Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nieuw begin

1356

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=easy rider;51929]Vervolgens heb je nog even wielen/banden gewisseld, die naar het zich laat aanzien, een andere omtrek hebben.

Vreemd is ook dat anderen met een Elsbett ombouw geen verhoogd brandstof verbruik hebben gemeten?

Zomaar even wat zaken op een rijtje. Je weet het Assumption is.......
    Grotere omtrek geeft minder omwentelingen voor de motor bij gelijke afstand; de werkelijke afstand blijft gelijk.

Het verschil met anderen is te groot, i.d.d.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Udo, toch is het verbruik niet slecht hoor. Deze site geeft ongeveer het zelfde aan als wat jij aan gaf, KLIK
    Plus al afwijkingen die nu verder genoemd zijn, zou je je eigenlijk geen zorgen hoeven te maken.

Voor mijn Caddy TDI stond dat deze ook iets van 1:20 zou moeten halen. Dit heb ik nog nooit gehaald. Mijn gemiddeld verbruik ligt op ongeveer 1:16. Maar als ik ga knallen(>120km/u) op de snelweg, schiet het verbruik ook om hoog.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    [QUOTE=udo;51944]Grotere omtrek geeft minder omwentelingen voor de motor bij gelijke afstand; de werkelijke afstand blijft gelijk.De werkelijke afstand wel ja, maar de afstand op jou teller klopt niet meer.
    [QUOTE=udo;51948]Kan ik nog iemand helpen door deze membraam handlenspomp mee te nemen voor overname?
    Marktplaats.nl > Gloednieuwe Membraam handlenspomp met slang - Watersport en Boten - BootonderdelenDeze moet je niet kopen, door de hoge viscositeit van ppo zuigt je membraan vacuum en duurt het lang voordat de kamer gevuld is.

Cheers,
    Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=Tim;51954]De werkelijke afstand wel ja, maar de afstand op jou teller klopt niet meer.
    Dat kan zo zijn, afhankelijk van hoe VW de zaak geprogrammeerd heeft; ik gebruik de teller niet bij de berekening, ik gebruik de werkelijke afstand.

Deze moet je niet kopen, door de hoge viscositeit van ppo zuigt je membraan vacuum en duurt het lang voordat de kamer gevuld is.

Dank, maar ik verkoop hem.
    Wat voor type pomp met handbediening zou je aanraden?

Qua afstand: zoals verteld gaf de snelheidsmeter bij 120 echte kilometers 10 teveel aan. Wat zegt dat over de kilometerteller?
    edited October 2009
    [QUOTE=udo;51956]Wat voor type pomp met handbediening zou je aanraden?Zo'n handslingerpomp die ook op diesel tanks zit.

[QUOTE=udo;51956] Wat zegt dat over de kilometerteller?Dat ie 10 teveel aangeeft. Ik zou PON maar eens bellen.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=Tim;51957]Zo'n handslingerpomp die ook op diesel tanks zit.
    Een vatenpomp?
    Die ben ik nog niet in draagbare uitvoering tegengekomen.

Dat ie 10 teveel aangeeft. Ik zou PON maar eens bellen.

Het ligt aan de afstand die er per omwentelingssignaalpuls aan afstand wordt verondersteld door de elektronica. Ik weet niet of die bij VW enig verband met elkaar hebben.

Daarnaast: denk je dat Pon onder de indruk gaat zijn? Of anders: hoe regel ik dat dat het geval gaat zijn?
    edited October 2009
    Udo,

Heb je wel gezocht?

Pon: You're fubar

Tim :mrgreen:
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    Qua verbruik kreeg ik deze info toegespeeld: [url=http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/654-Fox.html]
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    Inmiddels vastgesteld:
    Op gpo halen we 1 op 17.1
    Op diesel 1 op 19.9.
    Daar overheen moet nog een correctie van circa 3% vanwege bandenmaat/dagteller afwijking.

Dus 1 op 17.6 en 20.5.
    Over het dieselverbruik zeur ik niet, ik heb me immers niet ingehouden; 's ochtends rustig naar het werk maar 's middags wat vlotter terug.
    Idem voor de gpo maar daar komt het 'nauwlijks verschil met diesel' helaas niet zo goed uit de verf.

De methodiek: tank met gpo volgooien totdat er nix bijkan. Flink eind leegrijden en dan weer bij de dieselpomp aftanken op dezelfde manier. Weer flink leegrijden en aftanken.
    De dagteller geeft het aantal KM's, de pomp de liters.
    edited November 2009
    Wat is de basis van je GPO?

