Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nieuw begin

1235

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    Gefeliciteerd :p:!:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2010
    [QUOTE=udo;57934]
    Alle Elsbett spullen lijken er nog in te hangen, morgen er weer mee forensen.

Zou maar straf zijn als ze die eruit gesloopt hadden...

Ik zou de bumper zou houden, kan je al eens ergens tegenrijden zonder lakschade... En is niet lelijk bij dit kleur wagen.

Nog veel veilige PPO-km's gewenst ;)
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2010
    Vanmiddag bleek de zekering voor de filterverwarming verdwenen: ik had vanochtend (relatief lang) na het starten last van vlokken.
    Dit was de eerst keer deze herfst/winter, waarschijnlijk vanwege de lichte vorst.
    Dus even met PPO-systems gebeld en geinformeerd naar de zekering die er in moet.
    Gelukkig had ik er nog eentje liggen...
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Even borgen met een kabelbindertje of de wel bekende adhesive multitool (duct tape).
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2010
    [QUOTE=Man@work;58878]Even borgen met een kabelbindertje of de wel bekende adhesive multitool (duct tape).
    Daar zat ik ook over te peinzen, dat vastzetten.
    Morgen bij daglicht eens kijken wat de mogelijkheden zijn en dan de mogelijkheden qua spullenboel op het werk eens misbruiken... >:-)
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2011
    Vandaag een (gelukkig) klein probleempje.
    Vanochtend onderweg naar het werk. Alles OK...
    Tot...

Piep! (knipperende koelwater temperatuurdinges)

Dus maar langs de kant.
    De PLX koelwaterthermometer gaf geen foute waarde..
    EN ik vond nix raars.

Dus maar weer verder.

Piep! (knipperende koelwater temperatuurdinges)

Weer gekeken en gemerkt dat het koelvloeistofexpansievaatje leeg leek (in het (half)donker).

Dus gebeld met de mobiliteitsservice om wat koelwater enzo.
    Kreeg het advies om voorzichtig door te rijden (gezien de lage temperatuur) en de zaak bij het eerste tankstation bij te vullen.

Dat gedaan en daarna zonder gepiep het werk bereikt.

Aldaar overdag nog eens gekeken en gevonden dat er een koelwaterslangetje van de WW-parallelschakeling los was.
    Het e.e.a. weer vastgezet en bijgevuld; het ritje naar huis bleef alles OK.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    [QUOTE=udo;59287]...PLX koelwaterthermometer ....
    :confused: nog nooit van gehoord; PLX.
    Please, make me smart?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Zoiets, volgens mij. Het leest gegevens via de ODB stekker uit en plaatst het op het schrempje.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2011
    Ed: Inderdaad. Zo'n dingetje.

In de nasleep van het piep-probleem bleek
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    De laatste tijd wat last van P0266/P0269 fouten bij koude start. (9 graden celsius ofzo)
    Brandstoffilter voor vervangen. Fouten weg.
    GPO bij de KZO: fouten terug.
    Wat diesel erbij: fouten weg.

Zie TDI Club Nederland :: Bekijk onderwerp - P0269 bij koude start... voor wat de TDI-gebruikers er van vonden.
    Hier ook wat ik vond onder de auto:

image

Is dit inderdaad de oorzaak van de verminderde doorstroming?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2011
    Dat ziet er nog te proper uit om problemen te kunnen geven, wel het nog koude brandstof mengsel dat door je fijnfilter moet...
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=wodan;60866]Dat ziet er nog te proper uit om problemen te kunnen geven, wel het nog koude brandstof mengsel dat door je fijnfilter moet...
    Ondanks die donkere klont daar rechts?
    Het fijnfilter was reeds vervangen en gaf verlichting. probleem weg.
    Toen GPO bij de KZO (50/50) en probleem terug.
    Er zat dus ergens een doorstromingsprobleem.

Met warme motor geen probleem.

Koude start op zich is ook geen probleem. Dat probleem (de fout) komt pas na een minuut of wat.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2011
    grof filtertje na je warmtewisselaar ??
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=Niek;60869]grof filtertje na je warmtewisselaar ??
    Dat is er niet.

