Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

2e tank op de helling

Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
edited August 2009 in Algemene Techniek
Geen zorgen; ik blaas m'n 2-tank project niet af.

Tijdens onze vakantie in Noorwegen :cool: reed ik ten noorden van Stavanger door een tunnel:
  • lengte - 8 km
  • diepte - 260 meter onder de zeespiegel
  • helling - 9%
Eerst 4 km naar beneden met 9% en daarna 4 km omhoog met 9%.
Tijdens de afdaling reed ik 70 in de 3e versnelling met 3000 toeren en de koelwatertemp liep op tot 90 graden. (75 graden is normaal)

Tijdens de afdaling dacht ik: hoe kan ik de PPO-toevoer waarborgen als ik in de toekomst met mijn 2-tanksysteem dergelijke of zelfs steilere hellingen wil rijden? :rolleyes:

De 2e tank heeft een vrijwel vlakke bodem en is 70 cm lang en wordt in de lengterichting geplaatst.

Zou het een optie zijn om aan de achterkant van de tank een standaard aanzuig unit (met zo'n mooi anti-klots-retour-opvangbakje) te plaatsen?

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    M@W
    Zo'n racepukkeltje is natuurlijk mooi, maar je kunt ook uitrekenen bij hoeveel graden hij lucht gaat zuigen en als je twijfelt, zet je hem voor dat stukje even over op je originele tank.
    Niek
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ik weet niet wat je met "racepukkeltje" bedoeld.

Op
    edited August 2009
    M@W,
    een racepukkeltje is een kommetje onder je tank, waar altijd brandsto in staat en waar de brandstofleiding uitgaat. Je hebt ze ook anders: een cilindertje met gaatjes op de bodem van de tank.
    En warme retour: dat is nou precies het idee van een kortgesloten retour: de warme brandstof gaat direct weer terug naar de IP.
    Niek
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ton,

In de Saxo zit een bekertje, waar de brandstof vie een terugslagklepje inloopt. In de bocht kan hij dus niet leeg lopen. Alleen vol. De retour komt er ook in uit.

Sloper?

Tim
    edited August 2009
    @ Tim: juist zo'n dingetje bedoel ik.

Ik moet er dan wel voor zorgen dat ik dat ding goed tegen de bodem van de tank druk en dat het goed op z'n plek blijft.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ha kijk, ik heb nu de grote tank van Smul overgenomen en heb het nu ook het probleem dat hij af en toe wat lucht aanzuigt, als er nog iets van 25 liter in zit. Terwijl ik de aanzuiging strak op de bodem heb zitten.

Daar ga ik ook maar eens op zitten brainstormen.
    edited August 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50286]Daar ga ik ook maar eens op zitten brainstormen.

Hoeft niet, gewoon zo'n ding van de sloop halen.

Tim
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009

image

aanvoer altijd onder in de tank.
    heb je nooit zuigproblemen.
    edited August 2009
    [QUOTE=pjotter;50289]aanvoer altijd onder in de tank.
    heb je nooit zuigproblemen.

Lucht heeft inderdaad de eigenschap om naar boven te gaan. Maar ja, de tank heeft de aansluitingen ook bovenaan zitten.

@Tim: Heb jij een foto van zo'n bekertje?
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50290]Lucht heeft inderdaad de eigenschap om naar boven te gaan.
    ?

stjonge stjonge: das nieuw voor mij:D .
    maar uitleg over t verschil van aanvoer van onderuit de tank of vanaf boven zuigen vanaf de bodem dmv een stijgleiding is toch nie nodig denk ik.

[QUOTE=CaddyEd;50286]als er nog iets van 25 liter in zit. Terwijl ik de aanzuiging strak op de bodem heb zitten.
    .

[QUOTE=CaddyEd;50290]@Tim: Heb jij een foto van zo'n bekertje?

wat wil je bereiken met de inhoud van een bekertje als je systeem onder de 25 liter al lucht begint te trekken.

succes verder met t oplossen van je probleem. (k heb mn bijdrage/oplossing gedaan)

grtn.

biedewee Caddy E: jou probleem is off topic.
    edited August 2009
    [QUOTE=pjotter;50295]

succes verder met t oplossen van je probleem. (k heb mn bijdrage/oplossing gedaan)

grtn.

biedewee Caddy E: jou probleem is off topic.

Het is niet de oplossing voor mijn probleem, omdat vanaf onder praktisch niet gaat en ook niet off topic.
    [QUOTE=M@W]Tijdens de afdaling dacht ik: hoe kan ik de PPO-toevoer waarborgen als ik in de toekomst met mijn 2-tanksysteem dergelijke of zelfs steilere hellingen wil rijden?
    Dit is precies wat er bij mij nu ook is.
    pjotter said:

maar uitleg over t verschil van aanvoer van onderuit de tank of vanaf boven zuigen vanaf de bodem dmv een stijgleiding is toch nie nodig denk ik.

Maar misschien wel voor de mee lezende, ik snap dat ook wel.
    pjotter said:

wat wil je bereiken met de inhoud van een bekertje als je systeem onder de 25 liter al lucht begint te trekken?

