Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Eindelijk erkenning PPO

Ruud S Livin' and Breathin' PPO
edited February 2011 in Wetgeving Nederland
De door mij opgestuurde rapporten over het rijden op PPO van VITO (de Belgische TNO) en Millbrook (De Engelse TNO) zijn bestudeerd door TNO Delft. Ik heb met hen, Senternovem en VROM uitvoerig mail en telefonisch contact gehad. 

Uitkomst? Letterlijk: “Het was in onze ogen eerst carcinogeen, maar nu zien we dat het wel goed is”. “Het is een veel beter resultaat dan wij dachten”. “het gaat hier om professionele ombouw”. “TNO is positief over het onderzoek”. “De rapporten snijden wel degelijk hout”.

Op de komende vergadering in september van alle milieuzones wordt bovenstaande ook aan de diverse gemeentes medegedeeld.

Officiële mededelingen mogen alleen door VROM gedaan worden. Met hen heb ik de afspraak gemaakt dat ik de komende week per mail een voorzet geef waarop zij zullen reageren, zodat bovenstaande naar buiten kan worden gebracht. TNO vond de resultaten erg goed.

Daarnaast heeft VROM mij verzocht (!) om samen met Transport Logistiek Nederland te onderzoeken of er een “simpele” oplossing voor de milieuzones mogelijk is. Ik heb reeds contact  met de verantwoordelijken daar. VROM heeft ook aangegeven dat een simpele oplossing de voorkeur heeft, dus niet één met allerlei toeters en bellen. De meest simpele oplossing zou zijn een eerder genoemde datum voor voertuigen op ppo te verwijderen uit eerdere berichten van de afdeling milieuzones. Het grote probleem is het handhaven van de eventuele nieuwe regels. PPO staat niet op het kenteken.

Een lekkere warme week komt eraan en ik heb het gevoel dat we eindelijk een stapje voorwaarts zetten.

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited August 2009
    Ruud,
    gefeliciteerd. Nu volhouden !! En meteen de volgende stap: accijnsvrij voor de kleine man.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2009
    [QUOTE=Niek;50416]Ruud,
    gefeliciteerd. Nu volhouden !! En meteen de volgende stap: accijnsvrij voor de kleine man.
    Niek
    Onbeperkt in de tijd!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Hoi Ruud,

Eindelijk eens goed nieuws, al blijf ik iemand van eerst zien dan geloven :p.

Wat ik niet helemaal snap is dit:
    [QUOTE=Ruud S;50406]Het was in onze ogen eerst carcinogeen....

Bedoelen ze hier PPO als brandstof (dan zijn ze gek)?
    PPO als keten... of
    GPO als brandstof?
    Ik neem aan de eerste?

Het is natuurlijk leuk (voor ons) PPO als brandstof. Maar als wij 6 miljoen auto's hebben en daarvan 3 miljoen diesels dan kunnen we niet allemaal om.
    Om het op 'low key' te stimuleren moeten we zoiets verzinnen als in Engeland. Iets van 2500 liter mag. Tank probleem (AGP) blijft.

[QUOTE=Ruud S;50406].....een “simpele” oplossing voor de milieuzones.....

Voor PPO neem ik aan. Dan moet het op het kenteken.... of als in Duitsland met een sticker op de voorruit.

Herman
    300SD
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Niek: dank je wel. Het was al een beetje volhouden deze eerste stap (twee jaar om precies te zijn). Accijnsvrij is een ander ministerie, maar zonder deze eerste stap begin je daar niets.
    Herman: Ik heb het al gezien. Er is een hele mail wisseling over deze materie. En vastgelegde uitspraken. Senternovem, TNO en het ministerie VROM gaven voorheen negatieve adviezen over het rijden op ppo, omdat dat kanker verwekkender was dan het rijden op diesel (in hun ogen naar aanleiding van Duits universitair onderzoek). Het is ons gelukt aan te tonen dat deze onderzoeken niet correct waren. Zij gaan hun eerdere uitspraken dus rectificeren. Niet iedereen zal omgaan Herman, slechts een paar. De oliemolens die hier accijnsvrij mochten persen hebben slechts een heel klein deel (!) gebruikt van de hen toegewezen liters. En de wagens die officieel zijn omgebouwd, zijn geregistreerd bij de douane. De gegevens liggen in een diepe la, men doet er niets mee. VROM heeft mij officieel een advies gevraagd, iets zonder toeters en bellen (nadrukkelijk!), om wagens te selecteren die de milieuzones in mogen met ppo.
    Het Engelse systeem ziet er idd goed uit. Ik ken iemand die daar dagelijks mee te maken heeft ivm olie leveranties. En zo ver ik weet mag je daar gewoon een ppo tankstation aan huis hebben als je maar niet meer dan 2500 liter per jaar verstookt.

