Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nieuw begin

2456

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=Man@work;50441]Voor betaalbare filters kun je bij Monopoel kijken naar "Preiswerte filter".
    De extra kosten van de filterkop heb je met
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Zeg ballonvaarder,

Je pronkt met andermans veren. :evil:

Ere wie ere toekomt:
    Tijdens mijn introcutieles "PPO-en voor beginners" van, de door de praktijk gepokt en gemazelde, Tim is mij dit al verteld. ;)
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Eerst ff zien hoeveel een vervangend filter kost.
    Qua google vind ik nix.
    Er staat een nummer op: 873 617 5....
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Udo,

Deze combinatie zit er vlgns mij in:
    PPO Mobiel: Filterkop, VW vervangende kop VW
    PPO Mobiel: Brandstoffilter M Mann 842
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Man@work,

Maak je niet druk, als een ander daar gelukkig mee is, laat hem dat zijn.

Heb jij als techneut ooit erkenning gehad voor je gedane zaken? Ik niet, de manager loopt met de bonus weg, jij moet meer initiatief tonen, flexibeler worden en voor de rest waren ze heel tevreden :eek:. Wel zou het fijn zijn als je je 36u wilt omzetten naar 40u/wk. Als dat goed bevalt kunnen we volgend jaar over de beloning praten.

Kusje voor smul :wink:

Tim
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    @ Udo vervangend filter als nu in jouw ombouw zit kost ca. 20 euri :!:

@Tim, Dit klinkt alsof jij ook een keer met die ballon mee wilt...
    Laat mij maar lekker 40u p/w genieten van techniek want dat levert mij 22.5 ATV dag op :D en ik had al 23 vakantiedagen :D.

Daar kunnen de meeste ballonvaarders alleen maar van dromen :twisted:

edited August 2009
    [QUOTE=Man@work;50480]Daar kunnen de meeste ballonvaarders alleen maar van dromen :twisted:

Ballonvaarder geneuzel...................GAAAAAAP!

[QUOTE=Tim;50478]Kusje voor smul :wink:

Kusje terug, jij blijft mijn held.:-P
    edited August 2009
    [QUOTE=Man@work;50480]@Tim, Dit klinkt alsof jij ook een keer met die ballon mee wilt...Ik schreef de gemiddelde ingenieurs casus. Je betaald die atv zelf hoor, dus het levert je niets op.

Ik doe gewoon lekker wat ik zelf leuk vind, als me dat niet meer bevalt, zoek ik wel een nieuwe ballonvaarder.

Back on topic, go udo, ziet er slick uit!

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Dank voor complimenten en de filter-tip.
    Misschien kan ik dat op 10K KM verder laten fixen door Jacquel?

Zelf gevonden hoe de filterverwarming los kan in geval van alleen diesel.
    (kabel zat onder de rand boven de radiateur verstopt)

Nu nog 15" bandjes, speakers achter, cruisecontrol en de meters die ik eerder noemde...

En natuurlijk GPO tanken...
    edited August 2009
    Udoman,

Idd, vraag The Jackal even, die weet er wel raad mee.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Vanochtend ff getankt. een 25L can met de schektuit-tip van CaddyEd vlot in (deels naast..) de tank gedaan.
    Ik schat dat er nu iets van 80% GPO/20% dino aanwezig is, misschien betere...
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50483]Zelf gevonden hoe de filterverwarming los kan in geval van alleen diesel.
    (kabel zat onder de rand boven de radiateur verstopt)

.

Of de zekering uit het relais, boven op de acccu, halen ;)
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Inmiddels ben ik in het bezit van wat WX-100.
    Komende week is er wellicht een bericht over hoe deze brandstof rijdt.
    edited August 2009
    Udo,

Wanneer ga je 100% KZO rijden? Ik ben erg benieuwd hoe de Fox daarmee omgaat, voroal dit najaar.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    [QUOTE=Tim;50573]Wanneer ga je 100% KZO rijden? Ik ben erg benieuwd hoe de Fox daarmee omgaat, vooral dit najaar.
    Waar kan ik dat in mijn omgeving krijgen tegen welke kosten?

Voldoet de olie aan de eisen van Elsbett? (er zat een kantje bij met eigenschappen volgens diverse normen bepaald, aan deze set eigenschappen wordt een standaard toegekend die bekend staat als Weihenstephan-quality standard for canola oil / RK-quality standard, released 05/2000)
    In dezelfde documentatie staat dat bij deze olie vanaf 10 graden boven nul diesel bijgemengd zou moeten worden om de olie vloeibaar te houden. (staat niet bij hoeveel)
    Vanaf -15 graden celsius wordt aangeraden om op pure diesel te rijden.

