Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hautessa's Filtertoren

2»

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2009
    [QUOTE=smul;51112]......Vet "vang" je niet met een filterdoek. ..

Onzin, Vet is goed uit te filteren met filterdoek/vlies zolang je maar filtert in diverse stappen en zonder druk. Vooral met papier, zoals ik op het ogenblik filter, is vet goed af te vangen

[QUOTE=smul;51112]......Vetkristallen vormen zich mij lage temperaturen en smelten weer bij hogere temperaturen. De hoeveelheid vet in je eindproduct hangt dus af van de temperatuur van de olie wanneer je hem filtert.

Klopt ten dele. Het gesmolten vet mengt niet goed met vloeibaare olie vandaar dat je filters verstoppen, om die rede is het vet dus uit te filteren met filtervlies.

Er gebeuren echter wel een aantal andere zaken met vet zoals "terug kristalliseren" na filteren maar dat is meer iets voor in een ander topic.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Eric,

Dat "papier" is dat datgene wat ik een tijdje geleden bij je meegenomen heb...?
    edited September 2009
    Yep.

Heb het nu in 3 verschillende soorten maar de doorlaat ligt ergens tussen de 5 en 3 Mu.

Zwiep heeft er een test mee gedaan en laat weten dat hij olie gefilterd op 1 Mu nog wat schoner kan krijgen. Hij filterd er nog wat "kritsel" uit.

@Zwiep, wat is "kritsel"
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Ik had het destijds dat papier gebruikt ipv de 5 micron vlies....t,zat wel eerder dicht maar is makkelijker te verwerken. Wellicht volgende keer eens een paar meter bij je ophalen dan.
    kritsel....tja zal wel hetzelfde zijn als je iemand vraagt een geluid te omschrijven... fotootje (@Zwiep):confused:
    edited September 2009
    Dat doe ik ook en bij mij zit het ook eerder dicht dan het "standaard" 5 Mu vlies.

Ik gebruik i.p.v. de 5 Mu stap alleen nog maar het papier en de olie is bijzonder schoon te noemen, ik heb al een hele tijd geen filters gewisseld in de auto, waarschijnlijk filtert het papier er toch nog iets "extra" uit.

Ik kan er niet echt de vinger achter krijgen maar wat ik in het papier vind is zeer fijn vuil net als bij het gewone 5 Mu vlies maar dan met een extra laag vet wat eigenlijk geen vet is maar eerder dikke olie, het is zeer doorschijnend dus vandaar dat ik schrijf olie, soort gel eigenlijk?
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited September 2009
    Smul: Zo...ik heb dit topic een tijdje gelezen en nog niet gereageerd, maar ik voel dat het nu tijd wordt.
    Hautessa: Hey man!
    Leuk dat je reageert op mijn filterdraadje. Werd inderdaad tijd dat je je er ook eens mee ging bemoeien. Lees soms mee met je auto-draadje, maar gezien de hoge mate van postings sla ik soms delen over of lees even stukje terug. Het gaat me soms te snel. Kijk ik ff niet, alweer een heleboel postings erbij.

Smul:
    Hautesse, hulde voor je enthousiasme voor PPO. Let niet al te veel op de manier van reageren van sommigen hier, maar prik er doorheen wat ze werkelijk bedoelen.
    Hautessa:
    Het zijn altijd steevast dezelfde gasten. Ik lees wat ik wil lezen en reageer op waar ik reageren wil. De rest, ach la maar lekker l*lle. Maakt mij dat uit.

Smul:
    Aangezien je deze auto toch binnenkort verkoopt en een nieuwe aanschaft, loont het inderdaad niet de moeite deze auto nog om te bouwen.
    Hautessa:
    De nieuwe auto laat door omstandigheden nog een tijdje op zich wachten. Hoe lang precies weet ik niet, maar het heeft te maken met het feit dat ik de laatste 2 maanden flinke tegenvallers heb gehad met mijn budget. Daardoor wil ik mezelf nu even niet trakteren. De auto is nog goed, maar wilde eens wat anders.