Ruud
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Gefeliciteerd Ruud,

Dat kon je ook wel gebruiken, eindelijk positief geluid uit die harde muur waar je steeds tegen aan loopt. Zo blijkt maar weer: de aanhouder wint! Maar er is nog een behoorlijke weg te gaan neem ik voordat de particulier het in zijn personenauto mag stoppen.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited August 2009
    Ruud dit is te gek nieuws!, we blijven hopen op de ultime uitkomst natuurlijk, maar allereerst provisiat met dit resultaat.
    Wat is 2009 toch een mooie zomer aan het worden :-)
    Drivertje
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    http://www.ppo.nu/forum/f54/engeland-aan-de-biodiesel-1675/

AMT.nl - Zelf biodiesel maken voor 17 eurocent!

speelde zich af in 2007.

[QUOTE=Niek;50416]!! En meteen de volgende stap: accijnsvrij voor de kleine man.
    Niek

[QUOTE=Ruud S;26039]En Nederland? Wij hobbelen overal achteraan.

die stap had toen gezet moeten worden.

verder leuk resultaat Ruud.
    althans: voor de transportwereld dan wel te verstaan.
    edited August 2009
    Pjotter:..."die stap had toen gezet moeten worden"...
    Dit kleine stapje heeft bijna twee jaar geduurd;-( Maar als de wagen eenmaal in beweging is...?
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited August 2009
    Ruud,

Wat laat maar toch ..... Proficiat.
    Er gebeuren nog steeds goede dingen in de wereld.

Douwe.
    edited August 2009
    En de bevestiging van het ministerie is binnen:) Dat geeft moed voor de volgende stap.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ruud,

Wat vind je van het idee om die bevestiging als pdf op de Elsbett site te plaatsen?

Groeten,

Ton
    edited August 2009
    Ton: ik zet hem er in ieder geval op. Moet nog even bekijken hoe.
    edited August 2009
    Hij staat er op.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    Mooi stukje Ruud. Maar hoe heb je die NOx dan naar beneden gekregen?
    edited August 2009
    Goed ombouwen?;)
    edited August 2009
    Ja, lekker is dat. Mijn auto is ook goed omgebouwd maar ik wil weten wat de truuk was. Laat anders 1 van jou techneuten mij even een PB sturen, ik beloof plechtig dat ik het niet door vertel :mozilla_wink:.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    gefeliciteerd Ruud..weer een stap verder
  • Tuf Tuf PPO Wannabe
    edited January 2010
    ik ben 2 weken geleden aangehouden door de douane.
    ik heb 26-01-2010 tehoren gekregen dat ik alles wat
    temaken heeft met de ombouw naar ppo eruit moet!
    de zelf ingeboude tank, slangen, filter`s, kleppen enz moet
    eruit zijn binnen 3 weken.
    dit moet ik laten zien bij de douane te Hazeldonk.
    dit voorkomt dat de douane bij een volgende controle de auto
    alsnog in beslag zal nemen.

afz. Tuf tuf een nu ex ppo rijder

Alle discussie over dit onderwerp :
    http://www.ppo.nu/forum/f46/gepakt-door-de-douane-3049/
  • HQRacingHQRacing PPO Burner
    edited February 2010
    Hm lijkt me wel wat om van die €140/mnd wegenbelasting af te komen. Rij al 3 jaar groen met roetfilter maar enigste voordeel is de goedkopere PPO maar dat weegt niet op tegen een veel lagere wegenbelasting.
    Er lijken echter kleine barstjes in het groene milieu denken te komen in de media. 5 procent van de wetenschappers zegt dat er geen fluit klopt van de conclusies van huidige 95% van de wetenschappers die als schapen achter elkaar aan lopen. (ben ik het mee eens) Een gemiddelde vulkaan stoot in 1 dag meer uit dan de hele wereld in een jaar.
    3 jaar geleden prees de overheid PPO nog de hemel in, nog geen 9 maanden later was het rijden op PPO vervloekt tot de diepste putten van de hel. Hoe kan het verkeren.
    Laten we even vaststellen dat het alleen om geld te doen is en niet om het milieu. En van daar uit actie voeren. Zij willen het geld en wij moeten het ophoesten, simpel nix milieu.
    Dus als Ruud S succes heeft BRAVO anders soy business as usual...
    Ik blijf nog maar even low profile rond rijden (met een 80 cm brede sticker achterop de auto, VOLVO BioDrive, 75% mindere CO2 utslapp, kleine woord speling met VOLVO's DriveE haha)
    edited February 2010
    HQ: gisteren een mailtje ontvangen dat Min van VROM 17 februari met een uitspraak komt.
    edited February 2010
    Nou succes ermee.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Ik zou het ook niet erg vinden om van de 126 euro p/m motorrijtuigenbelasting af te zijn. Als ik lees dat vieze benzine Aygo'tjes geen motorrijtuigenbelasting moeten betalen omdat ze niet milieuvervuilend zijn... Dan zou ik zelfs geld toe moeten krijgen van de overheid, in plaats van de hoofdprijs te betalen!
  • RogerRoger PPO Addict
    edited February 2010
    [QUOTE=smul;54638]Ik zou het ook niet erg vinden om van de 126 euro p/m motorrijtuigenbelasting af te zijn. Als ik lees dat vieze benzine Aygo'tjes geen motorrijtuigenbelasting moeten betalen omdat ze niet milieuvervuilend zijn... Dan zou ik zelfs geld toe moeten krijgen van de overheid, in plaats van de hoofdprijs te betalen!

