Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

De consumptiemaatschappij

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited April 2013 in Besparing
Over het hoe en waarom van onze huidige consumptiemaatschappij.

The Story of Stuff with Annie Leonard

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Leuk filmpje. BTW ik heb laatst alweer mijn 8e vuilniszak weggegooid dit jaar ...
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Carlo,
    Dat is een mooie prestatie. Hoe groot is je huishouden?

Gelukkig halen ze op verschillende plaatsen in NL het plasticafval nu gescheiden op. (zoals bij de Gelbe Sack van onze oosterburen)

Als je papier, glas, blik, plastic en het gft afval niet in de grijze bak (of zak) gooit blijf er maar erg weinig over.

Tegenwoordig mogen luiers ook in de groenbak omdat een luier op het plastic vliesje en de sluiting na volledig composteerbaar is.

Zou Tim de luiers in de groenbak doen of mee naar het werk nemen? :D
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    M@W: Wij hebben tegenwoordig een bak voor plastic flessen (plastic heroes), textiel, drankenkartons, papier, 3x glas en restafval en dan wordt het gft elke woensdagavond nog opgehaald :) Dit heeft de bevolking afgelopen jaar zo goed gedaan dat ieder gezin 20-26 euro terugkrijgt van het vastrecht :D
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Stokers,

Ik ben van mening dat afvalscheiding niet een goed systeem is, omdat iedereen het goed moet doen. Daar is de helft te lui voor of interesseert het geen reet.

Ze moeten als eerste de verpakkingsindustrie aanpakken. Gewoon een landelijk verbod op plastic verpakkingen, alleen nog maar snel composteerbare materialen toestaan.

Ik heb bij verschillende afvalverwerkers gewerkt, centraal huisvuil scheiden kan heel goed en is veel effici
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    Idd, we moeten beginnen bij de bron en niet bij de gebruiker.

Ik kan me nog wel herinneren dat we 2 vuilnisbakken kregen, 1 voor GFT en de ander voor ander huisvuil. GFT werd gecomposteerd toen der tijd. Tegenwoordig wordt alles weer op 1 grote hoop gepleurd en verbrand in de overs van de AVR.
    edited August 2009
    Er,

Wat je daar zegt klopt niet. De groene container wordt nog steeds gecomposteerd.

Al het grijze afval wordt idd op een bult gegooid. Daarna gaat het door een afval scheidings installatie die, metalen, zand, stenen, papier, hout en restmateriaal van elkaar scheidt. Misschien tegenwoordig nog wel meer. Dit restmateriaal wordt opgefikt, met de warmte hiervan wordt weer GROENE :confused: stroom gemaakt. De rookgassen worden op de nieuwe installaties goed gereinigd, bv zwavel reiniging, het restproduct heeft iedereen tegen het plafond hangen -> gips. Vroeger was het ook nog erg verontreinigd gips, tegenwoordig niet zo erg meer :?

Want ook deze heren zijn voor het geld, metalen krijg je geld voor, zand en stenen wil je niet in de oven en papier en hout is nog geld waard.

All about the €€€€!

Timsalabim
    edited August 2009
    Bij jullie misschien, bij ons wordt alles gewoon weer bij elkaar gegooid net als vroeger.
    edited August 2009
    Tsja,

We lopen hier al jaren achter.....

Tim
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2009
    Ik heb een deskundige eens horen zeggen dat, omdat die oude afvalstortplaatsen gemixt zijn, er een vrij gunstig afbraak proces gaande is.
    In ieder geval stukken beter dan op de huidige vuilstortplaats (ja die hebben wij hier nog gewoon, 'tis vlak bij die andere vuilstortplaats de COVRA)
    edited August 2009
    Raaf,

Vroeger was het afbraakproces gunstiger omdat er minder inert materiaal bij zat en meer organisch materiaal. Organisch wordt nu gecomposteerd, mits we ons goed gedragen richting de groene container.

Er mag in NL geen huisvuil meer gestort worden. Dus dat wordt opgefikt. Maar asbest, sloopafval, verbranding as, industrie afval....

Oh jah, dat drukken we nog gewoon in de bodem :(

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    lees net dat er voor t vliegas,wat jaren lang opgeslagen werdt omdat ze met die zooi nergens heenkunnen een oplossing is.

Vliegas uit huisvuilverbranding veilig te verwerken tot schuimglas | Kennislink

verder:3 jaar terug werdt t groenafval (omdat ze de vamcompost niet konden slijten)gewoon weer verbrand.
    stond zelfs in de Noorder dagblad.
    k dump sindsdien alle vuil ook in groene klikobak.

hoe t nu is weet ik niet.
    wil qwa werk/stops niks meer met vuilverbranders te doen hebben.
    te veelhuiduitslag na 2 weken continu draaien in de electrofilters:roll:.
    die troep zit in de staalporieen.

