Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

100% PPO (1-tank), ja of nee?

penapena Livin' and Breathin' PPO
edited July 2009 in Algemene Techniek
Naar aanleiding van de ketting/pomp slijtage van ER:

De grote vraag is 100% PPO, ja of nee?

Men zegt (assumtion :)): De oude Bosch pompen kunnen er tegen. Maar hoe lang? 10.000km? 100.000km? De gehele levensduur (zeg 500.000km)? Heb nog niet zulke hoge km's gelezen op PPO.

Ik vind het daarom ook niet erg verstandig om perse 100% te willen rijden. Je belast je pomp daar enorm mee.
Dit geldt natuurlijk niet voor de 2-tankers. Die wachten keurig tot dat alles 60°+ is :p. voordat ze overschakelen.

Graag jullie mening :cool:.

Herman
300SD

Comments

• Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Een paar testvoertuigen van een bekende ombouwer (1tank):

VW T4 2.4D seit 1991 > 400.000 km
    VW Passat 1.9 TDI seit 1998 > 450.000 km
    VW Caravelle 2.5 TDI seit 2001 > 430.000 km
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Mijn mening: 2tank is beter. (en flexibeler)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    Pena,
    eigenlijk raak je nu de discussie: trekt een injectiepomp zoveel vermogen, dat de motor ervan slijt. Met name de distributieketting, die de pomp aandrijft. Dat natuurlijk los van de discussie: hoe reageert mijn verstuiver op koude olie.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel vermogen een injectiepomp moet leveren om diesel/koude ppo en warme ppo moet leveren om het zaakje mooi onder druk naar de verstuivers te brengen. Ik weet het niet, maar heb het vermoeden, dat de slijtage van ER zijn machine een andere oorzaak heeft: zijn verbogen spie duidt op een eenmagelig incident: een plotselinge grote kracht, die en de ketting heeft gerekt en de spie heeft vergbogen.

Niek
  • DeBruin PPO Burner
    edited July 2009
    Boldy go where no one has gone before..

100% PPO, standaard Bosch pomp, verstuivers met vorstrahl, op 245 bar, ongeblazen motor voorzien van compressor ( geen turbo, nee; compressor ): Heeft het in iedergeval 10.000 km vol gehouden. Nu is de auto in ombouw tot circuit-bak, incl kooi & kuip. 1 tank, maar wel met motorvoorverwarming ( Waeco Defa Warmup dinges )

Heel enorm veel kilometers niet gemaakt, maar wel redelijk tot het maximum gedrukt.. ( nordschleife ) is nog steeds heel, maar de dieselpomp heeft wel een eigen aandrijfriem..
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;50121]

Pena: 1 tankers en 100% PPO rijden bestaan niet.
    behalve die met een lijnpomp dan.
    maar daar zijn dr ook genoeg in de s winters van stuk gedraaid.
    en uitgezondert die met een Elsbett aanpassing kunnen 100% rijden.

vraag:aan welke groep 1 tankers stel je deze vraag???

http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/

in deze link staat genoeg info om te gaan beslissen hoe je verantwoord PPO wil gaan rijden.
    en maakt Nero duidelijk dat er vehoorlijke krachten op pomp en riemen/kettingen komen.

reden genoeg om voor 2 tank te gaan als je 100% wilt rijden.

maar dat hebben we allemaal al besproken elders.

en nog wat: elke PPO-er die een xtje na een koude nacht een koude start op 100% ppo mee gemaakt heeft.
    peinst dr nie over om zo verder te gaan.
    ook dat op t randje bijmengen doen alleen dwazen
  • RaafRaaf Modding Member
    edited July 2009
    100 % PPO voor een 1 tanker vind ik niet verstandig, Elsbett krijgt het voor elkaar, maar ik meng zelf liever wat bij, ook in de zomer met lijnpomp.

