kwam .

Nu dacht ik dat de dikke slang lucht trok aan de tule van de originele brandstoffilter , heb deze vervangen door zwarte rubberen brandstofslang.

Dit gaf echter geen verbetering, en besloot ik door middel van van een vacuum oliewisselpomp met een doorzichtig darmpje heel het systeem te kontroleren op luchtlekken .

Ik was begonnen aan de uitgang van de verwarmde filter,met als resultaat luchtbellen .

Vervolgens aan de uitgang van de warmtewisselaar , ook weer luchtbellen .

dan aan de uitgang van de originele brandstoffilter, en hier ook weer luchtbellen.

toen ik hem aansloot op aanvoerleiding die naar de originele brandstoffilter loopt, stopte de luchtbelletjes en kon ik een mooie konstante flow uit de leiding zuigen , de fout zat dus in de originele brandstoffilter. dit had ik helemaal niet verwacht:confused:

Nu heb ik deze verwijderd, en is alleen het verwarmd filter in gebruik , en trekt de mitsu weer normaal door. :D

foto van de voorlopige configuratie.
    image

grtjs carl
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Carl,

Ik zou ook nooit 2 filters doen, als je geen ppo opvoerpomp gebruikt. En het filter NA de wisselaar of zoals jij, een verwarmd filter. Dan maakt het niet veel uit waar ie zit.

Way to Gooo, eindelijk weer wat ombouw foto;s 8)

Tim
  • carl PPO Addict
    edited September 2009
    Inderdaad Tim

2 filters zou de inspuitpomp alleen maar onnodig belasten aan de aanzuigkant .

De bedoeling was later met faze 2 (ombouw naar 2 tank systeem) de originele brandstoffilter terug te gebruiken voor het dino gebeuren .

Trouwens de originele filter is defekt geraakt omdat het membraam van het opvoerpompje is beginnen te lekken , op zoek dus naar iets anders.

grtjs carl
    edited September 2009
    Carl,
    Neem een filterhuis zonder opvoerpompje. Als ze heet worden gaan ze lekken. Ik heb nu een standaard filterhuis (Heipro.de) en in de koude aanvoerleiding een balpompje. Makkelijk opvoeren van diesel als je filter hebt gewisseld. Balpompje: te koop bij iedere watersportwinkel die bb motoren verkoopt/repareert.
    Niek
  • carl PPO Addict
    edited October 2009
    Hey Niek

Zo een balpompje zal ik niet zo makkelijk vinden op de sloop denk ik :D

voor het filter heb ik ook ff een filter gestoken zoals Pjotter gebruikt , zo een wegwerp met slangentules vast er aan.

ik verwacht dat ik deze niet zo snel zal moeten vervangen aangezien deze alleen zal dienen voor het diesel gebeuren .

Alles werkt voorlopig gelukkig prima.:)

Heb jij nog andere aanpassingen doorgevoerd buiten je 2 tank systeem met verwarmde tank bij jou Mitsubishi ? (verstuivers gloeiers of iets anders?)

groetjes carl
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Balgpompje heb ik zelf gevonden op de sloop, nieuw vind je ze bij monopoel.
    edited October 2009
    Carl, bij de watersport winkel: 7 euro nieuw
    Niek
  • carl PPO Addict
    edited October 2009
    voor die prijs moet je het ook niet laten ;)

Ik had echt geen idee, Bedankt mannen .:-)

grtjs carl
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=Niek;51709]Carl, bij de watersport winkel: 7 euro nieuw
    Niek

Je hebt ze idd. voor die prijs, maar de watersportzaak heeft ze ook een maatje groter....zeker met APO pompt dat een stuk makkelijker dan die kleine balgjes...die zijn leuk voor benzine. Ze kosten bij mij 14,95.
    edited October 2009
    Ingmar,

Idem hier, ik heb ook zo'n grote met 10 of 12mm aansluiting. Er zit ook nog een terugslagklep in, die op ppo ook weer voor drukval zorgt.

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Ja zo een bedoel ik, en inderdaad die drukklep zorgt voor wat drukval, maar die hardi die je mij verkocht hebt die vlak bij de tank zit die heeft daar geen moeite mee. Misschien dat ik er ooit een filterhouder inzet met een pompje erop, maar dan moet ik weer behoorlijk gaan verbouwen, in de bus is dat behooorlijk lastig. Dat balgje van mij is geloof ik gewoon 8mm, want mijn zoon heeft een zelfde voor zijn buitenboord motor.