Ik rij bv nu op arachideolie en ik merk dat ik daarmee iets minder vermogen heb. NB: Motor loopt er niet slechter door.
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    [QUOTE=CaddyEd;52440]Wat is de basis van je GPO?

Ik rij bv nu op arachideolie en ik merk dat ik daarmee iets minder vermogen heb. NB: Motor loopt er niet slechter door.
    De gebruikte olie van van bekende leveranciers: visboer, etc. Volgens mij niets bijzonders als basis. Wordt goed gefilterd en mag vooraf bezinken.

In ieder geval: het gaat nu om slechts twee metingen. Een voor GPO en een voor diesel.
    De toon is echter wel gezet: het lijkt er op dat het verbruik met GPO hoger is.

Nu zou ik nog met andere olie moeten vergelijken: o.a. KZO (dat kan na week 49 wellicht), of XW100.
    Heeft dat zin?
    edited November 2009
    Nu zal je met GPO, APO, PPO en xw-weet-ik-hoeveel, altijd een iets hoger verbruik houden. Dat heeft te maken met de calorische waarde.
    Van diesel is dat 35,74 MJ/l en van PPO ca 34,3 MJ/l.

calorische waarde - Google zoeken
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    Is circa 15% 'iets'?
    Ik bedoel de uitkomst van 17.1/19.9...
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    Ohja, hoe warm wordt de olie met met alleen een wamtewisselaar?

Ergens tijdens het bepalen van het verbruik draaide de motor van de Fox op diesel en was de elektrische verwarming van het filter afgekoppeld van de boordspanning..
    Na een rit van ruim 40 echte kilometers was het filter met de hand prima aan te raken. Echt koud was het buiten niet, ongeveer de temperaturen van nu (10+ graden?).

Ik had het e.e.a. warmer verwacht: water 80 graden, dieselolie 70 ofzo en dan het filter te warm om aan te raken (60?).

Wat mag ik verwachten qua temperaturen?
    edited November 2009
    Udo,

De pijngrens van een mens (dus temperatuur wanneer met een schrikreactie je hand terugtrekt) is 60 graden. Al mijn wisselaars hebben deze temperatuur makkelijk bereikt. Zeg maar, altijd 5 graden lager dan het motorwater.

En ja, ook de Elsbett wisselaar, dit is een goed ding.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2009
    Het filter kon ik, zoals ik beschreef, zonder problemen aanraken.
    De warmte is dan van koelwater -> WW -> olie -> filter gegaan.
    Kan dit betekenen dat de zaak niet goed op temperatuur komt?

Of kan ik dit pas zeggen als de WW ook nog aanraakbaar is?
    edited November 2009
    Udo,

Ik had een neopreen mouw van een oud duikpak om mijn filter. De ww zat er vlak bij. Ik had alleen de leiding van ww naar filter en filter naar IP voorzien van een dun stukje buis isolatie. Alles knetterheet na een paar km.

Dus ongeveer 5 graden onder de koelwatertemp.

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    In mijn Saxo had ik in het begin 15 mm neopreen om m'n filter met elsbett verwarmingsband. De neopreen zag er na een par filterwissels ietwat verschrompeld uit en heb ik vervangen door een geitenwollen sok.

Om m'n WW zat ook 15 mm neopreen, aan de onderzijde een stuk rubber om te voorkomen dat de warmte door metaal-metaal contact afgevoerd werd.

De slang vanuit m'n WW kon ik maar net vast houden. Ik schat een graad of 50.
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    De Fox heeft net een 10.000 KM beurt achter de rug.
    Olie verversen voor plantomot, inspectie van de ombouw en verder:
    - verandering zodat ik voortaan de voordeligere filters kan gebruiken
    - bypass mogelijk van het koelwater bij de WW zodat alles fysiek 100% origineel kan worden voor b.v. dieselbedrijf

