Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

tips en truken om aan gebruikte slaolie te komen?

dodo PPO Newbie
edited July 2009 in Olieen
hallo iedereen, ik probeer snackbars e.d. te benaderen om van hun de afgewerkte olie te krijgen maar of ze zijn al met handen en voeten gebonden aan grote opkopers of ze vinden het schandalig dat je de belastingdienst wilt oplichten :) (daar moet ik dan ook om lachen , uiteraard steek ik ook liever nog meer geld in een jsf projekt a 240 miljoen die wij met zn allen ophoesten.) enfin , hoe palm ik de gemiddelde cafetaria houder in om mij zijn olie af te staan. ik stel zelfs aan ze voor om hun ppo terug te geven voor in de auto als het eenmaal gefilterd is, als ze natuurlijk op diesel rijden.
kortom hoe komt iedereen aan zijn oude slaolie? of waar kan ik het kopen bij iemand die het zelf filtert? of mischien wil iemand samenwerken die in de buurt van hilversum woont, of rotterdam.

bvd edo

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Mag je wel met dat afval over straat? Hoe ziet de wetgever dat?
    En als het gefilterd is, is het dan nog afval?
    En je overtreedt vast en zeker een accijnswet als je het in de tank gooit. (misdrijf?)

Kortom: hoe 'verkeerd' ben je wel niet qua regels?

In de praktijk zul je gewoon moeten blijven vragen. Koop iets en knoop er een praatje aan vast. Vraag om een beetje olie (paarL) om te testen. Het gaat uiteindelijk lukken, vooral bij kleinere toko's?
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Heren,

Er is al veel over geschreven, probeer de zoek functie (bv. snackbars).
    Ook antwoord op jou vragen Udo!

Wel een goede suggestie :):
    Vraag om een paar liter om te testen.

Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    [QUOTE=dodo;49978].........enfin , hoe palm ik de gemiddelde cafetaria houder in om mij zijn olie af te staan......of waar kan ik het kopen bij iemand die het zelf filtert? of mischien wil iemand samenwerken die in de buurt van hilversum woont, of rotterdam.....

Hoe je de gemiddelde cafetaria houder inpalmt? gewoon eerlijk zijn en vertellen waarom je het wilt kopen van ze. Eerlijk duurt het langst en bovendien: iemand die liegt moet een ijzersterk geheugen hebben.

Er zijn nu in Nederland diverse verkoop punten voor GPO http://www.ppo.nu/forum/f64/n-oil-filtering-service-2848/

[QUOTE=udo;49979]Mag je wel met dat afval over straat? Hoe ziet de wetgever dat?...

1/ het is geen afval. 2/ als bedrijf moet je een vergunning hebben, als particulier niet? (kromme wetgeving Nederland)

[QUOTE=udo;49979]..En als het gefilterd is, is het dan nog afval??)...

Gefilterd of niet, het is geen afval. Google maar eens even op de definitie van "afval"

[QUOTE=udo;49979]..En je overtreedt vast en zeker een accijnswet als je het in de tank gooit. (misdrijf?)...

Ja, GPO mag je niet in je tank gooien omdat je dan op dat moment brandstof aan het maken bent en daar heb je en krijg je nooit een vergunning voor. Er op rijden mag volgens de wetgever wel. (kromme wetgeving Nederland)
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=easy rider;49985]Ja, GPO mag je niet in je tank gooien omdat je dan op dat moment brandstof aan het maken bent en daar heb je en krijg je nooit een vergunning voor. Er op rijden mag volgens de wetgever wel. (kromme wetgeving Nederland)
    Qua wetgeving: waar staat het over het rijden?

Qua niet mogen tanken kun je EU directieven meegeven aan politie/douane?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Udo,

Bouw nou eerst eens om, en ga dan legaal rijden. Ennu, niet te hard rijden h
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited July 2009
    Voor wat betreft wetgeving is het zo dat jij er best mee mag rijden op je aanhamgertje met wat vaten, alleen de visboer of patatboer mag het niet meegeven aan een particulier, het moet een geregistreerd bedrijf zijn wat op de lijst staat van VIHB (vervoerders/inzamelaars/handelaren en bewerkers)
    Deze dienen een afhaalbriefje te kunnen tonen aan de mannen van het VROM. Anders gooien ze het misschien wel in de sloot is de redenatie. Ja vroeger moesten ze er geld voor geven om het af te voeren, nu is dat anders, nu moet je je best doen om het ergens te kunnen kopen. Het probleem voor de vis en patat boeren is ook dat ze een zekerheid willen hebben dat je het voor jaaaaaaaaren blijft halen, anders zeggen ze het contract met hun huidige ophaler niet af. Die zekerheid, daar zijn de meeste al nog eens mee bedrogen. Dat het wat hun grootste probleem is, naast de registratie dan.
    Heb je olie nodig dan roep je maar, en Erik bedankt voor je link hehe
    Groet the drivert
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=Tim;49987]Udo,

Bouw nou eerst eens om, en ga dan legaal rijden. Ennu, niet te hard rijden h
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;49980]Vraag om een paar liter om te testen.

Geloof me: dat heb ik reeds gedaan.
    De olie is in orde bevonden.
    Alleen nog regelen om in de toekomst grotere hoeveelheden (zonder water etc) af te kunnen gaan halen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    Dodo,
    Je vraag staat in het hoofdstukje biodiesel. Mag ik aannemen, dat je biodiesel wilt gaan maken ??. Ik stel voor om dit lijntje te verplaatsen naar "olien"
    Ik lees ook, dat je wilt gaan filteren.
    eerst wat opmerking over het verkrijgen van olie.
    1. Lees de verhaaltjes in wetgeving. Daarin kun je lezen wat wel en wat niet legaal is. Zo is je frietboer (de ontdoener) in overtreding als hij het aan je meegeeftm tenzij je een vergunning hebt als transporteur/verwerker.
    2. Je zult het bijna nergens meer gratis krijgen. Je zult dus een bedrag moeten bieden
    3. De ontdoeners leveren alleen als je alles van ze afneemt.
    4. Verdiep je in de kwaliteit van de olie. Lang niet alle olie is geschikt om te filteren.

Dan over filteren:
    1. Verdiep je in het filteren. Zie onder meer de handleiding op de site.
    2. Tweedehands filterspul wordt regelmatig aangeboden
    3. Wees bereid om vieze handen te maken en overleg met je partner.

Dan nog iets over wetgeving.
    Lees jezelf even in. Alle bekende informatie is daar te vinden. Rijden op plantaardige olie is in principe niet illegaal. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

Niek
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited July 2009
    Visboeren bakken meestal in olie...
    Daar krijg ik het ook, al krijg ik niets als ik al even geen vis gekocht heb. Hij wil er geen geld voor maar er lijkt toch een verband te zijn tussen af en toe een visje en een praatje en met regelmaat wat olie.
    De arachide olie is behalve de bakresten nog zo schoon dat je het haast meteen in je tank zou kiepen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    [QUOTE=jgdenhol;50104].....al krijg ik niets als ik al even geen vis gekocht heb. Hij wil er geen geld voor maar er lijkt toch een verband te zijn tussen af en toe een visje en een praatje en met regelmaat wat olie.....

Met stroop vang je meer vliegen dan met een hamer :D
Sign In or Register to comment.