Smul: Als je nog wat geld voor deze auto wilt krijgen, raad ik je wel aan de temperatuur buiten in de gaten te houden, want als je zo door gaat bij lagere temparturen is het binnenkort einde verhaal met je Audi.
    Hautessa:
    Verklaar je nader? Vorige winters ook altijd met 33,3% gereden. Laatste 2 jaar met deze audi maar daarvoor ook met Astra 2,0di , 2x Polo 1,9sdi, Polo 1,4 Tdi. Ombouwen zijn geen garanties voor geen-defecten: zie daarvoor je eigen draadjes, turbo CaddyEd, Easy rider en alle andere foto's van vieze zooi van verstuiver tot brandstofpomp, van tank tot filter.

Smul:
    Al doet het me redelijk pijn aan het hart om te zien wat je in de tank van je Audi gooit (de slierten die worden ergens door gevormd, en die worden niet gevormd uit diesel), dat moet je zelf weten.
    Hautessa:
    Slierten waren prut uit de tank. Waarom die stelling? Eenmaal stilgestaan met pech: wou alleen maar normaal stationair lopen. Wel starten en lopen. Bij meer dan 20% gas begon hij hevig te schokken. Tank leeggepompt met slangetje en na spoeling NOOIT meer teruggekomen. Post op dit forum was ter info aan een ieder ander. Inmiddels mwa uit mn hoofd een km of 10000 verder geen problemen meer. Slierten niet meer gezien, haperen ook niet meer gevoeld. Gewoon als op Dino.

Smul:
    De meesten moeten in de beginfase erachter komen dat de makkelijkste oplossing bij het rijden op PPO niet de meest duurzame (en goedkoopste) oplossing is. Jij bent enthousiast en wilt graag, maar moet nog even door deze fase heen.
    Hautessa:
    BIj mij is het een aantal (3) jaar goedgegaan van flesjes naar GPO zonder ombouw. Enthousiast klopt, wil ook graag (uitvinden hoe makkelijker) en die fase waar ik nog doorheen moet... hebben we het nog wel over later.

Smul:
    Bij de aanschaf van je volgende auto hoop ik oprecht dat je het anders aanpakt.
    Hautessa:
    Ben bang dat het dan of NIET lukt om op PPO te rijden OF een hele ingewikkelde ombouw moet zijn. (BMW E60 530d 535d Smul:
    Even een inhoudelijk een paar puntjes:
    - rij morgen naar Brezan of een andere automaterialenzaak en vervang direct je filter.
    Hautessa:
    Filter is inmiddels weer leverbaar en ligt in de auto klaar voor een vervanging. Ik had hem al besteld, maar nu de problemen over lijken te zijn staat ook deze on-hold. Mocht ik weer verstoppingen krijgen kan ik hem on-the-road vervangen, zo gedaan. Of toch preventief voor de winter. BIj Brezan was tie dus 48 euro en bij filterservicetwente (replica) 22 euro.

Smul:
    Een zuurtegraad van 8 bestaat niet. Het moet zijn een PH-waarde van 8. Een waarde van 7 is PH-neutraal, hoe groter het getal des te basischer de substantie. Jouw olie is dus basisch, terwijl de brandstof licht zuur moet zijn (zoals diesel).
    Hautessa:
    Sorry, klopt helemaal Ph waarde van 8. Is die waarde niet oke?

