Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

B100 aanpassingen.

Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
edited September 2009 in Algemene Techniek
Beste PPO rijders, ik volg dit forum al een tijdje en vind het leuk dat mensen bewust bezig zijn met het milieu, dat lijkt me immers de reden om op frituurvet te gaan rijden (en dat het gratis is natuurlijk).

Wat me wel opvalt aan het forum dat de mensen hier vaak een extra tank bijplaatsen en dan daar frituurolie (of andere PPO) wat men dan krijgt is dat de motor en de brandstofpomp problemen krijgen met het dikke goedje en dat voorverwarming cruciaal wordt. Over B100 heb ik niet veel gevonden maar toch hier en daar gevonden wat B100 met je auto doet.

Nu, waar het om gaat, ik ga 17000 km op pure biodiesel rijden, B100 dus. Wat er naar mijn weten met de auto gebeurd is het volgende, de B100 smeert de hele boel en lost de ouwe dinodiesel troep op. Het brandstoffilter wordt daardoor flink vies en dient vervangen te worden na 1-2 tanks.. Daarnaast moeten alle rubberen pakkingen van de brandstofleidingen vervangen worden door hardere stoffen (nylon, hard plastic? Metaal? Weet het zo niet..).

Toen ik echter gisteren de een garage belde om te informeren of ze dat voor me wouden doen kwam die man met hele verhalen als compressieverhoudingen enzo. Nu is mijn vraag, moet er naast enkele kleine dingen zoals pakkingen en filters vervangen nog iets met de motor of omliggende techniek gebeuren? Ik dacht namelijk van niet (na veel erover gelezen te hebben) maar nu zegt die monteur dus van wel...hij vertelde me dat de motor misschien een hogere compressie verhouding nodig heeft..lijkt me geen goed idee aangezien de koppakking er dan uit vliet na verloop van tijd.

Weet er iemand hier wat er echt gebeuren moet??
Thanks

Comments

  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2009
    Welkom:confused::confused::confused:

    vraag van mijn kant waar om ga je b100 rijden .?
    maak je dat zelf of koop je het.

    als je toch de auto laat aan passen voor bio waar om dan niet naar ppo
    of nog beter GPO.:D
    (aanpassing is kinderlijk eenvoudig)

    wat voor een auto rij je en wat voor een pomp heb je

    verder veel plezier hier

    gr dyssie
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    Hey bedankt!

    Ok ik zal wat meer uitleggen, we doen mee aan een internationale rally waarna de auto verkocht wordt, PPO verbouwen is dus niet echt nodig aangezien de nieuwe eigenaar diesel gaat rijden.
    We hebben een transesterificatie reactor die voor ons frituurvet (van chinese restaurants aangezien die olie minder water bevat en dus makkelijker om te zetten is)

    Wat voor auto het is maakt in principe niet uit, we gaan waarschijnlijk met een golf 2 of 3 puur omdat die nog wel 17000 km mee kunnen naast duitse autos vertrouw ik eigenlijk geen auto's van die leeftijd.. (15-20 jaar)

    Elke pomp kan toch B100 pompen?? De viscositeit van B100 is net als gewonen diesel volgens mij, iig veeeeel lager dan PPO dus elke pomp zou het naar mijn mening moeten kunnen, maar nogmaals, ik weet er het fijne niet van ;)

    edit: GPO zou ook kunnen maar we willen geen risico lopen of de motor stuk maken omdat de auto verkocht wordt achteraf, daarbij gaan we ook naar de poolcirkel en daar is het niet heel fijn rijden op GPO lijkt me... :)
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Momentum,

    Viscositeit is het probleem ook niet. De pakkingen en slangen moeten van een materiaal genaamd viton gemaakt zijn, rubber lost op den duur op in biodiesel.
    Als je een tocht van 17000 km gaat maken, naar de poolcirkel gaat, vraag ik me alleen sterk af of een auto van 15-20 jaar (geen 4wd) een verstandige keuze is. De kilometers die je op die manier zult maken, zijn een heel andere belasting dan dezelfde kilometers op asfalt...en dat geldt niet alleen voor de motor.
    Met frituurvet van de chinees heb ik persoonlijk geen ervaring, ik ga er vanuit dat je alvorens te transesterificeren reeds gefilterd hebt ? Ik ken weinig mensen die voor de biodieselproductie uitgaan van ongefilterde olieen.