Het grove filter achter, bij de tank, is dus te zien via het fotootje en niet beroerd volgens de reacties.
    Het fijnfilter voor bij de motor is recent vervangen.
    Dat gaf verbetering.
    Ik kan het nog eens doen, maar hoe zit de zaak dan opeens zo snel vol?!
    edited June 2011
    Udo,
    zelfde reactie met e50 ?? Als je filter weer verstopt zit, werkt je verwarming niet goed of helemaal niet.
    Niek
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=Niek;60872]zelfde reactie met e50 ?? Als je filter weer verstopt zit, werkt je verwarming niet goed of helemaal niet.
    Zo snel is de tank niet leeg genoeg om te kunnen testen. Is ook steeds weer een etmaal geduld, maar ik ga het onderzoeken.

De filterverwarming is in orde. Binnen de minuut niet meer zonder pijn aan te raken, zonet weer getest.

Wat dan overblijft met mijn beperkte kennis is de tank zelf; daar zou wat prut in kunnen zitten. Het filter voorin kan dan gloeiend heet zijn, er blijft een probleem achterin dat pas verdwijnt als het daar ook op begint te warmen.
    Ook zou de opvoerpomp achterin minder goed kunnen werken dan voorheen. (hij klinkt in ieder geval nog OK)
    Wat nog meer te controleren?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Kunnen die opvoerpompen wel goed tegen PPO?
    Werden deze soms niet vervangen door andere bij ombouw? Heb er zelf geen in de tank..dus heb me er nou nie echt specifiek in verdiept.

Greetz
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=fury;60881]Kunnen die opvoerpompen wel goed tegen PPO?
    Werden deze soms niet vervangen door andere bij ombouw? Heb er zelf geen in de tank..dus heb me er nou nie echt specifiek in verdiept.
    De pomp is vervangen en verplaatst bij de ombouw.
    Er hangt nu een pomp onder de auto nabij de tank.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited June 2011
    Udo, is het filtertje uit je tank wel weggehaald?
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited June 2011
    [QUOTE=udo;50025]Hier een blik onder de motorkap, nog zonder modificaties:
    image

zit ook aan zon ding te denken voor mijn vrouwtje,.... kan deze ook op gpo met eentank systeem?????
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=pieterbell0001;60900]zit ook aan zon ding te denken voor mijn vrouwtje,.... kan deze ook op gpo met eentank systeem?????
    Dat zit er momenteel in ja. Rijdt prima.
    Nu alleen dit vage probleempje.
    Zaterdag misschien in de tank kijken.
    edited June 2011
    ik zou dat filter op die foto bij de tank verwijderen!!! is helemaal niet nodig. er zit toch een brandstof filter onderer de motorkap. en zou zeker even de tank eruit halen ( of misschien kan je erbij zonder uit te bouwen) om te kijken of er daar ook nog een zeefje om de aanvoer zit. meestal is dat wel het geval. als je dit ook verwijderd ben je meesal van alle problemen af.

nadat ik dat zelf ook gedaan had was ik ook van alle problemen af.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    De tankvlotter (etc) wordt maandagmiddag a.s. gelicht tenzij er zaterdag iemand uit de buurt kan assisteren om het geknoei zo beperkt mogelijk te houden. (graag PB in dat geval; ik kan naar je toe rijden)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Heb je de filter op onderstaande foto al gewisseld Udo?

gr Ton

[QUOTE=udo;60865]De laatste tijd wat last van P0266/P0269 fouten bij koude start. (9 graden celsius ofzo)
    Brandstoffilter voor vervangen. Fouten weg.
    GPO bij de KZO: fouten terug.
    Wat diesel erbij: fouten weg.

Zie TDI Club Nederland :: Bekijk onderwerp - P0269 bij koude start... voor wat de TDI-gebruikers er van vonden.
    Hier ook wat ik vond onder de auto:

image

Is dit inderdaad de oorzaak van de verminderde doorstroming?
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=suzuki;60907]Heb je de filter op onderstaande foto al gewisseld Udo?

Nog niet. Vervanger moet nog binnen komen. (hopelijk is het 't goede filter wat ik besteld heb)
    Als 't binnen is even langs een brug want liggend onder de auto wordt 't lastig denk ik.
    Ik denk er nog wel over 't filter te vervangen ondanks dat er hier gereageerd werd dat het nog niet vol genoeg zit. (wat denk ik wel klopt)

Maandagmiddag dus in de tank kijken en misschien ook reinigen, zonder al te veel te knoeien.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    Vlotter er uit gehaald.
    In de tank gekeken voor zover dat kon.
    Geen vervuiling gezien.

