Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

compressiemeter

CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
edited June 2009 in Algemene Techniek
Waarde monteurs, ik heb een compressiemeter van Motometer op de kop getikt:
image
De schaalverdeling loopt van 10 tot 60 bar.
Is deze wel geschikt om een personenwagen mee te meten? Onze motors gaan toch maar tot 20 bar?

Comments

  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2009
    sow, mooi ding zeg.

    Had ik vroeger in de garage exact dezelfde.

    Je kan er van personenauto's tot vrachtwagens aan toe mee meten.

    Ene, als je een motor hebt met gasklep, gasklep open anders krijg je een verkeerd beeld.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Carlo,

    De Haynes manual van de Xantia heb ik er even bij gepakt:
    Normaal: 25 tot 30 bar
    Minimaal: 18 bar
    Max verschil tussen de cylinders: 5 bar

    Dit is ongeacht het compressievoud want dat is voor een ongeblazen diesel hoger (~23) dan voor een turbo diesel (~21.5).

    Hopelijk leveren de metingen met dit apparaat je geruststelling op.
    Te veel lekkage van druk naar je carter is meestal niet eenvoudig te verhelpen.

    Groeten,

    [EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2009
    [quote=Man@work;49425]........Te veel lekkage van druk naar je carter is meestal niet eenvoudig te verhelpen......

    Dat is een verkeerde aanname. Overigens doen de kleppen ook mee in dit verhaal, als er 1 flink ingeslagen is heeft dat op de compressiemeter het zelfde effect als gebroken en of versleten zuigerveren.
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited June 2009
    Gloeibougie eruit, en motor draai zodat kleppen dicht zitten.

    auto in versnelling en goed op de handrem.

    Compressor aansluiten op gloeibougie gat, en een bar of 10 eropzetten.

    Nu goed luisteren, motor still ? mooi volgende cilinder

    suisen, luister dan onder de oliedop, komt hij lucht uit , waarschijnlijk zuigerveren

    lucht uit de uitlaat, uitlaatkleppen ingeslagen of verbrand
    luicht uit de inlaat, inlaatkleppen niet goed.


    dit is een vrij simpele/goedkope test , en ook betrouwbaar.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Duidelijk :mozilla_cool:
    Nu eerst nog een compressortje op de kop tikken.
Sign In or Register to comment.