Smul:
    Vet "vang" je niet met een filterdoek. Vetkristallen vormen zich mij lage temperaturen en smelten weer bij hogere temperaturen. De hoeveelheid vet in je eindproduct hangt dus af van de temperatuur van de olie wanneer je hem filtert. Daar helpt geen enkel filterdoek tegen. Het is zelfs zo dat vet door het doek heen gedrukt wordt als de druk maar groot genoeg is.
    Hautessa:
    Je ziet gelijk onder je post alweer een of meerdere personen die dat dan weer bestrijdden. Niemand weet het exact. Het allereerste woord is gelijk al dat je ONZIN uitkraampt. Ik heb net even gegoogled op onzin in de dikke van dale (ja ik heb echt geen moer te doen) Er staat ONZIN; wartaal, nonsens. Zo zie je maar weer ieder denkt anders en alles komt uit ervaring. Nu heb ik zelf ook de neiging om jou stelling aan te nemen. Ik beschrijf wat er na 200 liter GPO filteren is gebeurd/ aan de hand was met het filter: Er zat in de zelf gemaakte filterzak van CaddyDaddy 10 mu "vet" doek een liter of 5 wat er maar niet door wilde gaan. Deze olie was optisch veel dikker dan de olie die erin ging en uitkwam. Om de zooi op te ruimen heb ik de sok gewringt en de olie/vet gedwongen toch door de porien te gaan. Dit heb ik alsnog door 1mu laten filteren en opgeslagen. Het is en blijft vettiger. Ik durf dat niet in de tank te gooien totdat de nood aan de man is, namelijk voorraad op is. Wellicht doe ik dan 5-10% door de Dino om het toch te verstoken.

Smul:
    Je zult zien dat met een paar maanden dit soort slangen uitgedroogd raakt en gaan scheuren. Mijn tip dan ook om dit soort slangen niet te gebruiken.
    Hautessa:
    Maakt niet uit. Voor dit moment al 200 liter mee geschonken en ziet er nog oke uit. Het is maar een uitschenktuit. Veel kan ik er niet aan verknallen. 25cm slang terwijl Niek en Drivertje er weet-ik-niethoeveeel tig meters hebben liggen.

Smul:
    Dit heeft totaal geen zin. Door hard optrekken en groffer rijden blaas je hooguit de uitlaat schoon. Dat heeft niets met jouw problemen te maken en wordt hiermee ook niet opgelost.
    Wil ik wel geloven. Toch heeft het een gevoelswaarde als je dat doet. Zowieso omdat ik maanden heel rustig als een slak heb gereden. Normaliter cruise ik op 85-95kmp/u op cruisecontrol. Ik heb de tijd, aankomsttijd maakt meestal niet uit en hij is een stuk zuiniger. Toerenteller komt vanwege multitronic automaat bijnaa nooit echt bijna nooit boven de 2300tpm. En dan mag ik van mezelf es ff trappen, vind ik het ook wel weer gaaf dat die V6 vooruit spuit en ben ik ook wel weer blij en tervreden met mn machientje. Van 85-95 krijg ik ook een glimlach maar dan eentje die zo is als je kiespijn hebt. Zo van: Rij wel zuinig, maar niet zoals ik eigenlijk wil.

Smul:
    Mocht je interesse hebben, ik ben een mede-Audi rijder met een volledige 1-tank ombouw onder de kap. Mocht je een keer in de buurt komen, dan kun je altijd even contact opnemen voor een bakje koffie en een kijkje onder de kap.
    Hautessa:
    Graag! Heb toch geen moer te doen. Als ik weer in Brabant ben (meestal zes dagen om de tien dagen) meld ik me. Wat is je stad/dorp?

Smul:
    Inmiddels heb ik 3 jaar PPO-ervaring, neem gerust een kijkje in mijn laatste topic:
    http://www.ppo.nu/forum/f48/audi-a6-avant-new-switzerland-holland-express-2794/
    Hautessa:
    Lees al jaaaaaaaaaaaaaaren met je mee.

DISCLAIMER:
    MIJN ANTWOORDEN ZIJN ZO RECHT OP DE MAN EN OPRECHT. HET IS NIET MIJN BEDOELING JE HIERMEE TEGEN HET HARNAS IN TE JAGEN. ERVARING DELEN IS HIER HET BELANGRIJKST. Ik vind het belangrijk dat discussies en meningen gewoon worden gedeeld. Trappen is absoluut niet de insteek. Zit inmiddels alweer een uurtje aan deze post en alhoewel ik niks te doen heb is het toch zonde van de tijd als het verkeerd zou worden opgevat. Iedereen die verder meeleest: Proost!:mozilla_cool:
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    [QUOTE=hautessa;51122]Ik ververs nooit olie (althans niet voor de 80-100duizend km op dezelfde olie vanaf mijn 18de Overigens nog nooit zelf problemen gehad daarvan. Kan natuurlijk niet altijd oordelen over de volgende eigenaar omdat ik sommige ken en andere niet ken)

Kan je hier wat meer specifieker over zijn? BV: Sinds wanneer rijdend op PPO en het aantal km's dan zonder olie wisselen, wel of geen turbo. Soort olie bv 5w40 vol synthetisch.