Geldt ook o.a voor de VW Lupo 3L ( 1.2 TDi )
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    jazeker
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    (Flauwekul modus aan)

span een proces tegen de staat aan. Dat ze jou moeten betalen! Want jij verbrandt afval namelijk:), en dat op een milieuvriendelijke manier:)

(Flauwekul modus uit)

Maar het is zoals HQ zegt helaas. Uitlaatgassen zijn een schijntje vergeleken met de uitstoot v/d industrie. Melkoe dus:(

Verder wens ik Ruud alle succes toe uiteraard.

gr Ton
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2010
    [QUOTE=Ruud S;54634]HQ: gisteren een mailtje ontvangen dat Min van VROM 17 februari met een uitspraak komt.
    Nog 14 nachtjes slapen :-) als het nu maar geen natte droom wordt :-)
    Drivertje
    edited February 2010
    Stuurde dit naar de rdw:
    Ik rij in een profesioneel omgebouwde Volvo V70 D5 welke voor 75% van de tijd rijdt op PPO (puur Plantaardige Olie) middels een Duits twee tank systeem van Elsbett AG. Daardoor is de CO2 uitstoot terug gebracht tot minder dan 100 gr. Namelijk 25% van 179 (fabrieksopgave)= 44,75 gram. Ik wil graag in aanmerking komen voor een verklaring vermindering wegenbelasting door in een andere categorie te worden ingedeeld. Kan dat?

En dit was het antwoord:

Geachte Heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over aanpassen van de CO2 uitstoot. Hierop geef ik u graag een antwoord.
    Als een voertuig is aangepast en de aanvrager verstrekt een buitenlandse nationale goedkeuring, dan accepteert Nederland deze goedkeuring niet. Nederland is namelijk niet gehouden om een aanpassing goed te keuren aan de hand van een buitenlandse nationale goedkeuring.

Het is dus niet mogelijk om de CO2 waarde aan te passen aan de hand van een nationale goedkeuring van het buitenland.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge
    edited February 2010
    Fijn he die Europese eenwording, en vooral ook geweldig dat men vanuit dat oogpunt de regelgeving op elkaar af kan stemmen ????? :mozilla_yell:

Dus... als je een Nederlandsch goedgekeurd systeem in laat bouwen krijg je wel een CO2 aanpassing en val je in een andere, lager belaste categorie.

Of stel ik nu e.e.a. te simpel?
    edited February 2010
    Typisch-nederlands-geval-van-kastje-naar-de-muur-cultuur:....

Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De RDW kan uw vraag over de tarieven van de motorrijtuigenbelasting niet beantwoorden. Voor vragen hierover verwijs ik u door naar de Belastingdienst Autoheffingen.

Het adres is:
    Belastingdienst/Autoheffingen
    Postbus 9047
    7300 GJ APELDOORN.

Het telefoonnummer van de Belastingdienst Autoheffingen is: 0800 07 49 (gratis).
    De brochures met de tarieven voor de motorrijtuigenbelasting zijn ook te verkrijgen bij de grotere postkantoren en bij de kantoren van de Belastingdienst.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    Kunnen we die goedkeuring voor minder CO2 niet via EU-regelingen afdwingen?
    We laten toch ook elder sgebouwde en gekeurde auto's toe op het Nederlandse wegennet?
    Waarom dan andere regels toepassen voor wat het gedoe met de CO2?
    Omdat dat centjes gaat opleveren? (goed geraden?)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    ????...
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    [QUOTE=Tim;54841]????...
    De CO2-regeling is een Hollands onderonsje en als men elders stempelt: 'produceert xx% minder CO2', dan accepteert men dat stempel hier niet tenzij men er niet omheen kan. (dus: gevestigde autofabrikant of elektrische paradepaardjes)
  • SinnefjildSinnefjild PPO Addict
    edited February 2010
    [QUOTE=Ruud S;54634]HQ: gisteren een mailtje ontvangen dat Min van VROM 17 februari met een uitspraak komt.