Als deze olie te krijgen is (sponsoren mag) wil ik best testen.
    edited August 2009
    Udo,

Die norm bestaat niet in Nederland. Je hebt toch al GPO en XWX100 gereden, what about de norm dan?

Koudgeperste KZO van bv Boer jan zou moeten voldoen. Ik denk dat jij het beste in de polder kan gaan halen. OPEK Nederland, organisatie voor plantenolie en ecologische krachtbronnen

Tim
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    @Smul

De namen die allemaal voorbij komen :p.[QUOTE=udo;50538]WX-100

[QUOTE=Tim;50585]XWX100

OPEK Nederland, organisatie voor plantenolie en ecologische krachtbronnenTim

@Tim,

Die link (lees=site) is echt een ramp. Het navigeren werkt daar voor geen meter. Klik maar een 5x op home ;)
    Hier het adres, kun je ze bellen.

Herman
    300SD
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50577]Waar kan ik dat in mijn omgeving krijgen tegen welke kosten?

Hmmm hangt er vanaf hoe je "omgeving" definieert, Boer Jan zoals Tim aangeeft...in Bierbeek bij Leuven....koolzaad koud geperst 25 ct onder de dieselprijs. En natuurlijk de laatste meeting waar je was in Zeewolde ?
    edited August 2009
    Pena,

Udo heeft nu alle mogelijk varianten XWZP133 gehad dat ik maar mee ben gaan doen.

Tim :mrgreen:
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Ik heb OPEK maar eens gemaild.
    Wordt wel lastig: een vat GPO, en vat XYZ-100, en nu een vat KZO?
    BTW, de `Elsbett-eisen` : Eisen plantenolie
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Hoi Tim,

Dacht al zoiets 8).

Herman
    300SD
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Opek perst op dit moment niet zelf, maar haalt het bij de grootste oliemolen in Nederland (Friesland). En dat voldoet aan de DIN norm en het is zogenaamde "traceerbare" olie.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    [QUOTE=Ruud S;50599]Opek perst op dit moment niet zelf, maar haalt het bij de grootste oliemolen in Nederland (Friesland). En dat voldoet aan de DIN norm en het is zogenaamde "traceerbare" olie.
    Houdt dat laatste iets in zoals bij de rode diesel?
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    BTW:

Op het nieuwe filter wat gelige vloeistof gevonden dus schoongemaakt en de slangeklemmen maar nagelopen en waar mogelijk iets aangedraaid.
    edited August 2009
    Udo,

Die geelige vloeistof had ik ook al gezien, heel normaal dit is ppo die gemorst wordt bij het ontluchten van je filter. Even weghalen en als het terugkomt dan kan je altijd nog wat er aan (laten) doen. De slangklemmen beslist niet te vast draaien, je kunt ze heel gemakkelijk stukdraaien.
    Ik heb dit weekend ook mijn filter ververst, en in het richteltje zat er toen ook wat gemorste APO.
    edited August 2009
    [QUOTE=ingmar;50602]je kunt ze heel gemakkelijk stukdraaien.Hihi, ben jij ook zo sterk :mrgreen:

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    De uiterst kleine lekkage lijkt gefixt!

Daarnaast vanochtend een can XW100 getankt. De komende tijd dus ervaren hoe dat rijdt.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2009
    Mede gezien de http://www.ppo.nu/forum/f50/bmw-525-tds-1095/index50.html#post50751 vraag vraag van ER: Kan iemand hier inschatten of en zoja wat er aan isolatie wenselijk zou zijn bij de Fox in de winter?

Natuurlijk wordt er bij het oliefilter elektrisch verwarmd als de WW dat nog onvoldoende doet maar daarna loopt de olie in een (dunne) metalen buis pal voor het blok langs. Gezien de dubbel kortgesloten retour: stroomt het snel genoeg om niet teveel af te koelen?

Misschien maar eens een thermometer scoren om af en toe op bepaalde delen van de installatie te kunnen meten?
    edited August 2009
    [QUOTE=udo;50758]

Misschien maar eens een thermometer scoren om af en toe op bepaalde delen van de installatie te kunnen meten?
    Of je houdt die van mij een keer vast ?
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Ingmar's infrarood thermometer liet, zelfs na enige stilstand, aardige maar niet schokkende temperaturen zien.

