Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

"het nieuwe rijden" in combinatie met PPO dodelijk voor dieselmotor?

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited January 2011 in Algemene Techniek
Sinds een tijd had ik enkele vervelende problemen met de Xsara. De twee voornaamste, die ik ook hier verschillende malen uitgebreid besproken heb, waren het schokken van de auto in lage toeren. Het andere grote probleem was het hard tikken van de verstuivers bij lage toeren en extreem hard tikken bij koude motor op PPO.
Ik had al enkele dingen geprobeerd en dacht uiteindelijk dat het schokken aan de brandstofpomp zou liggen aangezien hij het ook deed op diesel. Het tikken van de verstuivers moest, zo dacht ik aan versleten verstuivers liggen, ik had reeds contact met Nero om ze een beurt te laten geven.
Ik reed al een hele tijd tegen max 2500 rpm op de autostrade, +/-95km/h. Dit om de auto en brandstof te sparen en om een lagere uitstoot te hebben. Op locale wegen trok ik af en toe wel eens goed door tot en hoger toerental, soms tot aan de begrenzer met een enorme zwarte wolk tot gevolg. Verstuivers slecht, Pomp niet goed afgesteld dacht ik.
Verder reed de auto wel goed, zo dacht ik, boven 2000 rpm had ik geen last van getik en gestotter.
Enkele weken geleden ben ik eens twee keer tegen 120

Comments

• pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    Soap: daar is best welveel over vermeld hier en daar op dit forum.
    vooral dat in lage toeren rijden vind de dieselmotor op zelfs dino niet fijn.
    Bokkum hebt dat ook ergens duidelijk uitgelicht.

verder op tijd eens spoelen met een mix dino/benzine is ook niet verkeerd.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Bij mij leeft de indruk dat het nieuwe rijden enkel redelijk lukt met electronisch geregelde inspuitsystemen zoals common rails en pompverstuivers.

Of het voor die motoren minder belastend voor de mechanica is durf ik zelfs een beetje te betwijfelen. Als een motor zo laag in toeren is, is er gewoon minder energie in het vliegwiel opgeslagen. Het vliegwiel moet er voor zorgen dat de motor soepeler door de "dode puntjes" heen komt.

Het enige wat wij doen om niet te veel brandstof te verbruiken is niet te veel en te wilde snelheidsvariaties.

De Xantia rijdt gewoonlijk 18 km op 1 liter dino :-(
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Of het dodelijk is denk ik niet. Wat ik wel merk is dat bij mijn Caddy de motor minder mooi gaat lopen en gaat nagelen als ik een aantal dagen rustig aan heb gereden(lees: het nieuwe rijden). Na een rit, zeg maar, lekker door te hebben gestampt. Loopt de motor weer mooi en rustig, als een geolied naaimachientje en trekt ook beter door.

PS: Moet daarbij wel zeggen dat de motor ook mooier is gaan lopen door de Plantomot motorolie.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    'T is niet voor niets dat Elsbett andere verstuivers plaatst. Ik had laatst een soort van klein "torentje" op de verstuivers staan toen ik ze trok. Ik denk dat dit voor narigheid zorgt en dat als je de auto even flink de sporen geeft je de aangekoekte meuk van je verstuivers af fikt en de motor daardoor weer beter loopt.

Ik heb zelf geen last meer van tikkende verstuivers maar doe dan ook al lang niet meer mee aan het "nieuwe rijden", is ook wat lastig met een automaat, behalve dan dat ik op tijd van het gas af ga als het nodig is.
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;50548]'T is niet voor niets dat Elsbett andere verstuivers plaatst.

Smul en Udo hebben geen andere verstuivers in hun Elsbett ombouw.

[QUOTE=easy rider]Ik had laatst een soort van klein "torentje" op de verstuivers staan toen ik ze trok.

Of dit is waar CP al lang over aan het praten is; de minuscule vervuiling welke kleiner is dan 1µ en niet goed verbrandt en aankoekt. Alleen Soapwater rijdt merendeel op KZO, dus gaat dat bij hem niet op.
    edited August 2009
    Dan moeten elsbett omgebouwde motoren er ook last van hebben.

