Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Uitrekken distributie ketting bij 1 tank systeem

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited July 2009 in Algemene Techniek
De stelling:

"Door het gebruik van PPO bij een auto met 1 tank systeem is bij koude motor de PPO zo dik dat er heel veel kracht nodig is om de dieselpomp rond te krijgen. Daardoor bestaat er kans dat de distributie ketting of riem uitrekt en derhalve eerder vervangen moet worden".

Schiet maar lek.

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Ik denk dat er veel meer kracht nodig is om de nokkenas rond te krijgen dan bijvoorbeeld de injectiepomp. Darenboven zou een ketting niet mogen "rekken" (denk ik). De schakels kunnen wel uitslijten.
    Nogmaals: "denk ik" met mijn boerenverstand.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Met "rekken" wordt ook bedoeld het slijten der bewegende delen van de ketting met name de schalmen onderling waardoor er "rek" ontstaat.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Hoi ER,

Dit zijn de bekende 'statistische wolken' :p.

Eerst moet je iemand vinden die bij deze auto's, deze motoren de kettingen vervangen heeft en heeft opgemeten welke het meest gerekt is en bij welke km. stand. Dit geeft een wolk van gegevens.

Dan mag je dit vergelijken bij jouw auto. En alleen als hij buiten de wolk valt, significant, dan pas mag je de vraag stellen.

Dus ondanks dat het misschien waar is, 'boerenkloppen verstand', is het vaak erg moeilijk aan te tonen.

Herman
    300SD
    edited July 2009
    PS Soap,

Kettingen rekken aanzienlijk :(.
    Kijk maar eens naar je fiets.
    De achteras kan een cm heen en weer.
    Ketting dus 2cm langer.
    Dit gebeurt in een paar jaar (bij mij 3-4jr).
    Tandwiel sluitage valt erg mee, mits gesloten kettingkast.

Herman
    300SD
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;49918]......Dus ondanks dat het misschien waar is, 'boerenkloppen verstand', is het vaak erg moeilijk aan te tonen....

Das waar maar wilde alvast even een discussie aanslingeren om wat meer inzicht te krijgen in de materie.

[QUOTE=pena;49919]......Kijk maar eens naar je fiets.....

Fiets???? ik ga niet naar buiten zonder zijwieltjes, ik kan me niet eens meer herinneren dat ik ooit gefietst heb :D
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;49919]PS Soap,

Kettingen rekken aanzienlijk :(.
    Kijk maar eens naar je fiets.
    De achteras kan een cm heen en weer.
    Ketting dus 2cm langer.
    Dit gebeurt in een paar jaar (bij mij 3-4jr).
    Tandwiel sluitage valt erg mee, mits gesloten kettingkast.

Herman
    300SD

Ja, inderdaad... Ik moet ook regelmatig de fietsketting vervangen. Maar, dit is een open systeem waar vuil in komt, onvoldoende smering enz... Daardoor slijt de ketting gewoon uit en krijg je speling, daardoor wordt deze langer. Zit dit bij een auto niet in een gesloten oliebad?
    Alez, ik ben geen expert natuurlijk...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    Vroeger toen ik jong was, rekten mijn fietskettingen op 2 maand zover uit, dat ze niet meer op het grootste tandwiel vooraan pasten... dus fietskettingen rekken wel degelijk.

Motorkettingen rekken ook, maar dat zal niet komen door het extra koppel dat een injectiepomp gaat vragen bij PPO ipv diesel...
    Simpel gezegd: Als men 'rek' incalculeerd in de slijtage van een motor, zit er een kettingspanner die vervangbaar is, zoals bv bij moto's het geval is.
    Ik heb op 50.000km bij mijn moto de kettingspanner moeten vervangen omdat de kettingspanner zelf versleten was, de ketting daar is nog niets mis mee en kan zeker nog een paar honderduizenden km mee.

Bij V8 chevy motoren wordt kettingslijtage / rek pas na 300.000 tot 500.000 km gecontroleerd.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    Motorkettingzaag: Elke dag minstens twee maal ketting opnieuw opspannen.
    Niek
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited July 2009
    Mercedesjes willen nog wel eens om een nieuwe ketting vragen heb ik gehoord, de oudjes dan natuurlijk. Maar zijn de huidige kettingen ook niet sterker dan die prehistorie dingen?
    Of is dit juist andersom?
  • hanzo PPO Burner
    edited July 2009
    [QUOTE=wodan;49926](...)