    Mijn ervaring is dat garages in het algemeen weinig ervaring hebben met BIodiesel en PPO, maar als je er over verteld dan is er vaak wel interesse, mij kennen ze mij de MB dealer als die meneer met die lekker ruikende auto.:p
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    [QUOTE=Momentum from Waste;50643]....Toen ik echter gisteren de een garage belde om te informeren of ze dat voor me wouden doen kwam die man met hele verhalen als compressieverhoudingen enzo....

    Welkom hier.

    Onzin, die monteur aldaar heeft er geen verstand van. Zoals Ingmar al schrijft, B100 tast rubber aan dus je moet de O-ringen vervangen door Viton en leidingen door Nylon of HDPE. Is nog een hele klus hoor. Als je zelf B100 maakt en je distileerd de Methanol er weer uit dan valt het nog wel mee met dat opvreten van het rubber, doe je dat niet dan krijg je vroeg of laat problemen.
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;50649]Welkom hier.

    Onzin, die monteur aldaar heeft er geen verstand van. Zoals Ingmar al schrijft, B100 tast rubber aan dus je moet de O-ringen vervangen door Viton en leidingen door Nylon of HDPE. Is nog een hele klus hoor. Als je zelf B100 maakt en je distileerd de Methanol er weer uit dan valt het nog wel mee met dat opvreten van het rubber, doe je dat niet dan krijg je vroeg of laat problemen.

    Bedankt! Dat was inderdaad wat ik me dus afvroeg, het enige dat er vervangen moet worden zijn dus de brandstofleidingen van de tank naar de motor (indien ze oplossen)? Biodiesel heeft verder geen invloed op enige techniek van de auto behalve het oplossend vermogen, precies zoals ik dacht dus.

    Om even in te gaan op de post van Ingmar, de uitdaging is met een zo'n brak mogelijk autootje te gaan, anders hadden we natuurlijk wel een landrover oid genomen met 4x4 aandrijving. Dan kan je ook opperen om met een ouwe daihatsu te gaan ofzo, maar met andere autos dan duitse durf ik het niet aan (autos van 20 jaar oud). Het is een rally voor het goede doel en niet zozeer om wie het eerste daar aankomt. Meer avontuur dan snelheid dus ;)
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    [QUOTE=ingmar;50646]Met frituurvet van de chinees heb ik persoonlijk geen ervaring, ik ga er vanuit dat je alvorens te transesterificeren reeds gefilterd hebt ?

    Het gaat hier om de watercontent, het feit dat zij de olie sneller verversen dan een friettent geeft minder water in de olie wat een betere brandstof levert aangezien we geen ontwatering kunnen doen on the road. Uiteraard halen we de etensresten er uit van te voren ;)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2009
    Water in de olie (in microvorm, niet in een plasje onderin) wordt bepaald door wat er in gebakken wordt en op welke temp en de hoeveelheid warme olie tov de hoeveel te bakken voedsel dat erin wordt gebakken.

    Olie van grootverbruikers, bv oliebollenkraam,frituur, visbakkers of notenbakkers is vaak van veel beter kwaliteit eenmaal gebruikt dan die van een kleinverbruiker. Om er dan B100 van de maken maakt dat voor het eindproduct niet uit, daarvan krijg je de kwaliteit wel goed, maar hoeveel moeite het kost in het totale process speelt wel een rol. Hoe properder de grondstof, hoe makkelijker alles verloopt.

    Hier zijn wij eigenlijk vooral bezig met PPO en niet mer veresterde olieen, dus biodiesel specialisten zijn hier niet in grote getale aanwezig.
    Op andere fora (google is your friend) kan je daar alle info over vinden.
    Duits of Engels kunnen is natuurlijk wel een vereiste.

    En zoals steeds geldt: Bezint eer ge begint.
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    [QUOTE=wodan;50652]En zoals steeds geldt: Bezint eer ge begint.