Een nadeel van de balgjes vind ik overigens ook dat als je een (hoofd) filter wissel doet in de koudere periode, dan is het balgje ook bijzonder lastig in te drukken en zodoende de installatie te ontluchten. Ik heb ook nog overwogen om een extra tule op de bovenkant van mijn tank te maken om zodoende met wat perslucht de boel te helpen.
  • carl PPO Addict
    edited October 2009
    update :) Mijn 2de tank nog niet aangepast.

image

tank open geslepen.

image

tank opengeslepen en de uitgeslepen delen worden er binnenstebuiten ingelast , zodat er 2 uitsparingen ontstaan voor de wielhuizen op de laadvloer. (dit is de bedoeling):)

image

wordt vervolgd

grtjs carl
    edited October 2009
    Balgpompje: zet hem op de diesel aanvoerleiding !! Alleen voor tweetenkers.
    Niek
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=carl;51808]tank opengeslepen en de uitgeslepen delen worden er binnenstebuiten ingelast
    Willy Wortel is in the house :idea:
  • carl PPO Addict
    edited October 2009
    buitenkant er binnenstebuiten in vastgespot met hechtlasjes.

Intern ook bestaande doorgangen van de 2 tussenschotten dichtgelast, en midden in de tank op de bodem 2 nieuwe doorgangen van ongeveer 30mm voorzien in de tussenschotten.

dit voor het klotsen proberen te minimaliseren.

image

Afgelast
    image

Opening voor aanzuig en retour ppo +tankniveau meting.
    image

wordt vervolgd

grtjs carl
    edited October 2009
    Ha,

Lekker bakken, ik ben ook bijna zover.....

Tim
  • carl PPO Addict
    edited November 2009
    ha Ja langzaam maar zeker he Tim :D

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited November 2009
    aanzuig retour tankmeting unit

image

tank af ,en klaar voor in te bouwen (hopelijk gpo dicht ;) )
    image

wordt vervolgd

grtjs carl
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Goed bezig!
    Maar waar heb jij een 300 L tank voor nodig?
    Maak je zoveel kilometers?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2009
    Zo een L200 loopt toch ergens 1:7,5 of zo? dan kan je wel een grote tank gebruiken :mozilla_yell:
  • carl PPO Addict
    edited November 2009
    Eigenlijk niet Carlo, maar een vriend van me kwam met deze tank aanzetten en de maten waren ok ,alleen de uitsparingen van de wielen ontbraken . de tank is nu nog maar 250l groot

En spijtig genoeg zoals easy rider zegt ,kan ik wel een grote tank gebruiken ,want het zijn inderdaad zuipers die l200 mitsu s.:-(

ook vind ik het wel makkelijk dat ik maar om de 2000km zal moeten tanken:D beetje luiheid komt boven:mozilla_oops:

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    tijd voor een update

image

tank in de laadruimte
    image

tank toegang
    image

aanvoer gpo en warmtewisselaar en ventiel

image

retour ventiel

image

gpo /dino schakelaar

wordt vervolgd

grtjs carl
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    mooi project: alle ruimte benut ,een dikke pluim

maar fixeer die 250L vierkante torpedo wel ffn naar behoren weet je wel

kzie de airbag al ploffen met jij en tank vast in je rug opt stuur,ergens op de motorkap of verder
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    [QUOTE=carl;52347]ook vind ik het wel makkelijk dat ik maar om de 2000km zal moeten tanken:D beetje luiheid komt boven:mozilla_oops:

Goh, ik rij op 1 tank ook ruim 2000 kilometer....maar daar heb ik maar 100 liter voor nodig!

BTW: Die doorzichtige slangen bij je warmtewisselaar....dat is vragen om problemen. Na een klein jaar zullen ze uitgedroogd zijn en keihard zijn. Lekkages in het vooruitzicht. Dus voordat je het systeem in gebruik neemt, vervang die slangen dan door echte brandstofslang!
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    tja,ik moet nog wel wat verbeteren en aanpassen,

dit is maar een voorlopige opstelling ,de tank moet nog omkast worden met houten platen en isolatie , nog een stalen trekbandje erbij als dubbele beveiliging.