Bij V8 chevy motoren wordt kettingslijtage / rek pas na 300.000 tot 500.000 km gecontroleerd.
    Maar die draaien dan toch standaard op (dunne) diesel en niet op (dikke) PPO? Als je een ketting zwaarder belast, is er toch meer kans op rek? Lijkt me logisch.

Een ander effect (zie Niek): als je een ketting zwaar belast, wordt deze warm, en zet uit. (Dit zorgt voor extra rek: laat een extra gespannen kettingzaag die warm is maar eens afkoelen. Dan staat de ketting heel strak. Ook dat zorgt voor extra rek, want de ketting spant zich rond de geleidingen.)
    edited July 2009
    Psies, dat denk ik dus ook. Een ketting wordt zwaarder belast met koude PPO dan met diesel.

Daar komt nog bij dat een koude motor nog geen optimale smering heeft omdat de motorolie nog dik is. Ook draaid zo een ketting meestal rond in een plasje olie of wordt alleen maar bespat met olie ten opzichte van b.v. een lager welke onder druk gesmeert wordt.

de bedrijfs omstandigheid van een fietsketting of kettingzaag is heel anders dan die van een automotor. Een ketting van een fiets wordt maar 1 malig of helemaal nooit gesmeert terwijl een ketting van een kettingzaag vanwege de niet optimaal te noemen smering erg hard slijt en derhalve flink uitrekt. Beide zijn ook zwaar onderhevig aan vervuiling en een ketting in een auto motor niet, ik durf zelfs te beweren dat motorolie uit een diesel motor smeert als een gek vanwege de onverbrandde koolwaterstof deeltjes waardoor de slijtage van zo een ketting eigenlijk minimaal is.

Ik kan niet bevestigen dat een nokkenas meer "trekt" aan een ketting dan een IP. Ik weet niet hoe het bij een Mercedes zit maar bij mij loopt er 1 ketting van de krukas naar de IP en 1 ketting van de IP naar de nokkenas. Derhalve krijgt de ketting van de krukas naar de IP het meest op zijn donder, die is bij mij dan ook uitgerekt.
    edited July 2009
    Heren :),

Jullie hebben allemaal gelijk.

Even terug komend op mijn wolk:
    [QUOTE=wodan;49926]Bij V8 chevy motoren wordt kettingslijtage / rek pas na 300.000 tot 500.000 km gecontroleerd.
    Stel dat PPO 10% meer slijtage/ rek zou veroorzaken dan zou bij deze Chevy de range worden van 270.000 tot 450.000 km. Dan is de meer slijtage dus nauwelijks aan te tonen (gelukkig).

Nu de conclusies, die worden vaak te snel getrokken:
    [QUOTE=easy rider;49950]Derhalve krijgt de ketting van de krukas naar de IP het meest op zijn donder, die is bij mij dan ook uitgerekt.
    Misschien was de eerste ketting al 'iets' langer toen hij gemonteerd werd? ( denk ook hier aan een wolk).
    Misschien was de aandrukveer wel iets slapper (weer een wolk) of nog gekker, is de veer van de tweede ketting een keer eerder vervangen.
    Maar ER, misschien heb je wel gewoon gelijk :D.

Ik wil alleen maar zeggen dat er heel veel variabelen zijn, waardoor conclusies langzaam moeten groeien.

Herman
    300SD
    edited July 2009
    Bij de V8tjes waar ik van spreek, is de ketting er enkel tussen krukas en nokkenas, zonder kettingspanner. (Halvering toerental, zelfde draairichting)
    Tussen nokkenas en IP zijn het tandwielen. (Omgekeerde draairichting, zelfde toerental als nokkenas)
    Er bestaan kits om dmv tandwielen, de ketting tussen krukas en nokkenas te vervangen, maakt wat krispend geluid, maar de timing wordt beter en je kan dus iets beter inspuitmoment stellen. Had ik geld en tijd over, ik had dat al eens gestoken... ;)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Zou Elsbett daar onderzoek naar hebben gedaan?
    Ik bedoel, mss eens contact opnemen met Elsbett?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Er,

Hoe doen ze het dan in landen als Noorwegen, Zweden, Oosterijk, etc. Hier is het veel vaker veel kouder, dus de IP en alles wat in de olie draait heeft het veel vaker moeilijker...