    Welke problemen denk je dat we gaan krijgen? Brandstofwise bedoel ik dan :) Het enige dat ik nu kan bedenken is dat het effe duurt om een vat van 50L op te warmen op de accu van de auto :(

    Ja true is dit meer een PPO maar van wat ik zo las zit er zoveel kennis hier dat jullie me vast wat konden verderhelpen met mn probleempje. Ik kon er namelijk moeilijk wat over vinden en als zon monteur me dan vol overtuiging zegt dat het vervangen van de leidingen misschien niet genoeg is ga je wel effe na of alles wel haalbaar is...vandaar.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2009
    Ik bedoel: Zorg dat je genoeg kennis hebt over het rijden op alternatieve brandstoffen voor je beslist in zo een avontuur te stappen.
    Beetje motortechniek kennis is een vereiste in mijn ogen... maar ja, wie ben ik?

    Ik raad je google aan (nogmaals), HowStuffWorks - Learn How Everything Works! en een autogarage waar je stage kan lopen. Anders veel kans op een heel kort ritje.
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    Yay bedankt, we zijn nog van plan bij een garage wat te leren idd. Maar het enige probleem met biobrandstof is hoe we dat maken en die rubberen leidingen. Naast dat is het niet anders dan als we op benzine of dino gingen rally rijden denk ik.
    Bedankt voor de tips nogmaals! En die howstuffworks heb ik al vaak gelezen ;) maar het blijft super interessant natuurlijk
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    [QUOTE=Momentum from Waste;50656]....Maar het enige probleem met biobrandstof is hoe we dat maken.....

    Aha, kijk nu wordt het anders, je kent dan dus ook nog niet het hele verhaal achter biodiesel. Het gaat hier een beetje te ver om dat in deze post uit te leggen maar dit forum staat er vol mee en op het internet is ook van alles te vinden over het "waarom het liever niet" van biodiesel.

    In het kort komt het er op neer dat men mooie schone olie gebruikt om biodiesel van te maken terwijl je er gewoon met een aantal eenvoudige aanpassingen op kunt rijden.

    Ik snap dat als je naar de noordpool wilt je iets moet hebben wat niet stolt onder het vriespunt maar daar is wel wat op te verzinnen natuurlijk.
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;50659]Aha, kijk nu wordt het anders, je kent dan dus ook nog niet het hele verhaal achter biodiesel. Het gaat hier een beetje te ver om dat in deze post uit te leggen maar dit forum staat er vol mee en op het internet is ook van alles te vinden over het "waarom het liever niet" van biodiesel.

    Ow de theorie kennen we wel hoor ;) mn maatje is afgestudeerd in scheikunde, beiden ook vakken gedaan over duurzaamheid dus je zou moeten weten dat mooie olie geen goeie bron is aangezien je die ook op kan eten ;)
    Maar daar gaat het nu niet over, het is meer de praktijk denk ik, misschien dat er net wat teveel water in de olie zit of dat de mixing niet goed was etc etc.

    We hebben wel gedacht om de hele boel op GPO te doen maar we dachten dat het dan niet altijd goed hoeft te gaan, meer risicos dan gewoon de boel transesterificeren, bovendien hebben we al een reactor. Daarbij komt dat het voor ons makkelijker is om gewoon de boel te veresteren dan om de verwarmingsinstallatie enzo in te bouwen en weet ik wat er allemaal nog meer voor nodig is, ik zag tamelijk complexe verhalen hier, telkens weer meten op verschillende leidingen, brandstofpomp aanpassen, leidingen anders doen etc.

    Waarom "biodiesel liever niet" weet ik idd niet, thanks! Ik zal er wat over zoeken.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    Ik rijdt vanuit pricipe niet op biodiesel omdat het gemaakt is met behulp van Methanol. Er zijn hier wel gasten die puur voor de fun experimenten gedaan hebben om biodiesel te maken, ik ook. Ik vind dat je hier, als je het goed wilt doen, alleen maar plantaardig of dierlijk vet voor moet gebruiken waar je echt niets meer mee kan en de Methanol moet er later weer uit gedestilleerd zijn natuurlijk.