Na +-25.000km heeft het bij mij dus de turbo(en meer) gekost.
    edited September 2009
    [QUOTE=CaddyEd;51125]Kan je hier wat meer specifieker over zijn? BV: Sinds wanneer rijdend op PPO en het aantal km's dan zonder olie wisselen, wel of geen turbo. Soort olie bv 5w40 vol synthetisch.

CaddyEd:
    Ik heb de auto gekocht bij een bepaalde km stand. Hij had toen aantoonbaar met een rekening van de dealer net een long life servicebeurt gehad met 5w40 vol syntheet. Ik ben toen gaan rijden op 15% mix en al heel snel zat ik op 30%ppo uit flesjes. Hele tijd gereden en pas na een km of 40000 ben ik dus 1x gestrand (inmiddels GPO), althans hij bleef wel lopen maar bij deellast ging hij al stotteren (afijn dat verhaal weten we nu allemaal wel) Troep in de tank. Nu is het bijna 2 jaar geleden dat ik de auto op naam heb. Ik rijdt om en nabij de 40000km per jaar, dus ik heb zo een 75000 erop zitten met dezelfde olie. Ik ben een zuunigerd en vind het niet nodig in te grijpen als dat niet aantoonbaar is (stroperigheid, olieverbruik, kleur rook en hoeveelheid uitlaat en alles wat erop duidt) Let op: de bedoeling is goedkoper, dus niet om extra kosten te maken. Ik check daarom uit gewoonte iedere week minstens 1x het oliepeil en kijk dan gelijk ook even naar koelvloeistof, stuurbekr, remolie en een optische blik op en rond het blok voor lekkage. Ook de brandstofpomp neem ik mee. Het luchtfilter is ook nog niet vervangen al deze tijd. Omdat demonteren monteren een half uurtje duurt en dus meer werk is, doe ik dat 1x per 2 maanden. Dan zuig ik alles in de bak uit, reinig met alcohol de LMM en kijk in de turbo. Turbo is overigens helemaal schoon, als nieuw aluminium met een klein spoortje lichte olie bedekt. Terug naar je vraag:

Ik ververs dus nooit preventief olie (nog nooit gedaan, ik heb zo een 25 autos gehad denk ik en ook dus nog nooit ververst. Okee toen ik net 18 was heb ik het een keer of 2 gedaan omdat ik toen helemaal vant onderhoud, tunen, snel, sneller, snelst was. Toen ik wat ouder werd, begon ik anders te denken, namelijk wat levert de tuning op, wat kost het. Prijs versus pretverhouding. Er is nog geen 1 motor vastgelopen door het niet verversen. Mijn vorige auto BMW 330d heeft maar liefst 200000km op 1 olie gereden.

Deze audi heeft geen olieverbruik, helemaal nada. Het pijl verandert ook niet. In die hele 2 jaar is er nooit een verhoging danwel verlaging van het pijl geweest. Moet wel zeggen dat het een multitronic (daf achtig) automaatbak is die zelden boven de 2500tpm komt. De auto rijdt dus bijna altijd stationair + zal ik maar zeggen (1500-1700 tpm). Oke ik heb dus nu een aantal flinke financiele tegenvallers gehad en daarom moet ik langer doorsturen van mezelf in deze auto.