@smul
    de doorzichtige leiding zal ik mettertijd ook wel vevangen ,als ik brandstofslang tegenkom van binnendiameter 12of 14mm ,

mijn generator werkt ondertussen ook al 2 jaar met deze slang ,zal ik deze later maar mee vervangen want als deze gaat lekken loopt er wel een ibc gpo leeg.

trouwens als de slang van mijn wagen gaat lekken loop mijn tank leeg want deze staat op een hoger niveau dan mijn ip (dus in overdruk)

2000km op 100liter das 5 liter op 100km ,das mooi ik wou dat mijn mitsu dat ook kon ,het zijn idd zuipers:mozilla_wink:

grtjs carl
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    [QUOTE=carl;53305]tja,ik moet nog wel wat verbeteren en aanpassen,

, nog een stalen trekbandje erbij als dubbele beveiliging.

trekbandje:D drbij.voor 250kilogram in je rug:confused:
    als dubbele beveiliging: wat is die 1ste beveiliging dan.
    (heb ik die gemist)??
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    sorry k zie t al.
    [QUOTE=carl;53279]tank in de laadruimte
    image

wordt vervolgd

grtjs carl

dat kunststoffen wandje achter die kopsteunen(anti wipless)doel je zeker.

is zeker geen Rusisch roulett.
    want bij een frontale klap weet je zeker dat je airbag t begeeft en jij dus ook.
    je uitgekotse longen zullen gaan liggen over die geklapt airbagg:D:D
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    een 2de stalen bandje(zwaardere uitvoering) zoals eerste(zie foto)voor het belemmeren van het naar achter schuiven van de tank naar de achterklep toe ,bij aanrijding achteraan.

te zien juist boven houten lat

image

deze trekt de tank teken de kunststoffen bedliner die tegen de eerste metalen wand zit(van de pickup bak) , daarachter zit 5cm opening en dan heb je de 2de metalen wand van de kabine .

ik weet zeker dat die 2 wanden van metaal zijn ,omdat ik deze heb moeten doorboren met een klokboor van 22mm.

enkel de bovenbouw van de pickup bak is van kuntstof.

grtjs carl
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    k zie net dat t een 1 1/2 cabineis.
    neem aan dat je nie altijd met mensen achterin rijdt.

in mn vw variant met 90liter rvs tank achter in de station.
    had ik altijd de achterbank gordels dicht/ingeklikt.
    zodat bij een frontale booeem de 90L torpedo nooit mij kan pakken.

lalalallaaaa:mozilla_tongue:is ik vliegtuug of de rest...........

verder: metalen wandjes en die doorboren zegt niks.

dr is ergens een voorbeeld van een parapluu op de hoedenplank.
    die na frontaal as een speer door de voorruit ging.
    dat zeg mij genoeg.

weet zeker dat die tank na frontaal botsen bdwars door jou heen gaat.
    en dus jou ruggegraat gaat splitsen
  • carl PPO Addict
    edited December 2009
    Goed idee van die gordels en .......... tja Pjotter ,ik denk dat bij een serieuze frontale aanrijding eender welke lading dan ook door je kop gaat .

als ik dan denk aan het gereedschap dat achter de achterzetels zit , (rezerve filters, krikstang, ratelsetdoos, set sleutels, olie ,enz)

dan zullen deze voorwerpen eerst wel door mijn lijf gaan denk ik.
    projectielen genoeg :neutral:

btw, ik denk ook dat er in de fabriek ergens rekening is gehouden met het ontwerp van de pickup bak om de passagiers tegen een eventuele lading te beshermen tot op zeker hoogte. (daar is een pick up tenslotte toch voor gemaakt , om ladingen te vervoeren denk ik),

maar als je eventueel tips hebt om verder te beveiligen , hoor ik het graag;)

grtjs carl
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    de gordels was mn tip.

verder niet mijn probleem.
    tis maar net hoe je gevoel is tijdens t rijden.

ik ban welis gestopt onderweg om te shecken of die gordels wel ingeklikt zijn.

getorpeerde delen door auto.
    je zal niet de eerste zijn die bv een speakerbox, verbandtrommel vanaf hoedenplank achter in de nek krijgt
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2009
    Als je je wil beschermen, gebruik je lexan (polycarbonaat)
    als extra ruit in de hardtop, daar gaat er niet veel door.
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    gisteren getankt ,1.5 uur om 200l dikke pap door middel van mijn tankgieter in mijn tank te krijgen pffff normaal is dit een half uurtje werk .

vandaag op een ritje van 50km zakte de meter van de originele tank bijna voor de helft , ook de retour temp kwam niet boven de 30 graden .

daar aangekomen kreeg ik bevestiging van mijn vermoeden , namelijk dat er wordt aangevoerd uit de dieselbak ,maar er geretourd wordt naar de gpo tank ,deze was ondertussen bijna tot aan de tankdop gevuld ,als ik zo nog even was gereden zou het een vettig boeltje geworden zijn .(geluk gehad)

verder gereden op dino ,en thuis naar het aanvoermagneetventiel gekeken ,bleek dat het stekker blokjevan het spoel intern slecht contact gaf .