    Heb je voordat je de reactie opstartte wel eerst het percentage vrije vetzuren gemeten?
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited August 2009
    jullie nemen dus alle brandstof mee?

    gpo kan je overal krijgen
    als jullie over gaan op gpo zal ik jullie graag een spoedcursus geven bij mij thuis .

    je rijd dan op een planaardig product en dat geeft pas een kick

    ps zo`n vw golf rijd makkelijk 75% gpo in de zomen :D

    dyssie
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2009
    [QUOTE=Dyslectie;50667]jullie nemen dus alle brandstof mee?
    Zoals ik al eerder postte: Bezint eer ge begint...

    Ik denk dat ik oud begin te worden en steeds alles blijf herhalen ;)

    Zoals ER al postte: Wij rijden hoofdzakelijk op een afvalproduct waar eigenlijk niet zo heel veel meer zinnigs (effici
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    Ik snap wat je bedoelt, wij wilden eerst bioethanol gebruiken aangezien methanol ook petroleum-based is. Maar probeer bioethanol maar es te kopen in andere landen dan duitsland. Hier zjn we dus vanaf gestapt aangezien dat het veel te moeilijk maakt.

    Over afval gesproken, wij gaan ook op afval rijden (zie mijn naam ;)) alleen maken wij het dunner zodat de motor niet vastloopt en we verder niet zoveel hoeven te veranderen aan de auto (motor, pomp, leidingen etc)

    Verder nemen wij niet alle brandstof mee, dit is domweg onmogelijk, wij halen en route alle olie op.

    We zijn niet zoveel anders dan jullie, wij kunen kiezen tussen rijden op GPO of op verdunde GPO, dat 2e is makkelijker omdat we de auto kunnen laten zoals hij is (wij weten niet genoeg van autos om hem aan te passen aan GPO) dus we verdunnen de olie. Dit doen we door te veresteren hier is dan idd methanol voor nodig maar so be it.

    Nogmaals bedankt voor alle input, ik waardeer het!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2009
    Je auto aanpassen is simpeler, goedkoper en blijft eeuwig renderen.
    Je brandstof aanpassen blijft voor werk en kosten zorgen en is meer milieubelastend... en je moet de wagen OOK aanpassen.

    Aan de consument de keuze.

    Mijn keuze kent men.
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    Dank je wodan, je hebt zeker een sterk punt en ik ben het helemaal met je eens wat dit betreft. In ons geval zullen we 17000 km rijden waarna de auto weer terug valt in oude leven (dinodiesel dus).

    Ook al is het meer milieubelastend (als je methanol gebruikt ipv bio-ethanol) voor ons is het makkelijker om alleen de ringen enzo te vervangen dan on een extra tank te bouwen en verwarming te gebruiken en noem maar op wat jullie allemaal doen bij de ombouwingen. Daarbij moet ik wel zeggen dat het veranderen van de brandstof voor ons geen problemen geeft omdat de reactor gemaakt wordt naar onze wensen en mn maatje alles van de chemie afweet.

    Voor ons is het alleen de auto veranderen en een paar ringen en pakkingen is makkelijker dan ombouwen als het slechts voor 6-8 weken is. Maar verder ben ik het met je eens, het is alleen niet haalbaar voor ons...:(
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2009
    Waarom neem je geen oude Mercedes diesel ?
    Dan hoef je vrijwel niets om te bouwen of om te brouwen ;)
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    [QUOTE=Raaf;50680]Waarom neem je geen oude Mercedes diesel ?
    Dan hoef je vrijwel niets om te bouwen of om te brouwen ;)

    Ook al naar gekeken, probleempje is wel dat die flink duurder zijn dan zo'n golfje...maar als je dan meerekent dat we geen reactor, 600L methanol, aanhanger en golfje nodig hebben kan het wel eens goedkoper zijn, EN makkelijker. Toch nog es overwegen...

    Er is een andere rally (van rome naar rotterdam) die op pure frituurolie rijden dus niets transesterificeren...idd veel met ouwe mercedesen.