De Fox heeft last gehad van storingen die de foutcode geven zoals beschreven op VAG-COM: uitleg - tips - trics.
    Afgelopen vrijdag zijn zowel de kabelboom als de pompverstuiver voor cylinder 1 vervangen zonder gedoe door de dealer.
    Vandaag ben ik even wezen rijden en niets meer van de storing gemerkt. Binnenkort het gehalte GPO maar weer verhogen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;51228]Ingmar's infrarood thermometer liet, zelfs na enige stilstand, aardige maar niet schokkende temperaturen zien......

En wat waren deze temperaturen en wat/waar heb je die gemeten?

Bedenk dat zo een infrarood thermometer niet goed meet op vlakke glimmende metalen oppervlakken, dat is mijn ervaring heb er zelf namelijk ook 1.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    Qua huidig verbruik viel me op dat dit redelijk hoog lag tijdens en na een retourritje Parijs.
    Ik kom uit op grofweg zo'n 30 liter op dat stuk. Zelfs als ik met 28 liter reken op 470 KM is het verbruik nog niet in de buurt van het normverbruik op diesel wat volgens VW geldt.
    Dit is grotendeels gereden met cruisecontrol, een feature die standaard niet op deze auto aanwezig is.

Elsbett NL verwijst me naar de VW dealer en weigert zelfs navraag te doen bij de techneuten in Duitsland. De Elsbett dealer in NL kon nog niet reageren via email.

Er is geen detecteerbare lekkage in het brandstofsysteem (geen plasje onder de auto o.i.d.). Geen fouten gedetecteerd door de ECU. Alles wordt netjes warm, klinkt goed, voelt goed...

Iemand die weet wat er mis kan zijn?
    edited October 2009
    Weet je dan ook exact wat je verbruik was voor de Elsbett ombouw?

Ik kan je wel uit ervaring melden dat er veel factoren van invloed zijn op het verbruik buiten PPO of welke brandstof dan ook.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Udo,

Dit probleem voorleggen aan Duitsland is niet zinvol. We (jij en ik) hebben vandaag de hele dag intensief met elkaar gemaild, geen probleem mee. Je hebt op alle vijf gestuurde mailtjes een reactie gehad. Het verbruik van ppo en diesel is bijna gelijk. Dat vindt niet alleen Elsbett in Nederland, dat is gewoon zo. Wat ER stelt is natuurlijk het belangrijkste om te weten. Maar daar is in jouw geval waarschijnlijk moeilijk achter te komen. Ik heb vandaag met Jacquel gesproken en hem mede gedeeld dat ik wel zou reageren. Hij is erg druk. En moet zijn geld met vieze handen verdienen:) Je vergelijkt twee situaties waarbij je op ppo reed met elkaar en trekt de conclusie dat er een klein verschil in gebruik is. Dat zal best wel kloppen.

Ruud
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=Ruud S;51907]Je vergelijkt twee situaties waarbij je op ppo reed met elkaar en trekt de conclusie dat er een klein verschil in gebruik is. Dat zal best wel kloppen.

Belangrijk is dat een duidelijk langere rit weinig verschil oplevert met een kortere, dat geeft aan dat het e.e.a. structureel is. Daarnaast is het verbruik niet echt in de buurt van het normverbruik zoals VW dat stelt.

Het verbruik voor de ombouw heb ik niet langdurig kunnen meten maar lag in de buurt van de 1 op 20. Nu zit ik daar voor mijn gevoel te ver vandaan.

Alvorens naar de VW dealer te gaan vraag ik hier om expertise.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    In Frankrijk is de maximum snelheid 130 km/u in Nederland 120 km/u en in de Randstad ligt het op 100 km/u. Het verschil tussen 100 en 130 km/u is best groot ten opzichte van de luchtweerstand samen met het afgeven vermogen van de motor.

Dus voor welke snelheid geldt deze 1:20?
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    Brandstofverbruik volgens 93/116 EEC:
    stadsrit: 6,2 l/100 km
    buitenweg: 4,3 l/100 km
    combinatierit: 5,0 l/100 km
    edited October 2009
    Udo,

Bij mijn Elsbett ombouw ben ik erg tevreden over het verbruik. Nu moet ik zeggen dat de grootste stukken ik 120 op de teller + cruise control rij.

Hoe hard heb je gereden? Heb je in de file gestaan? Veel moeten remmen? Hoe is je bandenspanning?
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=smul;51912]Udo,

Bij mijn Elsbett ombouw ben ik erg tevreden over het verbruik. Nu moet ik zeggen dat de grootste stukken ik 120 op de teller + cruise control rij.