Al iets gehoord Ruud? Of zijn de ambtenaren met carnaval of wintersport?
    edited February 2010
    Ik ga deze week toch eens bellen naar de belastingdienst want ik doe volgens mij niets illegaals.
    De auto rijd op Duitse PPO dus is er netjes BTW en accijns betaald. Ik rij op pure PPO dus maak geen eigen brandstof, de installatie is aangepast maar komt gewoon door de APK heen dus daar ook geen probleem. En graag met terugwerkende kracht tot 3 jaar geleden dus even 3 x €1560 terug graag. Ik ben overigens ook tevreden zonder de terugwerkende kracht....
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    [QUOTE=HQRacing;54944]Ik ga deze week toch eens bellen naar de belastingdienst want ik doe volgens mij niets illegaals.
    De auto rijd op Duitse PPO dus is er netjes BTW en accijns betaald. Ik rij op pure PPO dus maak geen eigen brandstof, de installatie is aangepast maar komt gewoon door de APK heen dus daar ook geen probleem. En graag met terugwerkende kracht tot 3 jaar geleden dus even 3 x €1560 terug graag. Ik ben overigens ook tevreden zonder de terugwerkende kracht....
    Doe het zeker initieel erg voorzichtig (anoniem, niet traceerbaar) is mijn tip.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited February 2010
    Die certificering kost waarschijnlijk bakken met geld en dat betalen autofabrikanten allemaal voordat ze een model kunnen gaan verkopen.

Ik denk niet dat zo'n testrit incl. meting van co2 uitstoot over een traject etc etc terug te verdienen is met een paar jaar korting op je wegenbelasting...

Ik vraag me af hoeveel ppo'ers bereid zijn om die kosten te betalen.

Alleen al een rdw testje bij het ombouwen van een motor ofzo kan al aardig in de papieren lopen.

Daar komt bij dat wie a zegt ook b moet zeggen.
    Dus als je hard van de daken gaat schreeuwen dat je korting wilt op je wegenbelasting mag je ook zo fair zijn om netjes accijns af te dragen over elk litertje apo dat je in je tank giet.

Onderaan de streep maakt het dan niks meer uit. Is het dan de moeite waard vraag ik me af...

Voor bedrijven en grote projecten etc begrijp ik wel het belang van erkenning. Daar moet misschien alles meer verantwoord worden etc.
    Maar er zijn ook zat projecten weer stopgezet.. Taxi's en landbouwvoertuigen die eerst op ppo liepen maar nu niet meer.

Ik respecteer natuurlijk eenieder die erkenning wil en het officieel wil doet etc maar betwijfel het voordeel
    edited April 2010
    Ik rij 30.000 km per jaar tegen 1:15 dus nodig een kleine 2000 ltr PPO.
    Accijns vrije PPO is € 0,65/Ltr.
    Accijns is 37,5 ct x 2000 = € 750,-.
    Wegenbelasting is 12 mnd x 140,- = €1680.
    Als ik nederlandse ppo zou tanken met accijns dan wil ik maar al te graag mijn wegenbelasting geschrapt zien. Dat levert tenminste nog wat op. 1680-750 = € 930,- /jaar.
    Volgens mij is die lage wegenbelasting voor bijv een Prius onterecht. Die dingen rijden op de snelweg met 120 km/uur op klinkklare benzine. Hoezo schoon?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    [QUOTE=Ruud S;54634]HQ: gisteren een mailtje ontvangen dat Min van VROM 17 februari met een uitspraak komt.Ruud,

Was het 2010 of 2011? Wel toevallig dat ik net dit terugvind op 17 februari :p

Wat was de uitspraak?

Tim
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited February 2011
    Zat ook al een tijdje op de uitslag te wachten.
    edited February 2011
    [QUOTE=HQRacing;55836]...Volgens mij is die lage wegenbelasting voor bijv een Prius onterecht. Die dingen rijden op de snelweg met 120 km/uur op klinkklare benzine. Hoezo schoon?

[offtopic]
    Ik heb in December 2010 voor werk in Tsjechie zo een ding moeten huren. Dat loopt dus bij 130 op de snelweg 1 op 7 :mozilla_surprised:. E.e.a. omdat hij de loodzware accu's en andere meuk mee moet slepen. Hij zou gemiddeld 1 op 17 moeten lopen maar dat is in stadsverkeer met veel stukken onder 50 kilometer omdat dan de elektromotor de auto aandrijft.
    [/offtopic]
Sign In or Register to comment.