    Lopen die mercedes brandstofpompen met oud frituurolie?? En hoe zit het met de leidingen, zijn die van viton?
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2009
    Men neme : http://link.marktplaats.nl/271231946 8)
    Eventueel een warmtewisselaar, een extra brandstof filter en een KGR (kort gesloten retour plaatsen das echt alles, dan kun je zo op 100% plantaardig rijden.
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    Ik lees net in een ander topic dat er verschil is tussen PPO en GPO, wij gaan op GPO, bedoelde je dat met plantaardig of doelde je op PPO?

    Goeie tip trouwens, klasse!
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2009
    Met plantaardig bedoel ik plantaardige olie dus gebruikt/gefilterd of vers van de pers.
    In hoeverre je om moet bouwen hangt van het reisdoel af (temperatuur).
    Maar een extra voorfilter is plaatsen is iets wat je echt moet doen wil je probleemloos rijden (of veel originele brandstof filters meenemen).
    Verder is een KGR ook altijd aan te bevelen (is mijn persoonlijke mening).

    Kijk anders eens naar deze draadjes :
    http://www.ppo.nu/forum/f49/w124-300td-turbo-automaat-2353/
    http://www.ppo.nu/forum/f49/mercedes-250d-break-89-a-1293/
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    [QUOTE=wodan;Ik raad je google aan (nogmaals), HowStuffWorks - Learn How Everything Works! en een autogarage waar je stage kan lopen. Anders veel kans op een heel kort ritje..

    KREK.



    [QUOTE=Momentum from Waste;50685]er verschil is tussen PPO en GPO, !

    leuke uitdaging:maar laat die gast eerst eens zn best gaan doen om in te gaan lezen.
    alvorens jullie weer hapklare brokken aanbieden.
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    Hey pjotter, ik weet het verschil wel tussen gebruikte plantaardige olie en pure plantaardige olie, ik bedoelde dat het verschillende prestaties levert in die mercedes die raaf me aanbevool...beetje vreemd dat je me hier nu neerzet als een onwetende persoon....Ja van de autotechniek weet ik niet veel van omdat ik me er net in begin te verdiepen. Maar als je graag newbies uitlacht is het prima.

    Over ons plan...naast ons gaat iedereen op normale diesel rijden, wij willen gewoon wat toevoegen om de mensen te laten zien wat je kan met GPO, niet iedereen op de aardkloot is zo slim als jullie...

    En daarbij zien wij nog wat van de wereld, terwijl jij tussen je huis en je kantoor heen en weer rijdt..ik vroeg toch niet om beoordeeld te worden? Ik ben gewoon benieuwd hoe het een en ander werkt en daarvoor lees ik me nog steeds in in allerlei bronnen, als een monteur me echter vol overtuiging iets tegen mn kennis in wijsmaakt mag ik toch wel vragen bij iemand anders hoe het echt zit???
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2009
    Momentum,
    Goed dat jullie zo'n mooi tochtje gaan maken. En dus ook onderweg voor je brandstof gaan zorgen.
    Even wat feitjes (waarvan enkele herhalingen van anderen):
    1. "biodiesel tast rubber aan" Dat hangt sterk van de kwaliteit af: pure methylester tast rubber niet aan. Het is vooral de alcohol, die het hem doet. Dus zorg ervoor, dat je de alcohol goed uitwast of uitdampt.
    2. Golfjes rijden niet op biodiesel: garagisten weten vaak niet een wat biodiesel is !! Je zult het vaak zelf moeten uitvinden.
    3. Ik zou het knap vinden als je onderweg biodiesel kunt maken. Je zult toch je ingredienten moeten vinden en energie om je proces op temperatuur te houden, enzovoorts. Rijden op GPO is dan een stuk simpeler: dagje aan het strand en laat de filters maar druppelen.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    [QUOTE=Momentum from Waste;50705]Hey pjotter,...beetje vreemd dat je me hier nu neerzet als een onwetende persoon..... Maar als je graag newbies uitlacht is het prima..... niet iedereen op de aardkloot is zo slim als jullie....ik vroeg toch niet om beoordeeld te worden?