Laatst zat ik dus te dubben, Hmmm ik moet nog een flinke tijd met deze auto door:
    1.Wat als het toch waar is dat mijn auto wel olie verbruikt en deze aangevuld wordt met gpo? Rij ik dan nu op pure GPO inmiddels? Ik lees wel met jullie mee en dacht:
    DAN komt het mooi fout.
    2.Hoe ernstig vervuild is mijn motorolie, ergo: hoe dik is de stroperigheid dan nu wel niet geworden na een dikke 75000km op ppo/gpo en dacht:
    DAN komt het mooi fout.
    3.Alle waarschuwingen van iedereen hier ten spijt, ook in het dagelijks leven op feestjes discussies etc, moet ik me altijd verdedigen. En wat als ik ongelijk heb en ieder ander wel gelijk:
    DAN komt het mooi fout.
    4.Hmmm geen olieverbruik, dus nooit bijvullen, dus ook nooit een klein beetje verse dope/toevoegingen. Hmm zit er dan nog wel werkzame dope in mijn olie? Als niet:
    DAN komt het mooi fout.

En toen kwam de doorslag: Okee, gezien bovenstaande geruchten, mede gezien ik bij mijn brandstoffilter voor maar 8 euro een oliefilter bij kon krijgen EN het belangrijkste van een vriend omdat hij het echt niet vertrouwde een 5 liter can vol syntheet van een bekend merk kreeg, was ik om. Ik heb begin september mijn olie ververst. Voor de interesse oliefilter en olie bewaard. Uit mijn optische inspectie is er echt werkelijk niets aan te zien. Het oliefilter is als nieuw, geen verpulveringen, slijtage van porien/vouwen niets. Zit ook niets in van slijjpsel oid. Olie is mooi egaal, geen stroop niets. Gewoon een lekkere pikzwarte homogene olie. Fotos gemaakt voor geintreseerde forumlezers. Ik ga de olie ook weer toedienen als bijvulmiddel, mocht mijn auto of toekomstige auto bijgevuld moeten worden. Het oliefilter vind ik zonde dat ik die besteld heb, had mijns inziens niet gehoeven. Fotos beschikbaar bij interesse.

Nu rijdt ik alweer 1200km met nieuwe olie en juist nu check ik mijn olie om de 2 dagen om te kijken of het peil verandert door de nieuwe olie. Nog niets gemerkt.

Je ziet wel dat ik niet dingen zomaar doe zonder overwegingen, ik denk er wel bij na hoe en wat. De bedoeling is minder kosten en als het stuk gaat ist maar mooi andersom:
    DAN komt het pas echt mooi fout!

Hautessa

ps Die vriend is hoofd werkplaats bij een dealer en hij beweert dat hij autos gezien heeft met verpulverde oliefilters etc. De discussie tussen hem en mij over kwaliteiten olie (mijn hofleverancier is Aldi/Action) en zijn superdure 5xw40 vol syntheet. Ik zeg ACEA B3 A3 weet ik ut wat erop staat is ACEA B3 A3 weet ik ut. Als die specificatie erop staat bij de Aldi/Action en op jouw can Superolie, voldoen ze er beide aan. Punt uit.
    Maar hij zegt daarop: Klopt helemaal ja, OP het moment dat je de olie KOOPT, maar bij Aldi gaat je kwaliteit al snel achteruit en na pak em beet 5000km alle dopes eruit en ist uitgewerkt. De mijne is Long life. Tja heb je bewijs dat jouw Long Life dan niet uitgewerkt is of beide niet? Einde discussie, ik heb een can gekregen twv 52,95 omdat ie het niet aan kon zien.
    edited September 2009
    [QUOTE=CaddyEd;51125]

In een ander draadje lees ik dat het bewijs inmiddels naar de haaien is en je het van een "deskundig iemand" hebt horen vertellen dat DAT de oorzaak is. Hoe weet hij dat: rijdt hij op ppo/gpo? Wil hij dat wel in zijn motor? Hoe weet hij dan? Ik weet het wel: We weten het allemaal niet precies. We moeten gewoon de ervaring delen en dan kunnen we in de toekomst bij voldoende "leermomenten" definitieve conclusies trekken.