Hoe hard heb je gereden? Heb je in de file gestaan? Veel moeten remmen? Hoe is je bandenspanning?
    130/110/120 waar dat mocht, zeker op de terugweg.
    Geen enkele file aldaar. Weinig geremd.
    2.2 bar, aardig verse banden nog; ben recent van 14" naar 15" gegaan vanwege de afwijking van de snelheidsmeter.
    edited October 2009
    [QUOTE=udo;51913]ben recent van 14" naar 15" gegaan

Dus minder omwentelingen voor de zelfde afstand = is minder kilometers op de teller voor de zelfde afstand.

Conclusie: Het lijkt alsof je een hoger verbruik heb.
    edited October 2009
    Caddy-ed...ik ga er wel vanuit dat de bandenboer ook naar de bandenmaat heeft gekeken, dus dat zal dan niet zoveel uitmaken.
    edited October 2009
    [QUOTE=ingmar;51916]Caddy-ed...ik ga er wel vanuit dat de bandenboer ook naar de bandenmaat heeft gekeken, dus dat zal dan niet zoveel uitmaken.

Hoi Ingmar, dit schreef Udo.

[QUOTE=udo;51913]van 14" naar 15" gegaan vanwege de afwijking van de snelheidsmeter.

Vandaar mijn conclusie. Iets anders kan ik ook even niet verzinnen.
    edited October 2009
    Ed,

De boordcomputer berekend het verbruik aan de hand van injectietijd en toerental. Niet aan de hand van snelheid van de auto. Anders zou hij immers niet veranderen als je het gas los laat....

Elsbett sleutelt aan de ECU, dus ik zou udo adviseren over een tank of 5 de km bij te houden, dezelfde brandstof te tanken, rijgedrag hetzelfde te houden en dan weer te rekenen.

Tim
    edited October 2009
    Ik was uitgegaan dat Udo het had over de hoeveelheid liters die hij heeft getankt. Als hij het heeft over zijn boordmeter kan ik zijn zorgen begrijpen. De boordmeter geeft bij mij ook een veel te hoog verbruik aan.

Dus udo, heb je gemeten aan de hand van de boordmeter of aan de hand van de hoeveelheid liters die je hebt getankt?
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    Ik heb in Parijs circa 30 liter getankt nabij de Eifeltoren.
    25L uit een can en nog eens 5.x uit een kleine kannetje.
    Daarna op huis aan vanaf circa 0:30 uur volgens het beschreven regime (relatief rustig dus want ik was moe).
    De tankmeter stond op dezelfde stand als voor het tanken toen ik thuis was. Er is geen computer die verbruik aangeeft.

Het bandenverschil bedraagt een paar % in correctie van de snelheid volgens de snelheidsmeter. Met 14" banden moest ik 130 (!) rijden voordat er 120 echte (GPS) kilometers waren. Nu is dat verschil circa gehalveerd met 195/55-15 banden.

De afwijking qua gebruik van de normcijfers voor snelweg zijn circa 20%. Een orde groter dan de afleesfouten, verschillen door banden, etc. Het gaat er om dat ik krap 500 echte kilometers (475-480 ofzo) rijd met teveel brandstofverbruik bij constante snelwegsnelheden binnen de legale limieten, zonder 'scheuren'.
    edited October 2009
    [QUOTE=udo;51908].......Het verbruik voor de ombouw heb ik niet langdurig kunnen meten maar lag in de buurt van de 1 op 20. Nu zit ik daar voor mijn gevoel te ver vandaan....

1 op 20 is toch knap. Voor je gevoel? kom met cijfers en we hebben een discussie.

[QUOTE=udo;51911]Brandstofverbruik volgens 93/116 EEC:
    stadsrit: 6,2 l/100 km
    buitenweg: 4,3 l/100 km
    combinatierit: 5,0 l/100 km

De fabriek geeft altijd verbruikscijfers op naar optimale omstandigheden. Er zijn echter veel factoren die het verbruik drasties omhoog kunnen brengen.

[QUOTE=udo;51924]........Met 14" banden moest ik 130 (!) rijden voordat er 120 echte (GPS) kilometers waren. Nu is dat verschil circa gehalveerd met 195/55-15 banden.....

Klopt. een GPS geeft exacte kilometers aan. Let wel op dat er een vertraging in de weergave zit.

Als het al zo is dat je auto meer verbruikt op PPO dan zou ik me daar niet zo druk om maken tenzij het verschil met Dino natuurlijk enorm is. Bovendien is de PPO goedkoper, CO2 neutraal en je bent los van de grote oliemaatschappijen. E.e.a. natuurlijk noodzakelijkerwijs in volgorde van eigen belangrijkheid.