Gelukkig had ik nog zulk blokje liggen ,en na montage, een proefritje gedaan ,en de retourtemperatuur steeg al direct tot boven de 60 graden .

grtjs carl
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    Hallo Carl,

nu met dit weer is het moeilijk tanken. Mijn "vulstation" staat in de kelder. Dus nog een "normale" temperatuur hier. Ben nu ook bezig met een nieuwe tank met een soort "snelvul systeem". Het vullen duurt bij mij normaal niet zo lang ( de vorige tank was 60 liter) maar het "gekloei" stoorde mij altijd. Zodra de opstelling klaar is zet ik de foto's hier op het forum.

Ik heb ook al eens gehad dat mijn 3/2 ventiel van de retour niet open ging en ik dus PPO in de originele dieseltank pompje. Moeilijk om hier een veiligheid of indicatie op te zetten om dit te verkomen. Misschien met een druksensor zodat je weet ofdat de klep geschakeld is of niet?...
    edited January 2010
    Inderdaad, drukmetertjes (drukgestuurde schakelaars) overal zetten...
    Kortom, je kan gans het systeem gaan beveiligen, maar simpeler is
    het overdimensioneren, maw, voorkomen dat er iets blijft hangen
    doordat de schakelende componenten eigenlijk te groot en te sterk zijn ;)

Bij mij wordt alles elektromagnetisch geschakeld, maar mijn plan is om dit
    mechanisch te maken, gewoon 2 draaiknoppen (elk een 2/3weg kraan),
    werkt altijd en verbruikt geen stroom, geen spoel die kan doorbranden,
    slecht contact hebben enzoverder.

Simpeler = beter.
  • kristof PPO Burner
    edited January 2010
    Hoe ga je deze dan bedienen? Dan zou je de leidingen al binnen op je dashboard moeten laten uitkomen zodat je ze met de hand kunt herdraaien voordat je de motor uitzet?
    Of zie ik het verkeerd?
    edited January 2010
    Ik ga de draaiknop verlengen, brandstofslangen ed. hou je altijd buiten de passagiersruimte,
    dat wat motorruimte en passagiersruimte scheidt, noemt niets voor niets in het Engels Firewall...
    Ook wil ik minder darm gebruiken, niet meer ;)
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    @ Kristof

ja ik zal tegen volgende winter toch ook iets moeten veranderen aan mijn tanksysteem, iets met een pomp of, en verwarming , want zoals het nu ging , was dit niet te doen.

@Wodan

Simpeler = beter , is zeker waar ,maar de uitvoering wordt er dan ook soms niet simpelder op , denk ik .

als ik het goed begrijp zou je je kranen moeten bedienen met een stangensysteem of een buigbare overbrenging als je ergens voorbij een opstakel moet geraken .

de haalbaarheid zal afhangen van wagen tot wagen denk ik, maar als het lukt dan kun je inderdaad een pak storingen voorkomen.

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited January 2010
    udate

gloeiers vervangen

Na wat maanden geleden een degelijke uitleg te hebben gekregen van een medeforummer waarvoor mijn dank;)

want vroeger was ik van het gedacht dat als je met een klem van bv de batterijlader tegen de aansluitschroef van de gloeier raakte en deze een vonk trok deze ok was , maar dat is dus niet zo.

Een gloeibougie moet beginnen gloeien aan de tip van het gloeielement en zo verder tot het element helemaal rood is .

bij mij was er eentje nog goed ,nl degene ik van de zomer heb vervangen omdat deze geen vonk meer trok.

2 werden helemaal warm ,maar niet roodgeloeiend na zeker 2 minuten aan de batterijlader te hangen , normaal zie je al gloeien na 3a5 seconden .

1 begon te gloeien in het midden van het gloeielement .

heb ik van de mitsu alle 4 gloeiers vervangen ,(beru gn 107)

koste wel bijna 100 euries maar dat is het zeker waard , de mitsu start veel sneller ,draaid direct veel stabieler na een koude start.

veel beter nu

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited November 2010
    Eergisteren vertrokken naar Kiel(Duitsland 600 km) , afgetankt met 250 liter van de onderste gefilterde gpo van mijn 2x 1000 liter vaten , dus ik denk de zwaarste zomer olie, omdat deze lange tijd is bezonken .

Een prima gelegenheid om deze op te gebruiken ,voor de winter zijn intrede doet.