Long life olie (of lees "goeie" olie) mag er toch 30000km inzitten? Dan is 25000km zwaar binnen de tolerantie, zelfs op "mindere" kwaliteit olie. Het mag er toch niet stuk van gaan. Tolerantie omdat wij hier ander weer hebben dan andere werelddelen, andere belasting van de wagen of het nou een polo tdi of een caddy of een passat. Zijn toch allemaal andere autos en maten gewichten met dezelfde 1,9tdi.

Maar terug naar de strekking;

Bij mij heeft het de turbo gekost en meer:
    Durf je daarvoor je hand in het vuur te steken? Is DAT de oorzaak? Of denk je dat moet het wel zijn geweest...

Hautessa

ps Ook dit is op de man af, hoop dat ik nog steeds welkom ben om mijn auto eens uit te lezen :mozilla_sealed::)
    edited September 2009
    [QUOTE=hautessa;51126].... ik heb een can gekregen twv 52,95 omdat ie het niet aan kon zien.

Haha, dat is ook een manier :p

Maar ok
    edited September 2009
    [QUOTE=hautessa;51128]Is DAT de oorzaak? Of denk je dat moet het wel zijn geweest...

Het heeft er zeker bij mee geholpen om de turbo omzeep te krijgen.

PS: Je bent trouwens nog steeds welkom hoor, ook al moet ik wel mijn laptop eerst even nakijken.

Maar ja, ik heb hier nu twee jampotjes staan. Met maagdelijke olie en gebruikte olie van de zelfde. ER wil een test gaan doen op het effect van motor olie en het gebruik van PPO. Als jij ook je olie aan ER kan geven, kan hij die ook onderzoeken.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    [QUOTE=hautessa;51128]In een ander draadje lees ik dat het bewijs inmiddels naar de haaien is en je het van een "deskundig iemand" hebt horen vertellen dat DAT de oorzaak is. Hoe weet hij dat: rijdt hij op ppo/gpo? Wil hij dat wel in zijn motor? Hoe weet hij dan? Ik weet het wel: We weten het allemaal niet precies. We moeten gewoon de ervaring delen en dan kunnen we in de toekomst bij voldoende "leermomenten" definitieve conclusies trekken.En zelfs dat zal bijna niet te doen zijn. Teveel variabelen.

Tim
    edited September 2009
    [QUOTE=Tim;51135]En zelfs dat zal bijna niet te doen zijn. Teveel variabelen.

Tim

Precies! We kunnen hoogstens onze ervaringen delen.
    edited September 2009
    [QUOTE=CaddyEd;51132]
    Maar ja, ik heb hier nu twee jampotjes staan. Met maagdelijke olie en gebruikte olie van de zelfde. ER wil een test gaan doen op het effect van motor olie en het gebruik van PPO. Als jij ook je olie aan ER kan geven, kan hij die ook onderzoeken.

Ja hoor, de olie staat in een can in Brabant, mag ie testen. Trouwens zag bij Niek en drivertje allemaal cannetjes gevuld met Plantomot keurig naast mekaar met namen erop van forumleden haha.

Ik vind dat mijn auto niet heel anders klinkt met mix van 45%. Als het kouder wordt dan 10 graden bouw ik iets af naar de gebleken veilige haven van vorig jaar (33,3%)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    [QUOTE=smul;51112]Een zuurtegraad van 8 bestaat niet. Het moet zijn een PH-waarde van 8.
    Mis. Oli
    edited September 2009
    [QUOTE=hautessa;51126]......Mijn vorige auto BMW 330d heeft maar liefst 200000km op 1 olie gereden......

Doen je vingers al zeer van het typen hautessa ?:D

Mooi verhaal en ik heb het met vol bewondering gelezen.

Eindelijk krijg ik bijval wat betreft olie verversen, Ik beweer namelijk al jaren dat je motorolie alleen moet verversen als je dopes uitgewerkt zijn. Ik meen dat Pjotter ook zonder te verversen rijdt. Ik heb het hoe en waarom al uit den treuren uitgelegd op deze site maar ben voor zover ik weet de enige tot nu toe die al 80.000 weg heeft op een gewone mineraal 10W40 in combinatie met PPO.