Zorgen dat op dat punt waar de aanzuiging zit, er altijd brandstof blijf hangen. Terwijl de rest voorbij komt klotsen, pikt het bekertje iedere keer wat mee.
    De tank op een klein beetje afschot, helpt ook een beetje.
    edited August 2009
    @ CaddyEd: HQ-racing heeft op zijn site een foto staan van de aanzuigkorf van zijn Volvo. Meestal zit hieraan ook tankvlotter bevestigd.
    edited August 2009
    Ok
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=Man@work;50205]Tijdens de afdaling reed ik 70 in de 3e versnelling met 3000 toeren en de koelwatertemp liep op tot 90 graden.
    Dat snap ik niet... hoe kan tijdens de afdaling de temp oplopen?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    @ Carlo. Door het afremmen op de motor wordt alle energie opgenomen door het koelwater en de motorolie.
    edited August 2009
    Na m'n vakantie sprak in een trucker die regelmatig op Noorwegen rijdt.
    Hij vertelde me dat het belangrijk is om flink toeren te maken zodat het koelwater flink rondgepompt wordt.
    Vrachtwagens hebben voor dit doel ook nog vaak een speciale motorrem. (waarvan ik de werking niet echt ken)

Een goede stelregel is derhalve: afdalen doe je in dezelfde versnelling als waarin je naar boven rijdt.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Jongens ik geloof hier geen bal van maar ik zal er eens op letten als ik in Zwitserland ben (daar kom ik iedere 20 jaar wel een keer).
    Ik zou zeggen als je tijdens de afdaling de temp ziet oplopen heb je wss te veel gedronken :D
    --EDIT-- nou ja mss kan het toch wel... er word nogal wat potenti
    edited August 2009
    Als er ca 2000 kg over een helling van 9% naar beneden wil dan kun je met een beetje natuurkunde uitrekenen hoeveel energie er dan over een lengte van 3,9 km weggekoeld moet worden.

By the way:
    In Noorwegen en Zweden heeft de staat het monopolie op verkoop van alles wat sterker is dan bier.

Ik was dus brood-nuchter als ik daar achter het stuur kroop.

In Denemarken daarentegen zag ik op de campings mensen nog en/of al om half acht 'smorgens met een blikje bier voor de tent zitten....

Dat vind ik echt het andere uiterste en vervelender dan de Noors/Zweedse aanpak.
    edited August 2009
    Als ik met mijn 10 tonner de helling afga loopt de temp meter terug. Met motorrem en zonder bier. Is ook wel logisch, want er wordt niks verbrand. Als je temp oploopt dan zou dat moeten komen door extra wrijving. Lijkt me heel sterk. Enige verklaring die ik kan bedenken: koelwaterpomp loopt langzamer, er is geen doorstroming en het meetpunt wordt dan warmer.
    Niek
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Man@Work, je bedoelt misschien de retarder? Daar moet je ook toeren voor maken, anders komt het niet goed. Als ik het goed heb, maar zou het eens moeten nakijken, is dat een magnetische rem op de aandrijfas.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=Man@work;50205]Tijdens de afdaling reed ik 70 in de 3e versnelling met 3000 toeren en de koelwatertemp liep op tot 90 graden. (75 graden is normaal)

Hoi M@W,

Mijn Sterretje heeft zijn normale stand op 80°. En daar is hij nog niet van af te slaan :). Omhoog, omlaag, file of wat extra doorrijden. Zo zou het toch moeten zijn :confused:.

Met een helling van 9% en 70 in zijn 3e bij 3000tpm, dan geef je toch geen gas? En ook geen benzine ...... en ook geen diesel? Misschien weet iemand (Nero) dit?
    Bij mijn Volvo (benzine) is het zo dat als ik boven de 2000tpm geen gas geef dat er ook geen benzine ingespoten wordt. Een soort extra rem. Onder de 2000tpm is het zeg maar de stationair hoeveelhied. Ik weet niet of de diesels dat ook doen? De electronische zullen dit vast hebben maar mijn mechanische waarschijnlijk niet.

Herman
    300SD
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Pena,

Een injectiemotor spuit alleen in als het gewenste toerental hoger is dan het huidige. Bij remmen (uitbollen) op de motor, wordt er dus geen brandstof ingespoten. Tenzij bij benzine met carburator...
    Ook een antieke mechanische injectiepomp doet dat niet.
    Dit is
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    [QUOTE=soapwater;50333]......Langs de andere kant heb je inderdaad een pak kinetische energie die verwerkt moet worden... In wat dan? ....

Dat zeg ik, die energie moet ergens in gaan zitten, uiteindelijk in het koelwater en de motorolie.
    edited August 2009
    De kinetissche energie wordt gebruikt om de motor rond te laten draaien zonder dat er (noemenswaardige) verbranding plaats vindt.

En dat comprimeren vraagt best wat energie....
    Probeer maar eens een auto aan te duwen terwijl deze in de 3e vesnelling staat.
    edited August 2009
    Man@work,

Dat levert natuurlijk ook warmte op, zet je compressor maar eens aan. Mijn ervaring is echter dat na een stevige helling de motor afkoelt, niet onder de bedrijfstemperatuur, maar wel wat er tijdens de klim is bijgekomen.

Tim
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Dank Soap, wist ik niet.

Herman
    300SD
Sign In or Register to comment.