Voor de bypass is nu een elektrisch klepje gebruikt; graag zou ik dit op termijn vervangen door een handmatige 3-weg kraan. Waar zou ik zo'n koelwaterkraantje kunnen scoren?
    edited December 2009
    Hoi Udo, ik zag hier dat je bij de Fox nu ook chiptunning heb toegepast.
    Hoe gaat dat samen met je Elsbett ombouw? Is de Fox ook nu ook zuiniger geworden op PPO? Ik ben benieuwd.
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    [QUOTE=CaddyEd;53286]Hoi Udo, ik zag hier dat je bij de Fox nu ook chiptunning heb toegepast.
    Hoe gaat dat samen met je Elsbett ombouw? Is de Fox ook nu ook zuiniger geworden op PPO? Ik ben benieuwd.
    Dat laatste ben ik momenteel aan het uitproberen.
    Misschien binnenkort meer.
    edited December 2009
    En chiptuning samen met Elsbett ombouw? Die heeft toch ook een aanpassing op de ECU?
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    Wat anders:
    In het service boekje staat dat de Fox niet bedoeld is om RME te verstoken. (biodiesel?)
    Hoe serieus moeten we dit nemen bij een auto uit 2006 maar wel gebouwd aan de overkant van de plas?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009

Generell waren ab dem Modelljahr 1996 alle Volkswagen PKW mit Dieselmotoren für den Betrieb mit RME freigegeben. Dies gilt nicht mehr serienmäßig für den neuen Golf V (2003) und alle nach dem neuen Golf V in den Markt gekommenen Fahrzeuge z.B. Fox, Polo, Jetta, Passat.
    Genaue Informationen zur Biodieseltauglichkeit sind für jeden Fahrzeugtypen (unter Nennung der Fahrgestellnummer) in den VW-Vertragswerkstätten erhältlich.

Bron: Biodiesel - Liste der biodieseltauglichen Fahrzeuge

Dus maar even bij de dealer navragen.
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    Hmm. Fijne lui bij VW. Waarom toch dat gedraai qua beleid?
    edited December 2009
    :shock: GELD udo GELD :shock:
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    [QUOTE=Tim;53576]:shock: GELD udo GELD :shock:
    Oh zeker. Een paar leidingen zijn wel te fixen, maar als het dieper zit qua RME-gevoelig prulmateriaal...
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    [QUOTE=udo;52446]Is circa 15% 'iets'?
    Ik bedoel de uitkomst van 17.1/19.9...
    Vandaag, na de tuning dus, gemeten dat we 1 op 18.8 doen met 10% diesel, ruim 20L KZO en de rest GPO.
    (en dat dan in de koude met vlokkende GPO, etc)
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    [QUOTE=udo;53590]Oh zeker. Een paar leidingen zijn wel te fixen, maar als het dieper zit qua RME-gevoelig prulmateriaal...

Ik vond dit:

Biodiesel and your vehicle: Journey to Forever

Er staat alleen al vanwege de ontzwaveling van diesel er genoeg is aangepast om (goede) biodiesel te kunnen verdragen. Idem qua RME.

Zie b.v. Biodiesel Approval.

Dus de VW FOX zou wel zwavelvrije diesel kunnen hebben maar geen (slechte) RME?
    (zie de EN14214 kolom voor streefwaarden)

In een stukje info van VW zelf over de 1.2 en 1.4 TDI blokken in o.a. de A2 en de Fox (SSP 223) lees ik bij het AMF blok: Diesel min. 49 CN
    or biodiesel (RME).
    edited December 2009
    [QUOTE=udo;53596]Vandaag, na de tuning dus, gemeten dat we 1 op 18.8 doen met 10% diesel, ruim 20L KZO en de rest GPO.
    (en dat dan in de koude met vlokkende GPO, etc)

Hoi Udo, ik heb nog een andere oplossing gevonden om je Fox'je zuiniger te krijgen :):GeenStijl : 15% zuiniger rijden met iedere auto!
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    Waarom denk je dat ik dit gepost heb? http://www.ppo.nu/forum/f55/vlakke-gladde-wieldoppen-gezocht-3021-new/

Ik heb ook ergens een vraag uit staan i.v.m. het afsluiten van de wielkasten achter, er kan achter nog een spoilertje op...

(of we gaan gewoon diesel gebruiken...)
  • NeoNeo PPO Addict
    edited December 2009
    Je zou de onderkant van je wagen glad kunnen maken. Scheelt ook een hoop luchtweerstand. Verder nog de kieren van motorkap, spatborden etc afplakken met tape.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Euhm... neo, die kieren vooraan hebben wel een klein beetje een functie :roll:

Udo, denk je dat dat veel uitmaakt, gladde wieldoppen?
  • pjotterpjotter Banned
    edited December 2009
    Udo draaft door.
    en das nie goed.
    wilonderste uut de kan,en dat kan nie.
    want diegeen kriegt deksel op zien kop.