Onlangs heb ik de distibutiekettingen moeten vervangen van de 525TDS, wellicht dat je dat verhaal gelezen hebt, er is nog steeds niet duidelijk of dat PPO of niet verversen gerelateerd is geweest of dat er gewoon heel veel kilometers op deze motor stond.

Heb je nog olie over waar je 200.000 mee weg had? die zou ik wel eens willen testen met een timken machine en heb je ook nog nieuwe olie hiervan ter vergelijk ?
    edited September 2009
    [QUOTE=easy rider;51143]
    Eindelijk krijg ik bijval wat betreft olie verversen, Ik beweer namelijk al jaren dat je motorolie alleen moet verversen als je dopes uitgewerkt zijn.

Zoals ik ook al eerder heb getypt lees ik meestal alles mee. Zo ook je draadje om een peilstokchip te slijten tegen inkoopsprijs om het een en ander te monitoren. Ik heb niet gereageerd omdat in mijn auto een volledig plastic peilstok zit, waar ik niet aan kan solderen. Bovendien ben ik ook nog heel zuunig. Ik heb in een vroeger stadium ook al veel gegoogled op de zin en onzin om te verversen. Meneer de Groot voormalig Castrol dir, heb ik op internet aan het woord gevonden bij BNR radio geloof ik. Ik deel zijn mening dat je niet hoeft te verversen. Ik heb in die zin ervaring dat ik het dus ook nooit heb gedaan op die paar keer na op mn 18de. Er is ook nog nooit iets stuk geweest. Mijn 330d e46 bj2000 heb ik gekocht bij 80000 en verkocht bij km stand 290000. Daarna heeft hij nog zeker 35000km gedraaid zonder beurt. Hij is onlangs weer doorverkocht van degene die hem van mij heeft gekocht (op km stand 360000) naar een volgende partikulier.

Slijtage door teveel km's? Ik had de auto standaard met 184pk laten chippen aan de rollentestbank. Gemeten 232pk. K&N luchtfilter en bij EPS hebben ze een race uitlaat voor me gebouwd. Aan opwarmen deed ik toen niet, starten en gassen. De topsnelheid bedroeg 255km pu. Ik reed toen ongeveer 80000km per jaar. Twee keer op een dag naar Brabant en terug naar Friesland was geen uitzondering en dan snachts ook nog stappen. Mijn snelheid was gezien de rustige tijden meestal precies (rijbewijsveilige) 170km/pu.
    Kortom:
    330d flink getuned, chipped, K&N, Rvs uitlaat, 255-18 banden, nooit warm rijden, altijd stoplicht als eerste weg Pole Position, Gemiddelde snelheid op snelweg 170kmpu , M sportonderstel voor de mini rotondes, vluchtheuvels waren opstijgplanken voor mij en alleen geslaagd als ik van de grond kwam: en nu het belangrijkst: Eerste motor, geen olieverbruik, geen beurten en op 360000 nog livin'and breathing!

Soms moet je ook een beetje mazzel hebben...

Hautessa

Overigens tankte ik toen geen ppo, maar rose. Maar toch, die motoren van BMW OERSTERK.
    edited September 2009
    .....
    edited September 2009
    .....
    edited September 2009
    :confused::koe:

Nou stoer hoor, volgens mij had je toen geld te veel en niet echt een geweten. Maar je ben bijgedraaid.

Maar de vele kilometers zonder oliewissel waren niet met 100% PPO als brandstof. Dus niet relevant.
    edited September 2009
    [QUOTE=CaddyEd;51153]:confused::koe:

Nou stoer hoor, volgens mij had je toen geld te veel
    en niet echt een geweten. Maar je ben bijgedraaid.

Maar de vele kilometers zonder oliewissel waren niet met 100% PPO als brandstof. Dus niet relevant.

-200000 was op diesel, maar dat sloeg meer op ER zijn bewering dat je geen olie hoeft te wisselen als je dopes nog ok zijn.

-Audi V6 2,5Tdi op ppo/gpo: 75000km+. Oude olie is beschikbaar voor test, staaltje van wat erin ging niet, maar dat is de standaard olie bij VW/Audi voor Long Life service 5w 40.