    Intelligentie grenst aan krankzinnigheid. Onze Pjotter valt nog wel mee hoor, 'T is wel es erger geweest. Je bent zelf ook niet helemaal fris, welke idioot gaat er nu op biobrandstof naar de Noordpool :mozilla_wink:.

    [QUOTE=Momentum from Waste;50705]Ik ben gewoon benieuwd hoe het een en ander werkt en daarvoor lees ik me nog steeds in in allerlei bronnen, als een monteur me echter vol overtuiging iets tegen mn kennis in wijsmaakt mag ik toch wel vragen bij iemand anders hoe het echt zit???

    Psies, goed inlezen hier. Als je een huis wilt bouwen ga je toch ook niet bij de gamma vragen hoe dat moet, je loopt de kans dat je met allerlei meuk thuiskomt waar je geen ruk aan hebt. Met PPO is dat hetzelfde, als je naar een doorsnee garage gaat dan zullen ze je meteen vertellen dat het niet gaat, vaak omdat ze de kennis niet hebben. Hier zijn bewijzen genoeg dat je er prima, natuurlijk onder bepaalde voorwaarden, op kunt rijden.

    Er zijn hier zelf idiooten die nooit motorolie verversen en ze kunnen je dan ook nog exact uitleggen hoe dat kan, daar moet je bij een garage ook niet mee aankomen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;50723]I. Je bent zelf ook niet helemaal fris, welke idioot gaat er nu op biobrandstof naar de Noordpool :mozilla_wink:.


    Psies, goed inlezen hier..

    dat doelde ik dus :maar poste t op mijn KDDB gewoonte

    wbt echte kou en PPO: we hebben ook nog lid DE GIER woonachtig in Noorwegen.
    al sinds 2007 niks meer gepost,maar wie weet krijg je contact.
    en zal hij je met beide benen weer op de realiteit zetten.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Als ik het goed begrijp willen jullie de biodieselreactor meenemen in de golf?
    Heb je al eens biodiesel gemaakt?
    Hebben jullie een reactor? Zo ja laat eens een fotootje zien.
    Ik zie wel de voordelen van met biodiesel op de noordpool rondcrossen. PPO zal ongeveer zo hard zijn als beton.
    Nadeel lijkt me idd het verhaal van de slangen en pakkingen.
    Je maakt kans dat je een biodiesel-ombouwsetje kunt scoren om de IP om te bouwen. Voor mijn IP was zo'n setje verkrijgbaar.
    Van de andere kant; als jullie maar 3 weken met die auto rijden heb je misschien kans dat alle pakkingen het gewoon uithouden tot je de auto verkoopt.
    Suc6 met alles :mozilla_cool:
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    [QUOTE=Niek;50722]Momentum,
    Goed dat jullie zo'n mooi tochtje gaan maken. En dus ook onderweg voor je brandstof gaan zorgen.
    Even wat feitjes (waarvan enkele herhalingen van anderen):
    1. "biodiesel tast rubber aan" Dat hangt sterk van de kwaliteit af: pure methylester tast rubber niet aan. Het is vooral de alcohol, die het hem doet. Dus zorg ervoor, dat je de alcohol goed uitwast of uitdampt.
    2. Golfjes rijden niet op biodiesel: garagisten weten vaak niet een wat biodiesel is !! Je zult het vaak zelf moeten uitvinden.
    3. Ik zou het knap vinden als je onderweg biodiesel kunt maken. Je zult toch je ingredienten moeten vinden en energie om je proces op temperatuur te houden, enzovoorts. Rijden op GPO is dan een stuk simpeler: dagje aan het strand en laat de filters maar druppelen.
    Niek

    1: we hebben geen tijd om de methanol eruit te dampen, het duurt al lang genoeg ;)
    2: het ligt toch niet aan de auto? als dat golfje een diesel motor heeft rijdt ie ook op B100 nietwaar.....?
    3: wij zijn niet de eersten die dit doen, het is absoluut haalbaar. Ouwe frituurolie is overal op de wereld te vinden, gootsteenontstopper moet ook te doen zijn, misschien dat de methanol wat moeilijker wordt maar het blijft een uitdaging ;)