[QUOTE=udo;53596]1 op 18.8 )

ruil de FOX in voor een 3L lupo Udo.
    haalt zeker 1:30.
    wegenbelasting vrij.
    en volgens 3LPim kun je behoorlijk PPO dr in kappen in die tank
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    Alles binnen het redelijke. Inruilen is zeker niet financieel aantrekkelijk.
    De wieldoppen hoeven niet zoveel te kosten.
    De spoiler gaat ook nog.
    Voor zou er net als bij de Polo BlueMotion nog wat dichtkunnen. (ja die kieren)

De onderkant van de auto heb ik elders al over overlegd en kreeg de tip de auto eerst ietwat te verlagen (zeker niet extraam, ~4 centimeter?) en dan nog eens te zien of het beplaten onderin nodig was.
    I.v.m. uitlaat moet er wellicht nog iets vrij blijven?
    edited December 2009
    Udo,

Pjotter heeft wel gelijk. Wat denk je te bereken met verlagen (en de rest van je acties), wat kost het en hoe snel verdien je het terug. Stop nu gewoon met miereneu*en en ga genieten van je zorgeloze ppo kilometers. Zet je energie in het vinden van een leuk meisje, is veel leuker en wordt je zelf ook beter van :mrgreen:

Ik heb binnenkort wel weer wat KZO voor je.

Tim
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    heb onlangs wel een polo 1.4TDI 3cyl motortje uit mekaar gehad. deze had pompverstuivers. Op zich wel mooi systeem...simpel opvoerpompje aan de zijkant vd kop...de 4 verstuivers krijgen hun brandstof door de kop heen en verstuivers met 2 O-ringen en brandplaatje in de kop. De druk wordt opgebouwd in de verstuiver zelf..dus nie in een pomp....dus dan is de vraag.....zijn pompverstuivers biodiesel/ppo compatible, zijn die O-ringen die de verstuiver afdcith in de kop(het brandstof kanaal) Biodiesel/PPO compatible en kan de pomp en de slangen er tegen. Pomp is mechanisch en volgens mij nie echt voor hoge druk...dus goeie kans dat het een simpel tandrad pompje oid is.

Kweet niet of je hier iets aan hebt...en of de jouwe ook een pompverstuiver motortje is..heb nog niet echt bijgelezen op ervaringen rondom VW motoren en zeker nie rondom de pompverstuivers....omdat ik die zelf priv
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2009
    Fury: De pomp op het blok is schottenpomp als ik het goed heb ("The fuel pump is a blocking vane-cell pump.")
    En ja het blok in de Fox is een PD TDI.
    Vrijwel het gelijke blok (andere turbo, software) wordt uitgeleverd met RME-vrijgave.

Ohja: Vind eens SSP 223, dat is een zelfstudie uitgave van VW die soms als pdf op het internet te vinden is. Deze gaat over de 1.2 en 1.4 PD TDI's.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2009
    Ah jah..voor zoiets kan een schottenpompje natuurlijk ook prima...eigenlijk meer te verw8en. vacuum pomp van remmen is vaak ook schottenpompje. Tis puur opvoer pomp tenslotte.

Nu ff verder aan mn remklauwen..ben ze net aant lakken en reviseren:P

Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2009
    [QUOTE=fury;53779]......zijn pompverstuivers biodiesel/ppo compatible......

Pompverstuivers zijn niet eens diesel compatible omdat het systeem op zich volkomen ruk is.

De ontwikkeling/productie van het systeem is dan ook gestaakt. Wel worden er heel veel onderdelen voor dat systeem op voorraad gehouden om de dealers te kunnen bedienen.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2010
    [QUOTE=easy rider;53783]Pompverstuivers zijn niet eens diesel compatible omdat het systeem op zich volkomen ruk is.

De ontwikkeling/productie van het systeem is dan ook gestaakt. Wel worden er heel veel onderdelen voor dat systeem op voorraad gehouden om de dealers te kunnen bedienen.

Daar ben ik het niet mee eens. Naar mijn mening is de pompverstuiver techniek een uitstekende techniek voor het gebruik van PPO als brandstof. Iedere verstuiver heeft namelijk zijn eigen brandstofpompje. Mijn auto presteert prima op GPO.

De pompverstuivers zijn uit productie genomen omdat de techniek relatief duur was ten opzichte van de commonrail. De tweede reden is dat met pompverstuivers in combinatie met diesel de Euro 5 norm niet werd gehaald.

Het systeem is echter prima in combinatie met PPO.
    edited January 2010
    Stokers,

Het principe van PD e/o Commonrail (de hogere inspuitdrukken) is veel beter om PPO te rijden ivm de betere verneveling en aansturing van de verbranding.