Wel verbaasd over de 4 slangaansluitingen. Twee komen er uit op de vlotter/pomphouder die in de tank hangt. In de houder lijken beide op de plaats waar de pomp zat doorverbonden (slecht te zien)

Twee dikkere leidingen gaan er naast dat gat de tank in.
    Nog eens onder de auto kijken om te zien hoe dat dat aan is gesloten.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    De tank zonder vlotter-dinges, let op de 2 losse ledingen voor naar de pomp die niet meer bij de vlotter zat en de twee leidingen links:

image

De vlotterconstructie, let op de twee aansluitingen aan de bovenzijde (voor de zwarte en paarse leiding in de foto hierboven), de holte t.b.v. de originele pomp en de slangen die er nu voor in de plaats (?) zitten:

image

Hopelijk morgen de auto op de brug, het inline filter vervangen en dan eens gaan begrijpen hoe het zit met die 4 slangen.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    Vanmiddag heb ik het inline voorfilter vervangen bij D.H.Z Berkouwer / Van Breukelen - Home.
    Voor een prikkie een brug gehuurd, zelfs wat assistentie gekregen, en zonder veel geknoei het oude filter er tussenuit en het nieuwe ertussen.
    Toen de zaak weer op de grond stond een paar keer contact maken zodat er niet teveel lucht in de leidingen zit, starten en rijden.

Hieronder het oude filter:
    image

Morgen wat GPO er in omte zien of het dan beter gaat.
    edited June 2011
    Hmm..hij ziet er wel wat vervormd uit...ook het rode deel van binnen..is ie mss nogal warm geweest?....Want dan zou je tank nogal warm geweest moeten zijn..of is het meer gezichts bedrog of andere oorzaak?

Greetz!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    Udo,

Ik vind em niet echt schokkend eruit zien. Heb jij niet ergens een 1mu filter uit de elsbett set zitten? Zo'n alu buis filter?

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=Tim;60963]Ik vind em niet echt schokkend eruit zien. Heb jij niet ergens een 1mu filter uit de elsbett set zitten? Zo'n alu buis filter?
    Dit was het filter achterin, nabij de tank.
    Voorin zit naast het standaard brandstoffilter het verwarmde filter dat normaliter de olie schoon en warm maakt.
    Bedoel je nog een ander filter? (waar ik niet vanaf weet...)

[QUOTE=fury;60962]Hmm..hij ziet er wel wat vervormd uit...ook het rode deel van binnen..is ie mss nogal warm geweest?....Want dan zou je tank nogal warm geweest moeten zijn..of is het meer gezichts bedrog of andere oorzaak?

De vervorming is er echt. Was er ook al op de vorige foto toen het filter nog onder de auto hing.
    Dus wellicht inderdaad warm geweest.
    Deels is er wellicht bij het verwijderen wat vervormd - het filter moest onder een ty-rap uit - maar niet zo ernstig als het al was.
    Zie echter ook de slangtules aan het filter; er is duidelijk te zien waar de slangklemmen hebben gezeten. De doorstroming wordt daardoor ook niet beter.

Zijn er metalen inline voorfilters met dezelfde filtercapaciteit? Of hoe stabiliseer ik de slangtule?

Al met al is de doorstroming wel iets verbeterd; wellicht is er binnenkort nog een koele ochtend om te testen.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    Zie hieronder; duidelijk samengeknepen:

image
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    als ik dat filter zie, wel erg kleine doorgang met die vervorming.
    Je geeft het antwoord zelf al, koele ochtend.
    Ik weet van mijn oude P205 dat als ik weinig PPO in de tank had en een rijke mix (95%+) dan kon ik aanzuigproblemen verwachten op koude regenachtige dagen bij hoge snelheid (snelweg) en zonder KGR rijden. doorvoer 8mm.