En wat het ER verhaal betreft, ik denk dat Niek hier wel een punt heeft
    [QUOTE=Niek;50129] Ik weet het niet, maar heb het vermoeden, dat de slijtage van ER zijn machine een andere oorzaak heeft: zijn verbogen spie duidt op een eenmagelig incident: een plotselinge grote kracht, die en de ketting heeft gerekt en de spie heeft vergbogen.
    Niek
    Bovendien hoe zag die ketting eruit voor hij met PPO begon ?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Pena, deze vraag is meer voor de techneuten (lees: gaat mijn pet te boven :-) )en moet je meer inzicht in de context van easy hebben......

vvoor de rest zie commentaar van Pjotter.....

dwaas met fingerspitzengefuhl.....
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Ik heb veel geexperimenteerd waar de grens ligt bij het gebruik van koude PPO in de winter.

Ik ben zover doorgegaan dat de motor haast niet meer te starten was en ben toen bij gaan mengen met olie van boer piet net zo lang tot de motor 's ochtends weer aan de gang te krijgen was.

Let wel, mijn motor had toen al zo een 300.000 KM (of meer) op de teller staan, wellicht dat ik hem toen al de nek om had gedraaid.

Mijn persoonlijke conclusie is nu: In de zomer, alles boven 15 graden zal men geen problemen krijgen. In de winter is het verstandig een twee tank systeem of een snelspoel systeem te rijden.
    edited July 2009
    [QUOTE=Niek;50129]...... Ik weet het niet, maar heb het vermoeden, dat de slijtage van ER zijn machine een andere oorzaak heeft: zijn verbogen spie duidt op een eenmagelig incident:......

Mee eens. Dat vermoed ik ook, het zal ergens in de winter gebeurd moeten zijn toen ik aan het experimenteren was in tot hoeverre je nog kon starten op 100% PPO.

[QUOTE=Niek;50129]...... een plotselinge grote kracht, die en de ketting heeft gerekt......

Niet mee eens. Een ketting rekt niet zomaar in 1 keer op, ze zijn daar veel te sterk voor. Alleen een langdurige te grote belasting kan een goed gesmeerde ketting zoals in een automotor uitrekken.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=Raaf;50135]100 % PPO voor een 1 tanker vind ik niet verstandig, Elsbett krijgt het voor elkaar, maar ik meng zelf liever wat bij, ook in de zomer met lijnpomp.

:confused::confused: Alez, Raaf... Sinds die van ons het weer goed doet (luchtprobleempje verholpen en nieuwe filter), gaat er, nu het zomer is geen druppel diesel meer in... Kan bij KZO toch geen problemen geven? Hij loopt direct goed.
    's winters is het iets anders, dan moet er noodgedwongen een groot deel dino bij.
    Ik ken iemand met een W124 200d die al jaren niks anders dan KZO getankt heeft, geen probleem...
    Pena said:

Dit geldt natuurlijk niet voor de 2-tankers. Die wachten keurig tot dat alles 60°+ is :razz:. voordat ze overschakelen

Als ik zo lang zou moeten wachten, heb ik in de meeste gevallen de bestemming bereikt alvorens om te schakelen... Ik schakel gewoon om als de retour +20°C is of ('s winters) als de watertemperatuur nét boven de 60°c uitkomt op de meter.

Kan dit niet getest worden, bestaan er geen testbanken voor pompen die ook de kracht op de riem/ketting meten?

Wat me bijvoorbeeld ook opgevallen is, is dat mijn lucaspomp vlot rond te draaien is met de hand, alsof er geen enkele belasting op de as zit. De Bosch-pomp is nauwelijks een slag te draaïen zonder gereedschap. Een garagist heeft me zo ook eens wijsgemaakt dat jij bij BOSCH-pompen sneller de riem zou moeten wisselen dan bij CAV... :neutral:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009

Ik ben zover doorgegaan dat de motor haast niet meer te starten was en ben toen bij gaan mengen met olie van boer piet net zo lang tot de motor 's ochtends weer aan de gang te krijgen was.