Ook KZO geeft bij een niet volledige ontbranding een aanslag in de verbrandingsruimte, zoasl CP eens opperde "een dieselmotor heeft nu eenmaal geen asla". Derhalve diend de motor af en toe eens flink schoon gefikt te worden, het zij met diesel of anderds PPO, volgens mij maakt dat geen verschil.
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;50552]Derhalve diend de motor af en toe eens flink schoon gefikt te worden, het zij met diesel of anderds PPO, volgens mij maakt dat geen verschil.

Dat is zo klaar als een klontje, helemaal waar!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50550]Smul en Udo hebben geen andere verstuivers in hun Elsbett ombouw.

Hoi Ed,

:confused: Weet je dat zeker?
    In elke set van Elsbett zitten verstuivers. Al was het alleen maar voor nieuwe naaldjes en om de druk aan te passen.

Herman
    300SD
    edited August 2009
    [QUOTE=pena;50563]
    :confused: Weet je dat zeker?

Ja, weet ik zeker. Uit de mond van Smul en Udo zelf.

En kijk hier maar eens in: http://www.elsbett.com/deu/etuiinfo.pdf
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    De gloeipluggen zijn wel vervangen in de Fox, vermoedelijk door exemplaren die bestand zijn tegen langduriger gebruik.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Pena,

Volgens mij krijgen cr en pd motoren geen andere verstuivers. Koude start wordt geregeld door de ECU.

Tim
    edited August 2009
    HOi ED,

Je hebt gelijk, zit er inderdaad niet in.

Herman
    300SD
    edited August 2009
    Ja, soms kraam ik onzin uit, maar gelukkig niet altijd. ;)
    edited August 2009
    image, valt wel mee ED.

Herman
    300SD
  • Sunnyflowerpower PPO Burner
    edited August 2009
    hadden jullie in die auto's een turbo zitten?
    dat is namelijk met die van mij het punt.
    ik rijdt redelijk continu over grote afstanden 100 km/u ( 70 km aan 1 stuk door) waarbij de turbo niet al te veel zijn werk doet. (niet als turbo)
    trek ik ff door dan doet de turbo wat hij doen moet met als gevolg een flinke pluim zwarte walm (anti bumperkleverwolkje) en de motor weer schoongeblazen.
    met de roetmeting afgelopen APK de laagst waarde gemeten ooit met die auto omdat ik de week voor de APK datum de Hatsu continu op max had laten rijden.( 140 km/u )
    gevolg is daty werkelijk alle troep uit de motor geblazen is.
    ik denk dat doordat we allemaal de Doek boys uut Hasselt na willen doen onze motortjes vol laten lopen met bagger.
    een keertje flink door trekken is denk ik lang niet slecht.

bij mij werkt het in ieder geval.
    edited August 2009
    Heeft niks met vervuiling van motor of turbo te maken.

Probleem zit em in de uitlaat, die ligt helemaal vol met roet mede door langzaam rijden. Even vlak voor de APK een paar baantjes trekken vol gas en dan de meeting doen en je hebt een mooi plaatje.

Roetmeting moest trouwens verboden worden, er is niemand verantwoordelijk voor (later aan het licht komende) schade behalve de eidenaar van de auto zelf, die is altijd de sigaar als er iets mis gaat..
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    [QUOTE=Sunnyflowerpower;50603]ik denk dat doordat we allemaal de Doek boys uut Hasselt na willen doen .

ik ook, ben 50jaar en doe de doeks ook na:
    maar dan alleeen met koude motor.:D.

daarna ;op temperatuur gewoon lekker doortrekken.
    en in zn 5 tussen 3500/4000toeren rijden.

das pas vind die motor lekker.en Pjotter Doek uut Black Lake City ook:mozilla_cool:
    ( en heb biedewee een scherp oog voor PJ Coltrain zn camera):D kju kju
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    De Volvo doet zelf de Doeks na, schakelt bij 1000tpm op als de combinatie watertemp/gewicht/helling het toelaat. Best irritant :p
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Ach, ik hobbel 's ochtends vroeg met de vrachtwagens naar het werk. Wel aan het eind een kort stoplichtsprintje.
    De terugreis is wat vlotter, dan is het mijn tijd die telt...