Nu met deze andere banden/wielen zal je waarschijnlijk nooit meer kunnen achterhalen wat je verbruik op Dino en of PPO was en vooral niet als je geen duidelijk verbruik kan aantonen op DIT moment.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=easy rider;51926]1 op 20 is toch knap. Voor je gevoel? kom met cijfers en we hebben een discussie.
    Dat was voor de ombouw.

De fabriek geeft altijd verbruikscijfers op naar optimale omstandigheden. Er zijn echter veel factoren die het verbruik drasties omhoog kunnen brengen.

Met de Corsa reed ik de fabriekscijfers met enige beheersing.

Klopt. een GPS geeft exacte kilometers aan. Let wel op dat er een vertraging in de weergave zit.

Als het al zo is dat je auto meer verbruikt op PPO dan zou ik me daar niet zo druk om maken tenzij het verschil met Dino natuurlijk enorm is.

Het gaat om 20+ % verschil, of je nu met de vroegere eigen cijfers of de fabriekscijfers vergelijkt.
    20% is fors genoeg.

Bovendien is de PPO goedkoper, CO2 neutraal en je bent los van de grote oliemaatschappijen. E.e.a. natuurlijk noodzakelijkerwijs in volgorde van eigen belangrijkheid.

Het e.e.a. kost meer dan voorheen geadverteerd.

Nu met deze andere banden/wielen zal je waarschijnlijk nooit meer kunnen achterhalen wat je verbruik op Dino en of PPO was en vooral niet als je geen duidelijk verbruik kan aantonen op DIT moment.

?
    Wat is er niet duidelijk?

Laat de zaak maar liggen. Ik onderzoek verder.
    edited October 2009
    [QUOTE=udo;51927]......Het gaat om 20+ % verschil, of je nu met de vroegere eigen cijfers of de fabriekscijfers vergelijkt. 20% is fors genoeg.

Laat de zaak maar liggen. Ik onderzoek verder.

Ho Ho, wie A zegt moet ook B zeggen.

Ik speel alleen maar even advokaat van de duivel en voel me niet gebonden aan wie dan ook, M.a.w. ik ben volledig onpartijdig met als einddoel duidelijkheid te krijgen.

Dus jij hebt duidelijk gekonstateerd dat jou auto eerst 1:20 liep en na de ombouw 1:16. Je weet dat de energiewaarde van diesel hoger is dan van PPO, 35,74 MJ/L voor diesel en 34,3 MJ/L voor PPO, das ff snel gerekend een procentje of 4 minder voor PPO. Daar komt nog bij dat een 1 tank systeem in welke vorm dat ook bij de koude start en file rijden ook wat meer zal verbruiken t.o.v. een motor die op diesel loopt.

Vervolgens heb je nog even wielen/banden gewisseld, die naar het zich laat aanzien, een andere omtrek hebben.

Vreemd is ook dat anderen met een Elsbett ombouw geen verhoogd brandstof verbruik hebben gemeten?

Zomaar even wat zaken op een rijtje. Je weet het Assumption is.......
    edited October 2009
    [QUOTE=easy rider;51929]Je weet dat de energiewaarde van diesel hoger is dan van PPO, 35,74 MJ/L voor diesel en 34,3 MJ/L voor PPO, das ff snel gerekend een procentje of 4 minder voor PPO. En die waardes komen waarschijnlijk van koud, fabrieksgeperste KZO.

Als je GPO of ander mengsel rijdt, wordt het waarschijnlijk nog lager. Van biodino ed is bekent dat er minder energie in zit.

Tim
  • NeoNeo PPO Addict
    edited October 2009
    Het is zeker de moeite waard om je verbruik te onderzoeken.

Misschien had je tegenwind?
    Is het niet zo dat de motorolie wissel om de 5000 km nodig is met ppo? Misschien zit je aan het eind van die 5000 km en is het nu minder dun?
    Andere banden schelen ook in verbruik. Dan bedoel ik niet de omtrek maar ook het profiel.

Daarnaast is bij mijn auto het verschil tussen 120 of 130 rijden heel duidelijk in het verbruik te merken. In mijn auto is het 1:19,5 bij 100km/h en bij 140km/h is het verbruik al hoger dan 1 op 13...

Maargoed altijd jammer als je niet het verbruik haalt waar je op hoopt! Dat herken ik ook jammergenoeg
Sign In or Register to comment.