Easy, was dat onder de conditie dat je 5 van de 6 gloeiers stuk had :confused:
    De grens, die ligt voor mij op het breken van dat asje in de IP, hoe ziet die er trouwens uit in je pomp, zie je daar aan de oppervlakte scheurtjes of torsie verschijnselen?
    edited July 2009
    [QUOTE=ericzwiep;50145]Easy, was dat onder de conditie dat je 5 van de 6 gloeiers stuk had :confused: De grens, die ligt voor mij op het breken van dat asje in de IP, hoe ziet die er trouwens uit in je pomp, zie je daar aan de oppervlakte scheurtjes of torsie verschijnselen?

Ja en nee, ik had idd toen slechte gloeibougies, toen ik die vervangen had ben ik verder gaan experimenteren.

Nee, aan de pompas is niets te zien behalve dan een wat ingelopen as op de keerring. Zal bij de volgende meeting de IP es meenemen dan kan je de slijtage van dichtbij bekijken.
  • DeBruin PPO Burner
    edited July 2009
    zo koud:

image

zo voorverwarmd:

image

zo over de nordschleife:
    image

op pure ppo, geen gpo.

Ben inderdaad wel van mening dat je toch lekkerder start in de zomer. 's winters meng ik liever wat dino bij, hang ik m aan het stopcontact of zet m bij vorst binnen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    Heel belangrijk bij puur rijden of zo goed als: Is het op PPO of op GPO?!?
    Dat is NIET hetzelfde.
  • DeBruin PPO Burner
    edited July 2009
    Als ik de topic titel lees,.. lees ik PPO -> Puur Plantaardige Olie,.

1 tank + GPO -> 's zomers wellicht, maar 's winters? Nein danke.
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;50121]Naar aanleiding van de ketting/pomp slijtage van ER:

dit gaat op de zaken vooruit lopen.

denk: eerst maar eens afwachten tot ER komt met een eind verslag,van hoe en waarom dingen..............enz.
    hij wil nl.nog delen laten beoordelen door derden.
    dus wacht ik met belangstelling af dat ER een draad opent hierover

[QUOTE=pena;50121]

puff zucht:t wordt weer een ellenlange draad met van alles door elkander.
    terwijl inmiddels ondertussen de Echte;) wel weten wat mogelijk is met 100% PPO.en nu ook APO

grtn
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    @ DeBruin,
    GPO swinters: goed te doen maar wel afhankelijk van het uitgangsmateriaal.
    Niek
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Ach, we zien de komende winter wel.
    Tips voor verbetering van de viscositeit zijn dan welkom.
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    gewoon als vanouds bijmemengen met dino,petroleum,benzine.
    en andere mogelijkheden zijn dr niet Udo.

de xw100 van CP en Smul,of gewone biodiesel zijn ook nog een optie
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Herman,

Indien ik een MB met lijnpomp zou hebben; dan zou ik een elektrische voorverwarming om m'n filter willen hebben (zoals in m'n Saxo zat) of een "Poelheizer". Deze schakelt uit als het koelwater warm genoeg is.
    Hiermee verkort je de tijd dat er koude PPO door je IP gaat drastisch.
    Als ik dan 'swinters toch nog startproblemen zou hebben zou ik er 5% benzine bij doen.

Succes,

[EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
  • pjotterpjotter Banned
    edited July 2009
    [QUOTE=Man@work;50178]; dan zou ik een elektrische voorverwarming om m'n filter willen hebben

wordt koude start heus niet beter door.

koude start is voor iedere lijnpomp anders.
    [EMAIL="M@W"]M@W[/EMAIL]: als jij je lijnpomp wagen hebt moet je misschien wel 30% bijmengen in de winter.

mijn 300D start tot min 3 graden bijna probleemloos opPPO.
    ffn een paar seconden pruttelen daarna normaal.

vermoed dat pomptiming, conditie van verstuivers ook wel wat doet.
    althans dat heb ik wel is ergens gelezen.
    zal is gaan zoeken ,en plaatsen hier.
Sign In or Register to comment.