Wat zal de roetmeting gaan vertellen?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    In de Kampioen (van de ANWB) stond laatst een berichtje:
    "Wat te doen als je auto kapot gaat agv "het nieuwe rijden"."
    :D:D
    Dat hele "nieuwe rijden" is een typische Nederlandse uitvinding om de domme Nederlander dom te houden.
    Milieuvriendelijk rijden doe ik al sinds ik mijn rijbewijs heb (20 j), daar heb ik de staat niet voor nodig.
  • Bokkum PPO Addict
    edited September 2009
    Mijn vriendin heeft laatst haar C-rijbewijs gehaald.
    Nou is het tegenwoordig z
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited September 2009
    Mooie anekdote. Zo lust ik er nog wel een paar.

De afgelopen week had ik een vriend uit amerika over de vloer en zijn we her en der in het land geweest. Natuurlijk had ik nu geen haast en heb niet met 140 km/u over de weg gereden.
    Heb wel een keer last gehad dat aangekoekt vuil in de cilinder er met een hoop gerammel en gerook uit moest. Heb ik anders bijna nooit last van...
  • BenXsaraBenXsara PPO Wannabe
    edited January 2011
    Ik heb deze draad doorgelezen. Mijn vrouw heeft ook een handje van dat "nieuwe rijden", en ik vroeg mij af of enkele procenten euro 95, een positieve werking heeft op de gevolgen van deze rijstijl?

:-) Ben
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2011
    Mogelijks, maar je vrouw eens goed laten doorrijden daar waar het kan, is simpeler, eenvoudiger en juiste vorm van behandeling, je pakt nl de oorzaak (te lam rijden) aan ipv dat je het symptoom (motor koekt dicht) aan.

Altijd oorzaak behandelen ipv het gevolg (symptoom)...
    edited January 2011
    Hahhaha,

Oorzaak: Vrouw

Gevolg: Vrouw weg doen

Probleem opgelost :mrgreen:

Tim :p
    edited January 2011
    Hoi Ben,

Het nieuwe rijden gaat uit van een nieuwe diesel die al iets doet bij 1500tpm en zelfs daaronder.
    De mijne (MB 250D uit '86) gaat echt rot lopen onder, zeg 1800tpm. Dus eigenlijk moet je niet onder de 2000tpm komen, maar dat betekent dat je pas kan schakelen bij een kleine 3000tpm.
    Dat is ff wennen als je een nieuwe diesel gewent bent.

Dus niet de vrouw eruit maar opvoeden ;).

Benzine helpt hier niet bij.
    Ik voeg het alleen maar toe als de GPO/Dino (nu 60/40) bij lage temp. (onder de 0°) te dik wordt. Dus misschien weer komende week.

Herman
    300SD
    250D
    edited January 2011
    Bedankt voor de reacties.
    Onze Xsara uit 1999 gaat nog niet slechter lopen, maar ik vind het zo zielig voor mijn motortje.

:-)

Ben
    edited January 2011
    Van de week nog vast gestaan op de A4 vanwege dat de snelweg afgesloten was omdat er een pekelwagen in de brand stond. Ik sta daar dus een minuut of 15 stationair te draaien om stapvoets 100 meter af te leggen. Na die 15 minuten begint de motor rot te lopen, eerst een beetje schudden, dan op 5 poten, vervolgens op 4 poten. Gelukkig kom ik bij een afslag en kon ik van de weg af. Ik heb op dat moment een aanhanger van +- 750 kilo achter de TDS dus ik even flink doorgetrapt en met vette rookwolken uit de uitlaat Den Haag in gereden om via het Westland thuis te geraken. Na een stukje knallen loopt de motor weer als een trein.
    edited January 2011
    Ben,

Wat Easy schrijft klopt wel. Ik rij erg weinig, mijn vrouw meer (korte stukken). Af en toe ga ik op pad en meestal heb ik dan de eerste de beste oprit ook wat wolkjes.

Daarna tuft ie weer als vanouds.

Tim
    edited January 2011
    [QUOTE=easy rider;59478]Van de week nog vast gestaan op de A4 vanwege dat de snelweg afgesloten was omdat er een pekelwagen in de brand stond. Ik sta daar dus een minuut of 15 stationair te draaien om stapvoets 100 meter af te leggen. Na die 15 minuten begint de motor rot te lopen, eerst een beetje schudden, dan op 5 poten, vervolgens op 4 poten. Gelukkig kom ik bij een afslag en kon ik van de weg af. Ik heb op dat moment een aanhanger van +- 750 kilo achter de TDS dus ik even flink doorgetrapt en met vette rookwolken uit de uitlaat Den Haag in gereden om via het Westland thuis te geraken. Na een stukje knallen loopt de motor weer als een trein.