Door een beetje TomTom navi problemen ,te laat omgeschakeld naar diesel .:(

Ik heb dit maar kunnen doen wanneer ik al in de boot was .

De volgende morgen wanneer we de veer moesten buitenrijden ,zag ik dat de olie temperatuur aan de ip pomp nog 22,7 graden was .

Met een bang hartje heb ik 5x gegloeid ,en gelukkig sloeg de motor tamelijk snel aan , met een stevige zwarte wolk uit de uitlaatpijp , oef:D

Daarna wanneer de motor op temperatuur was terug , op gpo geschakeld en door het prachtige Zweden naar onze bestemming(Vrena) 400km verder.
    De temperatuur is hier goed voorlopig tussen de 5 en de 15 graden dus ik verwacht niet direct gpo gerelateerde problemen.

grtjs carl
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2010
    22,7 graden is toch een mooie IP temp om te starten? Ik start op 90%PGO/10%B00 met een IP temp van 7,5 graden
  • carl PPO Addict
    edited November 2010
    Das waar Easy Rider

,maar deze olie was wel hele zware ,want deze was bij een temp van +-7granden (geschat) kwam van het onderste van het vat , en was niet meer helder , dus waren er al vele gestolde vet deeltjes aanwezig.volgens mij.

De olie was ook in hartje zomer gefilterd.

En ik heb ook al ondervonden, hoe meer vet,of hoe zwaarder de olie ,hoe moeilijker hij start .

Ook is er aan deze motor niets aangepast ,en deze start in tegenstelling tot mijn vorige wagen (toyota corolla) vele slechter op pure ppo bij lagere temp.

onder de 10 graden krijg je hem bijna niet meer weg .

Daarom was ik wel blij dat hij met deze vette olie startte, ook heb ik dit niet graag omdat de ip toch wel zwaarder belast wordt tegeover het overschakelen met de motor op temp .

grtjs carl
  • carl PPO Addict
    edited November 2010
    oeeeeeef, terug thuis .

Dit was niet zonder probs .

Ik was vertrokken na een nachtje zweedse -4,na alles lekker te hebben warm gedraaid op diesel ,daarna overgeschakeld op gpo ,begonnen we aan de trip van 400 km ,naar de overzet.

Een 50 km van de bestemming Goteborg begon ik te merken dat mijn lichten flauwer begonnen te branden ,en als ik bijna aan de boot was klapte mijn toerenteller op 0 en ging het lichtje srs (iets van de airbags) te branden, en heb hem direct op dino gezet zodat ik zeker een goede spoeling zou hebben voor de volgende morgen

Ik besefte nu dat ik een ernstig elektrisch probleem had.

Toen we in de boot geparkeerd waren heb ik het elektrisch verwarmd filter afgekoppeld , dit trekt immers 10 ampere.

Mijn plan was om met zo weinig elektrische verbruikers ,zo ver mogelijk te geraken .

Na een slapeloze nacht , smorgens wanneer de deuren van de boot open gingen geprobeerd te starten ,maar dit lukte niet , de motor ging niet rond .

Vervolgens mijn vrouw achter het stuur laten plaatsnemen ,en heb ik hem aangeduwd ,en hij startte .

Alle verbruikers afgezet(kinderen zonder dvd ):mozilla_cry: en wanneer de motor doorwarm was overgeschakeld op gpo, zodat er maar 3spoeltjes moesten getrokken worden .

Zonder richtingaanwijzers, lichten , en zo weinig mogenlijk remmen ,om geen stroom te verbruiken aan de laatste ettappe van 600km begonnen .

Gelukkig was het prachtig weer:mozilla_smile:

Na een 200 km lichte het 2de ledje van 12v op mijn sigaretten aansteker stopcontact terug op en stelselmatig het 3de en het 4de ledje .

Toen het aan de nederland belgische grens begon te regenen en ik mijn ruitenvegers en lichten moest gebruiken doofden de ledjes stilletjes aan weer .

Wanneer we in trager verkeer kwamen , en minder toeren gingen maken gingen de ledjes een beetje op en af .

Ik denk dat de kooltjes van de alternator vast zitten of op zijn , ik ga dit de volgende dagen uitpluizen .
    Eerst ff uitpuffen pfffffffff:)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    [QUOTE=carl;58599]Na een 200 km lichte het 2de ledje van 12v op mijn sigaretten aansteker stopcontact terug op en stelselmatig het 3de en het 4de ledje .

Is dit een soort voltmeter?

PS heb je nog gekeken naar een losse v-snaar :).

Herman
    300SD
    250D
Sign In or Register to comment.