-Ik mieter overigens gewoon 5 w 10w en 15 w gewoon in mijn motoren, ongeacht of het wel of niet mag volgens het serviceboekje. De Aldi/Action heeft namelijk geen 5w wat in de meeste recente motoren moet.

-nog steeds geen antwoord of dat schenktuitje van monopoel werkt. Kun je daarop nog even reageren?
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Werkt goed voor mij.
    Is afhankelijk van de grootte van de can en de schenkhoek.
    Met wat beheersing kan ik nu (vrijwel) morsvrij 25L in de Fox schenken.
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;51156]Werkt goed voor mij.
    Is afhankelijk van de grootte van de can en de schenkhoek.
    Met wat beheersing kan ik nu (vrijwel) morsvrij 25L in de Fox schenken.

Hoe lang doe je erover om 25 liter te tanken?
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=hautessa;51159]Hoe lang doe je erover om 25 liter te tanken?
    Dat weet ik niet precies. Ik heb twee handen nodig voor de can en heb nog niet geprobeerd ook een stopwatch te bedienen.
    Misschien eens timen met een assistent erbij?
    Of op de najaarsmeeting uitproberen?
    edited September 2009
    Ik ben ook een beetje (schenk)tuit. Doet het ook prima bij mij.

Hoewel ik nu een kraantje heb wat ik op de jerrycan schroef. Ik leg de jerrycan met zijn buik bovenop mijn tank in de wagen met het kraantje boven de tank opening, kraantje open, loop terug naar binnen om andere spullen te pakken, loop terug naar de wagen en de inhoud is in de tank. Zonder een druppel te verspillen.
    Dat was met mijn 12V oliepompje wat anders, bij Smul voor de deur liggen de sporen nog van mij :)
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;51160]Dat weet ik niet precies. Ik heb twee handen nodig voor de can en heb nog niet geprobeerd ook een stopwatch te bedienen.
    Misschien eens timen met een assistent erbij?
    Of op de najaarsmeeting uitproberen?

Ik heb het ook niet exact gemeten met een stopwatch, maar bij mijn brandweerslangschenktuit is een schatting van 1,5 minuut leeg. Inmiddels wel een 4,5mm gaatje omdat dat 70% meer lucht aan zou kunnen. De Jerrycan zuigt nog steeds een beetje naar binnen, iets minder dan met 3mm gaatje, maar weinnig verschil zo op het eerste oog schatting.

1,5 min. met links optillen aan handvat. Rechter hand onder de buik. Geen verspilling, geen zooi op straat. Voor het moment gaat het prima. Udo, bij mij gaat het wel om een mix he? dat is natuurlijk veel dunner.

Ik heb ook nog een elec pomp voor IBC die 50 lit pm doet uit de rose-vloeistoftijd, maar die vind ik op dit moment iets te grof. Compleet zelfde als tankstation, met vulpistool en dito brandstofslang. ik werk gek genoeg op dit moment liever zo uit de jerrycan omdat ik mijn filterinstallatie zo heb dat het in 20 en 25 liter cans komt.
    edited October 2009
    Update:

Ben nog steeds te lui om de filtersokken te spoelen in boer peter. Had ook 300 liter zomers gefilterde gpo in voorraad. Inmiddels nog maar 50 liter, dus zonder te spoelen maar weer 20 liter erin gegooid. Koudste temperatuur 5 graden snachts. Loopt er drup...drup...drup door. 2 Dagen tijd 10 liter gefilterd.

Hautessa
  • pjotterpjotter Banned
    edited March 2010
    [QUOTE=hautessa;50402]e. Nu vervang ik deze auto uiterlijk November/December en vraag me af of het voor deze auto nog zinvol is om hem om te bouwen voor deze korte periode.

tis al bijna 04-2010.

dus waar blijft de andere wel om te bouwen diesel met ruimte onder de kap:D:rolleyes:
    en kan je net als je filtertorenook wat nuttigs posten over een ppo aangepaste diesel;-)
Sign In or Register to comment.