Ik ga er vanuit dat er koude PPO door dat filter gaat. kan haast ook niet anders als deze onbeschermd onder de auto hangt.
    De rijwind heeft die PPO gelijk afgekoeld. Check maar eens wat de kleinste inwendige diameter is van dat vervormde filter.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    Gaan we proberen op te meten.
    Het filter hangt redelijk beschut onder een kunststof plaat.

Qua koele ochtend: ook bij 9 graden boven nul was er last. En dat terwijl er bij 9 onder 0 (of anders sterk in die richting) in het eerste jaar weinig onverklaarbare last was, anders dan vlokken.

Al met al kunnen we voorlopig vooruit en verwacht ik geen probleem meer met de doorstroming.

Wel is dit inline filter niet 100% perfekt: een (deels) metalen variant zou beter weerstand kunnen bieden tegen de slangklemmen. Misschien slang-steunbusjes er in wurmen?
    edited June 2011
    was het mijn set-up, dan denk ik niet dat ik dat filter zou missen als ik ze er uit liet.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=ericzwiep;60968]was het mijn set-up, dan denk ik niet dat ik dat filter zou missen als ik ze er uit liet.
    Sja, maar dan loopt het filter voorin weer sneller vol.
    De olie uit de IBC is natuurlijk best schoon; wat in mijn vaten zit blijkbaar niet zo.
    We gaan zien of we het met dit verse filter weer twee jaar uithouden...
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2011
    [QUOTE=udo;60959]Vanmiddag heb ik het inline voorfilter vervangen bij D.H.Z Berkouwer / Van Breukelen - Home.
    Voor een prikkie een brug gehuurd...

Voor een prikkie? Die oplichters vragen 13,50 Euro per uur en er staat nog bij dat ze de goedkoopste van Utrecht zijn, schandalig.

In mijn "doe het zelf garage" betaal je 7,50 per uur en na 4 uur is de rest van de dag gratis tot maximaal 8 uur totaal. Dat is pas een prikkie.

Maar goed, dat inline filter is helemaal samengeknepen, oorzaak is warmte in samenwerking met een verkeerde slangklem. Je gebruikt het beste die slangklemmen met zo een klein boutje en moertje, die gaan helemaal om de slang heen zonder er een deuk in te drukken. Als je nog meer van die restricties hebt in je systeem krijg je uiteindelijk nooit genoeg volume bij je IP.
    edited June 2011

Sja, maar dan loopt het filter voorin weer sneller vol.

Udo, denk ff logisch.
    Je PPO leverancier filtert op 1µm. (PP filter, niet de bron van je zichtbare vervuiling)
    Je brandstoffilter is 10 µm en van papier.
    Je inline filter is grofmazig 200 - 300 µm en niet van papier.
    De vetten waardoor je papierenbrandstoffilter volloopt glippen zo door je inlinefilter heen.
    De beetje zichtbare vervuiling is vrij grof en zal eerder op de bodem van je brandstoffilterhouder neerslaan als er geen flow is (en blijven), dat zie je nu al bij het inlinefilter.

Inlinefilter zal nieuw een inwendige diameter van slechts 6 mm hebben. (restrictie)
    Daarom dat ik zeg, in mijn setup zou ik ze echt niet missen.
    edited June 2011
    [QUOTE=udo;60965]Zie hieronder; duidelijk samengeknepen:

image

ik zou het er gewoon tusenuit halen,.... is helemaal niet nodig,... alleen wat vaker je hoofd brandstof filter vervangen. ( tussen 15 en 20.000)

elk filter wat eropzit is extra weerstand.

zo te zien heb je je ppo/gpo niet erg goed gefilterd want ik zie er hele grote brokken in zitten.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=pieterbell0001;60978]zo te zien heb je je ppo/gpo niet erg goed gefilterd want ik zie er hele grote brokken in zitten.