Tim
    edited July 2009
    [QUOTE=Tim;49959]....Hoe doen ze het dan in landen als Noorwegen, Zweden, Oosterijk, etc. Hier is het veel vaker veel kouder....

Geen idee Tim. Vanwege het feit dat er betrekkelijk weinig op het internet te vinden is over het rijden op PPO en de bijbehorende problemen, behalve dan op dit forum, kan ik ook niet bevestigen dat de distributie ketting of riem zwaarder belast wordt dan bij gebruik van diesel maar ik heb wel een sterk vermoeden dat dit onder bepaalde omstandigheden goed mogelijk is.

Er zijn inmiddels zaken die ik wel zeker weet. Mijn motor moet zeker niet meer dan 375.000 gelopen hebben omdat mijn motor (type M51) 1 van de laatste gebouwd is voor de E34. De E34 is gebouwd tot 1996, die van mij is van 1995 en er hangt een motor in die gebouwd is van 1994 tot 1996. Het is tevens niet mogelijk de teller terug te draaien van een E34. Aan een aantal andere (optisch en mechanisch) zaken kan ik ook herleiden dat de auto op zich ook niet meer dan 375.000 gereden heeft. Ik heb bij kilometerstand 300.000 de auto omgebouwd naar PPO en heb er dus 75.000 kilometer mee op PPO gereden (1 tank systeem).

Ik heb ook nog geexperimenteerd hoever je kan gaan in de winter met pure PPO. Ik heb net zolang door gereden tot ik hem 'S ochtends niet meer gestart kreeg en ben toen pas gaan bijmengen met petroleum en benzine om zo een mengsel te krijgen waar de motor nog net op te starten was.

Ik concludeer ook dat het geluid van de uitgerekte ketting gelijktijdig is gekomen met het inhouden van de motor vanwege een verstopt PPO systeem. Door de verstopping heb ik ook voor langere tijd veel lucht in de IP gehad waardoor de IP ook behoorlijk op zijn donder gehad heeft. Gelukkig smeert PPO als een gek en ik denk dat daardoor de IP nog steeds heel is. Toen het systeem verstopt zat heb ik ook nog eens 2X de motor flink doorgetrapt om het vuil uit de IP te krijgen maar omdat de motor toen flink over ging slaan ben ik er mee gestopt. Wellicht is toen de IP helemaal droog komen te staan bij 6000 toeren en heeft dat de ketting de nekslag gegeven, ik weet het niet, het zijn vermoedens natuurlijk.

Volgende week als ik de spullen binnen heb gaan we misschien het e.e.a. kunnen concluderen zeker als ik de nieuwe ketting naast de oude kan leggen.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited July 2009
    Mannen op zich een geluk dat er mensen met een keting rijden, als je op een snaar rijd lijkt het mij nog veel kwalijker als dit zou kloppen! Zou je dan de interval van vernieuwen moeten aanpassen van 90.000 naar 70.000 misschien. Gelukkig heb ik een fijn kettinkje :-)
    Goeie morgen trouwens, :-)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Er,

Het is wel zo, dan met meer weerstand, een pomp altijd meer vermogen vraagt.

Tim
    edited July 2009
    [QUOTE=Drivertje;49971]....als je op een snaar rijd lijkt het mij nog veel kwalijker als dit zou kloppen! Zou je dan de interval van vernieuwen moeten aanpassen van 90.000 naar 70.000 misschien....

[QUOTE=Tim;49974]Er, Het is wel zo, dan met meer weerstand, een pomp altijd meer vermogen vraagt. Tim

Ik bedoel maar, dat denk ik dus ook.

En juist vanavond heb ik met koude motor de ketting bijna aan zijn eind geholpen. Ik ging weg bij een kennis en die woont niet ver van een snelweg. Dus ik met koude motor de snelweg op en na ongeveer 30 kilometer moet ik stoppen bij een rood stoplicht, de ketting klapperen als een gek bij stationair maar boven 1500 toeren was het weg. Ik verder rustig naar huis gereden zonder rammelent geluid terwijl de motor gewoon netjes en rustig draaid. Morgen gaat de boel uit elkaar.
    edited July 2009
    Groot gelijk, niet meer rijden, als je het zelf al zo goed merkt, is het een accident in wording.
    edited July 2009
    Morgen gaat ie op transport naar de werkplaats, ik durf hem bij naderinzien niet meer te starten. het gevaar bestaat dat de ketting dan 1 tand over staat en alle kleppen krom zijn.
Sign In or Register to comment.