Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Berekenen vermogen warmtewisselaar

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited July 2009 in Algemene Techniek
Hoe bereken je eigenlijk het nodige vermogen/rendement van een warmtewisselaar? Zijn er mensen die over de nodige formules beschikken?
Dit naar aanleiding van het volgens "Monopoel" ongeschikt zijn van de Elsbett WW's die altijd gebruikt worden.

Ook wil ik een WW gaan gebruiken om regenwater op te warmen voor een wasmachine, maar ik heb geen flauw idee van het nodige vermogen/rendement...

Ik kon niet echt een goed topic vinden met wat WW-theorie... Dus Fysici, laat maar komen.

Comments

• RaafRaaf Modding Member
    edited July 2009
    De elsbett ww's zullen echt wel genoeg capaciteit hebben lijkt me.
    Een ww voor gebruik bij de wasmachine daarvoor zou ik gewoon een standaard ww nemen die in een CV ketel word gebruikt.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Dat de elsbett WW voldoende moet zijn, denk ik ook wel, het zou anders straf zijn. Ik denk dat er serieus wordt overdreven met warmtewisselaars in auto's. Ik heb nu ook zo'n joekel, maar hem ophangen is niet zo eenvoudig.
    Voor de wasmachine, wil ik het warme water in de zonneboiler gebruiken om ook regenwater te verwarmen en met dat warme water te wassen.

Maar, alles moet theoretisch verklaar kunnen worden, daarom dit topic... Ik vind rekenen wel leuk, als je er praktisch iets aan hebt...
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Hier in de kast staat een PBNA polytechnisch zakboekje. Helaas kon ik niets vinden wat je echt verder helpt.

Er zijn volgens mij een paar belangrijke parameters:
    Het temperatuurverschil tussen warm en koud, en natuurlijk ook de stroomsnelheid van warm en regen water door de WW.

Om de temperatuur van je regenwater goed te kunnen regelen is het wellicht raadzaam om een goedkope badkamer thermostaatkraan in je regenwatercircuit op te nemen.

Succes!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Hoi Soap,

Ik heb dat een keertje uitgerekend.
    Hier de link.

Herman
    300SD
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Soap,

Speel hier eens mee.

Elektrische energie - gasketel calculator.

Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    @Pena ik heb jouw berekening doorgenomen. Jij wil 20 L. verwarmen van 0° tot 60° in één uur.
    In de praktijk wil je natuurlijk de ISP binnen 10 min. op temp hebben. Dat is toch iets anders.
    @Soap; de benodigde joules berekenen om xL. water x°C te verwarmen is peanuts.
    De vraag is wat wil die wasmachine er mee? Heb je een hotfill machine?
    Hoe hoog is de stroomsnelheid? Waar (in het circuit) komt de WW te zitten?
    Wil je de was meteen beginnen met heet water?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Ik wil het regenwater verwarmen om het inderdaad in combinatie met hotfill-installatie te gebruiken met op zonnewarmte te kunnen wassen. Met de baby erbij, verbruikt de wasmachine een pak meer energie. :)
    Ik dacht eraan een WW te gebruiken die het regenwater opwarmt d.m.v. het opgewarmde sanitaire water in de zonneboiler met een circulatiepompje dat draait wanneer de zonneboiler warm genoeg is en warm regenwater gevraagd wordt.
    Bij nader inzien zal het een tijd (te lang) duren alvorens er warm water uit de WW komt. Misschien is het dus beter om een 2e kleine boiler te gebruiken voor regenwater die dan via de grote boiler opgewarmd en op temperatuur gehouden wordt met circulatiepompje... het warme regenwater kan dan ook gebruikt worden voor andere doeleinden.
    dit heeft eigenlijk al niks meer met de topictitel te maken, ik vond nergens terug of iemand al had nagedacht over het nodige vermogen van een WW en de opwarmtijd enz...
    Voor auto-gebruik wordt vaak beweerd: hoe groter hoe beter, maar ik heb ook mensen gehoord die dan weer beweren dat die kleine alu dingetjes v
    edited July 2009
    Als je de circulatiepomp aanzet een minuut voordat je de wasmachine aanzet is de WW wel warm lijkt me?
    Als die circulatiepomp een hoger debiet heeft dan het koude regenwater dat naar de wasmachine stroomt kan er weinig fout gaan denk ik.
    Je zou dus moeten weten hoeveel regenwater naar de machine stroomt in hoeveel tijd.
    Bv. 30 L. in 4 minuten met een delta T van 35°
    Q=mc*deltaT=30 x 4180 x 35 = 4389000 J.
    P=Q/t = 4389000/240 = 18 kW.
    Is dat heavy of niet? :o:o:o:o
    Pena bedankt ;)
    P.S. reken het zelf ff na want ik ben erg lui op dit moment...
    edited July 2009
    Als jouw regenwater (veel) langzamer stroomt dan het hete zonnecollectorwater haal je natuurlijk veel meer watts uit de WW.
    Ik denk dat je het gewoon moet proberen.

--EDIT-- meer watt kun je er niet uithalen maar wel gloeiend heet water
    edited July 2009
    Ik heb de formules opgezocht; het klopt zo.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=Carlo;49699]Pena bedankt ;)

image

Herman
    300SD
Sign In or Register to comment.