Dat is een veel te snelle conclusie, het vormen van brokken hangt van het soort olie en de temp in de tank af... De 'brokken' op de foto zijn geen 'vervuilingsbrokken' als je het mij vraagt.
    edited June 2011

Zie hieronder; duidelijk samengeknepen

wat je ziet is een gecombineerde aansluiting van 8 en 10 mm, je ziet vooral het verloop...met een lichte vervorming.
    edited June 2011
    grofweg meten kan door er bijv de achterkant van een boortje in te steken..en dan net zo lang verhogen tot ie er niet meer in gaat..moet je wel een paar maten boortjes hebben liggen.
    Ziet er idd vernauwd uit...op zich logisch..als het filter van binnen al zo warm wordt dat het vervormd..is de kans ook groot dat de buitenkant ook dergelijke temperaturen heeft gehad waarbij het goed kan vervormen...zeker op de plek waar er druk op staat (slangenklem)... als de inlaat nu dikker was kon je er idd metalen buisjes insteken.. die bestaan wel...maar zo dun?...Ga je toch een ander filter moeten nemen. Zijn veel opties..maar idd..iets vinden wat goed past in je auto qua plek..of idd weglaten. Heb je er verder nog meer filters in buiten deze (en je originele filter) ?
    Gebruik zelf de filterhouders van opel. Makkelijk te monteren en te verkrijgen. Maar das dan als hoofdfilter. Heb in de 1 tanksetup geen extra filter.. in de 2tank setup zit er een 1µ filter op van ER.

Greetz!
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    Van het inline filter achter wil ik nog niet af.
    Wel zie ik een trend qua kunststof slangpilaren:
    - Bij het elektrische koelwaterklepje stortte een slangpilaar in onder de druk van de slangklem.
    - Bij het inline voorfilter zien we bijna hetzelfde gebeuren.
    Daarom dus wat verder gezocht naar een beter filter.

Zie o.a.: www.filterservice-twente.nl: Inline brandstof Voorfilters

Het onderste filter lijkt me wel wat.
    Zou de capaciteit voldoende zijn?
    Een grotere (langere) versie wellicht?
    edited June 2011
    Ziet er idd wel netjes uit.. capaciteit zou toch wel voldoende moeten zijn?...tis niet dat je een 5liter V8 diesel erachter hebt staan ofzo...en je olie is toch ook van goede kwaliteit?

Greetz!
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    [QUOTE=fury;61008]Ziet er idd wel netjes uit.. capaciteit zou toch wel voldoende moeten zijn?...tis niet dat je een 5liter V8 diesel erachter hebt staan ofzo...en je olie is toch ook van goede kwaliteit?
    Olie wel, opslag is wellicht minder.
    Het gaat er om dat als er wat vervuiling in het filter belandt de zaak nog voldoende doorstroming moet bieden om goed te functioneren.
    Anders kan ik nog wat vaker onder de auto...
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    Aan de instroomzijde van het filter is de slangtule naar binnen gedrukt onder invloed van de slangklem en de warmte van de olie. In de slangpilaar kijkend zit er nu aan de binnenzijde van de pilaar een hard plastic uitstulpinkje.
    De uitstroomzijde heeft dit probleem niet.
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    Vanochtend was de P0269 fout weer terug, precies de eerste ochtend na het bijvullen van de tank met GPO gisterochtend.

Wat zou oorzaak kunnen zijn? Filters zijn vervangen.
    Toch het kabelboompje op de cylinderkop? (was bij ~70K KM al vervangen onder garantie)
    Of een verstuiverdingetje?
    Of iets anders?

Hoe kan ik de fout die alleen bij koude motor voorkomt met deze zaken verklaren?
    edited June 2011
    Lucht ??
    De pomp moet wat harder trekken aan die stroperige olie als het spulletje nog niet warm is. loop even alle klemmen van de invoerzijde langs. monteer een doorzichtig stukje slang in de retour. Als het lucht is, zie je daar de bubbeltjes.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2011
    [QUOTE=udo;61065]Vanochtend was de P0269 fout weer terug
    Vergeef me mijn onwetendheid over de VW diagnose, maar resetten foutcodes zich automatisch ?
    http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OBD-Error-Code/P0269/Diagnostics/Volkswagen/Default.aspx geeft aan dat het een fout in injector 3 is.....
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2011
    De betekenis van het foutnummer was bekend, maar toch dank.

Qua lucht: zou theoretisch kunnen, alleen is er een opvoerpomp nabij de tank achterin aanwezig en ontluchten zowel de tandempomp op het blok als de verstuivers.
    Ik weet niet hoeveel deze factoren verklaring van het probleem middels lucht kunnen tegengaan.
    Ik zal de slangklemmen voorin toch nog eens natrekken morgenochtend.
Sign In or Register to comment.