    [QUOTE=pjotter;50725]dat doelde ik dus :maar poste t op mijn KDDB gewoonte

    Ik snap dat je sceptisch bent maar daar ligt onze uitdaging, mensen overtuigen, anders waren we gewoon lekker op dino gegaan. ;) En ja, ik weet dat we gek zijn, weliswaar niet de noordpool maar wel de poolcirkel. Maar uitdagingen moet je hebben in je leven. Daarbij komt het dat zelfs als de biodiesel niet optimaal is of uberhaupt niet lukt we altijd een verdunner bij de olie kunnen mikken zodat de auto toch rijdt. Het gaat maar om 6-8 weken en we willen alleen aankomen in Mongoli
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2009
    Mommie,
    Nog een opmerking: het stolpunt van biodiesel ligt hoger dan dat van diesel. Hoeveel graden hangt af van je uitgangsmateriaal. Misschien toch verstandig om een warmtewisselaar of een verwarmde tank in te bouwen. En vergeet je weegschaaltje en je pipetten niet.
    Niek
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    Thanks Niek!
    denk dat minimale temperatuur zon 5-10 graden zal zijn, we gaan in de zomer dus maar hopen dat het goed gaat. het gaat iig niet vriezen, in dat geval zal biodiesel ook wel vloeibaar blijven is het niet? (van welke GPO dan ook)

    Weegschaal en pipetten gaan allemaal mee hehe :D
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    MFW,

    Ik neem aan dat je gaat stoken op een vuurtje. Pas op met de methanol, doe in ieder geval het vuur helemaal uit als je meth mengt of toevoegt.

    Tim
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2009
    5-10 graden boven nul: no problem
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited August 2009
    [QUOTE=Tim;50796]MFW,

    Ik neem aan dat je gaat stoken op een vuurtje. Pas op met de methanol, doe in ieder geval het vuur helemaal uit als je meth mengt of toevoegt.

    Tim

    Nee, de reactor zal electrisch worden verwarmd, maar methanol blijft gevaarlijk natuurlijk, thanks voor de waarschuwing!
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited September 2009

    denk dat minimale temperatuur zon 5-10 graden zal zijn

    SorrySorrySorry
    ik kan er niet bij
    dan kun je prima op gpo rijden.
    al die extra moeite waar om????

    goet schoon gemaakte gpo blijft zeker tot 5gr vloeibaar .

    dus het zou zo ook heel goed kunnen:

    aanpassing auto:2de tank ww kleppen.(is in een dag in te bouwen)
    wat neem je mee onder weg.
    mini filter installatie (niet groter dan een koffer )

    waar je de olie op haalt gebruik je allen de bovenste helft van de uit de kan of ton .
    dan hoef je het niet meer te laten bezinken .

    dan nog een keer op 1mu fiteren en klaar .

    dit alles lijk mij veel simpeler dan biodino
    je heb geen aanhanger nodig .
    je hebt geen energie nodig bij het vervaardigen
    je heb geen toevoegingen nodig

    en het leukste is je rijd op 100% gpo
    endat geeft een groot :mozilla_smile: op je gezicht

    oke nu hou ik er over op

    dyssie
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited September 2009
    Hey Dyssie, je kan wel eens helemaal gelijk hebben...

    Echter, omdat wij helemaal niet wisten hoe we zon auto om kunnen bouwen voor PPO en ook niemand kennen die dat kan hebben we het zekere voor het onzekere genomen en gekozen het met een reactor te doen. Dit omdat wij de chemie wel beheersen.

    Het was dus een gebrek aan kennis dat ons deze keuze heeft doen maken...
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2009
    Mommie,
    Dus ????? wat doe je met de kennis van nu ??
    Niek
  • Momentum from WasteMomentum from Waste PPO Newbie
    edited September 2009
    Ik zou dat graag benutten maar we hebben al een reactor in ontwikkeling bij een sponsor, beetje ***lig om te zeggen dat we ze nu dumpen he? haha :P
Sign In or Register to comment.