Tim je kunt best wel gelijk hebben,maar dan moet dr de laatste jaren wel heeeel andere koers/beleid gevoerd zijn.
    edited August 2009
    Pjotter,

Ik zat op de vam in '96. Andere installaties gezien de afgelopen 5 jr. In '96 was het al best goed geregeld, vond ik toen.

Back on topic. Consuminderen. Onze tv is af. Ik heb nog een kleine uit mijn studenten kot. Die gaan we eerst slijten, daarna wil ik geen nieuwe. Nu de missus overtuigen.

Tim
    edited August 2009
    En zo heb ik dus 4 televisie toestellen. 1 in de woonkamer en 1 op de slaapkamer en 2 in de opslag. Als er nu thuis 1 stuk gaat pak ik er 1 uit de opslag welke ik eerder van iemand gekregen had die een nieuwe wilde kopen en zijn oude wilde weggooien.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Hmm, ik kijk hier ook nog naar een tv die ik 18 jaar geleden heb gekocht. Ik neem pas een nieuwe als deze oude echt op is. Maar dat gaat nog wel even duren denk ik, het beeld is nog steeds haar scherp.

Het zelfde geld voor mijn pc, mijn oude is na 6 jaar echt aan zijn einde(lees defect), moederbord,voeding en harddisk zijn versleten. Helaas ontkom ik er nu niet aan om wat nieuws te nemen, maar heb alleen nieuw genomen wat echt nodig is. Nieuwe voeding, moederbord, processor, geheugen en harddisk. Het kastje en de overige dingen daarin zijn het zelfde gebleven, deze voldoen prima.
    De onderdelen die ik over heb, samen met oude onderdelen die ik nog heb liggen, ga ik weer recyclen tot een bruikbaar pc'tje, die dienst kan gaan doen als linux server(was een hobby van me, wat ik weer wil gaan oppakken).
    edited August 2009
    Ed,

Je kan het ook anders zien, stel je eens voor als je ons allemaal een brief had moeten sturen om dit te vertellen. Dat kost ook veel bomen en energie. Dus eigenlijk is een forum wel duurzaam. Mijn pc is van 2003, 1 keer ander mb ingezet omdat de oude defect was en een andere video kaart (opgefikt). Dit laatste was eigen schuld, zat vol met stof. Bakkie gaat nog als de brandweer.

Tim
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited August 2009
    Zelf werk ik met alleen laptops. Ik heb de stroom eens gemeten van een vaste pc: 350-450 watt verbruik. Laptop aan de lader: 35 Watt! Daar ben ik toch wel even van geschrokken dat een vaste pc het 10!!!voudige verbruikt. Had hem ook meestal 24/7 aanstaan.

Zo een verbruiksmetertje van 10 euro (als beste getest) is ideaal. Je gaat toch alles ff meten. Blijkt? Senseo kost per dag meer dan de stofzuiger. Vaatwasser doet in geld 0,28 ct per keer, een volle vaatwasser daar wil ik het niet voor doen.
  • hanzo PPO Burner
    edited August 2009
    [QUOTE=hautessa;50392]Zelf werk ik met alleen laptops. Ik heb de stroom eens gemeten van een vaste pc: 350-450 watt verbruik. Laptop aan de lader: 35 Watt! (...)

Dat heb je het misschien over een PC uit het P4-tijdperk (ca. 2004) en een CRT-monitor. Mijn PC - en dat is ongeveer vergelijkbaar met de meeste recente PC's die ik tegenkom - gebruikt idle (95% van de tijd dus) zo'n 80 watt en de monitor 45 watt. 125 dus totaal. Dat is dan wel een 22 inch PC met een AMD dual core (ruim 2 jaar oud, huidige PC's zijn energiezuiniger) en 3 harddisks. Veel PC's die ik verkoop - met Intel Core 2 Duo, zuinige chipset etc. verbruiken zo'n 50-60 watt, plus de monitor (30-50 watt). Rond de 100 watt dus. Mijn 2 oude 17 inch TFT's op het werk gebruiken elk 26 watt, en de PC (P4 Northwood 2.4 GHz) 70 watt.

(Voordeel van een "gewone" PC is dan wel weer dat die eenvoudiger uit te breiden is zonder alles te vervangen. Zo is het mogelijk om alleen het moederbord, processor en geheugen te vervangen om te upgraden, zonder de behuizing dus te vervangen. Daarnaast is de performance van een PC - m.n. de harddisk - veel beter. Dat zal met de komst van betaalbare SSD's wel wat verschuiven.)
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    [QUOTE=Tim;50386] uit mijn studenten kot.

en je fiets zonder versnelling uut die tied.
    zeker een likkie verf dr over,wat vet an de ketting en is weer als nieuw.

kan Tim junior straks zo weer verder mee.
    wat zal t kind happy zijn.
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    biedewee: net ffn filmpje bekeken.