Onze "oude" diesels starten er weliswaar (nog wel) beter op, maar verstoken het veel minder goed.

Ik kan me wel goed voorstellen dat PD techniek slechter is dan VP of CR. Je hebt immers meer bewegende delen, 4 pompen, etc.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Hmm.
    Allemaal interessante argumenten.
    Daarom koos Elsbett er voor om wel een 1-tank oplossing uit te brengen voor de Fox maar niet voor de Corsa?
    edited January 2010
    Udo,

De Crossa had een "tussenvorm". Meertrapsverstuiver met weer afwijkende drukken. De tijd dat deze techniek gebruikt is is zo kort tussen ouderwets en cr dat men wellicht niet de tijd/moeite heeft genomen dit goed uit te zoeken.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited January 2010
    Inmiddels rijdt het weer een stuk beter: mengsel diesel/KZO/XW-100. Start is zonder extra slagen en zoals het hoort, geen onregelmatige loop door vlokken.

Vraag:
    Hoe krijg ik de ruimte voor danwel tussen de radiateurs van de Fox vrij?
    Het loshalen van de rij schroeven die de grille aan de bovenzijde bevestigt gaf te weinig bewegingsruimte omdat dit stuk plastic doorloopt naar de zijkanten en eigenlijk de hele voorkant van de Fox is.
    Ik kreeg niet helder hoe aan de zijkanten dit vast zit en de onderzijde moet ik nog eens goed naar kijken.

Wel ben ik er in geslaagd de achterlichten los te halen, nu weet ik hoe ik bij deze auto de lampjes kan gaan vervangen, ooit. Maar wellicht eerder nog custom achterlichten.
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited January 2010
    [QUOTE=
    Vraag:
    Hoe krijg ik de ruimte voor danwel tussen de radiateurs van de Fox vrij?
    Het loshalen van de rij schroeven die de grille aan de bovenzijde bevestigt gaf te weinig bewegingsruimte omdat dit stuk plastic doorloopt naar de zijkanten en eigenlijk de hele voorkant van de Fox is.
    Ik kreeg niet helder hoe aan de zijkanten dit vast zit en de onderzijde moet ik nog eens goed naar kijken.

@Udo:

Bij een golf zit het plastic aan de onderkant met zwarte groffe draadschroeven, soort pluggen die je een halve slag moet draaien. De zijkanten van dat plasticbumper zit vast aan het spatbord achter de wielkastbekleding met een schuifsysteem. De bumper moet dan horizontaal naar voren getrokken worden. Nogmaals, bij een golf en ook audi a4.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    De Fox staat vanwege een frontale aanglijding even bij de schadehersteller. (schuldvraag valt in mijn voordeel uit denk ik)
    Inmiddels wel dit onderdeel binnengekregen zodat ik de huidige ietwat zwetende filterkop kan vervangen. (de bout die het ongebruikte KGR-gat afsluit is niet 100% dicht)
    Het zweten wordt dan opgelost in de oude filterkop en dan zien jullie 'm hier wel online staan.

Zo ziet 'ie er hier uit:
    image
    image
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2010
    De hierboven getoonde filterhouder is zonet geplaatst. Ik kreeg het filter zelf nog niet los van de vorige filterhouder dus heb ik ook maar een nieuw filter erop geschroefd. Filter eerst gevuld met de brandstof uit het oude filter, afgevuld met ZBO en de zaak aangesloten.
    Het lijkt allemaal in orde, starten en draaien, geen last van lucht.

Maar goed: Hoe nu dat filter los van de oude houder?
    Of heeft iemand interesse in de houder plus filter? (Minder dan 4000KM met het filter gereden.)
    Bij interesse graag een PB.

image
    image
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2010
    Udo, als je het wiel niet los krijgt bij en lekke band, koop je toch ook geen nieuwe auto? wat is het verschil tussen de nieuwe en oude filterkop nu? De oude lijkt me zelfs beter te zijn dan die van dieselumbau... Een nieuwe dichtingsring leek me een eenvoudigere oplossing.

In de bankschroef en met een band-sleutel ding (hoe heet zoiets) om filters los te maken. Als je zo geen sleutel wil kopen, en het filter is voor de vuilbak, dan kan je er ook een schroevendraaier doorrammen.
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2010
    filter O ring invetten met vasseline haalt m makkelijker los
Sign In or Register to comment.