Is ook mijn ervaring, lang op ralentie, zelf met warme motor is op zuivere en dikke GPO
    niet aan te raden... Af en toe flinke dot gas helpt... maar als ik echt lange file zie, switch ik over op Diesel.
    edited January 2011
    Files en 1 tanksystemen gaan dus niet goed samen :mozilla_frown:.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Ik zoek zelf de grenzen niet echt op...rij nu gewoon ca 50%...en dat gaat goed...ook als auto lang stationair draait. Tot nu toe nog geen centje pijn gehad gelukkig. Maar ok...tis idd niet on the limit rijden natuurlijk.
    edited January 2011
    [QUOTE=fury;59486]Ik zoek zelf de grenzen niet echt op...

Ik zoek altijd de grenzen van zaken op. Probleem is alleen om de grens te bepalen moet je er eerst overheen zodat je weet waar de grens ligt :mozilla_wink:.
    edited January 2011
    haha...das een feit idd... ben 1* over de grens gegaan....te gortig geweest....en toen koude nacht..................met keteltjes warm water over mn pomp en leidingen....en toen alles weer ok. 3liter BP erbij en twas weer helemaal ok. Maar rij nu gewoon fijn zo 50% en als het weer beetje mild blijft gaan we weer naar 60%.

Greetz!
    edited January 2011
    Ik heb nog nooit iets gemerkt in de file. Maar volgens mij heb ik de grens nog niet bereikt met mengen.

;-)
    edited January 2011
    [QUOTE=BenXsara;59490]Ik heb nog nooit iets gemerkt in de file....

Ligt denk ik ook een beetje aan het type motor. Ik heb een kleine vrachtwagen motor in het vooronder liggen met een enorme propellor er op, 6 cilinder 2,5 liter turbo interkoeler, die zijn gemaakt om te knallen.

Bij stationair produceerd de motor weinig warmte waardoor de PPO gaat condenseren op de koude cilinderwanden en zuigerkop, je krijgt dus druppels en die branden slecht waardoor de zaak rot gaat lopen.
    edited January 2011
    [QUOTE=easy rider;59494]Ligt denk ik ook een beetje aan het type motor. Ik heb een kleine vrachtwagen motor in het vooronder liggen met een enorme propellor er op, 6 cilinder 2,5 liter turbo interkoeler, die zijn gemaakt om te knallen.
    Idem hier, al is het eerder een grote vrachtwagen motor (V8 6.2L) zonder turbo of intercooler.
    edited January 2011
    Hey,

Dus eigenlijk hebben jullie gewoon niet je verstand gebruikt toen je de auto kocht....:mrgreen:

Je koopt toch ook geen vrachtwagen met een 1.6d?

Tim ;)
    edited January 2011
    Oh jawel, we hoopten enkel van niet vaak in de file te staan... net als alle anderen die er deel van uitmaken ;)
    edited January 2011
    Heb Sch.ij.t aan het nwe rijden...rij zoals ik zelf wil..en dat is zoals de motor zich het prettigst voelt...dat merk je toch...mijn X17DTL draait niet graag onder de 1500rpm. Dus als ie koud is schakel ik rond de 2000 a 2100rpm waardoor ie terugvalt op 1500RPM. Eronder ga ik niet. Met warme motor trek ik meestal door tot 2500 a 3300RPM afhankelijk van de situatie en mn stemming. Boven 3500RPM kom ik niet vaak. En dan nog heb ik een zeer sportieve rijstijl. Maar boven 3500RPM loopt koppel drastisch terug dus heeft vaak ook weinig zin. Voor de roetmeting mag ie zeker wel eens naar de 4500RPM hoor en op de snelweg doortrekken in 4 haalt ie de 4000 ook wel eens...maar zeker niet vaak. Das mijn rijden... nieuwe rijden zoals de staat het graag ziet?...Hou me er niet eens mee bezig...door de staat en dergelijke voorgekauwde kost smaakt meestal niet echt lekker. Dus wil ik het niet eens proeven:D

greetz!
    edited January 2011
    Ha,

De staat moet sowieso opzouten met dit soort geneuzel. Laat ze alle nieuwe auto's naar echt verbruik belasten. Dan ziet het er al aardig anders uit.

Tim
Sign In or Register to comment.