na 3 minuten redelijk t amerikaans te hebben kunnen volgen, maar weer weggeklikt.

reden: ouwe koek,weten we allemaal al lang.
    is al 3 eeuwen aan de gang.

oplossing: niet wat jullie allemaal braaf posten.
    en ondertussen wel vette auto rijden, de wereld afreizen
    maar de pleuris moet wereldwijdt uitbreken.
    anders niet.
    pest/ziektes/mega meteoor inslagen/mega oorlog is deze wereld nodig.

aanvulling terug bij af:

moeten de aardappelen weer met de hand gepoot en gekrabbelt (gerooid) worden.

t koren met zende gemaaid.?

iedereen weer een kolenbak inde tuin, of een turfbult.

woensdagmiddag: kindertv. alle kinderen bij die ene buur kijken die de 1ste tv hebt.

diepvries weg: en allemaal weer gaan wecken in die flessen.
    wekenlang die grote ketel op gas waar normaal de onderbuksen met gedroogde strntsporen in gekookt worden.

de flessen melk en karnemelk zomers weer in een emmer water om t enigsinds koel te houden,en de houdbaarheid een dag uit te stellen.
    edited August 2009
    Pjotter,

Ik heb een gazelle uit 1930? Idd schoongemaakt, nieuwe banden en de rest van de roest blijft nog wel 30jr zitten.

We hebben nu, door omstandigheden, 6mnd geen tv gehad. De kinderen missen het niet, ik niet en mss Tim volgens mij ook niet.

Dat wil ik proberen zo te houden. Je hebt deels wel gelijk, de pleuris zou uit moeten breken. Echter ik denk dat wat er over blijft gaat denken, nog meer voor ons zelf. Dus dat gaat ook niet werken.

Ik ga voor mezelf proberen onafhankelijk te worden, en steeds minder verkeerd te consumeren. Wat een ander daar van denkt [pjot mode on]ntrsrt me gn fck[pjot mode off].

Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ik heb een boom op het balkon geplaatst, als die de bovenburen begint op te duwen, koop ik n dikke flatscreen van minimaal 46 inch en ga ik over op greenchoice. Ik kreeg trouwens eindafrekening nuon: 950m³ gas, 2300Kwh stroom op dubbele meter.
    edited August 2009
    Hoe moet het dan met voute hobby's?
    image
    Mss moet ik toch maar eens een echte kopen... (een diesel welteverstaan) :D
    edited August 2009
    Carlo,

Over jouw afgebeelde hobby moeten we nog maar eens over praten .....
    Zijn de veiligheidsdiensten je nog niet op het spoor? ;)

Groeten,

[EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
    edited August 2009
    Aaaaii kill yoeeeeee
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=Carlo;50495]Hoe moet het dan met voute hobby's?
    Mss moet ik toch maar eens een echte kopen... (een diesel welteverstaan) :D

Carlo, Dan moet je misschien eens een nachtje bij mij op't werk op bezoek komen... :)KLIK
    edited August 2009
    Wanneer mag ik komen? nu meteen of dadelijk?
    edited August 2009
    Cool :cool: Soapy,

Bij mijn werkgever (NLR) staan ook simulatoren, maar helaas kan ik geen gasten uitnodigen. De simulatoren zijn enkel voor onderzoek en de luchtmacht.
    YouTube - NLR Introduction
    Zelf ben ik laatst nog in formatie "gevlogen" in een van de stationaire F16 sims. :cool::p:cool::p

Ik werk bij de NLR - DRL joint ventjure DNW:
    http://www.youtube.com/watch?v=9hm5y23d4q8
    Het verzamelen van meetgegevens bij windtunneltesten is mijn werk. :)

Groeten,

[EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
    edited August 2009
    Soap,

Oorlogstuig?

Agv de consuptiemaatschappij.......

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Neen, geen oorlogstuig, vooral civiele luchtvaartraining, C130 wordt vooral voor logistiek gebruikt. Verder hebben we hier nog staan: A300B4, B737-300, B737-800, B757/767, ATR 42/72 en dornier328TP... Vliegen is leuk, luchtvaart is niet zo interessant en zeker het pilotenmilieu niet, maar ik ben vooral ge
  • huckelberry PPO Newbie
    edited April 2013
    heftig schokkend filmpje
    http://vimeo.com/57126054#at=0
    het eindigt trouwens wel met een bijna onuitputtelijke bron voor bio diesel
    edited April 2013
    Tja... van menselijk vet kan je prima biodiesel maken.

Maar ehh... wat je in dat filmpje ziet is gewoon een logisch gevolg van het feit dat wij ons in een veel te rap tempo voortplanten. De 1 kind filosofie van de Chinezen is zo gek nog niet en wellicht de enige manier om de mensheid en de wereld te redden van de ondergang.
Sign In or Register to comment.